Waternivometing

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
pietercor
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 10:38

Waternivometing

Bericht door pietercor » vr 8 sep 2017 20:12

Ik wil zelf een waternivo meting maken Heeft iemand hier ervaring mee,en heeft iemand een schema voor deze watermeting Als hobby wil ik het zelf in elkaar knutselen Zelf denk ik aan een ledpaneeltje met verschillende nivo,s Bij voorbaat dank Pietercor

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waternivometing

Bericht door Hobby Linka » vr 8 sep 2017 20:18

RE.gif

Misschien is dit iets?

Klikkerdeklik
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waternivometing

Bericht door Chris » vr 8 sep 2017 23:14

Ha.. mijn watermeter 1.0.
En toen kwam de verbeterde versie, 1.1 en 1.2 en als definitieve 2.0..
De Ledbarr met reedrelais en drijvende magneet was wel de meest mooie.
Echter..ook niet tof, magneten roesten toch, ondanks dat ie volledig geseald was.

Nu in mijn nieuwe hut heb ik de keuze genomen om niet meer zelf te knutselen, alleen zelf in te bouwen.
Ik heb een Votronic setje gekocht, dat werkt capacitief en zal dus nooit problemen hebben met aanslag (electroforese) op de meetpennen.
Dit set werkt uitstekend, kost wat, maar dan heb je ook wel wat..

Mocht je vragen hebben, of nog wat materiaal zoeken, ik heb nog e.e.a. aan watermeter spullen liggen, magneetschakelaars en ledbarretjes enzo..
PB is dan makkelijk.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: Waternivometing

Bericht door louis23480 » za 23 sep 2017 20:07

Ben zelf ook een knutselaar en heb zo zelf een niveaumeter in elkaar gestoken. Vijf magneetswitchen aan de zijwand van de watertank geplakt met siliconen. Langs de binnenzijde van de watertank een vlotter bevestigd op een draaibare arm met een magneet erop. De magneet schakelt de switchen en de betreffende led gaat branden.
Enkele foto's voor de verduidelijking.
Schema.jpg
Paneel.jpg
De gele en de groene led zijn nog een controle op de spanning, 12 en 220 V.
De diodes tussen de leds laten de onderliggende leds branden, zodat bij het branden van de vierde led de leds 1 2 en 3 ook branden.
De switch onderaan is met een maak en een breek contact, zodat bij niveau onder de laatste gele led de rode gaat branden.
Indien er geen 220 V voor handen is moet ge de drukknop gebruiken voor een uitlezing, dit om de batterij te sparen. Bij de aanwezigheid van 220 V trekt het relais en kan je altijd het niveau zien via de leds.
Ik hoop dat ùijn uitleg wat duidelijk is.
Louis
Bijlagen
Vlotter.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”