Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Bericht door ElddisCrusader » wo 11 okt 2017 13:12

De afgelopen week stonden we op 3 verschillende campings. Op de eerste camping was er geen probleem maar op de tweede en derde camping ging de aardlek van de camping er uit bij het aansluiten van de caravan. Na een poosje kom je er dan achter dat de caravan spanningsloos is want bij de aansluiting checken wij altijd direct of de zaak werkt. Wanneer de aardlek van de camping weer is ingeschakeld komt de storing verder niet meer voor en blijft de aansluiting intact. Ik heb uiteraard al eens gekeken of ik een apparaat in de caravan kon ontdekken die het probleem verooorzaakt maar thuis heb ik nooit problemen en ik kan ook niets vinden. Ik vind het vooral vreemd dat het probleem zich niet op elke camping voordoet en ook maar een keer optreedt. Heeft iemand een idee?
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door dennisb » wo 11 okt 2017 16:57

Als je thuis geen problemen ondervindt komt dat misschien omdat de caravan op een groep zonder aardlek is aangesloten.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door JPGeetje » wo 11 okt 2017 17:29

Om uit te zoeken waar de boosdoener zit is het handig als je weet hoe een aardlekschakelaar werkt.
De aardlekschakelaar gaat uit van het principe "wat erin gaat moet er ook uit komen"
De stroom die bij de fase binnenkomt moet er bij de nul weer uit gaan.
De aardlek vergelijkt constant de stroomsterkte die aan beide zijden loopt.
Wijkt die stoomsterkte meer af dan de waarde die op de aardlek staat (meestal 30mA) dan schakelt hij uit. Er is dan een aardlek waar stroom weglekt; vandaar de naam.
Een aardlek kan op veel plaatsen in de installatie (lees caravan) ontstaan en is alleen op te sporen door zaken door te meten of..... door zaken uit te sluiten.
Dat laatste is iets wat je goed zelf kunt doen.
Trek alle verbruikers in de caravan uit het stopcontact. Gebruikers met een vaste aansluiting zet je uit.
Daarna begin je een voor een de zaak weer van spanning te voorzien.
Begin met het netsnoer dat in de paal wordt gestoken. Controleer!
Netsnoer in de caravan steken. Controleer!
Caravanvoeding aan zetten. Controleer.
etc. etc.
Steeds een gebruiker erbij en weer controleren.
Gebruikers met een schakelaar controleer je in 2 stappen; eerst schakelaar uit en daarna schakelaar aan.
De gecontroleerde gebruiker laat je na controle aan staan.
Zo ga je door tot je uiteindelijk alle gebruikers in de caravan hebt ingestoken en evt. hebt aangezet.
Let extra op met apparaten die een thermostaat hebben (koelkast, boiler) en zorg ervoor dat die ook werkelijk stroom trekken.
Grote kans dat er een moment ontstaat waarop de aardlekschakelaar het begeeft. De laatst bijgezette verbruiker is dan waarschijnlijk de (of een) boosdoener.
Het is best mogelijk dat het probleem niet door 1 gebruiker alleen wordt veroorzaakt, maar dat het meerdere gebruikers samen zijn die samen genoeg lek veroorzaken om de aardlek te laten schakelen.
Daarom ben je er nog niet als de aardlek uitvalt.
Trek weer alles uit (beginsituatie) waarbij je alleen de boosdoener nog aan laat staat en controleer of de aardlek nu nog uitvalt.
Als dat het geval is, dan heb je de waarschijnlijk enige boosdoener.
Valt de aardlek niet meer uit met alleen de boosdoener ingeschakeld, dan ga je op dezelfde manier steeds weer andere gebruikers erbij voegen tot de aardlek schakelt.
Op die manier kun je de boosdoener(s) traceren.
Die 30mA waarop de aardlek schakelt hoeft dus niet van 1 boosdoener te komen, het kan dus ook een optelsommetje zijn van meerder kleine lekken waarbij het de spreekwoordelijke druppel is die de emmer doet overlopen.
Daarom moet je er op een camping ook op bedacht zijn dat het best mogelijk is dat er meerdere caravans achter 1 aardlekschakelaar zitten. Dat maakt het allemaal nog een beetje ingewikkelder.
Hoe het ook zij, het gaat dus om alles wat er aan die aardlek hangt wat evt. boosdoener kan zijn. Ook verlengsnoeren, verlopen ed. zijn allemaal potentiele oorzaken.
Ik hoop dat het voor jou een beetje duidelijk is en wens je succes bij het zoeken naar de boosdoener. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » wo 11 okt 2017 17:49

Heb even gekeken in de meterkast thuis hoe het zit met de schakeling van de aardlek. Er zit 1 aardlekschakelaar in die over 4 van de 10 groepen is gezet. De caravan staat op de oprit en krijgt stroom via de garage die inderdaad buiten de aardlek valt. Dat ik dus thuis geen problemen heb is in ieder geval verklaarbaar. De uitleg waarmee ik het lek boven water kan krijgen is mij duidelijk, waarvoor dank. Ik moet er dan wel voor zorgen dat de juiste groep via de aardlek wordt aangesloten. Dit ga ik regelen. Blijft het feit dat ik op sommige campings geen problemen heb (die hebben dan wellicht geen aardlek in het systeem opgenomen?) maar dat het probleem slechts eenmaal voorkomt en na de reset van de aardlek niet meer optreedt!!!! We blijven dus zoeken.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door eurotrotter » wo 11 okt 2017 17:56

Wij hadden enige jaren terug hetzelfde probleem;de aardlek op de camping eruit,bij twee verschillende campings.
Toen begon ik aan mijn installatie te twijfelen,en wat bleek:een heel oude Senseo ,die we ooit een gekregen hadden,was de boosdoenert.
Nieuwe Senseo gekocht en t probleem was opgelost. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door janvijn » wo 11 okt 2017 18:00

Wij hebben e.e.a. meegemaakt maar dan in omgekeerde richting,- bij ons sprong de aardlek van de caravan eruit na aansluiting van de kabel.
Wanneer we deze weer inschakelde bleef alles alsof er nooit wat gebeurd was.
Onze install. (hoofdschakelaar) van de caravan is begrenst (noem ik het maar) tot 2300 watt.
Toen het voorval zich voordeed was er geen toestel aangesloten of ingeschakeld voor zover ik weet.
@ JPGeetje
Het duidelijke verhaal wat je schrijft lees ik als zijnde de installatie na de aardlekschakelaar en zou dus ook gelden in mijn situatie ??
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door evr66 » wo 11 okt 2017 18:16

Staat me iets bij van een topic waar aangegeven werd dat dit ook veroorzaakt kan worden door verwisselen van fase en 0 (zeg maar de, normaal gesproken) bruine en blauwe aders. Kun je op een camping waar het probleem voorkomt, vrij eenvoudig checken met een simpele spanningszoeker (zon schroevedraaier met een neonlampje er in). Als je op de omvormer in de varavan meet, moet op de bruine aders het lampje gaan branden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door scooterandre » wo 11 okt 2017 18:54

RE.gif
Inderdaad. Door de stekker van een verbruiker/caravan simpelweg om te draaien, kan de aardlekstroom naar aarde meer of minder worden. Dit kan de oorzaak zijn, dat bij de ene camping de aardlekautomaat in blijft en bij de andere niet.
Hoe dan ook, in de installatie zit een fout, die opgespoort dient te worden.

Mvg,
André.
Buien vallen niet.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door de reiziger » wo 11 okt 2017 19:03

Ik vermoed dat er verschillende aardlekscchakelaars (Vlamingen spreken van verliesstroomschakelaarà zijn, qua gevoeligheid. Klopt dat ?

Je kan (en je moet desgevallend) alles opsporen, één voor één, zoals hoger beschreven.
Oude ratten durven echter gokken: die toestellen waar water bij komt kijken. Boiler vb.

En wat ik vroeger op dit forum las, en helemaal niet wist: de verlengkabel is vaker dan vermoed, zelfs zonder uitwendige zichtbare schade, de deugniet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door Chris » wo 11 okt 2017 19:21

RE.gif
Ja klop, je hebt verschillende "varianten".
Op campings is denk ik meestal de 400 mA in gebruik, maar daar ben ik niet zeker van.

De juiste oplossing, en eigenlijk de enige goede is de caravan te meten met een z.g. Megger.
Die heeft bijna niemand, dus we beginnen met een goede multimeter.
De caravan MOET spanningsloos zijn, ga dan eens Ohm's meten tussen de aarde-pen en de twee andere pennen, dat zijn de fase en de nul.
(doe dat b.v. om te beginnen aan de aansluitkabel die wel in de caravan aangesloten is.. de stekker zeg maar..
Hoe om je meet is nu niet belangrijk, tussen de aarde-pen ( dat is de dikke pen) en die andere.. een of de ander ( dunne pennen).. mag NOOIT een weerstand meetbaar zijn.
De multimeter moet dus "out of range" aanwijzen...niks..niemendal dus.
Wijst ie wel iets aan... dan heb je een aardlek.
De truuk is dan om steeds meer dingen af te koppelen, net zolang totdat je de boosdoener gevonden hebt.
Vaak zijn dat dingen die met water en elektrisch opgewekte warmte werken, als tip.. de Senseo van hierboven b.v.

Meet je totaal niets en blijft de aardlek er uit gaan, dan moet er toch een Megger gaan komen.
Die meten met een veel hogere spanning dan een multimeter... en dat kan wel eens parten spelen..

Succes met zoeken, want dat wordt het meestal wel..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door JPGeetje » wo 11 okt 2017 19:32

janvijn schreef:Wij hebben e.e.a. meegemaakt maar dan in omgekeerde richting,- bij ons sprong de aardlek van de caravan eruit na aansluiting van de kabel.
Wanneer we deze weer inschakelde bleef alles alsof er nooit wat gebeurd was.
Onze install. (hoofdschakelaar) van de caravan is begrenst (noem ik het maar) tot 2300 watt.
Toen het voorval zich voordeed was er geen toestel aangesloten of ingeschakeld voor zover ik weet.
@ JPGeetje
Het duidelijke verhaal wat je schrijft lees ik als zijnde de installatie na de aardlekschakelaar en zou dus ook gelden in mijn situatie ??
met vriendelijke groet
Jan Vijn
In de caravan is de aardlekschakelaar vaak samengebouwd met de zekering in één unit.
Je kunt dit makkelijk zien. Als er op de zekering, buiten het hendeltje waar je de stoom mee inzet, ook nog een klein knopje zit waarop meestal een "T" staat (het testknopje van de aardlekfunctie)
Twee functies dus in een apparaat. De zekeringfunctie die reageert op een de grote stroomsterkte van fase naar nul (2300W =10A) en de aardlek die reageert als die stoomsterkte meer dan 30mA afwijkt tussen fase t.o.v. nul.
Als er een aardlekschakelaar in de paal zit en ook nog een in de caravan, zal degene met de laagste waarde (je hebt ook 10mA) het eerste reageren.
Een aardlekschakelaar kan alleen dat deel van de installatie controleren dat achter hem zit.
De aardlek in de caravan zal dus geen controle hebben over je verlengsnoer naar de paal. De aardlek in de paal zal die kabel wel monitoren.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » do 12 okt 2017 13:17

Om te beginnen iedereen bedankt voor jullie suggesties. Ben vanochtend aan de slag gegaan met de controle van het aansluitsnoer dat ik standaard gebruik en het verlengsnoer op verwisseling van polariteit. Mijn verlengsnoer bleek juist aangesloten maar in mijn aansluitsnoer was fase en nul in de beide stekkers kruiselings verwisseld. I.v.m. het grasmaaien heb ik destijds 25 meter oranje buitenkabel gekocht en daarbij niet gelet op het aansluiten van fase en nul omdat dat meestal niets uitmaakt. Vervolgens bleek eenzelfde fout ook te zitten in het CEE-stopcontact dat ik heb aangelegd in de garage. Als klap op de vuurpijl was ook het stopcontact, waarin het aansluitsnoer in de caravan wordt gestoken, onjuist aangesloten. Alles is inmiddels aangepast en nagemeten en de fout zou er nu dus uit kunnen zijn. Ik heb overigens de eerste camping waar we stonden ook nog gebeld of die per plaats over een aardlek beschikken maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad. Het is tenslotte naseizoen. Mocht blijken dat al dit opnieuw aansluiten niets heeft opgeleverd dan gaan we verder zoeken op de beschreven wijze zoals door jullie aangegeven. Nogmaals bedankt!
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door evr66 » do 12 okt 2017 13:47

RE.gif Kijk, dat is aanpakken, netjes!
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door scooterandre » do 12 okt 2017 18:53

Door de verwisseling van nul en fase in je bedrading op te heffen, heb je de oorzaak van de aardfout nog steeds niet opgelost, helaas.
De aardfout kan natuurlijk ook inmiddels als water voor de zon zijn verdwenen.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » do 12 okt 2017 19:35

Heb de fase en nul aansluiting nagekeken op basis van de suggestie van "evr66". De aardlekschakelaar vergelijkt immers de hoeveelheid stroom die de caravan inkomt met de hoeveelheid stroom die de caravan verlaat. Inmiddels heb ik antwoord gehad van de eerste camping waar ik stond en daar blijkt ook een aardlekschakelaar per plaats toegepast te worden en daar had ik dus geen probleem. Misschien dat ik daar nu de volgende keer WEL een probleem heb. Zoals al meer mensen aangeven is het inderdaad apart dat alles blijft functioneren wanneer je de aardlekschakelaar, na de eerste storing, opnieuw activeert.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door PD » do 12 okt 2017 19:38

ElddisCrusader schreef:Heb de fase en nul aansluiting nagekeken op basis van de suggestie van "evr66". De aardlekschakelaar vergelijkt immers de hoeveelheid stroom die de caravan inkomt met de hoeveelheid stroom die de caravan verlaat.
Fase en Nul zijn de in- en uitgang, dus omwisselen geeft geen verbetering helaas. Je zult het elders moeten zoeken maar het lastige van een dergelijke storing is dat ze mogelijk niet blijvend optreedt, bijv. in een waterkoker, boiler, koelkast oid... dan kun je helaas lang zoeken whistle.gif

Een echte "harde" storing is veel makkelijker te vinden door apparaten achtereenvolgens in te schakelen.

Succes met je zoektocht thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door scooterandre » do 12 okt 2017 21:21

Nog even een vraagje aan ElddisCrusader:
Je spreekt over een aansluitsnoer. Bedoel je daarmee de blauwe contrasteker, die je in de caravan stopt, met daaraan een kort kabeltje met een steker?
Als dit aan je caravan hangt, heb je kans dat er water in de contrasteker van je verlengsnoer kan lopen tijdens een regenbui.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » vr 13 okt 2017 14:15

Mijn aansluitsnoer is oranje gekleurd en is 25 meter lang. Het is een snoer, voorzien van CEE-stekkers. Aan de caravankant bevindt de aansluiting zich in een kast die afgesloten wordt waarbij het dus uitgesloten is dat er water in de stekker terecht kan komen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door Jan van Vijven » vr 13 okt 2017 15:13

Is dat een originele kabel?
Vaak zijn die oranje twee aderig, dus niet geaard!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » za 14 okt 2017 22:35

De kabel is weliswaar oranje van kleur maar verder de gewone H7rnf-kwaliteit. De kabel is dus ook geaard. Ben op internet aan het surfen geweest en kom daar nogal wat problemen met aardlekschakelaars tegen waarbij regelmatig de suggestie wordt gedaan om de stekker gewoon om te draaien. Het probleem is dan meestal voorbij. Helaas is het niet mogelijk om een CEE-stekker om te draaien. Ik heb inmiddels een nieuw kabeltje gemaakt waarbij fase en nul binnen dit snoer worden omgewisseld. In het mannetje zit de fase links en in het vrouwtje zit de fase rechts. Het idee is dan om op een camping met een spanningzoeker vooraf te controleren aan welke kant de fase zit. Zit de fase rechts dan kan ik mijn normale snoer gebruiken. Zit de fase links dan moet ik het hulpsnoertje voor het oranje snoer plaatsen. Of dit gaat werken zullen we wel zien. Mocht het probleem daar niet mee zijn opgelost dan gaan we verder zoeken in de caravan. De koelkast of de boiler zullen dan wel de oorzaak zijn.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door janoniem » za 14 okt 2017 23:26

ElddisCrusader schreef:....Helaas is het niet mogelijk om een CEE-stekker om te draaien. Ik heb inmiddels een nieuw kabeltje gemaakt waarbij fase en nul binnen dit snoer worden omgewisseld.....
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat er ook voor het aansluiten van bruin en blauw op CEE stekers een norm bestaat; bruin op de L (Live) en blauw op de N (Neutraal). Maar ik ga er bij problemen voor de zekerheid maar van uit dat het niet overal zo is net zo als de onzekerheid of de campingpaal dubbelpolige zekeringen en schakelaars bevat.
Oeps....de stekers aan mijn kabels heb ik zelf gemonteerd en het zou best kunnen dat bruin en blauw kruiselings is aangesloten stom.gif
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door ElddisCrusader » zo 15 okt 2017 11:07

Ik ben op zoek geweest naar een norm voor CEE-stekkers maar heb die nog niet kunnen vinden. Bij de norm die jij geeft kan ik me iets voorstellen en bij het aanmaken van mijn "omkeersnoertje" zat bruin inderdaad op de L en blauw uiteraard aan de andere dunne pen. Op de stekkers van de snoeren die ik eerder heb nagekeken wordt die "L" echter weer niet genoemd maar staat bij een van de polen een wattage aangegeven. Wanneer je de bruine draad daarop monteert klopt dat echter weer niet met de stekkers die WEL een "L" aangeven. De normering van de stekkers is dus blijkbaar ook niet eenduidig. Met mijn idee om op de paal na te gaan op welke pool de plus staat en vervolgens daarop je snoer aan te passen zit je echter altijd goed. Maar of dat de problemen met de aardlekschakelaar van de camping oplost is nog maar de vraag!!!
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door JPGeetje » zo 15 okt 2017 11:17

Toch een beetje raar, de werk/denkwijze van sommige mensen.
Als je weet dat je een aardlekprobleem hebt; iets wat met veiligheid te maken heeft.
Dan vind ik het een beetje raar om dit te pogen op te lossen door het omdraaien van aansluitingen/stekkers.
Dat aardlek, dus het veiligheidsprobleem, wordt er naar mijn mening niet mee opgelost.
Hoe het komt dat deze methode werkt weet ik niet maar mij lijkt dat je bij zo'n probleem niet als insteek moet hebben dat je de aardlekschakelaar om de tuin leidt. stom.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door iemand » zo 15 okt 2017 12:33

het is een LEKSTROOM naar AARDE, wat een aardlekschakelaar detecteerd.
Dus niet hoe je de stekker erin steekt of fase/nul anders om aansluit.

De som van de elektrische stroom tussen fase en nul moet bijna nul zijn (lager dan de gevoeligheiswaarde van bv 30 mA).
Is de som groter, ongeacht de richting, dan stroomt ie ergens anders weg dan tussen fase en nul.... oftewel een aarlek.

Oorzaak is bv, waterschade, defect verwarmingselement of een slecht ontstoorfilter.
En om het dan nog wat moeilijker te maken....Het hoeft niet 1 oorzaak te zijn. Het gaat om de som van lekstromen.

p.s. Randaarde is dus een extra zekerheid en daarom verplicht in natte omgevingen (keuken, douche, buiten dus ook op de camping )
Is de er geen fandaarde, of is ie onderbroken dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
Bij een kleine lekstroom kan bv het chassis of behuizing tintelen als je die aanraakt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door americanstafford » zo 15 okt 2017 18:14

Goedenmiddag,

Ik wil even inhaken heb ook probleem met aarde uitval op camping.
De caravan is een Knaus sudwind 530 van1986.
Na veel meten en zoeken de aansluitkabel met verloop stuk van huis naar caravan is goed.
Maar als ik de aarde van het chassis ook op het aarde blokje aansluit klapt alles er weer uit.

Als ik met de multimeter meet op de aarde en de nul [blauw] op de stand kabel doormeten gaat hij ook piepen.
Dan zou er een verbinding zijn ergens tussen de aarde en de nul !
Dat geld voor alle aansluitingen in de caravan.
Als ik de aarde van de gebruikers ook op het aarde blok zet knalt ook alles er weer uit. [aschrik.gif]
Met een kabel zonder aarde blijft alles goed.

Ben geen expert dus waar moet ik het nu zoeken ? scratch.gif

Mvg Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”