Truma - te warm in caravan op minimum stand

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door WillyL » za 3 feb 2018 09:50

Mijn Trumakachel geeft wel veel warmte, ook op de laagste stand, de caravan blijft minimum 15 graden, er blijft minstens 1 brandertje branden plus een heel klein beetje het 2de. Ik vraag me af of de termostaat fout afgesteld is, of eerder de regelaar van de gastoevoer naar de brander defect is.
De termostaat staat dus op de allerlaagste stand en de koperen voeler ligt voor/onder de warmtewisselaar tegen de vloer van de caravan, op de voorziene plaats op het kacheltje.

Wat is jullie ervaring? Op minimum, hoe 'koud' wordt of beter hoe warm blijft de woonruimte dan? 5, 10, 15 graden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door Hobby Linka » za 3 feb 2018 10:10

RE.gif

Heb je wel de ringverwarming aan staan? Zonder de ring verwarming aan geeft de kachel inderdaad al heel veel warmte af op standje 1 tot 2.

Maar dan verwarmt de kachel alleen het interieur en niet de banken / toilet e.d.

Met de ringverwarming aan staat de kachel in de "koude periode" meestal op standje 3 - 4. Het is dan binnen rond de 20 graden, buiten rond het vriespunt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door Jan van Vijven » za 3 feb 2018 10:18

Minimaal 15 graden is toch niets mis mee? Die kachels hebben geen automaat dus blijven altijd minimaal branden.
Wij hebben nu een electronisch geregelde die kan volgens mij veel kouder, ik dacht dat er zelfs een vorstbeveiliging op zit.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door Ab » za 3 feb 2018 10:25

Afgelopen week was de buitentemperatuur 12 graden..Daar kan de kachel niet onder komen. knipoog.gif
15 graden op de laagste stand zegt mij dus niks.
Het is allemaal gerelateerd aan de buitentemperatuur.
Als het minus 20 graden is lukt het gegarandeerd om onder die 15 graden te komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door iemand » za 3 feb 2018 10:37

heb je ook een airmix, zo niet dan is dit het moment om te ervaren dat die handig kan zijn

je mixed dat een beet frisse lucht mee en zo kun je het wat kouder maken
maar een mooi ventileren
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma - te warm in caravan op minimum stand

Bericht door WillyL » za 3 feb 2018 10:51

Idd met ringeverwarming aan, wel op een lage snelheid.
De Airmix staat bij minimumvarming op 3/4 interieur en dus slechts als geringe bijmenging.
En ja, als het buiten 12 gr is kan het moeilijk lager.
Mijn vraag is of dat waakvlammetje dus echt zoveel warmte levert dat die caravan erg opwarmt en het normaal is dat het 2de vlammetje ook brandt.
Die 15 graden was vorige winter bij vriestemperaturen, iets van -5 en toen kreeg ik die 2de brander, en de andere niet uit op de laagste stand.
De komende nachten gaat het weerom vriezen en dan check ik nogmaals.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”