Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door WillyL » zo 15 okt 2017 19:00

RE.gif
Alle bedrading nalopen. Ik zou beginnen bij de lampjes en eventuele stopcontacten. Losdoen en met multimeter de weerstand meten (oneindig). OPGELET - caravan van het distributienet natuurlijk, dus niet onder spanning!

Stekkers/stopcontacten/doorverbindingen (in verdeeldoosjes) met natte en verroeste contacten (in buitenverlengdraden bv) kunnen ook een boosdoener zijn. Alle contacten moeten netjes en proper zijn!

Op alle contactpunten zou nergens een aansluiting (lek) naar de aarde mogen zijn - tenzij op het deel van de 12 Volt - en natuurlijk de groen/gele draden - die zitten soms wel aan het chassis, maar daar mag ook geen 'gewone' 230 V spanning op komen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door Gaston » zo 15 okt 2017 21:28

americanstafford schreef:Goedenmiddag,

Ik wil even inhaken heb ook probleem met aarde uitval op camping.
De caravan is een Knaus sudwind 530 van1986.
Na veel meten en zoeken de aansluitkabel met verloop stuk van huis naar caravan is goed.
Maar als ik de aarde van het chassis ook op het aarde blokje aansluit klapt alles er weer uit.

Als ik met de multimeter meet op de aarde en de nul [blauw] op de stand kabel doormeten gaat hij ook piepen.
Dan zou er een verbinding zijn ergens tussen de aarde en de nul !
Dat geld voor alle aansluitingen in de caravan.
Als ik de aarde van de gebruikers ook op het aarde blok zet knalt ook alles er weer uit. [aschrik.gif]
Met een kabel zonder aarde blijft alles goed.

Ben geen expert dus waar moet ik het nu zoeken ? scratch.gif

Mvg Wietse
Alle apparaten zijn door hun aansluiting met elkaar verbonden dus als er één apparaat een sluiting maakt tussen nul en aarde hebben alle apparaten dat. Daarom moet je alles een voor een loskoppelen en meten totdat je het apparaat vindt dat de sluiting veroorzaakt. Daarna sluit je de andere weer een voor een aan ( telkens weer meten ) en vervang of repareer je het defecte apparaat. Je zou overigens een behoorlijk onveilige situatie kunnen hebben. Je noemt de nul maar feitelijk staat daar ook spanning op omdat het hier om wisselspanning gaat. Als jouw caravanchassis niet met de aarde van jouw stroomkabel is verbonden of de camping heeft geen aardlekbeveiliging dan kan telkens als jij het chassis aanraakt en om de grond staat stroom lopen door jouw lichaam. Dat is niet veilig, zeker als je op blote voeten staat!!

Het is niet gemakkelijk om de fout te vinden maar uitsluiten is de simpelste methode, zo heb ik eens een aardlekstoring gehad in een stekkerdoos waar niets aan te zien was.

Succes met het opsporen van de fout.
Gr Gaston
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door Chris » zo 15 okt 2017 22:19

americanstafford schreef:Goedenmiddag,

Ik wil even inhaken heb ook probleem met aarde uitval op camping.
Met een kabel zonder aarde blijft alles goed.
Mvg Wietse
Hoi Wietse..

Je beschrijft hier wel een behoorlijk gevaarlijke situatie.
De caravan ZONDER aarde aansluiten is ronduit DANGER !!!!!!

HEt hele zooitje kan dan onder spanning komen te staan hoor...tot de buitenkant van de caravan aan toe....
Zeker een fout die ECHT opgelost moet worden...

Nu is jou caravan nog redelijk "basic" met zijn installatie.
Dus de aardfout zoeken is voor een techneut niet echt moeilijk, hooguit tijdrovend.
Maar ..LOS HET OP... HET IS GEVAARLIJK !!!
Vergelijk het maar met je vingers in het stopkontakt steken... het kan goed gaan, maar het kan ook erg fout gaan...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door scooterandre » ma 16 okt 2017 17:57

Gaston schreef:Je noemt de nul maar feitelijk staat daar ook spanning op omdat het hier om wisselspanning gaat.
De nul ligt ergens in een transformatorhuisje echt hard aan aarde. Naargelang de afstand van daar tot aan de verbruiker zal er door de weerstand in de kabels toch een spanning ontstaan, maar nog steeds beduidend minder dan 230V. Het soort spanning(wissel of gelijk) is hiervan niet de oorzaak.

Verder ben ik het 100% eens dat de caravan van Wietse in een gevaarlijke situatie verkeerd.
Als echt alle verbruikers, inclusief lader en/of omvormer zijn afgekoppeld, en er is dan nog steeds een aardfout, dan zal er toch in de bedrading van de caravan gezocht moeten worden.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten st

Bericht door americanstafford » di 17 okt 2017 10:37

Hallo,

Dank voor de reactie,

Ik kwam er achter toe ik de wielklem er op wou zetten.
De mover stond stroom op.Kreeg een oplawaaier [aschrik.gif]
Heb alles van de mover afgesloten ook de accu klemmen.
Heb nu alleen de aansluitkabel erop en dat gaat goed.

Als ik de aarde aansluit van chassis gaat het fout.
Dus dat wordt alles loshalen en zoeken.

gr Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Bericht door ElddisCrusader » ma 23 apr 2018 19:32

Het probleem met de uitval van de aardlekschakelaar is inmiddels opgelost. We zijn begin april weer op pad gegaan met de caravan en vanwege het mooie weer ben ik pas eergisteren terug naar huis gekomen.
We zijn begonnen op een camping nabij Dwingeloo en daar hadden we in het verleden steeds problemen met uitval van de aardlek van de camping wanneer we arriveerden. Wanneer de aardlek vervolgens eenmalig weer werd omgezet deed het probleem zich niet meer voor. Dit keer gebeurde er echter niets en ik dacht toen dat ik het probleem had opgelost door thuis alles na te lopen etc. Om 2200 uur zag ik dat de stekker van het koffiezetapparaat nog niet in het stopcontact zat en die stopte ik er dus in. Opeens was het donker. De mevrouw van de camping was gelukkig nog bereid om naar de kast te komen (buitentemperatuur 4 graden) en zette de aardlek weer om. Heb haar toen gevraagd of ze even bij de kast wilde blijven zitten zodat ik kan nagaan wat er aan de hand was. Vervolgens de stekker van het koffiezetapparaat in een ander stopcontact gestopt en toen gebeurde er niets. Daarna de stekker van de waterkoker in het eerste stopcontact en toen was het weer einder verhaal. Het probleem was dus het stopcontact. Dit had ik eerder zelf ingebouwd en de volgende dag heb ik eerst de bedrading doorgemeten en vervolgens het stopcontact uitgebouwd. Bij nader inzien bleek de nuldraad (blauw) over de aarde van het stopcontact heen te lopen en er waren in de isolatie van de blauwe draad twee nauwelijks zichtbare scheurtjes ontstaan. Waarschijnlijk omdat de draad heen en weer bewoog tijdens het rijden. Heb vervolgens nieuw snoer gekocht en de plaats geisoleerd waar de blauwe draad in de buurt van de aarde kwam. We hebben vervolgens geen problemen meer gehad.

In tegenstelling tot de normale handelwijze van mijn echtgenote was ditmaal het koffiezetapparaat niet direct na aankomst aangesloten. Was dat weel gebeurt dan had ik het verband niet gelegd met het bewuste stopcontact en had ik nu nog lopen zoeken. Eindelijk weer rust na vier jaar. Ik wou jullie dit niet onthouden.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Bericht door troapel » ma 23 apr 2018 21:11

Dit is ook niet iets wat je gelijk verwacht. Maar fijn dat het probleem is opgelost!


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Bericht door Chris » ma 23 apr 2018 21:39

Zo zie je wat een zoekplaatje zoiets kan worden.
Nu bij toeval ontdekt.. mazzel dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Aardlekschakelaar van camping valt uit bij aansluiten stroom

Bericht door p_vingerhoets » di 24 apr 2018 10:00

Alleen appart dat dit pas getriggerd wordt na het insteken van een stekker.
Maar opgelost .

Voor dat andere geval is het misschien verstandig om ook de bedrading te controleren, voor het geval er toevallig ergens een draad beschadiging is of een schroef door de bekabeling
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”