Constante stroomdraad Passat GTE

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door PopupPaul » do 10 mei 2018 01:22

Sinds een halfjaar heb ik een Passat GTE (Hybride 2015) met een af fabriek wegklapbare trekhaak. Een fraai systeem overigens waarbij de Jaeger connector mooi is ingebouwd in de trekhaak.

Na de eerste keer kamperen blijkt dat de continue stroomdraad voor de koelkast niet is aamgesloten. Op zich vreemd want het is een af fabriek trekhaak en de auto heeft trailerassist (hulp bij achteruitrijden). De dealer kam dit in orde maken voor €250. Het is ongeveer 2 uur werk. De accu zit achterin maar de kabel moet toch naar voren worden getrokken omdat de stroomdraad met het contactslot verbonden wordt.

Zijn er meer mensen die dit hebben laten doen?
Ik overweeg om zelf de normale constantestroomdraad in de auto door te verbinden met de constante stroomdraad van de koelkast. Ik vind het niet zo erg dat bij uitgeschakeld contact er toch stroom op staat. Zijn er forummers die dit zelf hebben gedaan?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door ronny » do 10 mei 2018 07:02

wij hebben hetzelfde aan de hand gehad met bmw. stroomdraad word niet automatisch voorzien en kost extra om deze te laten bij leggen.
ik zou het niet zelf doen omdat er zoveel electronica in de wagens zit, in het slechste geval help je uw computer om zeep.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door p_vingerhoets » do 10 mei 2018 20:54

Als je een constante rechtstreeks van de accu naar de trekhaak doet met een zekering ertussen dan kun je dat best zelf daarvoor hoef je geen risico te lopen m.b.t het boardsysteem.

Alleen een constante voor de koelkast is niet aan te raden om leeg trekken van de autoaccu te voorkomen is deze het beste te schakelen via een relais zo dat deze alleen spannig geeft als de motor loopt of op zijn minst als het contact "aan" staat.

Hiervoor zou je het relais kunnen laten schakelen door een voedingsdraad na de zekeringkast waar spanning op komt als het contact "aan" staat. Is niet helemaal de juiste manier maar wel te toen.

Anders zou je uit moeten gaan zoeken waar de orginele bedrading aangesloten zou moeten worden en het op die manier doen, maar dan kun je beter wat info gaan zoeken op de desbetreffende merken fora
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Chris » do 10 mei 2018 21:00

Ook ik zou geen constante en geschakelde "Stroomdraad" doorverbinden.
Juist de geschakelde is om risico's uit te sluiten van lege accu's.
En de prijs die je noemt is idd wel stevig voor een draad trekken.... kijk eens bij een andere garage.

Zelf had ik ook zoiets, mijn auto moest van 7 naar 13 polig ... heel gek die 7 polige trouwens,.. was voor een fietsendrager alleen.
Bij de ene dealer rekende ze 250 euro, en een andere dealer van hetzelfde merk ruim 500 euro.
Shoppen kan dus best helpen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door PopupPaul » do 10 mei 2018 21:36

Dank voor jullie reacties.
Ik heb gisteren al gebeld met een VW dealer en een VAG specialist. Kwamen beiden rond de €250 uit.

Op zich wel vreemd dat het niet stndaard is aangesloten bij een af fabriek wegklapbare trekhaak. Op VW fora kan ik geen concrete info vinden over het zelf aansluiten. Wel dat het vaker voorkomt bij VW dat het niet is aangesloten.

Zijn er op dit forum meer mensen met de wegklapbare trekhaak van VW?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 21:59

Vreemd is dat niet, wij denken als kampeerders, maar achter verreweg de meeste trekhaken komt nooit een caravan


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
rene_kvts
Berichten: 18
Lid geworden op: do 2 nov 2017 13:37

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door rene_kvts » do 10 mei 2018 22:04

Ik was voor mijn Mazda CX5 slechts 100 euro kwijt bij de officiele Mazda dealer voor het bijplaatsen van een geschakelde plus.
Mazda CX 5 AWD met een Adria Adora 492 UL

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door PopupPaul » do 10 mei 2018 22:08

@Micky,

Jij hebt ook een Passat B8.was de geschakelde constante stroomdraad standaard aangesloten bij jou of heb je de trekhaak zelf laten installeren?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Conradi » do 10 mei 2018 22:09

PopupPaul schreef:
do 10 mei 2018 01:22
Ik overweeg om zelf de normale constantestroomdraad in de auto door te verbinden met de constante stroomdraad van de koelkast.
Niet doen! Zoals hierboven al aangeven zitten boordnetten van moderne auto's, en zeker hybrides, ingewikkeld in elkaar. Reden waarom dat (steeds meer) fabrikanten geen constante plus meer op de trekhaak aanbieden is om het risico van onderspanning - door een lege accu - te voorkomen. Het langzaam wegvallen van de spanning op het boordnet kan grote gevolgen voor alle elektronica hebben.
Volvo schakelt in mijn auto de constante spanning na een half uur uit, en direct als de spanning onder een hoge drempelwaarde (ik dacht 11,5 Volt) zakt.

Het voorstel van de dealer vind ik ook niet het beste, omdat over een lange draad gewoon veel spanning valt en dat beïnvloed de prestaties van de koelkast direct. Het beste kun je een korte dikke draad gebruiken vanaf de accu (met zekering!) die via een relais over het contact gestuurd wordt. Het relais dimensioneer je flink (30A of zo) zodat de contactovergang laag is. In mijn vorige auto had ik het zo opgelost en dat werkte prima.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door RogerS » do 10 mei 2018 22:14

Met dit relais http://www.arniepol.nl/spanningsrelais.htm
Hoef je niet nog ergens de geschakelde 12 volt vandaag te halen.
Ik heb deze gebruikt voor de trekhaak van Peugeot 205 CTI
Caravanloos. :(

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door PopupPaul » do 10 mei 2018 22:19

De accu is achterin gemonteerd dus het is inderdaad beter zelf met een relais te werken. Ik ga maar eens zelf knutselen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Conradi » do 10 mei 2018 22:25

Vond nog een foto van deze test-opstelling om te kijken of het werkte :wink:

Afbeelding

Ik kon met het zekering-adaptertje de geschakelde voeding ook achter van een zekering afpakken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 22:31

PopupPaul schreef:
do 10 mei 2018 22:08
@Micky,

Jij hebt ook een Passat B8.was de geschakelde constante stroomdraad standaard aangesloten bij jou of heb je de trekhaak zelf laten installeren?
Ik heb een af-fabriek kantelbare trekhaak, maar ik heb een Duitse Auto, zou het moeten meten, maar probleem is dat de trekhaak als je meet met een spanningszoeker, geen stroom geeft, omdat er niets aan gekoppeld is en de CANBUS geen aanhanger signaleert, klik ik hem erin, dan kan ik niet controleren omdat ik een Autark pakket heb op de caravan (Accu zonnepanelen), ik moet dus alles afsluiten om er achter te komen en die moeite heb ik niet gedaan, omdat de caravan al zelfvoorzienend is en ik geen vertrouwen heb in de koelkast op de autoaccu onderweg, ik zie dat als verloren energie om erin te steken.

zou niet weten hoe ik het voor je kan controleren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door PopupPaul » do 10 mei 2018 22:57

RE.gif
Dan heb je het inderdaad niet nodig Micky. Mooie set met zonnepanelen. Kampeer je vaak zonder stroompaal?

Met mijn eerdere auto’s Ford S-Max en Volvo V70 deed de koelkast het overigens prima onderweg.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Micky » do 10 mei 2018 23:08

RE.gif

echt zelden om eerlijk te zijn, het zit erop en dat is het, we hebben het wel eens gebruikt gewoon om te proberen en we hebben vorig zomer onweer gehad onderweg, toen zat de camping en het dorp uren lang zonder stroom, wij keken gewoon lekker TV en hadden de beschikking over 230V, dankzij de Accu en omvormer thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Cara-Fan » vr 11 mei 2018 00:34

PopupPaul schreef:
do 10 mei 2018 21:36
Dank voor jullie reacties.
Ik heb gisteren al gebeld met een VW dealer en een VAG specialist. Kwamen beiden rond de €250 uit.

Op zich wel vreemd dat het niet stndaard is aangesloten bij een af fabriek wegklapbare trekhaak. Op VW fora kan ik geen concrete info vinden over het zelf aansluiten. Wel dat het vaker voorkomt bij VW dat het niet is aangesloten.

Zijn er op dit forum meer mensen met de wegklapbare trekhaak van VW?
Wij hebben deze ook op de Passat. Met de meivakantie voor het eerst met deze combinatie op vakantie geweest. Bij ons deed de koelkast het ook niet achter de auto. Wij zien er verder geen probleem in omdat alles wel aardig koud blijft. Beetje ouderwets koelbox idee.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante stroomdraad Passat GTE

Bericht door Ab » vr 11 mei 2018 07:30

Mijn idee..lekker laten zitten die draad.
Het belang van de 12 volt voorziening voor de koelkast wordt zwaar overschat.
Eerstens werkt de koelkast niet of nauwelijks op 12 volt.
Tenzij er echt dikke 6 mm2 draden aangelegd worden, of 2 draden van 2.5mm2 in zo wel min als plus.
En zelfs dan is het nog niet echt een wonder van koelvermogen.
Mijn advies: vergeet die draad.
Als je ook in de winter kampeert kan je beter je geld uitgeven aan een crash sensor van Truma zodat je de koelkast en ook de kachel op gas kunt zetten onderweg.
Kampeer je niet buiten Nederland, of rik je nooit langer dan een uur of 4 per dag dan heb je helemaal niks nodig.
Met een koude en goed gevulde koelkast vertrekken en bij aankomst merk je niet eens dat ie warmer geworden is..
Veel mensen denken dat hun koelkast het goed doet op 12 volt..
Lieten ze het 12 volt er af, zouden ze amper verschil merken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”