Voortent verwarming?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
JaapB

Re: Voortent verwarming?

Bericht door JaapB » vr 8 sep 2017 21:52

Oke oke, ik zal het uitleggen.
Er is natuurlijk een wezenlijk verschil of je met de caravan bv drie weken ergens in het seizoen op een camping staat of wat wij nu doen.
Wij trekken in voor- en najaar met de caravan rond.
In mei/juni zijn we vijf weken weggeweest met als bestemming Lissabon.
Daarna nog hier een weekje daar een weekendje, etc.
Als wij ergens meer dan twee dagen staan dan zet ik de voortent er even aan.
Mijn vrouw gaat een diner koken en zet die tent even op, binnen een uur klaar.

Nu zijn we iets anders aan het doen.
We hebben een Herfst/Winter arrangement geboekt op de Veluwe.
Van 31 aug 2017 t/m 26 mrt 2018. En dan in mei/juni willen we zes weken richting Napels.
Opbouwen duurde nu een kleine drie uur.
Dit omdat we extra veel aandacht hebben besteed aan bijvoorbeeld 3cm piepschuim platen achter de tochtstrook. Drie lagen verschillend plastic op de grond, daaroverheen heb ik ruim 60 nieuwe tuin vlondertegels op de kop getikt. Daarop het tenttapijt en daarbovenop een groot kleed.
Dus droge warme voeten lukt prima.
Maar 's morgens is het wat fris, dus eventjes, 10 minuutjes de Zibro aan.

Off topic,
Geen idee of zo'n arrangement gaat bevallen, nog nooit gedaan.
Met slecht weer (zoals vandaag) zijn we gewoon thuis.
Als je nooit wat probeert weet je het niet.
Je kan ook de caravan tot het voorjaar, ongebruikt, in de stalling zetten.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent verwarming?

Bericht door karelV » vr 8 sep 2017 23:44

JaapB schreef:Inmiddels getest met de Zibro.
Wij hebben altijd de orginele brandstof en eens in de zoveel tijd maak ik de branders schoon.

Wij gebruikte de Zibro kachel eerst in de voortent toen we nog voorseizoenen boekte, maar nu we dit niet meer doen en nu ook alleen maar met een luifel (3 stuks kunnen we kiezen whistle.gif ) op pad gaan gebruiken we de Zibro alleen nog maar in huis tijdens de frisse ochtenden/avonden om heel snel de temperatuur even op peil te brengen.
Maar wij gebruiken al jaren GEEN originele Zibro olie meer (alleen de allereerste keer aangekocht tezamen met de Zibro) maar wij halen echt zuivere petroleum bij de pomp hier in de buurt en is de helft van de prijs dan de originele (petroleum).
Vorig jaar de Zibro schoongemaakt voor wat er schoongemaakt diende te worden want ik kwam totaal maar dan ook totaal geen vuiltje tegen in de zeefjes/filters dus super schoon die petroleum die wij kopen en ook net als de originele even in het begin pl./min. 30 sec. een geurtje en daarna reukloos. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » za 9 sep 2017 10:24

RE.gif

Dan heb jij geluk, de petroleum die we hier konden kopen zorgde voor veel problemen met onze kachels, zoals verkleven van de branderkous, niet opstarten, niet meer willen zakken van de kous waardoor de kachel niet meer vanzelf uitging enz.
niet met 1 maar met alle kachels die we hadden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Paul » za 9 sep 2017 11:00

Ik koop ook alleen maar de originele.
Ik zou ook niet weten waar ik hier in de buurt zuivere petroleum haal.
Ik weet dat het in belgie en zeker in frankrijk soms gewoon aan de pomp te koop is.
Ik gebruik gemiddeld 1 zo een plastic (tsja wat is het fles / tonnetje geen idee eigenlijk) ding per seizoen dus voor ets meer dan 50 euro vind ik het prima.
Geen strank en je weet zeker dat je kwaliteit hebt.
Ik kan me voorstellen dat als je veel meer verbruikt je opzoek gaat naar een goedkoper alternatief.

Verstuurd vanaf mijn SM-T555 met Tapatalk
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent verwarming?

Bericht door karelV » za 9 sep 2017 11:27

RE.gif

idd, bij ons zo'n 100/150 liter per seizoen/jaar. Zoonlief heeft de Zibro in het voorjaar meegenomen tijdens een tentweekend en heeft toen al zo'n 15 Liter opgestookt. Was toen s' nachts rond het vriespunt en dus de gehele nacht laten branden op een lage stand zodat het wel behaaglijk bleef in de tent.
Daar gaat dit topic ook over en daarom is de Zibro een prachtig alternatief voor Voortent verwarming. thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

sjjo
Berichten: 32
Lid geworden op: do 17 aug 2017 23:03

Re: Voortent verwarming?

Bericht door sjjo » za 9 sep 2017 11:37

Ik sta het hele jaar door in de weekenden. Ik gebruik zelfs 2 zibros als het vriest.
vocht krijg je altijd in een tent aan de binnenkant. warme tent in koude buitenlucht is condens asn de binnenzijde.
Voorheen altijd bij de praxis qlima kristal gehaald met die kortingsacties. Nu is helaas die kristal uitgesloten van die kortingsacties en wordt het vrij duur. Winterseizoen is ongeveer 100 liter.
Welke alternatieve brandstoffen raden jullie aan voor een laserkachel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Volvodriver

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Volvodriver » za 9 sep 2017 19:46

RE.gif
Als antwoord op je vraag. GEEN alternatief. Gewoon de kristal blijven gebruiken. Het is niet anders.

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Voortent verwarming?

Bericht door marsman » zo 10 sep 2017 16:22

Wij hebben gas en zibro kachels in de voortent gehad. De zibro's is wat ons een blijvertje. Het is de lekkerste (stralings)warmte en als je de zibropetroleum gebruikt nagenoeg reukloos. Wij hebben geen vocht, ventilatie genoeg en we hebben altijd boven in de nok dat ventilatierooster open in de voortent. Die olie is wel prijzig trouwens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 13 sep 2017 20:16

Ook ik wil graag over de verwarming een vraag stellen. Over de kachel op de foto zijn de meningen duidelijk verdeeld. Maar stel dat je deze kachel hebt waar plaats je deze in de tent? Te dicht bij het doek lijkt me gevaarlijk, op de grond is gevaarlijk voor de kleintjes? Iemand een tip voor de herfstvakantie?


Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » wo 13 sep 2017 20:32

wij hebben deze en ik ben er zeer te spreken over, hij staat bij ons gewoon dicht bij het doek hoor, zo heet wordt het niet, kun je gewoon op gevoel neerzetten, ga eens na hoe heet een tent wordt in de zon bij 40 graden knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 13 sep 2017 21:02

RE.gif

Thnx Micky! Ga ik het toch met zo'n kacheltje proberen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 5 okt 2017 21:42

Toch heb ik nog even een vraag mbt dit gaskacheltje. Stel je voor dat ik deze bevestig aan de tentstok boven de tafel? warme lucht stijgt, i know, maar zal dit genoeg en lekker verwarmen?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 5 okt 2017 22:38

Lijkt me geen probleem, ik heb hem wel op de tafel gehad (2de tafel) toen de jongste nog gevaarlijk klein was
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Den Adriaan » vr 6 okt 2017 12:35

Ik verwarm de tent gewoon met een electrisch keramisch kacheltje.
Op tijd aanzetten en het wordt heerlijk warm.
Op gas ook gedaan, vond het een onding.
Je kon hem alleen maar uitzetten door de gaskranen dicht te zetten.
Dus geen afsluiting op het apparaat.

Maar wat kletsen we nou, de aarde warmt op en dus je voortent ook.
Binnenkort geen verwarming meer nodig.

Groet.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Jeroent83 » vr 6 okt 2017 13:25

Weinsberg schreef:Het zal aan mij liggen hoor, maar waarom ga je met kou in je voortent zitten, je hebt toch een caravan met kachel scratch.gif

Heb af en toe he gevoel dat hele volkstammen een caravan meesleuren en er eigenlijk alleen maar in slapen.

Ieder zijn ding thumbup.gif
Inderdaad, zou er niet aan moeten denken ik heb de voortent zelfs nog nooit opgezet. Deze winter leven we ook gewoon in de caravan en in de zomer alleen de luifel op.

Maar goed ieder zijn ding natuurlijk
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 11 okt 2017 23:22

Afbeelding

Tada! Daar is ie dan.. Vanavond even getest in de garage en branden dat dat ding doet :)

Nu nog een manier vinden om de kachel op een veilige hoogt op te hangen in de tent, ver weg van de kleintjes.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » wo 11 okt 2017 23:27

Hij is top, wij hebben hem altijd op hoogte van een ingeklapte tafel gehad, maar onze kids waren erg rustig mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Stef » wo 11 okt 2017 23:42

RE.gif RE.gif

Sander :

Je kan er ook gelijk een kippetje voor hangen ! scratch.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 11 okt 2017 23:46

Dat kan met deze kachel volgens mij best Stef!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Robertolini » do 12 okt 2017 10:25

Jeroent83 schreef:
Weinsberg schreef:Het zal aan mij liggen hoor, maar waarom ga je met kou in je voortent zitten, je hebt toch een caravan met kachel scratch.gif

Heb af en toe he gevoel dat hele volkstammen een caravan meesleuren en er eigenlijk alleen maar in slapen.

Ieder zijn ding thumbup.gif
Inderdaad, zou er niet aan moeten denken ik heb de voortent zelfs nog nooit opgezet. Deze winter leven we ook gewoon in de caravan en in de zomer alleen de luifel op.

Maar goed ieder zijn ding natuurlijk
Wij staan al jaren op een voorseizoens plaats, de Unico Genua 320 eraan dus lekker de ruimte. Vloertje in de voortent, zithoek en gezelligheid. Daarbij de Zibro aan die het heerlijk behaaglijk maakt.
Onze caravan is ruim zat om met z'n allen in te zitten, maar de voortent veeel ruimer om te leven.
Ik ga dan echt niet in de caravan zitten terwijl de voortent zo behaaglijk en ruim is...
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Volvodriver

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Volvodriver » do 12 okt 2017 10:57

RE.gif
Inderdaad. Er zijn zoveel manieren van kamperen.
Op de seizoensplek graag zo ruim mogelijk. Met voortent en extra luifel.
Als we op pad gaan voor 3 tot 4 weken alleen een luifel.

En waarom zou je de caravan (ook al is ie nog zo luxe) niet alleen als slaapplaats mogen gebruiken? Weer een veronderstelling die vanuit je eigen beleving uitgaat en dan voor iedereen zou moeten gelden. Niet doen!!
Voor ons geldt: Als je "buiten" bent dan heb je vakantie. Laat ons zo leven. Laat ons dat ook zo beleven.

Persoonlijk snap ik sommige Engelsen niet die naar de Côte d'Azur gaan en zich de hele dag in hun (airconditioned) caravan opsluiten. Waarom ga je dan naar Zuid Frankrijk. Ik snap ze niet. Maar ze zijn net zo goed kampeerders op hun manier. En laat ze dan ook gewoon zo doen. Geef er geen oordeel over. Ook al kan jij er persoonlijk niets mee. Laten we dan ook hier "oordelen" of "scherpe" meningen achterwege laten. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 12 okt 2017 19:22

Hier mijn superieure werk om de gaskachel op een veilige hoogte in de voortent te hangen. :)

Afbeelding

Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Micky » do 12 okt 2017 19:47

Dikke prima thumbup.gif wat een mooie oplossing, zover heb ik niet gedacht :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Voortent verwarming?

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 22 okt 2017 23:51

Afbeelding

en daar hangt ‘ie dan... heerlijk de voortent op een aangename temperatuur. Met alle grondzeilen en air barriers best goed uit te houden.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

peterp
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 17 sep 2017 23:12

Re: Voortent verwarming?

Bericht door peterp » wo 25 okt 2017 23:40

Lijkt me heerlijk warm, maar......heb er toch niet zo'n veilig gevoel bij. Dichtbij tentdoek, zwevende gasslang, etc. Nee....niet mijn ding!
Ford Kuga PHEV 2022

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”