Batterij dilemma

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Batterij dilemma

Bericht door scooterandre » vr 22 jun 2018 13:10

Even verder breien op bovengenoemd rekensommetje:
18v x 5Ah = 90Wh (x 3 accu's is 270Wh). .. dan zou de mover 27Wh per minuut moeten gebruiken om zich voort te bewegen.

Als je deze accu's in 10 minuten leeg kunt trekken, zullen ze dus 270Wh / (1/6h) = 1620W aan vermogen leveren.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » vr 22 jun 2018 17:13

Vinden jullie het goed als ik er mee stop?

Deze regel hieronder van VSO is ""op zijn minst wat discutabel"

In theorie kan je met elke accu de mover aan de praat krijgen, Dan stel ik dat de gewenste tijd 10 minuten genoeg is om je caravan te "bewegen" van positie A naar positie B
Ik stel dat je met 3 boormachine accu's genoeg Ampere kan leveren om die 10 minuten tijd te overbruggen, in theorie. deze batterijen zijn bv 18v en 5Ah
= 18v x 5Ah = 90W (x 3 accu's is 240W) .. dan zou de mover 24W per minuut moeten gebruiken om zich voort te bewegen.
Oke ik oversimplificeer het geheel wel maar onmogelijk is het niet .. want tegenwoordig gebruiken ze ook meerdere accu's voor zaagtafels en cirkelzagen en die motoren zijn nagenoeg even krachtig als een mover


Hieruit concludeer ik dat je geen flauw benul hebt van de aanloopstroom of startstroom die een mover KAN trekken.
Dan bedoel ik dus in zware omstandigheden.
Een movertje kan dan zomaar 80-100 Ampere trekken hoor... heuveltje op/modderig en zompig grasveldje etc.
Eigenlijk zelfs nog meer, sommige movers hebben een startstroom van ruim over de 100 Ampere, die komen ook niet weg met een kleine accu.
Wat wel eens zou kunnen kloppen is als je de movermotoren onbelast laat draaien...maar wat heb je daaraan??
Als jij denkt dat je op die manier een mover zou kunnen voeden moet je dat maar blijven denken..
Je komt er vanzelf achter als je ooit zelf aan een mover begint.

Maar... ik zou stoppen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Batterij dilemma

Bericht door Techn » vr 22 jun 2018 17:57

Hahaha. Ja idd

Ik kan mijn auto starten met de batterijen uit de afstandbestuurbare auto van mijn zoontje...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Batterij dilemma

Bericht door meeder » vr 22 jun 2018 19:07

Als je er genoeg in serie en parallel zet ;-)

Met een accu van een accuboormachine kan het wel blijkt hier uit maar met een diesel zal het wel niet lukken ;)

https://youtu.be/n_3lVdqePBY

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Batterij dilemma

Bericht door scooterandre » vr 22 jun 2018 20:28

RE.gif
Ik had het eigenlijk wel willen zien zonder de startaccu. Deze diende eigenlijk weer als buffer.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Batterij dilemma

Bericht door meeder » vr 22 jun 2018 20:49

Precies, accu loskoppelen en dan nog een keer proberen ;)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Batterij dilemma

Bericht door Micky » vr 22 jun 2018 21:17

Chris schreef:
vr 22 jun 2018 17:13
Vinden jullie het goed als ik er mee stop?

Deze regel hieronder van VSO is ""op zijn minst wat discutabel"

In theorie kan je met elke accu de mover aan de praat krijgen, Dan stel ik dat de gewenste tijd 10 minuten genoeg is om je caravan te "bewegen" van positie A naar positie B
Ik stel dat je met 3 boormachine accu's genoeg Ampere kan leveren om die 10 minuten tijd te overbruggen, in theorie. deze batterijen zijn bv 18v en 5Ah
= 18v x 5Ah = 90W (x 3 accu's is 240W) .. dan zou de mover 24W per minuut moeten gebruiken om zich voort te bewegen.
Oke ik oversimplificeer het geheel wel maar onmogelijk is het niet .. want tegenwoordig gebruiken ze ook meerdere accu's voor zaagtafels en cirkelzagen en die motoren zijn nagenoeg even krachtig als een mover


Hieruit concludeer ik dat je geen flauw benul hebt van de aanloopstroom of startstroom die een mover KAN trekken.
Dan bedoel ik dus in zware omstandigheden.
Een movertje kan dan zomaar 80-100 Ampere trekken hoor... heuveltje op/modderig en zompig grasveldje etc.
Eigenlijk zelfs nog meer, sommige movers hebben een startstroom van ruim over de 100 Ampere, die komen ook niet weg met een kleine accu.
Wat wel eens zou kunnen kloppen is als je de movermotoren onbelast laat draaien...maar wat heb je daaraan??
Als jij denkt dat je op die manier een mover zou kunnen voeden moet je dat maar blijven denken..
Je komt er vanzelf achter als je ooit zelf aan een mover begint.

Maar... ik zou stoppen...
shit Chris en ik begon net in de garage te rommelen om alle boormachine accu's te verzamelen :? néh néh.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Batterij dilemma

Bericht door Chris » vr 22 jun 2018 21:35

RE.gif
Je had er nog een vrachie liggen, in allerlei soorten en maten...
Laat maar liggen... awhoea.gif

pfff... net bekomen van mijn "bozigheid".... mrgreen.gif whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Batterij dilemma

Bericht door Micky » vr 22 jun 2018 21:44

RE.gif

maar Chris!!: "oke je snapt het blijkbaar niet .. geeft niet" mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”