Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Peter 1969 » zo 31 dec 2017 22:39

Wat mij betreft ook een aanrader zo'n stapelbed voor kinderen. Die van mij is 1.90 m en ze zijn 5 en 9 jaar dus ze zullen er nog vele jaren op slapen. Bovendien zijn juist zulke caravans gebruikt heel erg gewild en verliezen dus minder waarde.

Nu is het overigens zo'n succes dat ook thuis ze een hoogslaper hebben gekregen. In de caravan is het hun eigen plekje en die heb je niet als je een rondzit of iets dergelijks nog eerst moet ombouwen als bed. Bovendien altijd klaar om in te slapen zonder gedoe met klaptafels en kussens. Ik zou niet anders willen totdat ze niet meer meegaan.

Toen mijn jongste dochter 3 was heb ik wel een uitneembare plank moeten maken om te voorkomen dat ze uit (onderste) bed kon rollen. Toch nog zo'n goeie 50 cm vallen tot de caravan vloer, en dat moet je niet met je hoofdje naar beneden doen......ik zie dus ook wel in hoe ze stapelbedden kunnen maken voor 3 kinderen. Fantastisch gebruik van bepekte ruimte zoiets, en ze vinden het nog geweldig ook.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op zo 31 dec 2017 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Dennis72 » zo 31 dec 2017 22:42

arnovariante schreef:PD en ik bekijken het stapelbed verhaal misschien een beetje teveel vanuit ons formaat caravans....
Zit wat in. Heb je 3 locaties voor slaapmogelijkheden, dan wordt het wellicht een ander verhaal. Wij hebben er 2 en ik vind het zoals wij het hebben best wel optimaal. Kinderen hebben geen knus eigen plekje, maar dat is niet echt een gemis. En ze stoten hun hoofd niet...
arnovariante schreef: Ik zou trouwens nooit een caravan kopen zonder vast bed maar dat terzijde.
Dat is volgens mij geen optie met de lengte die topicstarter in de planning heeft i.c.m. een stapelbed. Of hij moet zelf in een bijzettentje gaan liggen of altijd buiten de caravan eten...
Peter 1969 schreef: Toen mijn jongste dochter 3 was heb ik wel een uitneembare plank moeten maken om te voorkomen dat ze uit (onderste) bed kon rollen.
Heb ik bij het rondzit-bed ook gedaan. Simpel plankje tussen de kast en kussen. Maakt het hele bed ook wat knusser...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Pedro17
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 22:50

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Pedro17 » ma 1 jan 2018 10:13

AdriaDirk schreef:Inmiddels hebben wij 8 jaar een stapelbed...ik krijg ze daar echt niet uit...nu 6 en 10. Ze liggen er dus in vanaf 2 en 0. Ze hebben beide hun eigen plek. Soms kijken ze samen een film op 1 bed. Een heerlijke plek voor ze waar ze zich even terug kunnen trekken en hun eigen ding kunnen doen zonder gestoord te worden. Ze slapen er uitstekend. Dus...zeker doen zou ik zeggen !
De jongens hebben hier ook af en toe een 'sjil' momentje nodig zoals ze dat zelf zeggen. Even alleen met een boekje, knuffel of (vaak) iPad. Dan lijkt mij een stapelbed idd ideaal. Lengte is lang genoeg om aan het hoofdeind een koffertje te zetten met spulletjes en speelgoed. Ik geef voor dit idee graag een vast bed op. En idd een caravan met stapelbed+dinette+vastbed is ideaal... maar ook weer een ruime meter langer en zwaarder.
JPGeetje schreef:Vaak is het door de fabrikant al dan niet plaatsen van een raam in de toiletruimte afhankelijk van het dak erboven.
Is het dak ter plaatse vlak dan zal er vaak voor een (goedkoper) dakluikje worden gekozen.
In een caravan met Frans bed voorin waarnaast het toilet een plaatsje heeft gekregen, is een dakluik vaak geen optie omdat het dak daar rond loopt. Dan is de keuze voor een raam voor de hand liggend. Ook achterin kan dit door de dakvorm een raam opleveren.
Grappig genoeg weet ik niet meer hoe de wc precies zat qua indeling. Na wat speurwerk:
http://cdn.pleinair.it/wp-content/uploa ... -LKK_4.jpg
Blijkt hier een spiegel en kastje te zitten. Gek dat Knaus een optie voor een raam heeft. Dat kan dus helemaal niet lijkt me, tenzij je spiegel dan vervalt. Een klein dakluikje is dan idd misschien een beter idee. Als ik jullie goed begrijpt vinden jullie een kokertje voor wat lucht aan- en afvoer onvoldoende :)?

arnovariante

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door arnovariante » ma 1 jan 2018 10:21

RE.gif
Voor mij echt nooit een caravan waar ik mijn bed elke avond moet ombouwen.
Maar idd, dat resulteert wel in een langere caravan, logisch.
En als je dat om wat voor reden dan ook niet wilt moet je wat.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Cara-Fan » ma 1 jan 2018 11:27

Om voor een stapelbed te kiezen is volgens mij erg persoonlijk. Mijn kinderen 4 en 7 jaar doen we er geen plezier mee, is tijdens onze zoektocht destijds wel gebleken. Te nauw, benauwd, wankele hekjes. Ze liggen samen op de omgebouwde rondzit die de hele vakantie ook zo blijft liggen. Als ze wat ouder zijn en wel in een tentje/aanbouw willen slapen hebben wij de rondzit weer tot ons beschikking zonder opzoek te moeten naar een andere caravan. Gelukkig kan iedereen een keus maken naar zijn eigen wensen en budget.

Verduisteringsgordijnen en horren voor de ramen zitten die er standaard bij? Ik zou daar zeker niet zonder willen.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Dennis72 » ma 1 jan 2018 11:38

_Jeroen_ schreef:Om voor een stapelbed te kiezen is volgens mij erg persoonlijk. Mijn kinderen 4 en 7 jaar doen we er geen plezier mee, is tijdens onze zoektocht destijds wel gebleken. Te nauw, benauwd, wankele hekjes. Ze liggen samen op de omgebouwde rondzit die de hele vakantie ook zo blijft liggen. Als ze wat ouder zijn en wel in een tentje/aanbouw willen slapen hebben wij de rondzit weer tot ons beschikking zonder opzoek te moeten naar een andere caravan. Gelukkig kan iedereen een keus maken naar zijn eigen wensen en budget.
Spot on; precies zoals het bij ons ook gaat
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Chris » ma 1 jan 2018 13:41

Pedro17 schreef:
Grappig genoeg weet ik niet meer hoe de wc precies zat qua indeling. Na wat speurwerk:
http://cdn.pleinair.it/wp-content/uploa ... -LKK_4.jpg
Blijkt hier een spiegel en kastje te zitten. Gek dat Knaus een optie voor een raam heeft. Dat kan dus helemaal niet lijkt me, tenzij je spiegel dan vervalt. Een klein dakluikje is dan idd misschien een beter idee. Als ik jullie goed begrijpt vinden jullie een kokertje voor wat lucht aan- en afvoer onvoldoende :)?
Ik zag idd in de Knaus folder dat de Sport de dakkoker hebben.
Maar toen ik goed in de prijslijst keek zag ik dat het helemaal GEEN optie is voor een raam in het toilet. ( mijn prijslijst is wel van 2017, niet de nieuwste dus, zou veranderd kunnen zijn.)
Nu hebben wij in onze Sudwind een dakraam/luik met hor.
Tegen de buitenwand zitten kastjes en een spiegel,( geeft ook een ruimtelijk gevoel) dat laten vervallen voor een raam is niet slim, veel beter een dakluikje dan.
En,, dat is echt voldoende hoor, ook met lichtinval, zat.

Een dakluikje kost echt niet veel, een dealer zal dat zeker willen monteren, als je dat wilt.. ( en zelf ook prima te doen als je handig bent.)
Dat kan je ook achteraf doen als de koker niet bevalt.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Diverse vragen bij aanschaf nieuwe caravan

Bericht door Daphne » di 2 jan 2018 21:59

RE.gif

Ach zolang er niet in een caravan wordt gedoucht, is alleen een ventilatiekoker ook al voldoende. Daar komt ook best veel licht door. Ik heb altijd het idee dat daar een lichtspotje aan is, maar het is de ventilatiekoker.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”