Aanschaf dakairco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Aanschaf dakairco

Bericht door Robert » wo 31 jan 2018 11:53

Zojuist telefonisch contact gehad met van den Hil in Middelharnis.
Ik heb advies gevraagd welk type airco ze mij zouden aanbevelen voor een caravan van ruim 5 meter.

Het eerst advies dat ik kreeg is dat ik geen airco hoeft aan te schaffen die kan verwarmen. Airco's die kunnen verwarmen verwarmen vooral je hoofd en de rest blijft koud. het bekende verhaal van warmte stijgt.

Het tweede advies was dat de Kronings A2000 de beste optie zou zijn, goedkoper, meer garantie (6 jaar), technisch beter dan Dometic en stiller. 60% van de verkochte dakairco's zijn Kronings al dus de verkoper/monteur.

De Dometic 1100 en 1700 zouden niet genoeg capaciteit hebben.

de prijzen:
Dometic 1100 €1519 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 1700 €1795 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 2200 €1995 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Kronings A2000 €1515 incl. inbouw in nieuw te maken gat.

Kunnen jullie hier in vinden of moet ik dit met een korreltje zout nemen?
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door 4Motion » wo 31 jan 2018 12:18

Wij hebben een Kronings dakairco A2400. Na 5 weken kamperen zijn we hier voorlopig erg tevreden over.

Ivm het geluid: de airco is van buitenaf nauwelijks te horen, zelf wanneer hij op de hoogste stand een warme caravan afkoelt. Dit vind ik erg belangrijk, zeker op die campings waar rust centraal staat. Binnen valt mij vooral snachts op dat het "aanslaan" van compressor wel wat lawaai maakt. Mensen die gevoelig zijn voor omgevingslawaai kunnen hierdoor wakker worden, maar ik denk dat dit bij alle airco's het geval is? Helaas heb ik geen ervaring met andere modellen.

De verwarming: tijdens de herfstvakantie vaak gebruikt om de temperatuur op peil te houden tijdens lange uitstappen, dit werkt goed maar we hebben de ringverwarming toch permanent op 1 gezet wanneer we aanwezig waren (dag+nacht), dit geeft toch een ander soort warmte. Kan inderdaad met de positie van de airco te maken hebben zoals je zelf aangeeft.

Inbouw: onze dealer stelde voor om een extra gat te maken zodat we onze 3 dakluiken in de leefruimte konden behouden, zeker doen als dit kan voor jullie caravan.

De 6 jaar garantie en de gunstige prijs was voor ons de reden om voor Kronings te kiezen.

Groeten,
Bart
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Hobby Linka » wo 31 jan 2018 12:50

RE.gif

Wij hebben een Truma. Deze kan koelen en verwarmen. (er is inmiddels een versie die alleen kan koelen) Dat laatste hebben we nog nooit gedaan.

Lees hier onze ervaring.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Daphne » wo 31 jan 2018 12:58

Premio schreef:
Het eerst advies dat ik kreeg is dat ik geen airco hoeft aan te schaffen die kan verwarmen. Airco's die kunnen verwarmen verwarmen vooral je hoofd en de rest blijft koud. het bekende verhaal van warmte stijgt.
thumbup.gif
Premio schreef: Het tweede advies was dat de Kronings A2000 de beste optie zou zijn, goedkoper, meer garantie (6 jaar), technisch beter dan Dometic en stiller. 60% van de verkochte dakairco's zijn Kronings al dus de verkoper/monteur.
Geen idee of stiller waar is, maar laten we er van uit gaan dat het waar is.
Die 60% zal waarschijnlijk het percentage zijn van hun eigen verkoopcijfers. Als je op de camping een rondje doet zie je maar weinig Kronings dakairco's.

Premio schreef: de prijzen:
Dometic 1100 €1519 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 1700 €1795 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 2200 €1995 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Kronings A2000 €1515 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Nette prijzen hoor, echt niet veel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door karelV » wo 31 jan 2018 14:32

Premio schreef:
Het eerst advies dat ik kreeg is dat ik geen airco hoeft aan te schaffen die kan verwarmen. Airco's die kunnen verwarmen verwarmen vooral je hoofd en de rest blijft koud. het bekende verhaal van warmte stijgt.

KareV. Hier kan ik ook wel in meegaan.

Het tweede advies was dat de Kronings A2000 de beste optie zou zijn, goedkoper, meer garantie (6 jaar), technisch beter dan Dometic en stiller. 60% van de verkochte dakairco's zijn Kronings al dus de verkoper/monteur.

KarelV. Die 60% is net als Daphne al schreef gewoon hun verkoopcijfer want de meest verkochte landelijk gezien is toch de Dometic gevolgd door Truma denk ik.

De Dometic 1100 en 1700 zouden niet genoeg capaciteit hebben.

KarelV. De 1100 is idd te klein/weinig maar de 1700 is volgens mijn navragingen bij verschillende in/opbouwers meer dan voldoende zeiden ze mij dus daar zit dus ook al een meningsverschil qua dealers.

de prijzen:
Dometic 1100 €1519 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 1700 €1795 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Dometic 2200 €1995 incl. inbouw in nieuw te maken gat.
Kronings A2000 €1515 incl. inbouw in nieuw te maken gat.

KarelV. De Dometic 1100 heb ik geen prijsopgaaf voor laten maken.
De Dometic 1700 € 1700 incl. inbouw in nieuw te maken gat bij FH in Loon op Zand.
De Dometic 2200 € 1860 incl. inbouw in nieuw te maken gat bij FH in Loon op Zand.
Kronings plaatst hij niet en vind hij ook niet goed maar dat zijn zijn woorden. Hebben bij hem ook wel eens een kronings mover gekocht en daar is hij ook mee gestopt omdat die krengen niet deden wat er in de beschrijving stond en dit hebben wij achteraf ook wel ervaren enwel na 2 x een kronings mover gehad te hebben en daar dus helemaal klaar mee waren maar daar gaat het hier nu niet over.
Ik ben vorig jaar op een camper/caravanbeurs in Gorinchem wel in de stand geweest van Kronings en heb het daar ook over die movers gehad met de importeur dat ze te weinig kracht hadden en heb toen ook informatie over de dakairco's van Kronings gevraagd en daar werd vertelt dat ze dezelfde werking hebben en vervaardigd worden net als de Australische airco's en die schijnen ook goed te zijn dus is het met dit product ook misschien wel een schot in de roos, wie weet.


Kunnen jullie hier in vinden of moet ik dit met een korreltje zout nemen?

KarelV. T'is maar net waar je je goed bij voelt en de garantie is bij iedereen gelijk dus ook in Middelharnis en Loon op Zand.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door PD » wo 31 jan 2018 15:16

Wij hebben sinds 2010 een Dometic B2200 dakairco; eerst voor de 540 UL, daarna voor een 540 UFe en nu voor de 650 UFf.

Deze airco bevalt ons echt heel erg goed, zowel voor koelen als voor verwarmen. Tot dusver hebben we de airco zelfs vaker voor verwarmen dan voor koelen gebruikt omdat we al vanaf begin maart onderweg zijn tot eind november.

Ik zou dan ook altijd voor een gecombineerde airco kiezen, dus koelen en verwarmen !

In de 540 UL lag de airco in het bestaande dakluik boven de enkele bedden. Later bij de 540 UFe en nu ook bij de 650 UFf ligt de airco in een extra gat boven de rondzit. Enerzijds om de dakluiken te behouden en anderzijds om het minimale geluid niet bij het bed te hebben. Op deze wijze hebben we bovendien ook sneller het maximale verwarmende of koelende effect op de plek waar we dit willen hebben.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door workel » wo 31 jan 2018 15:28

@Premio,

Hier ook een Kronings A2000 aangeschaft in 2015, zit inmiddels op de 2de caravan in bestaand dakluik.

Ik moet zeggen bevalt prima. Versie alleen voor het koelen, verwarmen is mijn ogen niet nodig.

Ik ben eigenlijk wel te vrede over de airco, koelt prima indien nodig snel op vol vermogen de caravan koel te krijgen.

Moet wel zeggen dat de airco wel binnen hoorbaar is al de compressor aanslaat maar daar zijn wij inmiddels aangewend. Zie dat hier meerdere ervaringen over zijn op het forum.

Of ik de volgende keer dezelfde zou kopen dat is een goede vraag, als er een stillere versie is dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik moet wel zeggen vind de prijs aan de forse kant. Ik heb de mijne in Enschede laten inbouwen, wellicht een idee om daar eens te vragen, PM maar.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Robert » do 1 feb 2018 23:37

Dank je wel voor je reactie. Ik zal morgen even bellen want Enschede is mooi dicht in de buurt voor mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Ab » vr 2 feb 2018 10:52

Wij hebben een Dometic 2200. Al 9 jaar.
Kan koelen en verwarmen.
Dat laatste gebruiken we praktisch nooit.
Koelen doet ie uitstekend. Weinig trammelant gehad afgelopen jaren. Alleen een condensator vervangen vorig jaar.
De verwarmingsfunctie gebruiken wij nooit omdat we ook vloerverwarming hebben. Dat is voldoende voor lichte bijverwarming in voor en naseizoen, en veel comfortabeler dan dat geblaas rond je hoofd.
Verder als het niet meer behaaglijk is gaat gewoon de kachel aan. Daar is tie immers voor.
Zonder vloerverwarming is er wellicht wel iets voor te zeggen om de airco licht te kunnen laten verwarmen.
Nodig is het niet. De kachel is comfortabeler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Chris » vr 2 feb 2018 12:52

Ook ik ben een tevreden Dometic 2200 gebruiker.
Maar...geen idee of andere airco's stiller zijn.
Was een beursaanbieding... af fabriek ingebouwd.

Chris.
p.s. Op campings zie je meestal de Truma en de Dometic.
Enkele keer een Telair, maar Kronings... zeker geen 60%.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door willianv » vr 2 feb 2018 12:59

Ik heb voorheen de dometic gehad, op de huidige caravan zit een Truma.

Voor mijn gevoel koelt de Truma iets sneller en is deze ook beter in verwarmen. Maar het kan mijn gevoel zijn. De Dometic was natuurlijk reeds enkele jaren in gebruik, de Truma is nieuw..

Zoals anderen ook aangeven, de Truma en Dometic zie ik het vaakst....
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Robert » ma 5 feb 2018 19:12

Afgelopen zaterdag bij O te W geweest. Een verkoper vertelde ons dat we eerst goed moeten na vragen bij een Burstner dealer of het dak wel een airco kan dragen. De verkoper kon mij dat niet zelf vertellen aangezien ze alleen merken Hobby, Fendt en Caravelair hebben.
Er bestaat een kans namelijk dat het dak door gaat buigen na een aantal jaar en dat er water blijft liggen met alle gevolgen van dien.
Wat zijn jullie ideeën hierover?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Chris » ma 5 feb 2018 19:23

RE.gif
Wel een bijzonder verhaal.
Kijk eens hoeveel dakairco's er op allerlei soorten caravans ligt... te kust en te keur.
En.. vaak ligt de airco wel midden in het dak, maar is er toch een of ander wand-deel wat nog eens extra ondersteunt.
Bij mij is dat het toilet deel, en aan de andere kant de keuken-bovenkasten.
Max. misschien 40 cm vrije dakruimte.
Nergens zal er met 230 breedte, met een airco in het midden, volledig vrij hangen... dan kan ik me eventueel nog iets voorstellen...
Die verkoper pretendeert meer te weten dan alle dakairco fabrikanten en gebruikers dus... waren de bank airco's in de aanbieding misschien??
Want... ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

Tja.. maar ik weet ook niet alles..
Wel weet ik dat ik Kronigs dakairco's nog niet gezien heb, Truma, Dometic, Telair, Waeco... dat zijn de bekende merken.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ferdi

Aanschaf dakairco

Bericht door Ferdi » ma 5 feb 2018 20:07

Nou bij de Tabbert waarschuwde een aantal dealers mij daar ook voor.
Ik heb toen een dunne betonplexplaat van een mm of 6 tussen de bovenste plaat en de plaat eronder geschoven via een verwijderd dakluik. Daarmee heb ik het draagvlak vergroot en heb nooit een doorgezakt dak gekregen. Dit kan alleen bij een Tabbert omdat die een extra dakplaat met ruimte ertussen hebben voor ventilatie en isolatie.

Waar je achter moet zien te komen is of er een houten constructie balk op de plaats in het dak verwerkt zit op de plaats waar je de airco wil plaatsen.
Niet elke caravan heeft dezelfde daksterkte dus navragen kan toch zeker geen kwaad.
Net als dat niet iedereen zonder problemen over het dak van zijn caravan lopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Chris » ma 5 feb 2018 20:45

RE.gif
Maar Ferdi.
Jou vorige hut, de Tabbert, was ook uniek in zijn dakconstructie.
Ik weet geen andere caravans die zo geproduceerd waren.
Heden ten dagen is er volgens mij ook niet een meer.. ( vroeger ook een paar Engelse dacht ik)

Mocht er nou geen enkele versteviging in het dak van de Burstner zitten, dan zijn balkjes in de isolatie tussen binnen en buitenwand wel aan te bevelen.
Dus... een beller is sneller...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Pino » ma 5 feb 2018 22:18

Bij mijn vorige hut (Hobby 560 CFe) heb ik de airco in laten bouwen bij het eerder genoemde bedrijf in Middelharnis. Hij wilde de airco niet op het 2m50 deel boven de rondzit plaatsen vanwege het ontbreken van ondersteunend kastwerk. Airco is toen op 1/3 vanuit de zijkant geplaatst. En alsnog zag ik na een jaar dat water daar bleef liggen. Niet erg, want kwam niet naar binnen. Je hebt immers wel vaker water op je dak wanneer de hut goed waterpas staat.... Echter bij mijn huidige hut er voor gekozen de airco in het midden in te laten bouwen tussen kastwerk van de koelkast en badkamer.
Je moet je ook voorstellen dat een airco achterop enorme druk op je dak zet wanneer je over een hobbel rijdt. Die kracht is een aantal malen van de 40 kg dat de airco weegt. Kan me dus heel goed voorstellen dat een inbouwer voorzichtig is.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door karelV » ma 5 feb 2018 23:22

RE.gif

Wijze woorden helemaal mee eens. thumbup.gif . Heb ook veel navraag daarover gedaan bij verschillende inbouwers en kreeg heel veel verschillende antwoorden. Als het dak genoeg ondersteuning heeft moet het niet zo'n probleem geven net als jezelf al schreef. Bij de wit in Schijndel hadden ze het er zelfs over om een extra trespaplaat te verwerken voor betere drukverdeling. Ook werd er door verschillende inbouwers vermeld dat met name bij Hobby en Fendt caravans het dak helemaal verlijmt is en geeft dan geen probleem voor doorbuiging met dakairco.
Wij hebben tenslotte toch voor een bankairco gekozen en wel een Truma Saphir Comfort en wordt over 2 weken ingebouwd bij onze eigen dealer. Wanneer het een dakairco had geworden dan ook een Truma aventa.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Nisu
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 5 sep 2008 12:53

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Nisu » di 6 feb 2018 14:25

Hallo Premio,

Wij hebben jarenlang, misschien wel 15 jaar een B1100 gehad van toendertijd Elektrolux,en deze werkte perfect. Maarja de tand des tijds sprak een woordje mee en wij hebben een nieuwe, maar nu een Kronings, gekocht en wel om de redenen die je al aan gaf. Ik heb ook onderzoek gedaan waar dat ding vandaan komt en het blijkt uit Australie. Nou moet je ook bedenken dat van alle airco's, de onderdelen bijna uit dezelfde fabriek komen en dat dometic bijna overal in de wereld tussen zit. De kwaliteit zal m.i. goed zijn. Hij heeft overcapaciteit en dat is prettig want dan draait hij niet op "volle toeren". Wij hebben een Home-Car 465 Uhf (uit mijn hoofd)

Wij hebben met onze Kronings 4 weken in Spanje gestaan bij minstens 40 gr hitte en ik moet zeggen hij deed wat hij moest doen en deed het gewoon goed. Het geluid wat deze airco produceert is niet meer en niet minder dan de Dometic. Ik kan het verschil van 2-3 decibel niet horen. 's nacht staat hij meestal uit omdat mijn vrouw al wakker wordt van een bromvlieg en ik blijf slapen bij een opstijgende Jumbo.

Wij hebben er wel een verwarming (warmtepomp) in zitten en vind het wel prettig als ik Frankrijk sta. Ik heb ook mijn kachel eruit gehaald en daar een mooi kastje van gemaakt.

Ik denk dat het een goede keus is
Voor jaloezie moet je hard werken, medelijden krijg je gratis.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Robert » do 8 feb 2018 21:45

Even een update.

Bedankt voor jullie informatie.
We hebben de knoop doorgehakt. In week 12 wordt er een Kronings A2000 gemonteerd op onze Burstner. Hopelijk wordt het met Pasen 30 graden ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

workel

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door workel » do 8 feb 2018 23:23

RE.gif

Goeie keuze, thumbup.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Cara-Fan » vr 9 feb 2018 08:00

Gaat een dakairco niet ten koste van de stabiliteit met rijden?

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Robert » vr 9 feb 2018 08:36

Kan ik niet van te voren bepalen. Auto zal uit eindelijk ook vervangen worden door een zwaardere


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door Jan van Vijven » vr 9 feb 2018 09:05

Ja dat gaat een ietsje ten koste van de stabiliteit, daarom kun je deze het beste op of voor de as plaatsen. Maar zolang je niet tot de limit gaat valt dit best wel mee.
Elk ding wat je laad of aan je caravan hangt heeft invloed, zolang je dit bewust doet hoeft het geen probleem te zijn.

Ik laad alles op snelheid, dus hier besloten om niets meer boven of achter te plaatsen of te laden, maar dat wil niet zeggen dat dit niet kan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door PD » vr 9 feb 2018 09:12

_Jeroen_ schreef:Gaat een dakairco niet ten koste van de stabiliteit met rijden?
Ja, je zult ietsje van je stabiliteit inleveren maar je krijgt er heel veel comfort voor terug.

Laat je vooral niet gek maken door de stabiliteits-freaks hier op het CF; wanneer je die moet geloven of volgen, blijft elke caravan op de oprit of jaarplaats...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Aanschaf dakairco

Bericht door VIP » vr 9 feb 2018 09:58

Alle is ook afhankelijk hoe de kogeldruk van de caravan beladen is (vakantieklaar)

Bij ons bewust de airco achter de assen laten plaatsen (vorige caravans voor de assen) omdat de kogeldruk voor aflevering bij controle (lege caravan) zo hoog was dat ik hem niet opgetild kreeg.

Rekening houdende dat we dan nog 4 stoelen, 2 tafels, keukenblokje, tentframe e.d. onder het 2-persoonsbed voorin plaatsen, was het het duidelijk om de airco achter de assen te laten plaatsen.

In de praktijk hebben we nu altijd de goede balans/kogeldruk, dus even checken voordat je tot plaatsing overgaat waar je de airco plaatst/laat plaatsen.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”