12 volt circuit oude caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Macmeureg
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb 2018 20:11

12 volt circuit oude caravan

Bericht door Macmeureg » zo 18 feb 2018 10:16

Ik schafte onlangs een oude Knaus komfort 365 caravan aan en zou deze graag op orde zetten tegen de zomer. Op 220 volt werkt verlichting en frigo. Op 12 volt echter niet. Er zit afzonderlijke verlichting op die op 12v werkt. -> uitgemeten, maar zit geen spanning op. Ook op de frigo komt geen spanning wanneer deze op 12v staat. Gezien het een oude caravan betreft, bezit deze geen 2de batterij en ook geen omvormer. Ik vermoed dat deze zijn spanning gewoon haalt van de koppeling met de wagen tijdens het rijden? Vertrekt de stroomtoevoer dan vanuit de achterlichten van de caravan? Daar meet ik wel 12 volt. Geen idee of ik nog op andere plaatsen kan meten of waar het probleem kan zitten. Zitten waarschijnlijk nog geen zekeringen in? scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 10:25

Hallo Macmeureg

Je veronderstelling klopt.
Bij de oude Knaus Komfort's komt de 12 volt van de auto.
Dus alleen als de caravan is aangesloten op de auto zal de 12 volt verlichting in de caravan werken.
Mits er 12 volt + op pen 2 en - op pen 3 van de auto staat.
Schema is bijgevoegd.

Als je wel spanning op de auto hebt en in de caravan werkt het niet moet je de storing dus in de caravan zoeken.
Veel voorkomende klacht is corrosie van de auto aansluiting.

Succes
7-polige-stekker.jpg
7-polige-stekker.jpg (31.94 KiB) 1831 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Macmeureg
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb 2018 20:11

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Macmeureg » zo 18 feb 2018 12:40

Bedankt voor de snelle reactie.
De auto heeft een 13 polige stekker. Hier meet ik 12 volt. Met een koppelstuk gaat deze naar 7 pinnen. En hier ben ik de 12 volt verloren. Ik meet hier geen 12 volt mee op pin 2 en 3.

Google levert volgend resultaat:
Met deze monoblok adapter met 13 mannelijke en 7 vrouwelijke contacten kunt u uw aanhangwagen, caravan, fietsendrager in 7 contacten aan uw voertuig in 13 contacten koppelen. Deze adapter verzekert u dus een compatibiliteit om de werking van de twee achterlichten van uw voertuig op uw aanhangwagen, caravan … op de achtergrond te plaatsen. De functies achteruitrijdlicht of 12 V voeding, permanent en na contact, zullen niet langer worden overgedragen.

Is het dan niet meer mogelijk om de 12 v in de caravan te gebruiken? Gisteren heel de caravan gedemonteerd, ijskast eruit,... stom.gif

Gebruikersavatar
hansv
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 6 mar 2011 00:02
Locatie: Heerhugowaard

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door hansv » zo 18 feb 2018 13:13

Pen 2 of 54g is de aansluiting voor de mistlamp. Deze is dus niet geschikt om een caravan te voeden! Wellicht kan je het verloop ombouwen zodat de 12v op pen 2 komt.
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » zo 18 feb 2018 13:36

RE.gif

Dat kan in Belgie niet omdat daar een mistlamp verplicht was/is.

Eenvoudigste is een 13 polige stekker op de caravan monteren en een extra draad vanaf de stekker naar de caravan trekken als 12V voor de koelkast.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 13:43

RE.gif
Hadden de Belgische caravans dan geen constante 12 volt binnen?? ( in het 7 polige tijdperk)
Da wis ik nie..
Ben idd van het nederlandse systeem uitgegaan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » zo 18 feb 2018 13:50

RE.gif

Omdat TS schreef "FRIGO" wist ik dat dit een Belg was, vandaar mijn reactie.

De in Belgie verkochte caravans hadden toen (60er, 70er jaren) idd geen 12V via de auto.

Mistachtericht was toen wel verplicht en werd op 2/54 aangesloten.

Nederlandse dealers die toendertijd b.v. Belgische caravans impporteerde/verkochten, koppelde het mistachterlicht af en gebruikte de aansluiting voor 12V constante spanning.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Chris » zo 18 feb 2018 14:33

Thanx... weer wat geleerd, kwistutnie he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door ronny » zo 18 feb 2018 15:36

VIP Premium schreef:RE.gif

Omdat TS schreef "FRIGO" wist ik dat dit een Belg was, vandaar mijn reactie.

De in Belgie verkochte caravans hadden toen (60er, 70er jaren) idd geen 12V via de auto.

Mistachtericht was toen wel verplicht en werd op 2/54 aangesloten.

Nederlandse dealers die toendertijd b.v. Belgische caravans impporteerde/verkochten, koppelde het mistachterlicht af en gebruikte de aansluiting voor 12V constante spanning.
onze hobby van 1977 had wel 12v voor de frigo. aansluiting voor pen 5en7 werden samengevoegd zodat je een pen overhield voor 12v. ofwel 12v op pen 2 en mistlicht op pen 5 of andersom.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » zo 18 feb 2018 16:00

RE.gif

Zou kunnen, officieel mocht het niet zo (zoals vele dingen in het leven), maar creativiteit kent geen grenzen.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Ab » zo 18 feb 2018 17:24

Inderdaad. Alles is mogelijk.
Het gaat tenslotte alleen maar om 2 of desnoods 1 extra draadje(s) wat vanaf de auto accu naar de caravan moet.
Al of niet met een relais ertussen om te voorkomen dat de koelkast de accu leegtrekt bij een langere stop onderweg.
De koelkast in zo'n geval effe uitschakelen kan ook.
Nog een mogelijkheid is de koelkast op gas laten werken en voor nood een blokbatterij of kleine accu in de caravan zetten voor wat 12 volt lampjes en evt. gebruik van pompjes.
De koelkast werkt dan nog veel beter ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Macmeureg
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb 2018 20:11

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Macmeureg » zo 18 feb 2018 20:08

Bedankt voor de heldere info. Rijden met mistlichten is dus ook een optie. knipoog.gif
Neg even getest en dat is dus inderdaad het probleem. Zodra de mistlampen opstaan werkt het 12v circuit.
Nog even bekijken hoe ik het ga oplossen. Alweer een stap dichter bij een volledig werkende caravan thumbup.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » zo 18 feb 2018 20:53

Ik zou net voor het mistachterlicht een schakelaartje maken zodat ie altijd uit staat.

In geval van mist schakelaartje omzetten en je mistachterlicht doet het.
Bijlagen
BBB.jpg
BBB.jpg (14.67 KiB) 1641 keer bekeken
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Ab » ma 19 feb 2018 00:42

Dat kan..alleen is de kans groot dat de bedrading van het mistlicht te dun is voor een goede werking van de koelkast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door graaf » ma 19 feb 2018 01:28

VIP Premium schreef:Ik zou net voor het mistachterlicht een schakelaartje maken zodat ie altijd uit staat.

In geval van mist schakelaartje omzetten en je mistachterlicht doet het.
@VIP Premium.
Wist je dat er speciaal opbouw mistachterlichten bestaan voor opbouw waar een klein onopvallend schakelaartje (voor dit doel) aan de onderkant al in gemonteerd zit?!
Toen dit in 2006(?) verplicht werd heb er zo een op mijn (eerste) Eriba Familia gemonteerd. Te koop bij Brezan. mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Macmeureg
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 feb 2018 20:11

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door Macmeureg » ma 19 feb 2018 12:12

Bedoel je dan bedrading in de wagen? Aangezien ik de caravan in Nl gekocht heb, vermoed ik dat de bedrading van de caravan wel ok is (er zit dan hoogst waarschijnlijk niet eens een mislicht op, zou ik is moeten nakjken.) De schakelaar in caravan monteren haalt op zich niet veel uit, want dan moet je nog steeds met mistlichten van de wagen rijden en dit is bij wet verboden. Of ben ik hier mis?

+frits+
Berichten: 167
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door +frits+ » ma 19 feb 2018 12:14

Dat schakelaartje op de mistlamp....
wist je dat dit verboden is, de wet schrijft voor dat je de mistlamp vanaf de bestuurdersplaats moet kunnen in(uit)schakelen.

Frits
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » ma 19 feb 2018 12:41

graaf schreef:
VIP Premium schreef:Ik zou net voor het mistachterlicht een schakelaartje maken zodat ie altijd uit staat.

In geval van mist schakelaartje omzetten en je mistachterlicht doet het.
@VIP Premium.
Wist je dat er speciaal opbouw mistachterlichten bestaan voor opbouw waar een klein onopvallend schakelaartje (voor dit doel) aan de onderkant al in gemonteerd zit?!
Toen dit in 2006(?) verplicht werd heb er zo een op mijn (eerste) Eriba Familia gemonteerd. Te koop bij Brezan. mrgreen.gif
Klopt weet ik, maar er zit al een mistachterlicht op en dan is een schakelaartje de goedkoopste oplossing.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » ma 19 feb 2018 12:42

+frits+ schreef:Dat schakelaartje op de mistlamp....
wist je dat dit verboden is, de wet schrijft voor dat je de mistlamp vanaf de bestuurdersplaats moet kunnen in(uit)schakelen.

Frits

Klopt, is officeel verboden, maar de kans dat ze je je hierop pakken is kleiner dan dat je de staatsloterij wint.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 12 volt circuit oude caravan

Bericht door VIP » ma 19 feb 2018 12:47

Macmeureg schreef:Bedoel je dan bedrading in de wagen? Aangezien ik de caravan in Nl gekocht heb, vermoed ik dat de bedrading van de caravan wel ok is (er zit dan hoogst waarschijnlijk niet eens een mislicht op, zou ik is moeten nakjken.) De schakelaar in caravan monteren haalt op zich niet veel uit, want dan moet je nog steeds met mistlichten van de wagen rijden en dit is bij wet verboden. Of ben ik hier mis?

De oplossing is simpel:

Koop een 13 polige stekker voor de caravan en zet de huidige draden om naar de juiste pinnen in de nieuwe 13 polige stekker.

Trek vanaf de koelkast een extra draad (zwart van kleur valt het minste op) en eg dez eangs de huidge kabelboomvan de caravan tot in de stekker en sluit deze aan op de 13 polige stekker op de juiste pin voor de koelkast.

Dat is alles.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”