Probleem met water / boiler

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Probleem met water / boiler

Bericht door Lucas » di 17 okt 2017 21:51

Goedenavond,

Enige maanden geleden onze Knaus Sudwind uit 1999 gekocht en door omstandigheden afgelopen weekend pas onze eerste trip gemaakt. Dat was geweldig en de caravan beviel ons uitstekend. Alleen met het water kwam ik er niet helemaal uit. De watertank helemaal gevuld kwam er uit beide kraantjes wel even een straal(tje) water, maar daarna hield het op. De tank bleek toen al ver leeg. Ik dacht, waar is al dat water dan heen als het niet uit de kraan komt?

Onder het stapelbed vond ik vervolgens het apparaat hier beneden. Het lijkt mij een boilerachtig iets, ook vanwege de verwarmingsbuis. Aan de onderkant van de caravan en precies onder dit apparaat zitten twee wateruitlaten en daar stroomde het water uit, zelfs nog een half uur nadat ik de kraantjes had dichtgedraaid. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat dit apparaat zich heeft gevuld met het water uit de tank (lekkage elders is er gelukkig niet), maar waarom komt er dan geen water meer uit de kraantjes en waarom stroomt het aan de onderkant weg?

Foto's trouwens op de oprit gemaakt, caravan staat licht bergaf.

Hopelijk heeft iemand hier er meer kijk op, alvast bedankt.
Bijlagen
Onderkant 2.jpg
Onderkant 2
Onderkant.jpg
Onderkant
Boiler 1.jpg
Boiler?

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Dutchdrummer » di 17 okt 2017 22:02

Waarschijnlijk heb je de 2 kraantjes op de onderste foto, waar de slangen door de bodem naar buiten verdwijnen, niet dichtgedraaid.

Als de caravan de stalling in gaat worden deze kraantjes geopend om alle water eruit te kunnen laten lopen.
Voor gebruik moeten deze natuurlijk weer dicht gedraaid worden.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Lucas » di 17 okt 2017 22:10

Dat klinkt logisch.

Maar is dit dus wel een boiler?

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Dutchdrummer » di 17 okt 2017 22:13

Voor zover mijn kennis van boilers reikt is dit inderdaad een boiler. thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Chris » di 17 okt 2017 22:14

Ja.. dit is de Truma therme van 5 liter.

Dutch Drummer schreef al dat de kraantje open moeten als de caravan de winterstalling ingaat.
Dan moet de boiler ECHT leeg zijn.
Mag dus geen water meer inzitten, dan kan de boiler n.l. stuk vriezen.
( Ik zet de kraantjes allemaal open als ik de caravan ga wegbrengen naar de stalling, schommelt en schud alle water er lekker uit)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Dutchdrummer » di 17 okt 2017 22:14

RE.gif

Weet je zeker dat je alle kraantjes hebt? knipoog.gif mrgreen.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door PeterD » di 17 okt 2017 22:21

Soms lijkt het of die kraantjes dolgedraaid zijn.
Je moet dan er even op drukken en dan dichtdraaien tot het niet verder kan.

Er lopen buizen van de ringleiding doorheen en daardoor kun je de indruk hebben dat de boiler verwarmd wordt door door die ringleiding, maar dat stelt niets voor.
Ergens in de caravan zul je een schakelaar hebben die de boiler bedient.
Vaak heeft die een groene knop die licht geeft als de boiler aanstaat.

Edit: Als je in youtube Truma TT2 intypt zul je veel over de boiler kunnen vinden. (Geldt natuurlijk ook voor kachel, koelkast etc als je daar geen handleidingen voor hebt)
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door WillyL » di 17 okt 2017 22:27

Soms moet je even het kraankrukje of knop naar beneden duwen.
Het kan zijn dat de vorige eigenaar de kraantjes opendraaide (zoals het hoort voor een stalling) en dan even aan de knopjes trok om zeker voelde opening te hebben. Wanneer je er dan daarna gewoon aan draait, doen ze dat in het ledige en blijven ze open. Je moet ze dan dus eerst terug in de schroef duwen...


Verder is de lichtbruine ding dus de Trume therm boilertje.
Verwacht er niet te veel van, 5liter water op 60 graden is snel op. Het opwarmen zelf is ook iets van langere adem. Voor afwas bv, minstens een half uurtje of meer op voorhand aanzetten, nooit leeg onder spanning zetten en bij stalling goed laten leeglopen, anders vriest het plastieken ding zo stuk.

Nu dat leeg onder spanning zetten kan wel. Ik spreek van ondervinding, mijn boilertjes doet het nog en het ding heeft enkele dagen thuis aangestaan zonder ik het merkte en ook reeds leeg was, maar misschien heb ik toen gewoon geluk gehad.



Peter, ja was le voor met dat doldraaien... knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Lucas » wo 18 okt 2017 00:14

RE.gif

Bedankt allemaal, dat is erg interessant en bovendien nuttig. Ook op internet nu wat info gevonden. Niets vreemds aan de hand dus, tenzij de kraantjes niet dicht zouden draaien. Maar dat zal ik morgen gelijk proberen. Al gaat de caravan richting (niet vorstvrije) winterstalling nu dus als de boel leegloopt is dat alleen maar best.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door graaf » wo 18 okt 2017 01:03

Nou, dat doldraaien van die aftapkraantjes zal wel meevallen. De draad van die ventielen heeft een hele fijne spoed en je moet dus tot sint juttemis draaien voor aleer ze dicht zijn. Niks aan de hand schat ik mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door iemand » wo 18 okt 2017 09:51

Tip: ik heb de kunststof kraantjes mechanisch beschermd dmv houten plankje.
Vastgezet met lange schroeven in de bodemplaat. Zie foto.. zwaaien.gif
5899475_orig.jpg
8118404_orig.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Robertolini » wo 18 okt 2017 10:23

FF een tip, mocht je de boiler niet altijd willen gebruiken tijdens kamperen, vul hem dan wel dmv de warm stand van de kraan te openen tot er water uit komt. Met een gevulde boiler heb je meer druk op je kraantje.
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Lucas » do 19 okt 2017 23:50

Ok, ik denk inderdaad niet veel gebruik hiervan te maken. Behalve als we zouden gaan winterkamperen, maar dat zit er voorlopig niet in. Vroeg me eerlijk gezegd al een beetje af wat überhaupt het nut is van zo'n mini boiler. Maar goed, het zit er nou eenmaal.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Daphne » vr 20 okt 2017 00:02

RE.gif

Uit zo’n kleine boiler haal je best veel warm water hoor. Zodra je warm water gebruikt, vult de boiler met koud water en wordt het hete water gemixt. Afwassen, met warm water aan de wastafel wassen, het kan allemaal.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door iemand » vr 20 okt 2017 08:01

Lucas schreef:Ok, ik denk inderdaad niet veel gebruik hiervan te maken..
kdenk het wel scratch.gif
is gewoon ideaal en fijne luxe thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door PD » vr 20 okt 2017 08:08

Daphne schreef:Uit zo’n kleine boiler haal je best veel warm water hoor. Zodra je warm water gebruikt, vult de boiler met koud water en wordt het hete water gemixt. Afwassen, met warm water aan de wastafel wassen, het kan allemaal.
Mee eens, zodra wij op een camping gearriveerd zijn en het watersysteem gevuld is, schakelen we de boiler in en deze gaat pas weer uit bij vertrek. Mijn vrouw doet de vaat altijd in de caravan en ook tandenpoetsen is met warm water een stuk comfortabeler.

De standaard aftapkraantje zijn niet echt handig, ik heb in de slangen extra kogelkraantjes geplaatst zodat de standaard kraantjes altijd open blijven staan (had bij ons ook met bereikbaarheid te maken).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door karelV » vr 20 okt 2017 08:36

Lucas schreef:Goedenavond,



Onder het stapelbed vond ik vervolgens het apparaat hier beneden. Het lijkt mij een boilerachtig iets, ook vanwege de verwarmingsbuis. Aan de onderkant van de caravan en precies onder dit apparaat zitten twee wateruitlaten en daar stroomde het water uit, zelfs nog een half uur nadat ik de kraantjes had dichtgedraaid. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat dit apparaat zich heeft gevuld met het water uit de tank (lekkage elders is er gelukkig niet), maar waarom komt er dan geen water meer uit de kraantjes en waarom stroomt het aan de onderkant weg?

Foto's trouwens op de oprit gemaakt, caravan staat licht bergaf.

Hopelijk heeft iemand hier er meer kijk op, alvast bedankt.

Zie wel dat er 2 waterstraaltjes uitlopen maar als ik het goed zie zitten er ook 2 assen onder de caravan, of heb ik het mis knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door WillyL » vr 20 okt 2017 17:45

De boiler is inderdaad net groot genoeg om de afwas mee te doen. Het duurt alleen een tijd eer op volle temperatuur. 300 waat is weinig.
Indien stukgevroren kan je een nieuw reservoir kopen maar dan misschien niet die van truma. Er is een metalen versie op de markt zonder doorstroom van lucht (wat trouwens zinloos is). Die reservoir zou wel vorstbestendig(er) zijn en dus ook een klein beetje meer nuttige inhoud (1 liter meer?), op 5 liter is dat 20%.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Probleem met water / boiler

Bericht door Lucas » za 21 okt 2017 00:14

Okok, ik zal het niet meer wagen om af te geven op de boiler mrgreen.gif

Als jullie het zo stellen kan ik me het gemak wel voorstellen, maar ben nou eenmaal gewend zonder boiler. Een keer per dag met de bak afwas naar het sanitairgebouw heeft ook zo zijn charmes. Maar we zullen de voordelen dan vast nog wel ervaren.

En die 2 assen heb je goed gezien, Karel!

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”