Batterij dilemma

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Batterij dilemma

Bericht door duwerke » zo 10 jun 2018 12:31

Wat te doen met mijn batterijen?
Situatie: caravan fendt tendenzen 515 SG 1700kg
Fabriek afgeleverd met autark batterij: Optima yellowtop 55
interne lader Fendt: Toptron TLR15A
Mover Truma XT met Varta LFD90 12V 90Ah (c20)
Lader: Nico genius g3500

De batterij van de mover wil ik verplaatsen naar de kleerkast in de midden.
Deze staat nu achter de combi 4 verwarming. Dus ver naar achter.

Vragen!
Hoelang kan je moveren met de Varta batterij?
Hoelang zou ik kunnen moveren met de optima batterij?
Dus de mover aansluiten op de autark en de Varta batterij uitbouwen.
Of vervang ik beter beide batterijen door één optima 75?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 12:48

Vraag..
De YT stond origineel in de caravan als autark accu??
en de mover met accu is een achteraf ingebouwde set??

mijn hutje, ook max 1700 kg movert op mijn YT 4.2 van 55 Ah... werkt uitstekend.
Waarom er bij jou nog een accu in is gezet???
Geen idee... maar lijkt mij een teveel nu.
Ik kan me jou dilemma best voorstellen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » zo 10 jun 2018 12:57

Das zo in het performance pakket.
Dus een autark batterij en een aparte mover batterij.
Ik begrijp de functie van de aparte mover batterij wel maar het zijn wel veel gewoon veel batterij kilo’s.
Als je een s’avonds ergens aankomt en moverd.
Dan een avond en nacht op de autark.
Heb je dan nog genoeg over om smorgens te moveren?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 14:44

RE.gif
Wat heb je nou s'avonds en s'nachts voor een stroomverbruik.
Een lampje en de toiletpomp misschien, dat is bijna niets hoor.
De KK werkt niet op de autark accu, die moet toch op gas voor de nacht.
M.i. is dan een accu "zat" en helemaal als je ook nog eens aan de YT van 75Ah denkt.
Maar ja... hoeveel mover je.... honderden meters of alleen van de standplek tot de auto??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » zo 10 jun 2018 15:20

We zoeken zeker de extremen niet op.
Mover is voor de caravan gemakkelijk op zijn plaats te zetten zoals 90% van alle mover momenten.
De koelkast werkt ook op de autark maar idd best op gas zetten wanneer we zonder elec overnachten.
Voor deze zomer zal ik alles op de optima zetten en dan na het verlof de beide batterijen verkopen en een 75ah voorzien.

Als we dan verder gaan denken.
Is de powerxtreme 30 even zwaar als de optima 75?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 15:27

RE.gif

Nee... zeker niet.
De optima 75Ah is veel zwaarder.... in gewicht.
Maar dat bedoel je niet.
Ik durf mijn handen niet te branden aan een uitspraak over de capaciteit van deze 2 accu's.
Een Powerextreme kan je verder ontladen voor hij stopt dan de YT5.5 van 75 Ah.
Maar dat zegt totaal niets over de capaciteit dus.

Gevoelsmatig denk ik... PE = 30Ah... YT = 75Ah... wel een heeeeeel duidelijk verschil.
Ik heb ook de CCA metingen van een YT 75 Ah gezien, indrukwekkende getallen, zelfs van de YT 55 Ah zijn ze indrukwekkend.
Zelf heb ik er 2, een oude uit 2011 die nog een CCA van 980 heeft en een nieuwe uit 2017 die een CCA van 1105 heeft.
En uit testen blijkt dat de YT 55Ah bij zeer zware belastingen zelfs meer presteert dan de PE30
Maar ik heb totaal geen idee wat de Powerextreme "in huis heeft".
Test: KCK test mover accu's ( even googlen)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » zo 10 jun 2018 15:33

Thx Chris.
Idd met zwaarder bedoelde ik niet het gewicht.
Zo ver was ik ook al.
De Vlaamse en Nederlandse zegswijzen kunnen soms wat verschillen om hetzelfde te willen zeggen.
Ik zal eerst de uitbouw van de varta batterij doen en zien hoe we het verlof doorkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 15:39

RE.gif
\Dat Zwaarder begreep ik uitstekend hoor.... was maar een grapje.
Dat snapte je al.

Als je accubekabeling gaat verlengen.... let dan wel op de kabeldiktes hoor.
Ga echt niet met een dun kabeltje de mover aansluiten dus....dat levert dan echt problemen o, neem daarvoor echt dikke kabel dus !!!
Een accu moet je niet onderschatten.... zijn enorme bakken met power hoor.
De 12 volt voel je dan wel niets van, maar de kortsluitstromen kunnen gigantisch zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » zo 10 jun 2018 15:41

Ik heb accukabel van 20mm2 gekocht. Kabels zullen +/- 2m zijn tussen batterij en stuurkast.
Afgezekerd met 150A
Momenteel bedraad met 16mm2 op een afstand van 50cm


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » zo 10 jun 2018 16:09

Top...
Dat doe je goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Batterij dilemma

Bericht door Turbodesk » ma 11 jun 2018 12:22

Ik heb een Varta LFD75 op mijn mover met een caravan die 1500kg weegt.
Vorige week nog getest met een verhuizing op de camping. 20 minuten moveren is geen enkel probleem. Dus een 90Ah met 1700kg kan dat dan ook.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij dilemma

Bericht door Ab » ma 11 jun 2018 13:28

Ik heb ook een 55 Ah YT.
Na een stevige moveractie ben ik ooit eens 4 dagen gebleven op een stroomloze camping.
Nadien nog stroom zat om ook weer uit dat moeilijke plekje omhoog tegen een vrij steile toegangsweg omhoog te moveren.
Uiteraard wel alles op gas gezet.
Ook de verlichting buiten met een gaslamp.
Binnen alleen de pompjes en incidenteel de badkamerverlichting gebruikt.
Ik had makkelijk nog een week kunnen blijven.
Het werd echter te heet..en mijn airco ging ik missen.

Als je bewust omgaat met de accu kan je er heel lang mee doen in de zomermaanden.
Een 2e accu is absoluut niet nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » wo 20 jun 2018 21:14

De mover staat nu ook op de optima en de Varta batterij is verkocht!
We kunnen dus niet meer terug of ik moet een nieuwe batterij kopen.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij dilemma

Bericht door Ab » wo 20 jun 2018 23:47

De ervaring zal je leren dat je meer dan genoeg hebt.
Eigenlijk is het enige waar je echt stroom voor nodig hebt de waterkraan en soms even een lampje.
Al het andere kan ook op andere manieren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 17:08

duwerke schreef:
wo 20 jun 2018 21:14
De mover staat nu ook op de optima en de Varta batterij is verkocht!
We kunnen dus niet meer terug of ik moet een nieuwe batterij kopen.
Dat scheelt al weer flink gewicht...
En.. ik ben benieuwd naar je ervaring na deze ombouw.
Misschien een idee om in de toekomst eens iets met zonnepanelen te bedenken...
Dan heb je een mooie extra ....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Batterij dilemma

Bericht door vso1 » do 21 jun 2018 19:43

Is dit niet een beetje omgekeerde wereld ? maar goed ff gedachten ..

Wat voor een nut heeft het om met een mover de camping over te crossen ? nu snap ik best dat je bv 5 min bij een verplaats beweging nodig hebt..
en dat een mover wellicht in sommige gevallen net wat meer Ampere verbruikt

maar tegenwoordig is zeker (LED) verlichting zo efficient dat je terug kan naar de goeie oude vertrouwde batterij (lees 3 maanden licht) voordat je ze hoeft te vervangen dus als je dat op accu aansluit heb je niet veel nodig.

tja waterpomp is dan wel luxe maar ook dat zal niet het verbruik zijn.

je accu 12v * 90Ah = 1080W p/h gedeeld door 3600 (seconden) = 0,3W per seconde x 600 seconden (10minuten) = 180W
Een boormachine accu van 18v/5Ah = 90W x 2 = 180W .. in theorie zou je met 2 volle boormachine accu's voldoende stroom kunnen hebben.
in praktijk moet je er wellicht 3 a 4 hebben .. in verband met ontlading en niet lineare ontlading geneuzel .. maar goed

gewicht accu 90AH 22kg per stuk
gewicht boormachine accu 0,65 kg per stuk

Maar voor opladen heb je wel weer zonne panelen nodig die wegen ook wel wat .. zou je dan werkelijk efficienter (lees) eindsaldo minder gewicht trekken of .. juist niet ?

Ik denk dat je netto wellicht niet eens zoveel winst/verlies hebt ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » do 21 jun 2018 20:58

RE.gif

Ik kan je totaal niet volgen VSO..

TS heeft een nieuwe caravan die met 2 accu's is geleverd... dat was wel veel en na aanpassingen is er nu nog 1 accu.
De andere ( zwaarste) is weg.
Enne..hij heeft een mover... net als velen... is dat niet goed?? wat heeft dat met een accu boormachine te maken???
Niets...
Want... ik denk dat jij nu denkt... ( awhoea.gif ) dat een mover op een boormachine accu kan werken...
Vergeet dat nou maar heeeeeeel snel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Batterij dilemma

Bericht door meeder » do 21 jun 2018 22:35

Mover op een boormachine accu. Hmm als je daar een mover op wil laten draaien heb je gelijk extra verlichring denk ik (en je kan je brandblusser pakken)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij dilemma

Bericht door Ab » do 21 jun 2018 22:47

Jullie lezen niet goed.
Het verhaal klopt helemaal.
Met 1 of 2 boormachine accu's van 12 volt heb je wekenlang led licht en waterpompgebruik in de caravan.
Het gaat helemaal niet over de mover-accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Batterij dilemma

Bericht door Techn » do 21 jun 2018 22:56

Dat klopt ab,

Maar wat voor nut heeft dit als je een mover hebt????
Alleen met makita accu,s de deur uit?
Hoe ga je moveren??
Dit leidt niet tot gewichtsbesparing in mijn optiek


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij dilemma

Bericht door Ab » do 21 jun 2018 23:04

Wel in dit verband.
De dikke Varta huishoud accu waar het hier over gaat kan je vervangen door die Makita accu van een paar honderd gram.
Dat dat onzin is als je ook over een mover accu beschikt moge duidelijk zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Batterij dilemma

Bericht door Abve » do 21 jun 2018 23:07

RE.gif

Dat concludeert vso1 ook....
Ik vind het wel een grappige redenatie knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Batterij dilemma

Bericht door Ab » do 21 jun 2018 23:18

Ja..en het klopt nog ook.
Ik zie ook het nut van zonnepanelen eigenlijk ook niet meer in. Stroom heb je praktisch niet nodig immers.
Tenzij je een compressor koelkast of koelbox hebt.
Of persé elektrische apparaten wilt gebruiken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Batterij dilemma

Bericht door vso1 » vr 22 jun 2018 12:06

Chris schreef:
do 21 jun 2018 20:58
Want... ik denk dat jij nu denkt... ( awhoea.gif ) dat een mover op een boormachine accu kan werken...
Vergeet dat nou maar heeeeeeel snel..
oke je snapt het blijkbaar niet .. geeft niet

in theorie kan je met elke accu de mover aan de praat krijgen, Dan stel ik dat de gewenste tijd 10 minuten genoeg is om je caravan te "bewegen" van positie A naar positie B

Ik stel dat je met 3 boormachine accu's genoeg Ampere kan leveren om die 10 minuten tijd te overbruggen, in theorie. deze batterijen zijn bv 18v en 5Ah
= 18v x 5Ah = 90W (x 3 accu's is 240W) .. dan zou de mover 24W per minuut moeten gebruiken om zich voort te bewegen.

Oke ik oversimplificeer het geheel wel maar onmogelijk is het niet .. want tegenwoordig gebruiken ze ook meerdere accu's voor zaagtafels en cirkelzagen en die motoren zijn nagenoeg even krachtig als een mover ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Batterij dilemma

Bericht door duwerke » vr 22 jun 2018 12:09

ja zal toch al goed moeten zoeken om 5Ah batterijen te vinden voor een schroefmachine.
stel nu nog dat je er 3 parallel zet.
deze zullen nooit de piekstroom kunnen levern die een mover nodig heeft.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”