ontsteking kachel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

ontsteking kachel

Bericht door FWalraven » di 10 okt 2017 15:40

Hallo,

Werking ontsteking van de tegenwoordige kachels, althans die van mij.

Volgende:

Kachel aan, zet de knop minimaal in stand 1 en je hoort de ontsteking al zijn werk doen.
Eventjes de knop indrukken en floep de kachel brand.

Echter als het gas op is hoor je de ontsteking weer in werking treden.
Ben je erbij dat is het geen probleem, knop op 0 en volle fles aansluiten.
Ga je weg en dit gebeurt, is het dan normaal dat deze ontsteking blijft ontsteken totdat hij het begeeft, batterij leeg raakt of wat dan ook?

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ontsteking kachel

Bericht door Hans1954 » di 10 okt 2017 15:49

RE.gif De kleine stroom die opgewekt wordt door het thermokoppel onderbreekt ook de ontstekingsautomaat. Daarom stopt het tikken wanneer de kachel brandt. Dat betekent dus direct: geen gas meer, geen vlam en dus geen thermokoppel. Ontsteking staat nog in de ontstekingsstand en gaat dus weer vonken. Volkomen normaal.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: ontsteking kachel

Bericht door FWalraven » di 10 okt 2017 19:10

Denk niet dat het normaal is dat die ontsteking dan zomaar een paar uur of langer blijft vonken.

Met de huidige techniek moet het toch met een simpele schakeling mogelijk zijn dat de knop eerst weer naar 0 gedraaid dient te worden voordat de ontsteking weer in werking treed.

Maar mijn vraag was eigenlijk, hoelang blijft hij vonken totdat de batterij leeg is of totdat de punten waar de vonk van en naar overspringt dusdanig zijn versleten dat het niet meer mogelijk is dat er een vonk overspringt.

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ontsteking kachel

Bericht door Hans1954 » di 10 okt 2017 20:36

RE.gif Hij begint nu juist weer te vonken om direct na bijvoorbeeld uitwaaien weer aan te gaan. Hoe dat te rijmen is met de aanbeveling om minimaal 2 minuten te wachten alvorens een uitgewaaide kachel weer aan te steken is me dan wel even een raadsel. Die vonken schijnen het wel behoorlijk lang vol te houden. Langer dan de batterij zeg ik uit ervaring.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: ontsteking kachel

Bericht door nicolaas » di 10 okt 2017 20:44

drukschakelaar op de gasleiding monteren met timer?
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2842
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ontsteking kachel

Bericht door Hans1954 » di 10 okt 2017 21:49

RE.gif Duocontrol monteren.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ontsteking kachel

Bericht door Ab » di 10 okt 2017 22:30

Het vonken gaat door totdat het batterijtje leeg is.
Dat duurt niet zo heel lang.
Reserve batterijtjes zijn aan te raden.
Het is naar mijn mening niet zo' n groot probleem.
In de 9 jaar dat ik mijn huidige caravan al heb, zijn er naar mijn weten niet meer dan 10 of 11 batterijtjes verbruikt.
9 stuks die ik standaard voor elk stookseizoen vervang. Meestal na de zomervakantie dus.
1 of 2 die leeggetrokken werden omdat ik thuis de laatste gasfles volledig leegstookte.
Voor mij dus geen reden om aan een batterijspaarsysteem te gaan denken. knipoog.gif
En ja..wij hebben een duo control.
Dat scheelt wel wat batterijen mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”