Aanleggen ringverwarming.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46
Aanleggen ringverwarming.
In mijn Eriba Feeling 470 wil ik graag een ringverwarming met een airmix laten monteren. De uitstroommonden zitten vlak boven de vloer. Om zo weinig mogelijk ruimte onder de banken en bedden te verliezen en beschadigingen van de luchtslang tegen te gaan zou ik de luchtslang boven in onder de banken en bedden willen laten monteren. De dealer laat mij weten dat dan het systeem dan niet meer goed werkt.
Teveel weerstand omdat er meer bochten nodig zijn. Wie heeft ervaring met deze situatie.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Hgr Jacques
Teveel weerstand omdat er meer bochten nodig zijn. Wie heeft ervaring met deze situatie.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Hgr Jacques
Knaus Vansation TI
Re: Aanleggen ringverwarming.
Bij onze KIP zitten de luchtbuizen aan de bovenzijde van de ruimte onder de banken.
Zitten er bij jou caravan al gaten af fabriek in de banken en kasten?
als er prefab gaten onderin zitten dan moet je bij elke bank vier bochten maken. in dat geval zou de dealer wel gelijk kunnen hebben.
Zitten er bij jou caravan al gaten af fabriek in de banken en kasten?
als er prefab gaten onderin zitten dan moet je bij elke bank vier bochten maken. in dat geval zou de dealer wel gelijk kunnen hebben.
Re: Aanleggen ringverwarming.
TS geeft aan uitstroomopeningen vlak boven de vloer. denk dat de dealer dan gelijk heeft, dat de slang bovenlangs plaatsen niet echt het beste resultaat gaat opleveren. Zou de leidingen dan liever onderin leggen en de slangen misschien een beetje beschermen met een triplex schotje of zo.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Aanleggen ringverwarming.
Je zorg mbt indrukken buis is terecht.
Het is maar teer spul.
Zo heb ik dat aangepakt ....
Tip: Wat extra kunstof buis-montage klemmen erop, dan is het mechanisch aardig beschermd.
Het is maar teer spul.
Zo heb ik dat aangepakt ....
Tip: Wat extra kunstof buis-montage klemmen erop, dan is het mechanisch aardig beschermd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Aanleggen ringverwarming.
De slangen zijn inderdaad zeer gevoelig voor beschadigen, je kan ipv de flexibele slang ook vaste PVC buis (50mm) gebruiken daar waar het kan.
Deze gaan ook niet doorhangen zoals de slang dat wel doet, en je kan het goed beugelen.
Geribbelde flex slang geeft ook meer weerstand dan gladde buis.
Deze gaan ook niet doorhangen zoals de slang dat wel doet, en je kan het goed beugelen.
Geribbelde flex slang geeft ook meer weerstand dan gladde buis.
Re: Aanleggen ringverwarming.
Ben ik het niet mee eens. Die ribbels zitten aan de buitenkant.
Inwendig is het hoegenaamd glad.
Inwendig is het hoegenaamd glad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Aanleggen ringverwarming.
neem aan dat die ribbels aan de buitenkant geacht worden enige versteviging te geven aan de buizen die men zo licht mogelijk wil houden.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Aanleggen ringverwarming.
Lijkt mij ook en de PVC buizen nemen veel te veel warmte op uit de lucht, ik zou toch echt de materialen gebruiken die de caravanbouwers gebruiken, doen ze namelijk niet voor niets....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Aanleggen ringverwarming.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Aanleggen ringverwarming.
De golf in de slang heeft 2 belangrijke redenen:
1. Mechanische sterkte bij een dunne wanddikte (gewichtsbesparing)
2. Toestaan van een kleine buigradius waardoor de slang "om een bochtje" kan en dus niet knikt.
Vast leidingwerk met haakse bochten is zwaarder en heeft hogere verliezen in de bochten.
De toegepaste slang is nogal lowcost dus de binnenkant zal vast ook gegolfd zijn; inwendig gladde slang is duurder en zwaarder en er is geen noodzaak voor een gladde binnenkant; er hoeft namelijk niet gespoeld/gereinigd te worden.
1. Mechanische sterkte bij een dunne wanddikte (gewichtsbesparing)
2. Toestaan van een kleine buigradius waardoor de slang "om een bochtje" kan en dus niet knikt.
Vast leidingwerk met haakse bochten is zwaarder en heeft hogere verliezen in de bochten.
De toegepaste slang is nogal lowcost dus de binnenkant zal vast ook gegolfd zijn; inwendig gladde slang is duurder en zwaarder en er is geen noodzaak voor een gladde binnenkant; er hoeft namelijk niet gespoeld/gereinigd te worden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46
Re: Aanleggen ringverwarming.Met heeft het bochtenwerk opgel
Dank voor jullie reacties. Heb bij een Fendt cv gezien dat de luchtslang ook bovenin is geplaatst. Ook hier zijn de uitstroommonden vlak boven de vloer en men heeft dit opgelost door er een T stuk tussen te plaatsen dus echt scherpe bochten zijn het niet. Maar waarschijnlijk heeft elk merk zijn eigen toepassing.
Jacques
Jacques
Knaus Vansation TI
Aanleggen ringverwarming.
RE.gif
Bij onze Knaus is dat ook en bij onze vorige caravan (Eriba) ook. Dat de slangen bovenlangs lopen is niet alleen handig voor de ruimte in de banken en de serviceluiken. Het is ook bedoeld voor de luchtstroom langs de ramen en bovenkastjes. Zo heb je in combinatie met ventileren geen last van condens op de ramen bij het stoken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij onze Knaus is dat ook en bij onze vorige caravan (Eriba) ook. Dat de slangen bovenlangs lopen is niet alleen handig voor de ruimte in de banken en de serviceluiken. Het is ook bedoeld voor de luchtstroom langs de ramen en bovenkastjes. Zo heb je in combinatie met ventileren geen last van condens op de ramen bij het stoken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021