Ervaringen met zonnepanelen?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
WimBlmt
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 13:45

Ervaringen met zonnepanelen?

Bericht door WimBlmt » di 3 apr 2018 16:56

Hey Forumleden,

Ik ben van plan om mijn caravan te gaan uitrusten een zonnepaneel en had graag wat meningen verzameld vermits ik door de bomen 't bos niet meer zie qua aanbod en mogelijkheden... zelf een set samenstellen, of toch een all-in set, ...??

Wat is de bedoeling: Ik wil gedurende een paar dagen volledig autonoom kunnen werken van netspanning. De caravan is sowieso al uitgerust met een 100Ah accu, alle verlichting is omgeschakeld op 12V LED, ik voorzie ook USB-laders om de Tel e.d. te laden, boiler wordt er een op gas. Er zit ook een mover op de caravan, die uit dezelfde accu werkt. Eigenlijk heb ik enkel 3 stopcontacten die op 220v staan, al de rest zit op de accu. Qua wattage zou ik natuurlijk het totale verbruik eens kunnen nameten, en afgaande daarop bepalen wat ik nodig heb. Gaat me meer over welke panelen en welke omvormers.....

Bijkomend punt: De standaard ingebouwde trafo gebruik ik niet, alles werkt dus op de batterij. Nu wil ik op verlof bv niet zonder 12V vallen... in principe trek ik dan wel naar de zon, maar toch..... kan ik in een dergelijk geval de batterij wel nog laden met een normale lader, of moet het zonnepaneel dan los?

Thx voor de reacties!

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Ervaringen met zonnepanelen?

Bericht door Leo45 » di 3 apr 2018 17:44

Met een zonnepaneel kan je gewoon een lader gebruiken. Ik heb bij mij een omvormer/lader combi van Victron met ook ongeveer 100Ah, werkt perfect.
Het enige dat ik bij mij ook heb weggehaald is de originele trafo die in de caravan zat daar had ik met de stromen die in mijn systeem lopen niet zoveel vertrouwen meer in.
Mijn omvormer/lader schakelt automatisch zodra de netspanning weg valt over naar omvormer. De zonnepanelen zitten met een zo kort mogelijke aansluiting vanaf de regelaar rechtstreeks op de accu. (behalve een zekering)


Succes met het autonoom maken.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met zonnepanelen?

Bericht door Ab » di 3 apr 2018 18:50

Ik heb hier ook over nagedacht ooit.
Het is echter gebleken dat het (voor ons) totaal overbodig is.
Wij hebben een 75 Ah accu. Een Yellow Top.
Daarmee kunnen we makkelijk een week autonoom kamperen in de zomer.
Waarschijnlijk nog veel langer.
Het enige stroomverbruik is van de pompjes en soms even een Ledlampje.
Buiten hebben we een zee van licht van een gaslamp. Binnen een led tafellamp op batterijen.
Die gaat ook weken mee.
De koelkast, koffie en koken gaat allemaal op gas.
Ons enige probleempje is de airco.
Die kunnen we niet gebruiken.
Daarvoor zouden we teveel zonnepanelen nodig hebben en een grotere of extra accu.
En dat voegt teveel gewicht toe aan de caravan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met zonnepanelen?

Bericht door Pino » di 3 apr 2018 19:21

Ik heb een plat flexibel zonnepaneel van 100W op het dak. Dat laadt de accu op wanneer deze los staat van stroom. Dat is eigenlijk alleen thuis voor de deur vanwege mensen die blijkbaar willen struikelen over een kabeltje over het voetpad. Dus staat nu kabelloos.
Het zonnepaneel laadt de 55Ah mover accu op.
Alle USB oplaadpunten heb ik op de 12V van het caravannet aangesloten. Die krijg de spanning van de caravan omvormer (aan de paal) of van de mover accu wanneer we geen 230V uit de paal of huis hebben.
Wat ik misschien nog doe is de omvormer loskoppelen zodat we alle 12V uit de mover accu (zonnepaneel) halen. Dat moet makkelijk kunnen aangezien alles LED is en we zeker in de zomer vele uren bij kunnen laden met het paneel.
Voorheen had ik een klein paneeltje dat precies in het grote Heki luik kon liggen. 20W volgens mij, maar dat was wel krap om ook echt de accu te laden en zo nu en dan ook een lampje aan te doen.
edit: ja je kunt ook met de gewone 230V lader parallel laden, maar wat ik ga doen is een aantal malen per jaar alleen met de CTEK lader de accu laden omdat ik denk dat die 230V CTEK lader intelligenter is dan een zonnepaneel lader en voor het behoud van de accu wil ik een paar laad cycli volledig door de CTEK laten doen.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”