Accu Koppelen
- motorfrits
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25
Accu Koppelen
Misschien weer iemand hier wat van.
Ik wil voor back up een lithium accu meenemen en deze voor een paar nachten als extra power koppelen aan een agm accu zonder dat ze aan de lading staan,dit om onvoldoende power te hebben voor mijn slaap apneu kasje. Volgens mij kan dit geen kwaad???
Moest de lithium eruit helen omdat deze niet aan de omvormer mag van de caravan, dit omdat wij dit jaar wat nachten zonder stroom moeten staan.
Ik wil voor back up een lithium accu meenemen en deze voor een paar nachten als extra power koppelen aan een agm accu zonder dat ze aan de lading staan,dit om onvoldoende power te hebben voor mijn slaap apneu kasje. Volgens mij kan dit geen kwaad???
Moest de lithium eruit helen omdat deze niet aan de omvormer mag van de caravan, dit omdat wij dit jaar wat nachten zonder stroom moeten staan.
Re: Accu Koppelen
NOOIT DOEN !!!!!!
Je kan daarmee enorm grote "Vereffenings stromen" creeren...
Je wilt 2 totaal verschillende accu's parallel zetten en dat is technisch helemaal fout.
Er kan een enorme stroom tussen die accu's gaan lopen, zelfs een kortsluitstroom, en daar het een lage spanning is zal de stroom heel groot zijn.
Fikkende bedrading is dan nog het minste wat kan gebeuren, exploderende accu's is niet ondenkbaar.
Twee accu's parallel is bijna onmogelijk, misschien dat 2 exact gelijke accu's en productie datum dat kunnen, maar dan nog zou ik het NOOIT proberen.
Volgens mij hebben wij hierover al eerder geschreven.
Ik weet niet helemaal meer wat er toen uit gekomen was, jij nog wel??
Je kan daarmee enorm grote "Vereffenings stromen" creeren...
Je wilt 2 totaal verschillende accu's parallel zetten en dat is technisch helemaal fout.
Er kan een enorme stroom tussen die accu's gaan lopen, zelfs een kortsluitstroom, en daar het een lage spanning is zal de stroom heel groot zijn.
Fikkende bedrading is dan nog het minste wat kan gebeuren, exploderende accu's is niet ondenkbaar.
Twee accu's parallel is bijna onmogelijk, misschien dat 2 exact gelijke accu's en productie datum dat kunnen, maar dan nog zou ik het NOOIT proberen.
Volgens mij hebben wij hierover al eerder geschreven.
Ik weet niet helemaal meer wat er toen uit gekomen was, jij nog wel??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu Koppelen
Waarom niet?Chris schreef: Twee accu's parallel is bijna onmogelijk, misschien dat 2 exact gelijke accu's en productie datum dat kunnen, maar dan nog zou ik het NOOIT proberen.
2 dezelfde accu,s met dezelfde capaciteit en de voorkeur geniet inderdaad dezelfde productiedatum, is totaal geen probleem.
Frans
Re: Accu Koppelen
Klopt.
Maar in dit geval zou ik het niet doen.
Het kan maar zo zijn dat de AGM accu bijv. 12.3 volt geeft, en de Lithium 14.2 volt.
Dan is de kans groot dat er inderdaad heel veel stroom gaat lopen van de Lithium naar de AGM accu.
De accu's wisselen om de dag is een beter plan.
Maar in dit geval zou ik het niet doen.
Het kan maar zo zijn dat de AGM accu bijv. 12.3 volt geeft, en de Lithium 14.2 volt.
Dan is de kans groot dat er inderdaad heel veel stroom gaat lopen van de Lithium naar de AGM accu.
De accu's wisselen om de dag is een beter plan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu Koppelen
RE.gif
Maar Chris zou 2 exacte accu,s met dezelfde productiedatum nog niet proberen.
Frans.
Maar Chris zou 2 exacte accu,s met dezelfde productiedatum nog niet proberen.
Frans.
Re: Accu Koppelen
Het kan ook wel, maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent en dezelfde accu's gebruiken
Bij ups systemen wordt niet anders gedaan en daar worden ook losse cellen vervangen als ze niet meer goed zijn.
Bij ups systemen wordt niet anders gedaan en daar worden ook losse cellen vervangen als ze niet meer goed zijn.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Accu Koppelen
Het zijn gewoon normale schakelingen.
2 accu,s van 100Ah in serie levert een verdubbeling van voltage op. bv 2 van 12 V wordt 24 V 100Ah
2 accu,s van 100Ah parallel levert een verdubbeling van capaciteit op. 12 V 100Ah wordt 12V 200Ah.
Frans
2 accu,s van 100Ah in serie levert een verdubbeling van voltage op. bv 2 van 12 V wordt 24 V 100Ah
2 accu,s van 100Ah parallel levert een verdubbeling van capaciteit op. 12 V 100Ah wordt 12V 200Ah.
Frans
Re: Accu Koppelen
Dat klopt..maar een accu van 12.3 volt (vol) parallel zetten met eentje van bijna 14 volt (vol) is een minder goed idee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu Koppelen
RE.gif
12.3 vol?
Die lever ik in bij de milieustraat.
Een volle accu behoort 12.7 cq 12.8 V te zijn en die parallel schakelen met een accu van bijna 14 V is dan ook geen probleem.
Frans
12.3 vol?
Die lever ik in bij de milieustraat.
Een volle accu behoort 12.7 cq 12.8 V te zijn en die parallel schakelen met een accu van bijna 14 V is dan ook geen probleem.
Frans
Re: Accu Koppelen
Hoi Frans..
Ik zal eens even zoeken op mijn werk in de database.
Daar staan wat foto's van deze situatie.... je kan je ogen niet geloven.
Nou zijn dat foto's van vliegtuig accu's, die zijn effe groter,,, heel effe groter..
Daar had een of andere halve zool zo'n accu ook even parallel gezet met een andere, een lege in dit geval..
Weg vliegtuig en hangar waar dat stond... niet weg gevlogen maar in rook opgegaan.
2 exact gelijk accu's, in eenzelfde geladen situatie, dat wil ik wel proberen.
Evengoed zal je vonken zien zodra de klemmen doorverbonden worden, maar dat zal niet veel zijn.
2 Totaal verschillende accu's.... nooit doen, gaat echt mis.
Ik heb wel respect voor accu's, de spanning is niet veel, maar de stromen die kunnen gaan lopen zijn enorm daarintegen.
Bij ons een keer gezien dat er een accu deksel op de polen viel, dik RVS deksel, roodgloeiend geworden en flinke vonken, het leek wel nieuwjaars vuurwerk..
Ok ok, dat zijn accu's van 28 volt en soms 140 Ah... maar toch..
En met volle accu's is ook nogal wat spanningsverschil.
Gisteren mijn vers geladen YT 4.2 gemeten, had een paar uurtjes rust gehad na afkoppelen van de Ctek lader..
Klemspanning gemeten: 13,24 volt.
Ik zal eens even zoeken op mijn werk in de database.
Daar staan wat foto's van deze situatie.... je kan je ogen niet geloven.
Nou zijn dat foto's van vliegtuig accu's, die zijn effe groter,,, heel effe groter..
Daar had een of andere halve zool zo'n accu ook even parallel gezet met een andere, een lege in dit geval..
Weg vliegtuig en hangar waar dat stond... niet weg gevlogen maar in rook opgegaan.
2 exact gelijk accu's, in eenzelfde geladen situatie, dat wil ik wel proberen.
Evengoed zal je vonken zien zodra de klemmen doorverbonden worden, maar dat zal niet veel zijn.
2 Totaal verschillende accu's.... nooit doen, gaat echt mis.
Ik heb wel respect voor accu's, de spanning is niet veel, maar de stromen die kunnen gaan lopen zijn enorm daarintegen.
Bij ons een keer gezien dat er een accu deksel op de polen viel, dik RVS deksel, roodgloeiend geworden en flinke vonken, het leek wel nieuwjaars vuurwerk..
Ok ok, dat zijn accu's van 28 volt en soms 140 Ah... maar toch..
En met volle accu's is ook nogal wat spanningsverschil.
Gisteren mijn vers geladen YT 4.2 gemeten, had een paar uurtjes rust gehad na afkoppelen van de Ctek lader..
Klemspanning gemeten: 13,24 volt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu Koppelen
Bestaat dit gevaar ook bij een starthulp van een andere auto?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Accu Koppelen
RE.gif
Voor sommigen denk wel.
Frans
Voor sommigen denk wel.
Frans
Re: Accu Koppelen
oei oei,
Ik denk dat iedereen wel een "beetje" gelijk heeft. Je moet inderdaad wel weten wat je doet. De meest veilige optie is gelijke accu's qua soort en vermogen en bij het koppelen gelijke spanning. (als het even kan lege accu's) Bij spanningsverschil en een kleine inwendige weerstand kan de stroom behoorlijk worden en als je dan te dunne kabels gebruikt gaan ze licht geven en anders gaan de accu's wel in rook op. Bij het overstarten van een auto is alleen de piek bij het aansluiten vervelend. Daarna zakt het spanningsverschil tot minder dan 1 volt (omdat de dynamo van de "volle" auto als een beer de andere accu gaat laden en bij het starten wordt de accu van de "volle" auto ook aangesproken. Echter er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat de genoemde piek de elektronica van beide auto's kan ruïneren. zeker niet experimenteren met verschillende accu's!!
Motorfrits: Ik zou in jou geval eerst de ene accu (bijna)leeg maken en daarna gewoon wisselen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Of je de ene accu nu aan de andere accu knoopt of het systeem aan de andere accu knoopt. Dit is lijkt mij de veiligste en simpelste oplossing.
PS: met Lion helemaal niet "rommelen" als die te heet wordt en gaat branden krijg je die alleen geblust door hem onder water te houden...en hij is zo warm als tie brand.. Dus mocht je een electrieke auto hebben die gaat branden....zorg dat je weg ben en doe geen moeite om te blussen.
Ik denk dat iedereen wel een "beetje" gelijk heeft. Je moet inderdaad wel weten wat je doet. De meest veilige optie is gelijke accu's qua soort en vermogen en bij het koppelen gelijke spanning. (als het even kan lege accu's) Bij spanningsverschil en een kleine inwendige weerstand kan de stroom behoorlijk worden en als je dan te dunne kabels gebruikt gaan ze licht geven en anders gaan de accu's wel in rook op. Bij het overstarten van een auto is alleen de piek bij het aansluiten vervelend. Daarna zakt het spanningsverschil tot minder dan 1 volt (omdat de dynamo van de "volle" auto als een beer de andere accu gaat laden en bij het starten wordt de accu van de "volle" auto ook aangesproken. Echter er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat de genoemde piek de elektronica van beide auto's kan ruïneren. zeker niet experimenteren met verschillende accu's!!
Motorfrits: Ik zou in jou geval eerst de ene accu (bijna)leeg maken en daarna gewoon wisselen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Of je de ene accu nu aan de andere accu knoopt of het systeem aan de andere accu knoopt. Dit is lijkt mij de veiligste en simpelste oplossing.
PS: met Lion helemaal niet "rommelen" als die te heet wordt en gaat branden krijg je die alleen geblust door hem onder water te houden...en hij is zo warm als tie brand.. Dus mocht je een electrieke auto hebben die gaat branden....zorg dat je weg ben en doe geen moeite om te blussen.
- motorfrits
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25
Re: Accu Koppelen
Dus mijn twijfels waren rieel, het komt doordat wij een lithium accu in de caravan hadden maar deze mag niet worden opgelden door de omvormer van de caravan.
Dus is deze ook niet te gebruiken als voeding voor mijn verlichting en dergelijke.
Nu een agm accu erin gezet voor de mover en de verlichting en waterpompen, dit omdat we dit jaar een reis gaan maken waar wij overnachten op plekken zonder faciliteiten.
Dus is deze ook niet te gebruiken als voeding voor mijn verlichting en dergelijke.
Nu een agm accu erin gezet voor de mover en de verlichting en waterpompen, dit omdat we dit jaar een reis gaan maken waar wij overnachten op plekken zonder faciliteiten.
Re: Accu Koppelen
Wat betreft de accu,s leeg aansluiten.
Ik, en met vele anderen, hebben bij Defensie honderden volle accu,s parallel aangesloten.
Oa de Leopard tanks hadden 4, 12V 100Ah accu,s, die zowel in serie als parallel werden aangesloten om aan de benodigde 24 V 400 Ah te komen.
Frans
Ik, en met vele anderen, hebben bij Defensie honderden volle accu,s parallel aangesloten.
Oa de Leopard tanks hadden 4, 12V 100Ah accu,s, die zowel in serie als parallel werden aangesloten om aan de benodigde 24 V 400 Ah te komen.
Frans
Re: Accu Koppelen
Dan heb je ook de vonken gezien op de polen tijdens aansluiten, knetterde soms lekker.
En die accu's staan met hele dikke kabels aan elkaar.
De vereffenings stroom had dus ook wel een stevig kabeltje om door te gaan, echt geen dunne draadjes, ze werden zeker niet heet.
Daarnaast praat je hier over exact gelijke accu's en geen verschillende types.
p,s, is 4 accu's van 12 volt 100Ah met 2 serie 2 parallel geen 24V 200 Ah?
En die accu's staan met hele dikke kabels aan elkaar.
De vereffenings stroom had dus ook wel een stevig kabeltje om door te gaan, echt geen dunne draadjes, ze werden zeker niet heet.
Daarnaast praat je hier over exact gelijke accu's en geen verschillende types.
p,s, is 4 accu's van 12 volt 100Ah met 2 serie 2 parallel geen 24V 200 Ah?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu Koppelen
Ik zie geen beperkingen om een hele batterij aan accu's zowel in serie als parallel te schakelen zolang het dezelfde accu's zijn die in dezelfde staat worden gekoppeld. Bij voorkeur dus allemaal optimaal geladen en pas dan koppelen.
Als koppeling zou ik massieve koperen strips prefereren boven welke kabels dan ook... het moet wel veilig blijven
Als koppeling zou ik massieve koperen strips prefereren boven welke kabels dan ook... het moet wel veilig blijven
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Accu Koppelen
Met strips zitten ze ook in vliegtuigen gekoppeld.
Die accu's hebben allemaal losse cellen, dus een berg van die dingen in een RVS stalen bak met allemaal sensoren er in.
In serie zetten geeft geen enkel probleem, totdat je cellen parallel gaat schakelen, dan moeten ze gelijk zijn.
De kreet "Thermal runaway" is bij ons een bekende.... enge..
Cellen die spontaan gaan koken en niet meer te stoppen zijn... enige wat je kan doen is rennen...
Beter dus om geen spelletjes met accu's te spelen maar respect te hebben voor die dingen.
Die accu's hebben allemaal losse cellen, dus een berg van die dingen in een RVS stalen bak met allemaal sensoren er in.
In serie zetten geeft geen enkel probleem, totdat je cellen parallel gaat schakelen, dan moeten ze gelijk zijn.
De kreet "Thermal runaway" is bij ons een bekende.... enge..
Cellen die spontaan gaan koken en niet meer te stoppen zijn... enige wat je kan doen is rennen...
Beter dus om geen spelletjes met accu's te spelen maar respect te hebben voor die dingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu Koppelen
Chris schreef:Dan heb je ook de vonken gezien op de polen tijdens aansluiten, knetterde soms lekker.
En die accu's staan met hele dikke kabels aan elkaar.
De vereffenings stroom had dus ook wel een stevig kabeltje om door te gaan, echt geen dunne draadjes, ze werden zeker niet heet.
Daarnaast praat je hier over exact gelijke accu's en geen verschillende types.
p,s, is 4 accu's van 12 volt 100Ah met 2 serie 2 parallel geen 24V 200 Ah?
Dat had inderdaad 200 AH moeten zijn.
Te pas en onpas inderdaad vonkjes gezien, maar dat is niet iets om je zorgen over te maken.
Als je start kabels aansluit zie toch ook wel eens vonkjes?
Dagelijks worden er toch voertuigen middels startkabels gestart en hoe vaak gaat dat mis?
Dan zou de ANWB en iedere garage toch een probleem hebben?
Die schakelen toch ook een volle accu parallel aan een lege accu.
Sedert mijn vraag waarom je het nooit zou proberen heb ik het iedere keer nog over dezelfde accu,s gehad.
Frans
Re: Accu Koppelen
RE.gif
Nou ik heb dat wel eens mis zien gaan bij een collega met startkabels vanaf de accu van een Sjovel naar de accu van m'n heimachine. Accu spatte door de vonkvorming uiteen van de heimachine en de hand/arm van mijn collega was voor een tijdje aardig verdoofd.
Ik heb het er nog nooit op gehad, die accu's bedoel ik dan en sinds dat gebeuren al helemaal niet meer.
Nou ik heb dat wel eens mis zien gaan bij een collega met startkabels vanaf de accu van een Sjovel naar de accu van m'n heimachine. Accu spatte door de vonkvorming uiteen van de heimachine en de hand/arm van mijn collega was voor een tijdje aardig verdoofd.
Ik heb het er nog nooit op gehad, die accu's bedoel ik dan en sinds dat gebeuren al helemaal niet meer.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Accu Koppelen
Eerst de plus Polen aan sluiten. Daarna de min of massa en die sluit u aan het chassis. Dan heeft u geen vonken aan de batterij. Opgepast, aan sommige auto's kan men zien dat er gestart is met een tweede batterij.
Re: Accu Koppelen
Lood accu's van eenzelfde leeftijd, gebruik en capaciteit koppelen is prima te doen.
Dat weet je eigenlijk alleen zeker als ze beiden nieuw zijn.
Accu's van een verschillende capaciteit of type koppelen is vragen om problemen zoals Chris al aangeeft.
Loodaccu's en lithium accu's mixen is echt vragen om vuurwerk.
Lithium accu's alleen koppelen als ze van een zelfde capaciteit en nieuw zijn.
Tevens alleen als je een lader hebt die ze gezamenlijk en op cel niveau gemonitord kan laden.
Dan nog is het geen zekerheid dat het goed gaat.
In de modelbouw zie je ze dit vaak doen, met veel kleinere accu's, die dan geladen worden onder continu supervisie, met een speciale lader en in een speciale accu-zak of oude munitiekist voor als het toch nog mis gaat. Wat dan nog steeds wel eens gebeurd ondanks een lader die op celniveau de boel controleert.
Dat weet je eigenlijk alleen zeker als ze beiden nieuw zijn.
Accu's van een verschillende capaciteit of type koppelen is vragen om problemen zoals Chris al aangeeft.
Loodaccu's en lithium accu's mixen is echt vragen om vuurwerk.
Lithium accu's alleen koppelen als ze van een zelfde capaciteit en nieuw zijn.
Tevens alleen als je een lader hebt die ze gezamenlijk en op cel niveau gemonitord kan laden.
Dan nog is het geen zekerheid dat het goed gaat.
In de modelbouw zie je ze dit vaak doen, met veel kleinere accu's, die dan geladen worden onder continu supervisie, met een speciale lader en in een speciale accu-zak of oude munitiekist voor als het toch nog mis gaat. Wat dan nog steeds wel eens gebeurd ondanks een lader die op celniveau de boel controleert.
Re: Accu Koppelen
RE.gif
Chris zou het anders nooit proberen. Maar misschien nu wel.
Chris zou het anders nooit proberen. Maar misschien nu wel.
FransChris schreef: Twee accu's parallel is bijna onmogelijk, misschien dat 2 exact gelijke accu's en productie datum dat kunnen, maar dan nog zou ik het NOOIT proberen.
Re: Accu Koppelen
Ford heeft de transit ook jarenlang geleverd met twee parallel geschakelde accu's. Maar dat waren dezelfde accu's en daar zaten ook behoorlijke kabels tussen de accu's.
Re: Accu Koppelen
Wat ik al jaren doe is de caravan YellowTop 55 tijdens rijden via de standaard trekhaak voeding koppelen met de auto. Daar zit ook een AGM in, maar dan 105Ah. Zal vast een stroompje onderling lopen, maar nog nooit een defecte zekering gehad. En zowel in de auto als in de caravan is deze gezekerd.
Opgemerkt hier wel is dat het spanningsverschil tussen de accu's nooit meer dan 1 Volt bedraagt en de lange niet superdikke bekabeling ook voor een spanningsverlies zorgt. Tijdens rijden meet ik in de auto 14,6 en op de caravan accu 14,2 Volt
Opgemerkt hier wel is dat het spanningsverschil tussen de accu's nooit meer dan 1 Volt bedraagt en de lange niet superdikke bekabeling ook voor een spanningsverlies zorgt. Tijdens rijden meet ik in de auto 14,6 en op de caravan accu 14,2 Volt
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo