Coolmac

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Heemstra
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 feb 2018 15:09

Coolmac

Bericht door Heemstra » ma 26 feb 2018 09:31

Is er iemand die ervaring heeft met de coolmac airco?
Deze wordt geplaatst op de plaats van je kachel.
Kan nergens referenties vinden

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Coolmac

Bericht door dennisb » ma 26 feb 2018 11:11

Ik heb zelf ook gekeken voor deze oplossing. Op internet lees je verschillende reacties dat het design toch voor wat problemen heeft gezorgd die niet goed opgelost konden worden.

Hier op het forum een gelijk draadje met een ander merk, maar ook als vervanging van de verwarming.
viewtopic.php?f=79&t=27236
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Coolmac

Bericht door iemand » ma 26 feb 2018 17:50

kastje weegt wel 34 kg
in de flyer staat helaas niets over geluidsnivo, binnen en buiten
Ook vraag ik me af hoe je deze inbouwt mbt lucht in- en uitlaat icm onderliggend chassis

Is al eens eerder op forum besproken

viewtopic.php?f=60&t=18895
Daar staat de oude flyer van de versie 2012
Bijlagen
leafet_coolmac_NL.pdf
(296.98 KiB) 254 keer gedownload
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Coolmac

Bericht door iemand » ma 26 feb 2018 20:54

inbouwmaten....

toch mis ik info mbt aansluiten ringverwarming....
en of het ook de Airmix vervangt mbt aanvoeren frisse lucht.

en hoe werk je de gaten onderin mooi af.
Bijlagen
Coolmac_inbouwmaten.pdf
(119.38 KiB) 201 keer gedownload
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

PeterO

Re: Coolmac

Bericht door PeterO » ma 2 apr 2018 20:27

Het is toch een beetje vreemd dat er verder geen gebruiker ervaringen zijn met de Coolmac.
Zelf ben ik ook op zoek naar een airco en hoe ik het ook bedenk en bekijk: een vervanging van de verwarming is in mijn situatie de meest ideale oplossing.
Maar voordat ik tot de aanschaf over ga wil ik toch graag iets horen over ervaringen. Maar nergens iets hierover. Niet positief maar ook niet negatief...
Iemand die hier iets over kan vertellen?

Marcs
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 mei 2018 14:19

Re: Coolmac

Bericht door Marcs » wo 2 mei 2018 09:08

Ik heb dit jaar een coolmac aangeschaft en laten inbouwen (dat kost 2 man toch bijna 4 uur) in een Fendt 490TF

Inbouw ervaring:
Het is niet zo dat de kachel 1 op 1 kan worden overgezet wanneer de Truma gaskachel is verwijderd moet het gat iets groter gemaakt worden ca 1 cm het terugplaatsen van de gaskachel is dan nog wel mogelijk maar dan heb je ruimte over. Vervolgens moet het gat dat al in de bodem zit worden vergroot dat gat wordt ca 4 x zo groot.
Nu word er een gat in de achterwand gemaakt van ca 20 x 15 waar de warme lucht kan worden afgevoerd mbv een ventilator. Alles wordt netjes afgewerkt en aangesloten. Is dit zelf te doen ja als je een beetje handig bent wel maar hou er rekening mee dat ook electra moet worden omgelegd ivm de beschikbare ruimte.

De ringleiding wordt afgekoppeld en zal ook niet meer gebruikt worden deze is gewoon blijven zitten maar heeft geen functie. Let op er zweeft op internet ook nog een Klimatronic dit is de voorloper van de coolmac (andere producent zelfde importeur/leverancier). De ervaring met deze klimatronic in combinatie met de ringleiding is de aanleiding geweest hiermee te stoppen zo werd mij verteld. Je heb dus geen luchtverwarming via de ringleiding wil je dat wel moet je niet dit systeem nemen.

Koeling:
Daar koop je hem voor hier moet ik zeggen dit heb ik nog niet getest in zware omstandigheden +23C hij blaast enorm koude lucht via de regeling (digitaal) kan je dit op zacht middel hard of automatisch zetten. Dit systeem zal de caravan zeker kunnen koelen maar bevindingen eind van dit seizoen.

Verwarming:
Hij blaast lauwe lucht het functioneerd maar in tegenstelling tot koelen zal dit langer duren. Ik heb de caravan van een 7C opgewarmd naar een 18C dit koste bijna 2 uur maar dan was de caravan ook door en door koud. Hierna hield het systeem de caravan perfect op temperatuur. Dit systeem is bruikbaar in voor en na-seizoen maar niet in de winter (werkt met warmtepomp). Dus ga je winterkamperen dan is dit niet jouw systeem of je moet er een andere verwarming bij nemen.

Geluidsniveau:
Ja je hoort het binnen klinkt het als een grote ventilator storend ik vind van niet maar als je er gevoelig voor bent wel. wanneer je hem op zijn zachtst zet is het zeker een acceptabel geluid vergelijkbaar met een radio op de achtergrond.
Het geluid buiten is ook het geluid van een ventilator wanneer het stil is hoor je hem blazen brommen snoren hard is het niet ik schat een 50 - 70 db. De omgeving zal er na mijn mening geen last van hebben maar ook dit zullen we zien.

Het stroomverbruik:
Niet onbelangrijk op de camping hiervoor heb ik een meter tussen het systeem geplaatst en verwarmen is precies 4 amp (880 watt) en koelen 3,9 amp (858 watt).
Piekbelasting is hetzelfde het systeem start rustig op.

Ik heb gekozen voor dit systeem omdat ik geen ruimte verlies de kachel nauwelijks gebruik het gewicht laag is en de verdeling perfect en het minder opvallend aanwezig is. Echte gebruikservaring heb ik nog niet maar ik heb na het testen veel vertrouwen in het systeem.
Later meer.
MVG
Marc

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Coolmac

Bericht door VIP » wo 2 mei 2018 10:07

Marcs schreef:
wo 2 mei 2018 09:08
.
Nu word er een gat in de achterwand gemaakt van ca 20 x 15 waar de warme lucht kan worden afgevoerd mbv een ventilator.

Hier bedoel je het nieuwe rooster van +/- 20x30cm mee wat ze in de zijwand plaatsen.

Een jaar of 5-6 geleden heb ik mij verdiept in deze airco, maar dat extra gat in de zijwand was voor mij direct een reden om het niet te doen vanwege dat lelijke rooster.

Datzelfde geldt voor een bank airco met die grote gaten in de vloer.

Je kunt de airco dan nooit demonteren of ombouwen naar je nieuwe caravan zonder zichtbare sporen.
Porsche + Tabbert

Marcs
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 mei 2018 14:19

Re: Coolmac

Bericht door Marcs » wo 2 mei 2018 11:50

Klopt rooster in de zijkant. Ik persoonlijk vind het niet lelijk het is gewoon zo dat een airco altijd een afvoer van de warme lucht nodig heeft dus via dakluik de vloer of via in dit geval de zijkant.
Het klopt dat je dit nooit meer zichtbaar kan verwijderen en je dus de airco moet laten zitten bij de verkoop maar dat is dan ook meteen een pre want je verkoopt caravan met airco.
gr
marc

Als ik in de gelegenheid ben zal ik wat foto's maken en hier plaatsen.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Coolmac

Bericht door Jan Br » wo 2 mei 2018 12:03

Als dat rooster aan de voorzijde van de caravan zit, dan zit je dus ook de hele tijd in de uitstroom van de warme lucht? Zou in ieder geval bij mijn caravan zo zijn, omdat de kachel aan de voorzijde zit.

Heb gelukkig een dak airco, daar zit ik nooit. blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Coolmac

Bericht door Jan Br » di 12 jun 2018 23:01

Wij staan momenteel op een camping in Kroatie en kennissen van ons hebben deze airco ingebouwd. Behalve dat ze er over klagen dat de dealer het systeem heel slordig heeft ingebouwd, zijn ze zeer ontevreden over de werking van het systeem. Het geluidsniveau is echt absoluut niet te vergelijken met de bank/ dak airco’s zoals bekend. De uitstroomopening van de warme kucht via de voorwand is een ramp. Is het buiten al bloedheet, komt er in je voortent behalve veel herrie ook nog ens eenflinke stroom warme lucht naar buiten. Echt, als dit de enige airco was, dan absoluut liever geen. De kennissen hebben er inmiddels een hele kast omheen gebouwd om de warme lucht te lozen onder de caravan, dat functioneert redelijk, maar de herrie blijft onveranderd.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Dodgeleon

Re: Coolmac

Bericht door Dodgeleon » do 14 jun 2018 11:45

Gisteren een coolmac laten installeren bij caravancentrum xxxx Was geregeld via xxxx . Heel netjes afgewerkt door de heren daar. Fijne mensen daar, goede communicatie.
xxxx van xxxx bedankt.
Ik kom later terug om verslag te doen van onze vakantietoeslag in Kroatië.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 14 jun 2018 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Coolmac

Bericht door meeder » do 14 jun 2018 12:53

Toevallig dat de eerste post van iemand op dit forum een bericht in een draadje is waar nogal wat kritiek geuit is op een product.
Als eerste bericht direct een lofzang over dat product? Hmmm...

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Coolmac

Bericht door Turbodesk » do 14 jun 2018 14:28

Ik ben een tijdje informatie aan het inwinnen over de diverse systemen die op de plaats van de originele kachel in te bouwen zijn.

Je hebt de Klimatronic. En dat is niet de voorloper van de Coolmac heb ik mij laten vertellen.
Je hebt de Coolmac.
Je hebt de Webasto Dual Comfort. (Nog steeds verkrijgbaar)

Het schijnt dat ze allemaal bij dezelfde aircobouwer vandaan komen.
Vadac is alleen maar een doorgeef luik. En dat doen ze uitermate slecht.

Webasto zegt dat ze met de Dual comfort zijn gestopt omdat onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn. Dat is grote onzin. Dit komt door Webasto Duitsland.
Webasto Nederland is op eigen houtje met de verkoop begonnen zonder overleg. En Duitsland wil het niet hebben.
Onderdelen zijn er namelijk genoeg. Ik heb een leverancier gesproken met een magazijn vol onderdelen.

Het werd mij duidelijk afgeraden om een dergelijk systeem in te bouwen, alleen als het echt niet anders kon.
Dakairco`s koelen nog steeds het beste, maar iets meer resonantie. Daarna de bankairco`s.

De systemen voor op de plaats van de kachel maken veel meer herrie. Zijn slechter gebouwd.

Let op! dit is mij verteld. ik heb zelf geen ervaring met die systemen.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Coolmac

Bericht door Turbodesk » do 14 jun 2018 14:32

Jan Br schreef:
di 12 jun 2018 23:01
Wij staan momenteel op een camping in Kroatie en kennissen van ons hebben deze airco ingebouwd. Behalve dat ze er over klagen dat de dealer het systeem heel slordig heeft ingebouwd, zijn ze zeer ontevreden over de werking van het systeem. Het geluidsniveau is echt absoluut niet te vergelijken met de bank/ dak airco’s zoals bekend. De uitstroomopening van de warme kucht via de voorwand is een ramp. Is het buiten al bloedheet, komt er in je voortent behalve veel herrie ook nog ens eenflinke stroom warme lucht naar buiten. Echt, als dit de enige airco was, dan absoluut liever geen. De kennissen hebben er inmiddels een hele kast omheen gebouwd om de warme lucht te lozen onder de caravan, dat functioneert redelijk, maar de herrie blijft onveranderd.

Ik vind dit een zeer vreemd verhaal. Je weet van te voren wat je koopt en dat er een rooster word gemaakt aan de buitenkant voor de afblaas van de warme lucht. En dat kan op warme dagen behoorlijk hete lucht zijn.
Als je dus je kachel aan de voortent zijde heb zitten weet je dat je extra warme lucht daarheen krijgt.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Coolmac

Bericht door Jan Br » do 14 jun 2018 14:43

RE.gif
Voor alle duidelijkheid, het is niet mijn systeem en ik weet ook niet waarom ze deze keuze hebben gemaakt. Als lezer van dit forum wist ik wel dat vragen over dit systeem hier wel eens passeren, dus leek het me goed om de ervaringen met dit systeem hier met de leden te delen.

Dus waarom een vreemd verhaal, dat ontgaat me? Ja, de koper van dit systeem had kunnen weten dat de afvoer van de warme lucht aan de voorzijde van de caravan zou plaatsvinden en daar is waarschijnlijk niet goed over nagedacht, vandaar ook mijn opmerking hierover.

Of het bij een afvoer via de achterzijde van de caravan dan wel een aanvaardbare optie zou zijn, daar ben ik ook vrij zeker van dat dat niet goed gaat komen. Dan verplaats je de herrie en de warme lucht naar de achterzijde, op grote campingplekken zal dit wellicht enig soelaas bieden, maar in Zuid-Europa, dus juist daar waar een airco haast onmisbaar is, is nogal eens sprake van kleine plekjes en verplaats je jouw probleem naar de achterburen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Coolmac

Bericht door Turbodesk » do 14 jun 2018 14:53

Zo is mijn reactie ook niet bedoeld, ik weet dat het niet een systeem van jou is. Zoals je inderdaad zegt is er niet goed over nagedacht door de kopers. En dat vind ik vreemd, omdat ze er achteraf dus wel over klagen.

Het uitblazen van warme lucht aan de achterkant van de caravan zou voor buren niet uit mogen maken. Je staat toch niet op een halve meter van elkaar?
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Coolmac

Bericht door Jan Br » do 14 jun 2018 15:04

Hier in Kroatie sta je dus wel 1,5 mtr van elkaar. Gelukkig niet achter de bewuste gebruiker van de Coolmac, maar echter een gebruiker van een Dometic 2200, net als ikzelf en daar hoor je gelukkig nauwelijks iets van.
31AB0A68-4E30-4B7F-B39E-59AD03CE5465.jpeg
31AB0A68-4E30-4B7F-B39E-59AD03CE5465.jpeg (121.32 KiB) 8512 keer bekeken
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Coolmac

Bericht door iemand » do 9 aug 2018 21:54

kben benieuwd naar de belevingen deze vakantie whistle.gif

daarom dit item even weer naar boven gehaald
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Coolmac

Bericht door Jan Br » do 9 aug 2018 23:44

Mijn belevingen heb ik geplaatst, geen nieuwe info.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Coolmac

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 aug 2018 08:50

Turbodesk schreef: Dakairco`s koelen nog steeds het beste, maar iets meer resonantie. Daarna de bankairco`s.
Wat betreft de resonantie heb je gelijk, de koeling is in beide gevallen gelijk. (Mits goed ingebouwd!)
Ik heb ondertussen de vierde airco en heb de lucht temp van alle systemen gemeten, ook de kamertemperatuur in vergelijk met buiten.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Marcs
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 mei 2018 14:19

Re: Coolmac

Bericht door Marcs » di 11 sep 2018 08:43

Hierbij mijn ervaring van de coolmac zoals bekend was het een warme zomer met temperaturen tot 40 C.

De coolmac heeft gedaan waar hij voor is de caravan terug koelen. Ongeacht de buitentemperatuur de temperatuur in de caravan was aangenaam en dan kon hij nog kouder heb hem zelfs warmer gezet. Functioneren van de airco/ koelvermogen een dikke 10.

Geluid binnen wanneer hij volop koelt (eerste uur van 35 naar 25) is redelijk hard klinkt als een zware ventilator nadat de caravan gekoeld is gaat hij een tandje lager waarbij het geluid acceptabel is(door hem te programmeren kan je hem vast laten opstarten zonder dat je er bent) . Ik zou willen dat de ventilator zachter kon maar dat gaat niet geluid 6,5.

Geluid buiten dat klinkt als een grote ventilator op de eerste camping stond hij naar de buren gericht omdat het veld zo afliep dat dat de enige manier was om de caravan recht te krijgen. Er komt een berg warme lucht uit net een grote föhn. De Buren vertelde ons later dat ze eerst wel schokken van o nee wat gebeurt hier maar omdat wij s'avond de airco niet aan hebben hadden ze er geen last van het koelde s'avond natuurlijk af wat de airco overbodig maakte. De tweede camping blies de lucht naar achteren waar niemand stond geen overlast. Overlast en geluid voor de buren een 7.


Mijn ervaring is positief en ben er blij mee doet wat hij doen moet zou hem zo weer kopen.

Waarom heb ik een coolmac gekocht ik wilde geen extra gat in mijn dak + extra gewicht hoog in de caravan. Een bank airco neemt veel ruimte in. Deze komt op de plaats van de kachel dus neemt geen extra ruimte in en extra gewicht is veel minder + eenvoudige installatie geen draden trekken.

Groeten
Marc

Marcs
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 mei 2018 14:19

Re: Coolmac

Bericht door Marcs » vr 5 okt 2018 14:38

Even een korte update. Ben gebeld door Vadac dat er een modificatie was welke als service aan alle klanten wordt aangeboden. Hierdoor zou de coolmac een stuk stiller worden. Deze modificatie reeds gedaan en uitgeprobeerd hij is zowel buiten als binnen duidelijk stiller.
Er is nu ook een mogelijkheid om de warmte via het dak via een pijp af te voeren ipv door de wand.

Hanzziie

Re: Coolmac

Bericht door Hanzziie » za 9 mar 2019 17:22

Wat hield die modificaties in.wat heb je gekregen om hem stiller te krijgen. Heb er namelijk zelf ook 1 gekocht.

Marcs
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 mei 2018 14:19

Re: Coolmac

Bericht door Marcs » ma 11 mar 2019 08:32

Bij alle nieuw ingebouwde coolmac's zit deze modificatie al in. Gaat dus alleen om de in Deventer ingebouwde coolmac's.
Het heeft te maken met een weerstand die ze erin zetten waardoor de ventilator rustiger (langzamer) gaat draaien hierdoor is hij stiller.
Het stelt niet veel voor maar het effect is duidelijk stiller.
Gr
marc

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Coolmac

Bericht door caravanblog » do 2 mei 2019 22:07

Vorige week voor het eerst de Coolmac kunnen uitproberen. Overdag was het 25C+ en de airco getest. Binnen een kwartier was het koel in de caravan. In de avond was het koel. Buiten een graadje of 8. Toen de kachel getest. Deed het ook prima alhoewel je de eerste minuten een koude stroom lucht moet doorstaan. Na een kwartier begon je de warmere lucht toch goed te voelen. Systeem houdt zich goed op temperatuur met de thermostaat op het regelpaneel aan de zijkant van de hangkast. Ben er tot nu toe blij mee. Geluid valt me mee. Zeker in de laagste stand. Ook even achter de caravan geluisterd naar het geluidsniveau bij het uitlaatrooster. Vooralsnog lijkt dat ook mee te vallen. Ik denk ook niet dat hij s'nachts aan zal gaan om voor niemand de campingrust te verstoren.
Bijlagen
$_86 (14).JPG
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”