vloerverwarming

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
texi
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 15:32

vloerverwarming

Bericht door texi » zo 21 jan 2018 15:35

in de adria 542ul zit vloerverwarming (2016)
zie een trafo 230/48 v met daarna een verdeelblokje naar 5 kabels de caravan in waarschijnlijk naar 5 vloerverwarming matjes onder de kunststof vloerbedekking denk ik
alleen bij de entree wordt het een beetje warm de rest blijft koud
alle 5 de lussen gemeten allemaal een r waarde van 60 to 110 ohm
en spanning van 48 volt staat op het verdeel blokje dus...
wat zou dat kunnen zijn dat de rest niet warm word?

grt
Tex.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 21 jan 2018 15:43

Da's raar.

Als er spanning op de verdeelpunten staat... en je hebt een gesloten kring met een weerstand... dan moet ie warm worden.
Heb je de spanning per deel ook gemeten...??
En nog iets ter controle..
Mijn trafo's voor de vloerverwarming worden wat warm... .dan werken ze dus. transformeren spanning van 230 naar 48 volt.
Worden word jou trafo ook warm??
Voorts..
Je kan de stroom per kring ook meten.
Als de spanning 48 volt is en de weerstand tussen 60 en 110 ohm, dan moet je ongeveer 0,5 tot 0,8 ampere meten.
Let wel:: !!! Wisselstroom !!!

Als je aan al die voorwaarden voldoet MOETEN de matten warm worden.
Nu is het wel zo dat je daar wat tijd voor nodig hebt, je zal het pas merken na een tijdje.
En... de vloer wordt ook niet heet... niet warm.... maar ong. 25-30 graden denk ik.
De kou is er dus af..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: vloerverwarming

Bericht door iemand » zo 21 jan 2018 17:27

Inderdaad eerst eens meten of er wel 48 volt wisselspanning UIT de trafo komt.

Zo niet dan is de zekering of VDR stuk.
De VDR is een zwart schijfje dat in serie met de electronische zekering en de trafo staat, aan de primaire kant (230 volt zijde).

Zie hier https://avento.weebly.com/vloerverwarming.html waar ik mijn systeem van Ebeco beschrijf.

Goed dat je alle lussen al hebt nagemeten. Hoeveel Ohm meet je met alle lussen aangesloten, dat zou mi ergens tussen 5 en 20 ohm moeten liggen ?
De matjes staan parallel. Dus dan is mogelijk het verdeelpunt geoxideerd oid, zoals Chris al aangaf.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 21 jan 2018 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

texi
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 15:32

Re: vloerverwarming

Bericht door texi » zo 21 jan 2018 17:49

nou ,jongens ,raar fenomeen

alle 5 de kabels leveren spanning en heb ook de stroom gemeten
van 0.5 tot 1 amp dus het zou moeten werken.
bij de ingang word het een klein beetje warm zei ik omdat .. er licht een kleedje op met het metalen opstapje dus belast.
heb nu op het gangpad ook een paar plastic kratjes met wat handdoeken erin gelegd dus een lichte belasting en..
na een 1/2 uur werd het daaronder ook warm!
kratjes weggehaald en na een half uur was de vloer weer koud
vreemd ....

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: vloerverwarming

Bericht door iemand » zo 21 jan 2018 18:22

1 AMPERE op de uitgang van de trafo gemeten?
P=UxI dus 48 volt x 1 ampere en dat is maar 50 watt.

Meet dan eens de stroom per lus apart.

Kan ook dat de aansluiting aan de folie zelf een overgangsweerstand heeft gekregen.
Maar dan bij alle lussen scratch.gif
Dat zou heel vervelend zijn, want daar kom je niet zo bij, die krimpconnectoren op de folieranden.

Zit er nog garantie op je caravan ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: vloerverwarming

Bericht door iemand » zo 21 jan 2018 18:47

Heb je ook een vermogensmeter in de caravan ?
Een vloerverwarming vraagt afhankelijk van vloeroppervlak toch wel 200 tot 300 watt; iets van 80 watt per vierkante meter.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » zo 21 jan 2018 19:04

stom misschien, maar geen verende vloer? dat de toplaag zonder belasting niet strak op de verwarmingselementel ligt zeg maar?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

texi
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 15:32

Re: vloerverwarming

Bericht door texi » zo 21 jan 2018 19:10

is een nieuwe caravan ,zo uit de showroom bij een echte adria dealer

lijkt het wel op ,maar dan zou toch een keer de vloer warm moeten worden
heb hem heel de nacht aan laten staan .

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » zo 21 jan 2018 19:24

ok, had even gemist dat-ie nieuw is, sorry.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 21 jan 2018 19:29

Dan zou hij zeker warm moeten voelen.
Nogmaals het idee om per "mat" de stroom te meten, dat is dus goed, heb je gemeten.
Elke mat apart MOET stroom lopen.... zo niet... niet warm.
Als er alleen bij de mat bij de deur warmte voelbaar is.... is dat misschien de enige die werkt??

Kijk de matten staan allemaal parallel.
Dus elke mat krijgt evenveel spanning.
Dus elke mat moet ONAFHANKELIJK van een andere mat warm worden.... ALS er stroom loopt.. AC wisselstroom dus.
Spanning meet je parallel op de aansluitklemmen.
Stroom meet je in serie met een van de twee aansluitdraden.
Als er geen stroom loopt... dan wordt er ook niets warm.
Als er maar een heel klein beetje stroom loopt, dan is er misschien hier of daar een slechte verbinding... en dan heb je een flink probleem... nou ja, de dealer dus.
Verwarmingsmatten zijn er alleen tijdens de bouw, voor het lijmen van de vloer te monteren.

Fouten kunnen zijn: Beschadiging van de matten, bv. een mover gemonteerd en dwars door de matten geboord.
Verkeerde matten, voor een verkeerde spanning ofzo... weet niet hoe reeel dat is trouwens.
Overgangsweerstand op de aansluitpunten, dus foutief gemonteerd.
En verder... toplaag los van de vloer... dat zou je wel merken...

En nu werkt het nog niet?? terug naar de dealer... bellen en overleggen.
Een vloerverwarming is niet zomaar even te vervangen, dus overleg zal flink zijn....

succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » zo 21 jan 2018 19:52

en wat zegt de dealer er van? anders evt temperatuur meten op aantal plaatsen en dit naar hun terugkoppelen. ik heb zon draadloos ding van ali, waarschijnlijk niet nauwkeurig maar voldoende om te zien of het werkt. thuis gebruikt om te kojken welke circuits van de vv goed werkten.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

texi
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 15:32

Re: vloerverwarming

Bericht door texi » zo 21 jan 2018 20:04

Klopt , op naar de dealer
Is vanaf fabriek geinstalleerd
Nooit getest denk ik
Ik laat wel weten wat men doet
Dank voor meedenken !

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » zo 21 jan 2018 20:06

succes! bwn wel benieuwd!
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 21 jan 2018 21:00

Yep... Metoo... benieuwd bedoel ik.
Je hebt hier zomaar de poppen aan het dansen als je niet uitkijkt... awhoea.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

texi
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 okt 2016 15:32

Re: vloerverwarming

Bericht door texi » wo 24 jan 2018 16:11

terug vd dealer , na 2 dagen continu aan werd toch het gang pad iets warm dus...
als je dit afdekt met een lopertje word het wel warmer
in principe oke

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 16:28

maar eh, normaal gesproken wordt ie na 10 minuten voelbaar warm, ook zonder tapijtje er overheen.

lijkt me toch echt wat werk aan de winkel voor de dealer.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: vloerverwarming

Bericht door Hans 555 » wo 24 jan 2018 16:53

Wij hebben hetzelfde probleem. Een 2017 burstner premio met (af fabriek) een vloerverwarming. Onder het bed een trafo en een relais. Vanaf de trafo 2 draden naar afzonderlijke lasdozen. Bij aflevering van de caravan werd de vloer binnen afzienbare tijd warm. Net voor de vakantie ( januari) de caravan uit de stalling gehaald en alles nomaals getest waarbij bleek dat de vloerverwarming niet meer warm werd. Te kort dag om de caravan naar de dealer te brengen, maar een stukje tapijt gekocht. Nu in Oostenrijk wordt de vloer wel wat warm (met tapijtje erop) maar niet zoals bij aflevering. Lijkt dus op hetzelfde probleem als ts. De vloerverwarming in onze caravan heeft, zo het zich laat aanzien, vanaf de trafo een plus en een min of, bij wisselstroom, een fase en nul. Nog voor de vakantie gemeten en 230 volt aanwezig maar de uitgave vanaf de trafo naar de vloerverwarming van 0 tot 0,5 volt, gelijkstroom wel te verstaan. Dat laatste is wat de dealer mij vertelde, gelijkstroom vanaf de trafo naar de verwarming. Lijkt mij wat weinig. Na de vakantie de caravan direct naar de dealer die het dan mag oplossen.
Maar blijft wel een vreemde gewaarwording, zonder tapijt niet eens lauw en met tapijt niet warm maar wel aangenaam.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 17:01

ik had in onze vorige cvan gewoon van die matjes van de wit gelegd en die werden zonder tapijt lauwwarm. tapijtje erover, maar dat was alleen voor het gevoel en gezicht. dat de vloerverwarming beter werkt met een tapijtje erover, vind ik een vaag verhaal :)

zat laatst in een nieuwe knaus met elektr vv en daar werd de vloer zonder tapijt gewoon behaaglijk warm. ik schat even warm als met onze vloeistof-vv
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: vloerverwarming

Bericht door Hans 555 » wo 24 jan 2018 17:08

RE.gif
kan wel zo zijn maar dit zijn onze ervaringen. Misschien nog een weetje: caravan werd afgeleverd in april waarbij de temperaturen anders zijn dan nu. Ook 2 weken geleden was het in NL ver beneden de 10 graden. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 17:21

verhaal van de knaus wat ik schetste was met kerst in de alpen. in ieder geval ruim onder 0.

blijkbaar werkt het ene systeem beter dan het andere. heb bij mij de vloer op 28 graden staan maar die mogelijkheid hebben de elektrische vv niet volgens mij. ben ze althans nog niet tegen gekomen met een eigen aparte thermostaat.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: vloerverwarming

Bericht door PD » wo 24 jan 2018 17:47

texi schreef:terug vd dealer , na 2 dagen continu aan werd toch het gang pad iets warm dus...
als je dit afdekt met een lopertje word het wel warmer
in principe oke
Dat vind ik dus niet okay... wij hebben een elektrische vloerverwarming en die is na hooguit 10 minuten goed merkbaar warm.
Vloerbedekking of lopertjes gebruiken wij niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vloerverwarming

Bericht door Chris » wo 24 jan 2018 19:18

Hans 555 schreef:Wij hebben hetzelfde probleem. Een 2017 burstner premio met (af fabriek) een vloerverwarming. Onder het bed een trafo en een relais. Vanaf de trafo 2 draden naar afzonderlijke lasdozen. Bij aflevering van de caravan werd de vloer binnen afzienbare tijd warm. Net voor de vakantie ( januari) de caravan uit de stalling gehaald en alles nomaals getest waarbij bleek dat de vloerverwarming niet meer warm werd. Te kort dag om de caravan naar de dealer te brengen, maar een stukje tapijt gekocht. Nu in Oostenrijk wordt de vloer wel wat warm (met tapijtje erop) maar niet zoals bij aflevering. Lijkt dus op hetzelfde probleem als ts. De vloerverwarming in onze caravan heeft, zo het zich laat aanzien, vanaf de trafo een plus en een min of, bij wisselstroom, een fase en nul. Nog voor de vakantie gemeten en 230 volt aanwezig maar de uitgave vanaf de trafo naar de vloerverwarming van 0 tot 0,5 volt, gelijkstroom wel te verstaan. Dat laatste is wat de dealer mij vertelde, gelijkstroom vanaf de trafo naar de verwarming. Lijkt mij wat weinig. Na de vakantie de caravan direct naar de dealer die het dan mag oplossen.
Maar blijft wel een vreemde gewaarwording, zonder tapijt niet eens lauw en met tapijt niet warm maar wel aangenaam.

Hallo Hans...

Een trafo... ALTIJD wisselspanning..
Er komt nooit... echt nooit gelijkspanning uit een trafo.
( principe is wisselend magnetisch veld.. )
En stroom loopt er pas als er een spanning is en er een weerstand tussen de aansluitdraden zit..

Maar... neemt niet weg dat ook bij jou, net als bij Texi, een probleem lijkt te zijn.
Lastige problemen...
Jammer dat ik niet even een beetje kan meten in jullie caravans.
Meten is weten... ALS je weet wat je meet !! ( en dat weet ik)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 19:23

zou wel willen weten of deze trafo kans ziet om bv een lampje te laten branden. inderdaad, meten, en niet door iemand die van mening is dat een transformator een gelijkspanning levert, die kan wellicht beter wat ander onderhoud aan de cvan gaan doen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: vloerverwarming

Bericht door Chris » wo 24 jan 2018 20:10

RE.gif

Dit soort trafo's levert vaak 48 volt secundair.
Een lampje van 48 volt is niet echt makkelijk te vinden.
Simpeler is het om te meten met de aanwezige spullen, dus de klemspanning ( WISSELSPANNING !!) secundair, daarna met de matten losgekoppeld nog eens de wisselspanning secundair, en de weerstand van deze matten.
En ik begrijp dat er bedrading van verschillenden matten onder de klemmen zitten.
Dus je kan per mat de weerstand meten, en daarna event. per mat zelfs de stroom die er loopt.
De matten zullen allemaal parallel geschakeld staan, makkelijk te vergelijken dus.
Wat ook nog zou kunnen....
Bij mij staan er 2 trafo's in voor de vloerverwarming, een hele dikke en een iets kleinere, voor een 5 meter caravan dus.
Als de trafo van TS niet voldoende vermogen heeft, dan zou de spanning in kunnen storten bij volle belasting.
Dat kan je eenvoudig meten.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: vloerverwarming

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 20:20

was ook niet letterlijk bedoeld Chris :)

benieuwd of er iets aan specs of de trafo staat.

spanning onbelast meten (AC). weerstand van de verschillende matten apart meten.

als die eeerstandswaardes redelijk zijn stuk voor stuk er aan hangen en spanning in de gaten houden.

wellicht belasting in totaal te groot voor de trafo?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”