Boiler zelf inbouwen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Boiler zelf inbouwen

Bericht door etjenneke » zo 10 sep 2017 11:24

Dag,
Net een tweedehands Kip Grey Line 41 EKL van 2000 gekocht. Is geen boiler in, is dat zelf te plaatsen en misschien plannetje of tips.
Alvast bedankt
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Boiler zelf inbouwen

Bericht door Chris » zo 10 sep 2017 11:35

Hoi..
Dat kan wel..
Je moet dan wel andere kranen, een extra leiding en een Truma Therme (b.v.) gaan monteren.
Leuke klus, da's zeker.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Boiler zelf inbouwen

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 10 sep 2017 11:43

Hoi etjenneke,

Ik beschrijf in één van mijn topics het aanleggen van UniQuick leidingen en plaats daarbij ook een nieuwe Truma Therme 2 boiler. Ik heb ook ervaringen met diverse webshops waar te bestellen. Aangezien ik nog steeds bezig ben met mijn klus kan ik je bij vragen misschien hulp of fotos bieden.

Als er nu geen boiler geplaatst is zul je in ieder geval een extra leiding naar de kraan moeten leggen en de kraan vervangen door een mengkraan of een apart mengventiel moeten plaatsen. Ik heb gekozen om mijn aparte ventielen te vervangen voor mengkranen. Ook deze heb ik recentelijk besteld en gemonteerd en weet dus waar de mengkraan het voordeligst is.

Heb je hulp nodig kun je me altijd vragen! thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Boiler zelf inbouwen

Bericht door koos » zo 10 sep 2017 12:33

Ik heb het in mijn Kip 47TRZ ook zelf gedaan. Een leuke klus en voor een beetje handige man/vrouw prima zelf te doen.

Wat moet er gebeuren?

- boiler aanschaffen en plaatsen.
- Aftapkraan van de boiler in de caravanvloermonteren
- 220V leiding naar boiler aanleggen.
- Bedieningspaneel (aan/uit schakelaar) op een logische plek in de caravan monteren en de bedrading van dit paneel naar de boiler aanleggen.
- Warm water leidingen trekken van de boiler naar de kraan(en).
- Bestaande kranen voor alleen koud water vervangen door mengkranen.

Ik ben erg precies en wil geen enkele draad of leiding in het zicht hebben. Dus min of meer het zaakje net zo gemonteerd hebben als zou het meteen af fabriek er al een boiler ingezeten hebben. Daarom ben ik er wel 2 dagen mee zoet geweest. Het lastigste is om alle leiding achter/onder/langs weg te werken. Maar natuurlijk werken op je dooi gemakkie met voldoende bakkies koffie tussendoor. Het is per slot van rekening hobby.

Maar prima te doen en na 8 jaar nog steeds geen spijt van de inbouw!
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Boiler zelf inbouwen

Bericht door Taan » ma 11 sep 2017 09:07

Misschien moet je je afvragen of het wel al die moeite en geld waard is. Wij hebben de afgelopen vakantie nauwelijks warm water gebruikt uit de boiler. Met een waterkoker en/of warm water bij een toiletgebouw redden wij ons prima.

Maar er zijn ook mensen die liever bij de caravan afwassen bijvoorbeeld, dan is een boiler wel handig.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Re: Boiler zelf inbouwen

Bericht door etjenneke » ma 11 sep 2017 13:26

Goede dag,
Bedankt voor de reacties, misschien nog wat afwachten. Doen zoals Taan zegt eens proberen.
Groetjes
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”