Caravan en aggregaat probleem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Chris » di 29 aug 2017 21:22

RE.gif
Hoe dat werkt??
Mooi stukje electronica, hi-tech schakeling met een processor en een powerfet erachter.. of een paar powerfets.. mrgreen.gif mrgreen.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hans1954 » di 29 aug 2017 21:54

Ik heb ervaring met aggregaten. Eerst zo'n ding van Eurom gehad. Is ook onder de naam Kipor op de markt. Haalde bij lange na het opgegeven vermogen niet. Startte moeilijk enz. Na weinig draaiuren ter ziele. Verstandiger geworden en toen een Honda gekocht. 1 trek lopen en doet wat er beloofd is. Weinig geluid. Wel altijd voor de winter benzine totaal aftappen en vullen met Aspen benzine uit de blauwe tank. Schofterig duur maar je carburateur komt niet vol te zitten met allerlei rotzooi. Voor het seizoen de Aspen er weer uit en dan weer gewone benzine. Goedkoop bleek duurkoop.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door p_vingerhoets » di 29 aug 2017 22:01

RE.gif waarom dan niet gewoon op die aspen draaien is nog schoner ook.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hans1954 » di 29 aug 2017 22:07

Omdat de Aspen € 4,00 per liter kost, en de gewone Euro 95 € 1,65.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7990
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ron » di 29 aug 2017 23:44

JPGeetje schreef:RE.gif Ronk,
even terug naar de schoolbanken.bij de opgave van het opgenomen vermogen hoort altijd de aangelegde spanning.
Zakt de spanning dan zakt ook het opgenomen vermogen.
Als de spanning nul is, is het opgenomen vermogen ook nul.
Bij jouw theorie zou bij spanning nul, het opgenomen vermogen Stroom oneindig hoog zijn.
Vermogen blijft gelijk want dat vergeet je .
Het is geen dimmer waarbij de spanning en vermogen geregeld wordt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7990
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ron » di 29 aug 2017 23:52

Ab schreef:Dat klopt.
Teveel vermogen van een aggregaat maakt niks uit.
Al zet je een 10 Kw aggregaat aan een koffiemachine van 500 W, dan is er niks aan de hand.
Die koffiemachine neemt niet meer of minder op.
Maar het aggregaatje waar het hier over gaat is echt een habbiebabbie ding.
Ik ken die dingen..Ooit een groot aantal van gekocht in China.
Ik verkocht ze voor €125 -150. Inkoop was iets meer dan de helft.Hoe kunnen ze het maken voor die prijs..
Maar kreeg een aantal terug.. Die hadden een 110 volt generator voor de Amerikaanse markt.
Toch stond er een sticker van 230 volt op.
Was best lastig om daar weer vanaf te komen..
Maar dat terzijde.
Wil je een goed aggregaatje kopen, neem dan een Honda.
Kost wel een heel beetje meer... mrgreen.gif
Maar wel een pak minder herrie..en een zuivere sinus en ook goed geregelde spanning.

Het klopt wat je schrijft.
TS denkt dat hij een 900 watt generator heeft.
Ding levert misschien 600 watt

Was het maar een 10KW ding, ging zijn koffie zet apparaat echt niet kapot.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7990
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ron » wo 30 aug 2017 05:40

stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Ik zit teveel vanuit de aggregaat te denken.

Aan de verbruiker kant zakt de stroom als de spanning zakt.
Hoe dan ook een inferieure aggregaat heeft het defect veroorzaakt.

stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ab » wo 30 aug 2017 06:56

Btw...Kipor is een ander aggregaat dan deze Eurom.
Da's meer een goedkopere kloon van Honda.
De Eurom is onder diverse verschillende merknamen te koop.
Er staat soms zelfs Schneider Germany op...
Je kunt erop laten zetten wat je wilt bij de Chinese fabrikant.
Zelfs Honda..
Maar dan wel onder eigen verantwoording en risico.
Je krijgt een losse sticker die je zelf moet opplakken. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door JPGeetje » wo 30 aug 2017 08:01

ronk schreef:
JPGeetje schreef:RE.gif Ronk,
even terug naar de schoolbanken.bij de opgave van het opgenomen vermogen hoort altijd de aangelegde spanning.
Zakt de spanning dan zakt ook het opgenomen vermogen.
Als de spanning nul is, is het opgenomen vermogen ook nul.
Bij jouw theorie zou bij spanning nul, het opgenomen vermogen Stroom oneindig hoog zijn.
Vermogen blijft gelijk want dat vergeet je .
Het is geen dimmer waarbij de spanning en vermogen geregeld wordt.
Eerst even het verzoek om bij het citeren geen wijzigingen in het citaat aan te brengen boos.gif
Als jij vermogen en stroom op één hoop gooit ga ik toch écht twijfelen aan je elektrotechnische kennis :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hans1954 » wo 30 aug 2017 08:36

Ab schreef:Btw...Kipor is een ander aggregaat dan deze Eurom.
Da's meer een goedkopere kloon van Honda.
De Eurom is onder diverse verschillende merknamen te koop.
Er staat soms zelfs Schneider Germany op...
Je kunt erop laten zetten wat je wilt bij de Chinese fabrikant.
Zelfs Honda..
Maar dan wel onder eigen verantwoording en risico.
Je krijgt een losse sticker die je zelf moet opplakken. mrgreen.gif
Kijk even op de site van Eurom. Eurom is gewoon een importeur van allerlei inferieure rotzooi uit China. Een bedrijf zonder enige kennis van zaken. Vroeger verkochten ze geen Kipor maar omdat de kast rood laten maken waarschijnlijk teveel kostte, verkopen ze nu maar de Kipor. Technisch zijn ze volkomen gelijk. Nogmaals: Ik spreek uit ervaring.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Jeroent83 » wo 30 aug 2017 09:01

Het probleem zit hem in grote spanning verschillen, sommige apparatuur is daar heel gevoelig voor. Bij ons DataCenter hebben we ook een groter aggegraat staan maar die gaat eerst naar een regeltransformator voordat hij het Datacenter binnen komt.

voorbeeld: (bron. http://www.worldpowerfaqs.com/nl/catego ... rating-set)

Je hebt een laptop (200W) die is aangesloten op een aggregaat dat maximaal 3000W kan leveren. Als er op het aggregaat ook een verstraler (2000W) wordt aangesloten, zal er een spanningsval ontstaan wanneer je de verstraler aanschakelt. Wanneer je de verstraler uitschakelt ontstaat er een spanningspiek. Als deze groter is dan 250V kan de voeding van de laptop stuk gaan.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hans1954 » wo 30 aug 2017 09:33

Een aggregaat kan heel prettig zijn. Ik zelf heb er al jaren 1. De eerste die ik had was van Eurom. Een 1000 watt machine. Eerlijk is eerlijk het ding deed het een aantal jaren goed. Hoewel hij steeds moeilijker startte en toch wel wat moeilijkheden had met een koffiezetapparaat van 500 watt. Door het moeilijke starten rafelde op een goed moment het startkoord. Eurom gebeld met de vraag of zij een nieuw startkoord konden monteren en eventueel een servicebeurt geven. Geen probleem stuur hem maar op. Dus ik stuurde mijn totaal schone en werkende machine op. En ik kreeg hem totaal onder de olie terug, schroeven waren kapot gedraaid, er zat olie in de cilinder en toen we eindelijk de motor aan de praat kregen bleek die geen stroom te leveren. Ik had het idee dat dit niet mijn machine was. Dom genoeg geen serienummer opgeschreven. Eurom zei natuurlijk dat het aggregaat in perfecte staat bij hun de deur uit was gegaan. Het lag aan de transporteur. Die werkte dan wel in opdracht van Eurom maar dat was een detail. Ze hebben nog een poging gedaan maar dat werd ook niets. Verlies maar genomen en een echte Honda aangeschaft. Die hebben wel kennis van zaken en een dealernet dat wat van het aggregaat weet. De Honda levert wel het beloofde vermogen en zelfs daar overheen. Eurom zit in de middenklasse van de aggregaten. De rotzooi die in supermarkten spotgoedkoop verkocht wordt, zit daar nog ver onder. Aanschaf is dus echt weggegooid geld. Wel moet verteld worden dat de Honda net als elke benzinemotor gevoelig is voor bedorven benzine. Een aggregaat staat vaak maandenlang stil en daardoor kan de carburateur sterk vervuilen. Dus volkomen leeg maken of de benzine vervangen door een alkylaatbenzine.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ab » wo 30 aug 2017 10:29

Die Eurom is exact hetzelfde ding wat overal verkocht wordt onder allerlei andere namen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door eurotrotter » wo 30 aug 2017 13:06

ronk schreef:stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Ik zit teveel vanuit de aggregaat te denken.

Aan de verbruiker kant zakt de stroom als de spanning zakt.
Hoe dan ook een inferieure aggregaat heeft het defect veroorzaakt.

stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif
Leg dat eens uit, T.S. zegt dat er rook uit zn koffiezetter kwam,en niet uit zn aggregaat.
Als de koffiezetter te weinig spanning krijgt zal hij daar zeker niet van gaan roken.
Enige mogelijklheid is dat hetaggregaat méér spanning leverde dan dat de koffiezetter aan kan
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hans1954 » wo 30 aug 2017 13:13

Zou het kunnen zijn dat het aggregaat voor de Engelse markt is gemaakt maar per ongeluk een "Europese" contactdoos kreeg? Dan zou het aggregaat 240v leveren. Een oud koffiezetapparaat dat 220v vraagt zou hier misschien iets teveel aan hebben.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Hobby Linka » wo 30 aug 2017 16:38

RE.gif

Meten is weten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Stephandz
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 14 sep 2016 19:47
Locatie: Essen België

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Stephandz » wo 30 aug 2017 18:06

Heeft ts niet gewoon zijn caravan op het aggregaat aangesloten en dan zijn koffiezetter in een stopcontact van de caravan gestoken?
Dan zal het een ander verhaal worden denk ik en moet hij oppassen dat de omvormer in de caravan ook niet stuk gaat denk ik.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....

D4X
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 09:44

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door D4X » wo 30 aug 2017 18:19

Stephandz schreef:Heeft ts niet gewoon zijn caravan op het aggregaat aangesloten en dan zijn koffiezetter in een stopcontact van de caravan gestoken?
Dan zal het een ander verhaal worden denk ik en moet hij oppassen dat de omvormer in de caravan ook niet stuk gaat denk ik.
Dat is wat er inderdaad gebeurd is...

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door meeder » wo 30 aug 2017 18:31

Het koffiezetapparaat kan natuurlijk ook door een hele andere reden overleden zijn. De magic smoke kan ook op andere manieren ontsnappen.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door Ab » wo 30 aug 2017 20:52

Begrijp ik het goed dat de omvormer ook stuk is?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

D4X
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 09:44

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door D4X » wo 30 aug 2017 21:27

Ab, zou het niet weten... zoals ik eerder al zei ik ken er niks van.
Een van de dagen, weken komt een vriend eens langs die wat van elec kent dus dan zal ik wel meer weten.

D4X
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 09:44

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door D4X » vr 1 sep 2017 12:57

Ok, het verdict is als volgt...
Aggregaat is net uitgemeten en geeft geen 220/230 volt zoals beschreven staat in de handleiding maar als hij op volle toeren draait 560 Volt!!!!
Nu kan je dit wel afstellen met de choke (verlagen in toeren) maar dan weet je nog niet tot hoever je deze moet verlagen.
Want als je hem bvb: afstelt terwijl hij draait alvorens je hem aansluit aan een apparaat en nadien het apparaat eraan hangt gaat deze nog zakken in toeren en dan geeft hij te weinig.
DUS, aggregaat gaat terug van waar hij kwam en geld terug vragen en dan maar een zoals hier al gezegd werd een HONDA aanschaffen.

Anyway, de battery charger die de batterij oplaad terwijl hij in het stopcontact zit is er ook kapot gegaan.
Het is een
Afbeelding

Dus deze moet ook vervangen worden.
Anyway bedankt iedereen voor de bruikbare info de ene al wat meer als de andere mrgreen.gif

Welke HONDA raden jullie me dan aan?
En welke batterijlader raden jullie me aan.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door evr66 » vr 1 sep 2017 13:19

lader best een ctek of zo. type mxs 5 komt hier veel vporbij. prima ding, eenvoudig in gebruik en betaalbaar. mss nog een lichter type, maar hangt beetje van de accu af.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

D4X
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 09:44

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door D4X » vr 1 sep 2017 14:22

Dit is de batterij
Afbeelding

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Caravan en aggregaat probleem

Bericht door evr66 » vr 1 sep 2017 14:32

100Ah is best een forse, dan zou ik voor de mxs 5.0 gaan, geschikt tot plm 110Ah. Voldoende en een zwaardere accu zal je er vermoedelijk toch nooit in zetten.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”