badkamerafzuiging

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

badkamerafzuiging

Bericht door diz » do 7 sep 2017 10:45

Onze caravan is voorzien van een volwaardige douche. Nu blijkt dat wij hier toch regelmatig gebruik van maken. Standaard is de badkamer voorzien van een open luchtpijpje door het dak (en natuurlijk een badkamerraam).
Om zoveel mogelijk vochtige lucht af te voeren wordt het raam open gezet. Maar als het windstil is, gebeurt er vrij weinig. Ook in de winter is een wagenwijd open raam natuurlijk alles behalve comfortabel.

Ik wil nu actieve afzuiging hebben, liefst door de bestaande pijp, met een nalooptimer op de doucheverlichting. Deze ventilator dient op 12 volt te draaien.

Googlen geeft weinig resultaat:
-Een Maxx fan vind ik wat overdreven voor dit doel.
-De gemiddelde badkamer ventilator van de bouwmarkt werkt op 220v.
-12v uitvoeringen zijn er wel, maar met omvormer vanaf 220v.(ze draaien op wisselspanning).
-Een computerventilator zal waarschijnlijk niet genoeg volumeverplaatsing hebben, ook wordt netjes inbouwen dan een dingetje. En dan heb ik het ook nog niet over vochtbestendigheid van een "chinees modelletje" gehad.

Wie heeft er al eens met dit bijltje gehakt of kan mij tips geven wat wél geschikt is?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Citrorob

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Citrorob » do 7 sep 2017 11:01

Type google: badkamer afzuiging 12v

eerste resultaat:
https://www.ventilatieshop.com/ventilat ... m-12-volt/

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: badkamerafzuiging

Bericht door PD » do 7 sep 2017 11:53

Geen ervaring mee; probleem wordt waarschijnlijk al snel de beperkte dikte van het dak of wand waardoor je snel bij de Maxxfan terecht komt :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 12:02

Leuk om te lezen dat je de douche 'ondekt' hebt :wink:

Wij hebben standaard een dakluik boven in de douche. Kun je dat bij jou niet achteraf monteren?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ferdi

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Ferdi » do 7 sep 2017 14:18

Dakluik met geïntegreerde fan inderdaad Zoals de Maxxfan. Of goedkopere alternatieve zoals van Fiamma de turbo vent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Bartje » do 7 sep 2017 18:41

Persoonlijk zou ik eerder voor een Fantastic Vent gaan.
Ik heb er eentje zitten ter hoogte van de keuken, dan kan die ook dienst doen als dampkap.
http://www.fantasticvent.com/fan-tastic ... -fans.html
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 18:51

RE.gif
Punt is nu net dat TS in de badkamer geen dakluik heeft. Als die er wel was, was het vocht ook eigenlijk geen probleem.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Hobby Linka » do 7 sep 2017 18:56

RE.gif

Dakluik of dakraam is eenvoudig aan te (laten) brengen. Daar kan dan altijd een ventilator in. Ook handig voor gewoon een beetje frisse lucht.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Bartje » do 7 sep 2017 19:00

Het is niet omdat er geen dakluik aanwezig is, dat je geen kan plaatsen, gewoon een gat zagen van 35*35 cm en je bent vertrokken.
Tenzij er amper plafond is (omdat badkamer voorin zit, in de afronding), dan wordt het improviseren.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: badkamerafzuiging

Bericht door diz » do 7 sep 2017 21:27

Citrorob schreef:Type google: badkamer afzuiging 12v

eerste resultaat:
https://www.ventilatieshop.com/ventilat ... m-12-volt/
Leuk Citrirob, dankjewel. Zoals aangegeven heb ik ook gegoogeld en jouw "eerste resultaat" is zo'n voorbeeld van een ventilator die ongeschikt is. Als je niet alleen googlelt maar ook je resultaat leest, zie je staan:

"LET OP: Het betreft hier alleen de badkamerventilator zonder de bijbehorende scheidingstransformator. Deze ventilator kan alleen werken met de bijbehorende transformator CT-12/14(-R) en kan niet zonder transformator worden aangesloten op bijvoorbeeld 12 volt verlichting of 12 Volt aansluiting op een boot o.i.d."

Maar toch bedankt voor het mee-googlen. zucht.gif
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: badkamerafzuiging

Bericht door diz » do 7 sep 2017 21:32

Dakluik/dakraam is zo'n slecht idee nog niet. Ik heb er zelfs nog eentje liggen door de gemonteerde dakairco.

Een nadeel is wel dat in de winter, waar ik waarschijnlijk nóg minder zin heb om s'avonds in de kou naar het toiletgebouw te lopen, het dakraam en de directe rand eromheen wellicht vol ligt met sneeuw. Of als het regent lijkt het me ook niet ideaal.

Of valt dat wel mee?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding


Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 22:03

RE.gif RE.gif

Met de winter hebben we geen ervaring, diz. Wij stoppen eind oktober :wink:
Regen is geen punt. Standaard gebruikt Adria zo'n dakje dat je omhoog drukt. Dat is ook direct voldoende en heeft als voordeel dat het niet (echt) binnen kan regenen...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: badkamerafzuiging

Bericht door diz » do 7 sep 2017 22:24

RE.gif
De dakramen die bij mij erin zitten zijn de Heki luiken. Met zonwering en hor erop. Dan is dat eerste beluchtingsstandje, waarbij de regen buiten blijft te weinig voor bijvoorbeeld een Fiamma vent. :(

Zo'n Maxxfan weegt 6 kilo zie ik net [aschrik.gif] Dat wordt mij samen met het formaat en prijs wel echt te gek.

Kijkend naar die ventilatoren die Martijn hierboven linkt (dank daarvoor!) bedenk ik me hetvolgende:
Waarom dat ontluchtingspijpje in het dak (doorsnede 80mm) wat zich in het badkamerdeel bevindt niet gewoon laten voor wat het is en vervolgens in de douche aan de zijwand een dergelijke IP58 fan monteren met gewone bouwmarkt roosters en wand-uitvoer aan de buitenkant in de wand? Spaart me een gat uit in het dak, met risico op lekkage, en ik houd legruimte over voor de zonnepanelen welke ik ooit in de toekomst nog wil installeren. De zijwand lijkt mij minder lekkagegevoelig en dan kan ik gewoon naar de standaard 100 of zelfs 125mm afvoerdoorsnede...

hmmm. maar eens een nachtje over slapen.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Conradi » do 7 sep 2017 22:33

RE.gif

Diz, ook in de Adora zitten de Heki's, echer niet in de douche. Misschien wel om die reden....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Citrorob

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Citrorob » vr 8 sep 2017 09:07

diz schreef:
Citrorob schreef:Type google: badkamer afzuiging 12v

eerste resultaat:
https://www.ventilatieshop.com/ventilat ... m-12-volt/
Leuk Citrirob, dankjewel. Zoals aangegeven heb ik ook gegoogeld en jouw "eerste resultaat" is zo'n voorbeeld van een ventilator die ongeschikt is. Als je niet alleen googlelt maar ook je resultaat leest, zie je staan:

"LET OP: Het betreft hier alleen de badkamerventilator zonder de bijbehorende scheidingstransformator. Deze ventilator kan alleen werken met de bijbehorende transformator CT-12/14(-R) en kan niet zonder transformator worden aangesloten op bijvoorbeeld 12 volt verlichting of 12 Volt aansluiting op een boot o.i.d."

Maar toch bedankt voor het mee-googlen. zucht.gif
Graag gedaan. kus.gif

2e of 3e resultaat past wellicht beter.

zoals:
https://www.conrad.nl/nl/wallair-buisvo ... 37802.html

Een dakluik is zoals andere ook al aangegeven hebben een beter optie. Deze zijn er met en zonder afzuiging erin maar hebben ook een prijskaartje.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Stef » vr 8 sep 2017 17:30

Ik zou persoonlijk wel voor een dakluik gaan, ( ik denk eraan om dit bij mijn douche hetzelfde te doen ) maar dan wel een
zo klein mogelijke. In mijn toiletruimte zit nu zo'n kleintje !


Mvg
Stef. kus.gif .e
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Stef » vr 8 sep 2017 17:36

Bij vrijbuiter zie ik een dakluikje van 28x28 , een kleintje dus

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

badkamerafzuiging

Bericht door diz » do 9 nov 2017 10:18

Inmiddels heb ik een beetje lopen beunen en hetvolgende als testopstelling geinstalleerd:


In Taiwan een ventilatorshop gevonden die eindeloos veel verschillende (pc)ventilatoren heeft. Hier heb ik er meerdere van geprobeerd en uiteindelijk eentje meegenomen van 80mm doorsnede en bijna 10.000rpm.
Stil? Nee, niet extreem stil, maar wel een aardige luchtverplaatsing, beter dan de afzuigkap in de caravankeuken...


Afbeelding

De ventilator ontdaan van zijn casing en daarmee past hij exact in een standaard ontluchtingsbuis.

Afbeelding

Een beschermingsrooster evoor gedaan en voila, klaar is hij.

Afbeelding

De 12V spanning afgetapt van de doucheverlichting en tijdelijk ingebouwd.

Afbeelding

Nu van de winter eens testen en letten op de volgende zaken:

-haalt deze constructie zijn doel: het afvoeren van vochtige lucht in korte tijd? Of zal ik naar een grotere diameter met hogere luchtverplaatsing moeten?

-is een ventilator met regelbare toeren fijner/beter ivm geluid?

-aangezien deze afvoer zich boven het toilet bevindt, is hij dan wel effectief genoeg of zal er een gat boven de douche gemaakt moeten worden? (Ik heb een douchcabine met wanden/deur.)

-de noodzaak voor wel of geen nalooptimer.

Als dat allemaal is uitgevonden een definitief plan maken en het geheel goed inbouwen, inclusief kabels door het plafond.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

+frits+
Berichten: 168
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: badkamerafzuiging

Bericht door +frits+ » do 9 nov 2017 12:32

Mooie oplossing, als je niet beter weet zou je denken dat het standaard in de caravan hoort. thumbup.gif
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: badkamerafzuiging

Bericht door richard112 » do 9 nov 2017 12:45

ziet er top uit thumbup.gif

vergeet niet dat je voor ventilatie, afvoer maar ook aanvoer van lucht moet hebben. Anders haal je niet het optimale uit je ventilator.
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Chris » do 9 nov 2017 12:57

Hoi Diz.
Ik verbaas me een beetje over het toerental... 10.000 rpm is erg veel.
Dat giert rond volgens mij.
Ik heb (achter de kk weliswaar) juist zo langzaam mogelijk, met zo'n grootst mogelijke capaciteit gekozen, juist voor de minimale geluidshinder.
Bij Informatique.nl kan je ook heel veel verschillende type's vinden, met specs erbij.

Succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Citrorob

Re: badkamerafzuiging

Bericht door Citrorob » do 9 nov 2017 13:51

Het ziet er netje uit hoor. thumbup.gif

Luchtverplaatsing wordt bepaald door 3 factoren.
Dit zijn de diameter en de spoed van de impeller en het toerental van de impeller/motor.

De diameter en de spoed zijn vaak qua maat een beperkende factor en dan kan je alleen nog het toerental verhogen.

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: badkamerafzuiging

Bericht door djanssen » do 9 nov 2017 14:49

Goed bezig, ik ben benieuwd of het uiteindelijk gaat doen wat je wilt. Ik zou inderdaad wat bedenken om hem te laten nadraaien, dan krijgt hij tenminste tijd om het werk goed te doen.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”