aanschaffen Bank Airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Techn » zo 21 jan 2018 11:06

Ik bedoel eigenlijk tussen de bodemplaat.
En ook in de airco zelf via de opening naar buiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 11:22

karelV schreef:Ik ben ook een voorstander van een bankairco en met name voor het gewicht dat en minder is en lekker aan de grond blijft maar na inventariatie en indeling is dit bij onze caravan qua indeling bijna niet te doen om de 3 uitblaas uitlaten hoog te monteren wat wel een vereiste is van mij.
Vind dit wel jammer want de koeling van een bankairco is volgens meerdere forummers en berichten toch wel beter.
Ben nu bezig om me te orienteren op een dakairco en wat voor merk/type het gaat worden om deze in januari te laten monteren of dat ik het zelf doe. weenie.gif Heb al een adresje die tevens dealer is gevonden die het voor €75,00 wil doen dus is zelfmontage voor dat geld geen optie.
Word vervolgt.
na contact met Truma ben ik gerust gesteld, de eco oplossing (onderin) werk prima, ik ga geen nieuwe caravan overhoop gooien om de uitlaten bovenin te krijgen, en een dakairco willen we niet.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door PD » zo 21 jan 2018 11:29

RE.gif
Wij van WC-eend adviseren WC-eend awhoea.gif
Uitstroom van koude lucht bovenin werkt altijd beter van wanneer je dit onderin laat instromen; natuurkunde van de koude grond knipoog.gif
Elektrische bijverwarming plak je ook niet aan het plafond...
Laatst gewijzigd door PD op zo 21 jan 2018 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 jan 2018 11:32

Weet iemand waar ik die condens pijpjes los kan kopen?

Btw: dat overhoop gooien valt reuze mee hoor. Je doet het goed of niet!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 11:39

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Wij van WC-eend adviseren WC-eend awhoea.gif
Uitstroom van koude lucht bovenin werkt altijd beter van wanneer je dit onderin laat instromen; natuurkunde van de koude grond knipoog.gif
daar heb je uiteraard gelijk in maar moet je speciaal de hoofdprijs ?,die vraag is voor iedereen anders, Truma vertelde dat bij extreme temeraturen bovenin beter is, maar zoals ik vertelde bij een eerder antwoord hier, een inlaatrooster plaatsen vlakbij de aanzuig van de airco is minsens zo belangrijk omdat daar de sensor zit. samen komen we er wel uit dat is het fijne van dit forum, meerder invalshoeken helpen je opweg.
Knaus 500pf 2023

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 11:45

Jan van Vijven schreef:Weet iemand waar ik die condens pijpjes los kan kopen?

Btw: dat overhoop gooien valt reuze mee hoor. Je doet het goed of niet!
weet niet of ze los te koop zijn maar bij Truma zelf zijn ze heel behulpzaam, en of je het goed doet of anders niet is voor iedereen zijn eigen keuze toch? en er is goed, beter, best, jij neemt het beste ik iets minder.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door PD » zo 21 jan 2018 11:46

RE.gif RE.gif
Ik zou het meteen goed doen, maar dat is inderdaad voor iedereen anders thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7066
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door karelV » zo 21 jan 2018 11:51

@CarloBr
Heb gisteren bij onze dealer een kijkje genomen in de werkplaats en daar was een monteur bezig met een bankairco in te bouwen.
Werd prachtig gedaan door 2 rechthoekige uitblaasroosters te monteren bij de bedden aan weerszijde van het voorraam(pje) in de stijltjes en de derde bleef laag in het bedpaneel aan het voeteneind. Was gelijk verliefd en heb aangegeven dat het bij ons ook zo moest gebeuren vwb de uitblaasroosters en met name in de 2 langste koudelucht slangen elk 2 Truma dempers er tussen.
Waar de airco zelf stond was ik dan weer minder enthousiast van omdat de koudeluchtslangen helemaal van achter de caravan naar voren gelegen moesten worden en deze onder de caravan doorliepen zonder enige beschermingsbuis.
Aangegeven dat de aircobak gewoon onder 1 van de bedden moet komen en die omleiding dan niet nodig is.
Koudelucht slangen die dan tussen de bedden komen lopen dan wel vanaf de bankairco onder het bed door de disselbak in om dan vervolgens in de panelen boven de bedden uit te komen.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 11:54

PremiumDiscovery schreef:RE.gif RE.gif
Ik zou het meteen goed doen, maar dat is inderdaad voor iedereen anders thumbup.gif
zou ik als ik de keus had eigelijk ook willen, maar de beperkte plaatskeuze van de airco laat dit niet toe, blijft de keus over, of dak of bank met beperking, dan het laatste maar.
Knaus 500pf 2023

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 12:24

karelV schreef:@CarloBr
Heb gisteren bij onze dealer een kijkje genomen in de werkplaats en daar was een monteur bezig met een bankairco in te bouwen.
Werd prachtig gedaan door 2 rechthoekige uitblaasroosters te monteren bij de bedden aan weerszijde van het voorraam(pje) in de stijltjes en de derde bleef laag in het bedpaneel aan het voeteneind. Was gelijk verliefd en heb aangegeven dat het bij ons ook zo moest gebeuren vwb de uitblaasroosters en met name in de 2 langste koudelucht slangen elk 2 Truma dempers er tussen.
Waar de airco zelf stond was ik dan weer minder enthousiast van omdat de koudeluchtslangen helemaal van achter de caravan naar voren gelegen moesten worden en deze onder de caravan doorliepen zonder enige beschermingsbuis.
Aangegeven dat de aircobak gewoon onder 1 van de bedden moet komen en die omleiding dan niet nodig is.
Koudelucht slangen die dan tussen de bedden komen lopen dan wel vanaf de bankairco onder het bed door de disselbak in om dan vervolgens in de panelen boven de bedden uit te komen.
in de handleiding is het advies de slangen zo kort mogelijk te houden, maximaal 15 meter totaal en de langste slang maximaal 8 meter, dat je niet erg enthousiast was over de plaats snap ik zou ik ook niet willen, dicht bij de as is beter (gewicht) en minder slangen, maar misschien kan dat niet bij iedereen. wel fijn dat je hebt gezien hoe de montage gaat.
Knaus 500pf 2023

Ferdi

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Ferdi » zo 21 jan 2018 12:55

Hier een dhz inbouwfilmpje maar dan van een Dometic (zelfde inbouwwijze als de Truma)
https://youtu.be/5xv-Y9l4Xyk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door meeder » zo 21 jan 2018 13:03

Techn schreef:Gaas om grote waterdruppels tegen te houden??????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eh ja, iets met oppervlakte spanning van water en kleine mazen. Dat werkt echt hoor. Anders zou bijna elke caravan nat worden van binnen als je door een regenbui gaat rijden.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 14:20

meeder schreef:
Techn schreef:Gaas om grote waterdruppels tegen te houden??????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eh ja, iets met oppervlakte spanning van water en kleine mazen. Dat werkt echt hoor. Anders zou bijna elke caravan nat worden van binnen als je door een regenbui gaat rijden.
Dit gaat boven mijn pet,weet niet wat er bedoeld wordt
Knaus 500pf 2023

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 14:23

Ferdi schreef:Hier een dhz inbouwfilmpje maar dan van een Dometic (zelfde inbouwwijze als de Truma)
https://youtu.be/5xv-Y9l4Xyk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeer duidelijke uitleg wat gelijk een idee geeft om toch een leiding naar boven te leggen, en dat buitenom een mantelpijp nodig is, dankjewel.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door meeder » zo 21 jan 2018 14:43

CarloBr schreef:
meeder schreef:
Techn schreef:Gaas om grote waterdruppels tegen te houden??????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eh ja, iets met oppervlakte spanning van water en kleine mazen. Dat werkt echt hoor. Anders zou bijna elke caravan nat worden van binnen als je door een regenbui gaat rijden.
Dit gaat boven mijn pet,weet niet wat er bedoeld wordt
Als je een stukje horrengaas hebt gaat een druppel water daar niet direct doorheen.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 14:55

Tja zou kunnen maar als die druppel eenmaal binnen is kan hij er ook niet zomaar uit, zouden ze bij Truma toch ook wel bij stil staan?, ga me gewoon aan de handleiding houden en er niet Van allles zelf bij verzinnen. Maar toch bedankt voor je mee denken
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 jan 2018 15:34

Alleen het bijgeleverde grove gaas tegen ongedierte gebruiken, als je fijner gaas gaat gebruiken zal de werking van de airco minder zijn. meer weerstand!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door vikingpirate » zo 21 jan 2018 16:08

RE.gif
Klopt wel , maar ik heb er wel een hekel aan om al dat stof pluis en weet niet wat uit mijn airco te pulken.
Daarom heb ik er horrengaas voor gedaan, moet wel wat vaker schoon maken maar de airco binnen blijft ook schoner.
Elk voordeel heeft ook weer een nadeel.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 jan 2018 16:10

Ik bedoel dat de productie dan veel minder is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 16:20

vikingpirate schreef:RE.gif
Klopt wel , maar ik heb er wel een hekel aan om al dat stof pluis en weet niet wat uit mijn airco te pulken.
Daarom heb ik er horrengaas voor gedaan, moet wel wat vaker schoon maken maar de airco binnen blijft ook schoner.
Elk voordeel heeft ook weer een nadeel.
het gaat hier toch over de uitblaas? dan kan er toch niets naar binnen komen, het filter van de aanzuig zit binnen in de airco zelf en dat is een kwestie van filter vervangen wordt je niet echt moe van lijkt me.sluit me aan bij Jan en als je door het gaas de uitstroom min of meer tegenhoud schep je volgens mij het probleem van warme lucht tegen houden wat zoals Jan zegt de werking stagneert maar ook is warme lucht nat en dat is niet best voor je bodem.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 jan 2018 16:53

Onder de caravan zit een aanzuig en uitblaas, die bedoel ik dus!
Beide moeten zo veel mogelijk open zijn, deze openingen zorgen voor de afvoer van de warmte.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 17:06

Jan van Vijven schreef:Onder de caravan zit een aanzuig en uitblaas, die bedoel ik dus!
Beide moeten zo veel mogelijk open zijn, deze openingen zorgen voor de afvoer van de warmte.
duidelijk, waarom moet er eigenlijk ook lucht van buiten aangezogen dat wordt toch al binnen gedaan, niet dat ik er iets aan kan veranderen maar ben er nieuwsgierig naar.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 jan 2018 17:30

In de caravan circuleert de lucht inderdaad via een aanzuig en een uitblaas, dat is een gesloten systeem en staat niet in contact met de buitenlucht. Deze lucht wordt gekoeld door de airco.
De afgegeven warmte wordt via een warmte wisselaar weer afgevoerd, dit gebeurt dus door de buitenlucht aanzuig en afvoer.
De van buiten aangezogen lucht komt dus niet in de caravan maar gaat direct weer terug naar buiten.

Zie het maar als de radiator van je auto, de lucht koelt niet de motor maar wel de koelvloeistof.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

martijn v o

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door martijn v o » zo 21 jan 2018 18:44

schema
Bijlagen
schema-auto-airco.jpg
schema-auto-airco.jpg (21 KiB) 1832 keer bekeken

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: aanschaffen Bank Airco

Bericht door CarloBr » zo 21 jan 2018 18:54

Jan van Vijven schreef:In de caravan circuleert de lucht inderdaad via een aanzuig en een uitblaas, dat is een gesloten systeem en staat niet in contact met de buitenlucht. Deze lucht wordt gekoeld door de airco.
De afgegeven warmte wordt via een warmte wisselaar weer afgevoerd, dit gebeurt dus door de buitenlucht aanzuig en afvoer.
De van buiten aangezogen lucht komt dus niet in de caravan maar gaat direct weer terug naar buiten.

Zie het maar als de radiator van je auto, de lucht koelt niet de motor maar wel de koelvloeistof.
wat een perfecte uitleg in Jip en Janneke, helemaal duidelijk, een mens wordt hier steeds slimmer, en ook al kun je er niets aan veranderen zoals ik vertelde, als je weet hoe iets werkt weet je ook beter hoe er mee om te gaan. dankjewel.
Knaus 500pf 2023

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”