Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Xander83 » do 28 jun 2018 19:58

Na de mover perikelen heeft onze 4 jaar oude “onderhoudsvrije” accu ook maar besloten om dood te gaan boos.gif
Dit is een 105Ah lood accu, en ik wil hem nu vervangen voor een Yellowtop 55Ah.
Nu is onze homecar voorzien van een X70 omvormer (12,5A volgens mij), met ingebouwde lader.
Onze mover is een Camptek ego titanium.
Kan ik deze Yellowtop zonder problemen op de plek van de oude accu zetten?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Chris » do 28 jun 2018 20:31

Ik moet even gaan zoeken wat een X70 omvormer precies levert.
De Yellowtop heeft waarschijnlijk een iets hogere laadspanning nodig dan de oude accu..

De eerste "vondst" zegt dat de Zig X70 een uitgangsspanning heeft van 13,8 volt.
Da's te weinig voor een Yellotop, die moet 14,7 of 14,8 volt hebben.
En.. ik denk ook niet dat er in de Zig een laadprogramma zit... dat is 100x beter voor een accu n.l.

Wil je de Yellowtop een lang en gelukkig leven wensen dan is het m.i. veel beter om met een computer lader die 14,8 volt levert te gaan laden.
Die comp. lader loopt een vast laadpatroon af en als de accu vol is gaat het spul automatisch over op een druppellading.
Dat is het behoud van een accu.
Ik ben erg gecharmeerd van de Ctek MXS 5.0T maar er zijn ook andere goede laders, b.v. de LBC 512 van XENTEQ.
De eerste heb ik in mijn hutje met dezelfde accu, en om dat thuis ook te kunnen laden heb ik een goedkoop chinees ding wat ook comp. gestuurd is en AGM accu's kan laden. ( koste ong. € 35,-)

We zoeken voort....
Hier het manual: https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... ijzing.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Xander83 » do 28 jun 2018 20:55

@Chris bedankt voor de info.
Gaat mij redelijk boven de pet, helemaal daar onze accu ook als noodstroom wordt gebruikt als we eens ergens overnachten zonder paal (eigenlijk maar 2 nachten per jaar)
Heb ook een stroomschema van je gevonden, maar wordt er niet echt wijs uit, en is met 2 welen voor de vakantie erg krap (helemaal als je nog een week op zakenreis bent..)
Misschien toch maar een goedkope natte accu tot er ruimte in het budget en tijd is voor een agm met ctek.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Chris » do 28 jun 2018 20:59

Je kan ook de Yellowtop nu op de plek van de oude zetten.
En dan asap een andere lader ... dus iets uitstellen.
Maar ga dat niet definitief gebruiken de komende jaren....

Als je dan later ook een andere lader hebt is een noodstroom schakelingtje niet moeilijk.
Kan zelfs super simpel met een contra Jaeger 13 polig..
Zo heb ik het ook...( in principe)
En voordeel is dat dit een volkomen veilig systeem is.

Koop nou geen ouwerwetse accu...en dan... als je dat toch wilt... een TRACTIE accu hoor !!
Die zijn gelijk weer niet heel goedkoop.. net effe duurder als zo'n goedkoop startaccutje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Xander83 » do 28 jun 2018 21:04

Ja, ik ben een leek wat betreft electra :oops:
Noodstroom misschien een groot woord. Gewoon verlichtig als er geen paal is. Koelkast gaat dan toch op gas.
Ik zal dan de bekabeling om moeten gooien, daar de huidige accu nu ook door de auto wordt geladen.
Better safe than sorry, yt agm wordt dan maar het najaar of volgend jaar.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Chris » do 28 jun 2018 21:06

Xander83 schreef:
do 28 jun 2018 21:04
Ja, ik ben een leek wat betreft electra :oops:
Noodstroom misschien een groot woord. Gewoon verlichtig als er geen paal is. Koelkast gaat dan toch op gas.
Ik zal dan de bekabeling om moeten gooien, daar de huidige accu nu ook door de auto wordt geladen.
Better safe than sorry, yt agm wordt dan maar het najaar of volgend jaar.
Ja.. da's een andere lastige... jou huidige accu wordt ook door de auto geladen, dat gaat met een YT niet zo makkelijk lukken.
Daar zal een booster tussen moeten komen om de spanning in de caravan omhoog te krijgen.. de YT heeft wat meer nodig.
Helaas..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Xander83 » do 28 jun 2018 21:12

Misschien nu nog een goedkope en volgend jaar lekker upgraden (volgend jaar naar een terrassen camping hebben ze al besloten, dit jaar is alles nog vlak)
Dan heb ik alle tijd om je schema uit te dokteren :)
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Chris » do 28 jun 2018 21:34

RE.gif

Da;s een tijdje geleden zeg.. thumbup.gif

Let wel op.. het contact van S2 moet in rust dicht zijn....( tekenfoutje)
Maar er is nog wel meer aan mogelijkheden hoor..
Zelf heb ik het nu niet automatisch gemaakt, scheelt heel veel werk.
En, voor die enkele keer dat het nodig is...kan dat best.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door PopupPaul » do 28 jun 2018 23:28

Op dit forum heb ik veel gelezen over de Yellow Top 55ah accu. Ik was van plan om deze te bestellen bij mijn mover. Mijn dealer gaf echter aan dat zij de Yellow top niet meer leveren, omdat ze er veel terugkregen en hebben moeten vervangen.

Zij leveren standaard de VMF Accu Semi-tractie 105 Ah (omderhoudsvrij). Deze VMF komt er goed uit in testen (ook in boten) en in dit forum. De VMF accu is 5 kg zwaarder dan de YT 55 maar wel meer ampere en een stuk goedkoper. De accu kan ook een winter in de stalling blijven.

Ik heb besloten om de dealer maar te volgen. In het ergste geval moet ik over 4 jaar een andere kopen. Maar op internet zijn er voorbeelden dat deze 8-10 jaar meegaan.
Toen ik vroeg of er toch wel een C tek lader bij zat, gaven ze aan dat deze te licht is voor deze accu en een Paco leveren.
Kortom, mijn huiswerk was voor niets :lol:
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door WillyL » zo 1 jul 2018 09:54

Waarom zou een ctek te licht zijn?
Ten eerste hebben ze hem in verschillende uitvoeringen en ten tweede, er zijn er velen die er geen probleem mee hebben.
Ik heb een gewone tractie van 100ah, veel te zwaar trouwens, en de ctek kan daar goed mee uit de voeten. Het volledig laden kan wel wat duren want de stroom is beperkt, maar wat is lang indien de batterij een nachtje of enkel dagen aan de lader hangt.
Hout vasthouden, caravan is van 2010 en ik ben nog aan de eerste batterij toe. Zij staat altijd aangesloten in de caravan, die zelf steeds buiten staat en af en toe schakel ik de spanning in, vooral tijdens de wintermaanden (ctek op sneeuwvlokjestand, e-verwarming op minimum wanneer de vorst in het land is, ttz 4 graden in de caravan).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Chris » zo 1 jul 2018 10:00

@ PopupPaul


Levert jou dealer geen YT zeker...
Elk merk, maakt niet uit van wat, heeft uitvallers, natuurlijk.
Ik denk ook dat jij je huiswerk wel goed gedaan had.... maar je dealer iets anders op voorraad had..
Affin.... je komt zeker ook met deze accu goed vooruit... alleen is ie zwaarder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 1 jul 2018 10:16

Ik heb ook zojuist een YT55 en Ctek lader gekocht. Een beste investering dat wel. Is het bij jullie ook zo dat de Ctek lader behoorlijk warm wordt?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door WillyL » zo 1 jul 2018 10:28

RE.gif Bij het begin van een laadprocess wel. Naarmate de batterij voller wordt koelt da lader en bij druppelladen blijft hij koud. Warm = handwarm of iets warmer, niet heet dus.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

nerood

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door nerood » zo 1 jul 2018 10:46

@ PopupPaul
Dit is een oud verkoperstruucje... hij heeft iets niet wat een klant wil, en dan het gevraagde afkraken!
Uitval kan altijd bij elk product.
Op dit forum heb ik nog geen topic gezien over falende Yellowtop accu’s.
De meeste deelnemers zijn wel zo eerlijk en open wanneer ze storing hebben dit hier te melden.
Hierdoor krijg je vanzelf dat de goede producten “boven komen drijven” en behoed je andere lezers voor ellende.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Turbodesk » zo 1 jul 2018 11:24

Nee, hier op het forum gaat het lekker?
Er hoeft hier maar een vraag gesteld te worden over een nieuwe accu en direct moet diegene maar een yt aanschaffen want dat is zo ontzettend goed. Al het andere word hier ook afgekraakt.
Er is niets mis met een normale loodaccu. Het gezeur dat die zo zwaar is is bullshit. Mijn Varta 75ah accu is lichter dan zo'n yt 55ah. En de helft goedkoper.
Daar kan iemand ook jaren plezier van hebben. Hebben we het nog niet eens over dat er vaak ook een nieuwe lader aangeschaft moet worden voor een yt.
Iedereen moet zelf weten wat hij aanschaft maar het word erg vervelend met dat opdringen van een yt.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door PopupPaul » zo 1 jul 2018 12:14

Ik dacht al, het duurt drie dagen voordat ik een reactie krijg op mijn knuppel in het YT hok knipoog.gif

@ nerood
De dealer kon de YT leveren maar zijn aanbieding voor Reich Easydriver Pro met accu was €150 goedkoper dan een ander bedrijf. Daarnaast is dit mijn eigen dealer dus dan heb ik alles in één hand.
Dus waarom €90 meer betalen voor een YT. De
Daarnaast overweeg ik een elektro buitenboord motor voor mijn opblaas kano. De 105aH komt dan goed van pas, voor maar 5kg extra.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door PopupPaul » zo 1 jul 2018 12:17

Ps €150 goedkoper is nadat ik het verschil met de YT ervan af had gehaald.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Micky » ma 2 jul 2018 00:53

Turbodesk schreef:
zo 1 jul 2018 11:24
Nee, hier op het forum gaat het lekker?
Er hoeft hier maar een vraag gesteld te worden over een nieuwe accu en direct moet diegene maar een yt aanschaffen want dat is zo ontzettend goed. Al het andere word hier ook afgekraakt.
Er is niets mis met een normale loodaccu. Het gezeur dat die zo zwaar is is bullshit. Mijn Varta 75ah accu is lichter dan zo'n yt 55ah. En de helft goedkoper.
Daar kan iemand ook jaren plezier van hebben. Hebben we het nog niet eens over dat er vaak ook een nieuwe lader aangeschaft moet worden voor een yt.
Iedereen moet zelf weten wat hij aanschaft maar het word erg vervelend met dat opdringen van een yt.
Wat verwacht je dan scratch.gif dat iemand een product aanprijst wat hij zelf niet heeft omdat hij bewust voor iets anders gekozen heeft...
Ik heb geen YT, ik heb ook een Loodaccu, 7 kg lichter dan de vorige, nu nog ik meen 22kg, werkt perfect, maar om nou iemand dit aan te gaan raden is niet echt van deze tijd, tenzij je net als ik een systeem in je caravan hebt, waar je niet zo elke accu mee kunt laden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Semi tractie accu vervangen voor yellowtop in onze homecar

Bericht door Ab » ma 2 jul 2018 06:59

Voor hetgeen wat het gros van de caravan bezitters doet met een accu...nl effe de laatste 5 mtr rijden met de mover, en mogelijk eens in de 4 jaar bij stroomuitval een lampje laten branden...
Maakt het geen ene bal uit wat voor accu je in de hut zet.
De noodstroomvoorziening kan voor die ene keer in jaren ook prima met een stukkie snoer met 2 krokodillen klemmetjes aan de ene kant en een contrastekker voor die van de caravan aan de andere kant.
Zoiets ligt bij mij ook al 5 jaar ongebruikt ergens in de caravan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”