Dompelpomp en waterdruk

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Gil1972 » do 24 aug 2017 01:39

Wij zijn niet tevreden over de dompelpomp bij ons in de watertank. Het pompje is een half jaar oud en loeit als een gillende keukenmeid zodra wij de kraan opendraaien. Verder vinden wij de druk in de keuken en met name de buitendouche vrij laag. Verder is de pomp afgezekerd met een 5 amp zekering die er al een paar keer is uitgeklapt. Op dat moment leek het er telkens op dat de pomp moeite had om rond te draaien. Pomp al een paar keer schoongemaakt , maar probleem blijft waardoor wij besloten hebben om de pomp te vervangen.

Ik kwam een dompelpomp van Reich tegen. Ik neem aan dat het een prima merk is voor een dergelijk pompje maar zag bij de verschillende keuzes dat zij een pomp aanbieden die 25 liter levert op 2 bar.
WIj hebben een alde 3020 verwarming met boiler ik las in de specs dat de boiler van 't drinkwater geschikt is tot 3 bar.

Vraagjes: Ik zag dat de meeste pompjes tussen de 0,8 bar en 1,5 leveren. Maakt dit nog verschil bij een pomp van 2 bar? Is het slim om een pomp met een dergelijke hoge druk in te zetten op 't watercircuit van een caravan? De pomp wordt immers als waterpomp voor de caravan verkocht.
Zie ik het goed dat bijvoorbeeld de Reich pomp met 25 liter per minuut op basis van 2 bar geschikt is voor mijn caravan, die voorzien is van een alde verwarming?

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » do 24 aug 2017 06:44

Jawel.
De Alde verwarming heeft totaal niets te maken met de watervoorziening.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Vino » do 24 aug 2017 09:15

Ik heb ook deze pomp van Reich geplaatst, en met name om een klein beetje fatsoenlijke straalwater uit de kraan te krijgen.Het is nog niet hosanna in het toilet met spoelen,bij de kraan is het wel beter geworden.Reich zal denk ik geen pomp verkopen welke schadelijk zou zijn voor het eigen merk sanitaire.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » do 24 aug 2017 12:10

Ik volg dit draadje even. Ook al werkt ons pompje naar behoren, aangezien we vrijwel altijd op citywater staan, kan een hogere wateropbrengst geen kwaad [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Douchen gaat met de huidig pomp (ik meen 9 liter per minuut?) wel oke, de ALDE boiler houdt het met gemak bij. Dat is absoluut het probleem niet. Maar een grotere straal, zeker om gewassen haren met lange krullen van de dames uit te spoelen zou mooi zijn.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Stef » do 24 aug 2017 22:21

Ab schreef:Jawel.
De Alde verwarming heeft totaal niets te maken met de watervoorziening.
Dus wel ! scratch.gif
In iedere Alde kachel zit een boiler ingebouwd en die moet wel tegen de maximale druk van de pomp kunnen.!
Zal morgen eens kijken wat voor pompje er bij mij inzit.
Goeie waterdruk en goeie toiletspoeling.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » do 24 aug 2017 22:23

Bij mij is het trouwens 12 l/m, 0,5bar.
Vandaag een testje gedaan tijdens het douchen in de caravan. De 12 liter
Wordt bij lange na niet gehaald. Dus hij is waarschijnlijk gelimiteerd op druk (door de lange leidingen helemaal rond de caravan naar de douche).
Ik zou dus een pomp met niet zozeer een hoger volume maar vooral hogere druk moeten hebben om meer volume uit de douche te krijgen.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » do 24 aug 2017 23:00

Stef schreef:
Ab schreef:Jawel.
De Alde verwarming heeft totaal niets te maken met de watervoorziening.
Dus wel ! scratch.gif
In iedere Alde kachel zit een boiler ingebouwd en die moet wel tegen de maximale druk van de pomp kunnen.!
Zal morgen eens kijken wat voor pompje er bij mij inzit.
Goeie waterdruk en goeie toiletspoeling.

Mvg
Stef
Die boiler kan 3 bar hebben vlgs TS
Maar dat heeft niets met de verwarming te maken.
Zou niet leuk zijn als de verwarming hartje zomer zou werken als je wilt douchen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Stef » za 26 aug 2017 00:41

Ab:
Verwarming en boiler is een en hetzelfde apperaat !
Bij het werken van de boiler in de zomer wordt het cirquit van het rondpompen van de koelvloeistof geblokkeerd en blijf en een kort cirquit over die alleen tussen het verwarmingselement en de boiler stroomt.


Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » za 26 aug 2017 11:05

Dat lijkt me toch niet..
Het vloeistof circuit van de verwarming zit niet aangesloten op de watervoorziening mag ik hopen. mrgreen.gif.
Koffie met antivries lijkt me niet erg gezond ..
Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor.
Mijn verwarmingsketel thuis werkt hetzelfde. :lol:
Een grotere pomp met meer opbrengst geeft wel resultaat dat het warme water sneller op is.
Voor douche gebruik wel iets om rekening mee te houden.
Er is eigenlijk geen enkel verschil tussen een Alde boiler of elke andere.
Behalve dan dat de Alde 3 bar druk kan hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Gil1972 » za 26 aug 2017 21:39

Vandaag de Reich dompelpomp (25l) geïnstalleerd. De oude pomp was een 19 liter pompje
Het loeien is nu in ieder geval weg, maar ik heb niet het idee dat er nu meer water uit de kraan komt of dat de druk hoger is.
Maar goed, het loeien is weg en de zekering blijft erin.

Als nog iemand tips heeft om binnen een langer circuit de water druk te verhogen, hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » za 26 aug 2017 21:45

RE.gif wat is het verschil in opgegeven druk tussen de twee pompen?
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Gil1972 » za 26 aug 2017 23:07

de oude was 0,8 bar 19 liter.
de nieuw is 2,1 bar 25 liter.

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » zo 27 aug 2017 00:02

Raar, dan zou je juist verbetering verwachten. Lange (relatief dunne) leidingen gaan gepaard met drukverlies.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door JPGeetje » zo 27 aug 2017 07:34

Al die door de fabrikanten opgegeven specificaties gelden in in standaard condities en dat is voor dompelpompen onder de conditie dat het water niet wordt opgevoerd (omhoog gepompt) en gemeten aan de uitstroomzijde van de pomp. Dat geldt voor zowel druk als debiet. De opvoerhoogte kun je dan zelf uit de druk relateren. elk atm. is 10m. (water)
Dat opvoeren bij een caravan valt wel mee, daar zul de ongeveer 0.1 druk (1m.) door verliezen.
Maar wat denk je van al die dunne leidingen waarin ook nog een aantal vernauwingen in de zin van aansluitpluggen en kranen zitten, waardoor het water vervoerd moet worden.
Dat is de grote boosdoener voor het drukverlies en debiet.
Je kunt dat door een zwaardere pomp wel iets compenseren, maar nooit relatief.
Al zet je er een pomp van 50l/m achter, het zal relatief maar weinig uitmaken bij je tappunt.
Wel loop je het risico dat in het begin van de leiding achter de pomp de druk dermate hoog oploopt dat verbindingen gaan lekken dan wel los schieten. [aschrik.gif]
Je zult van het waterleidingensysteem in de caravan dus nooit de prestaties kunnen verwachten van het systeem zoals je dat thuis hebt. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » zo 27 aug 2017 10:23

Grotendeels met je redenering eens, Jan. Maar niet helemaal.
Inderdaad zijn de dunne leidingen funest voor je opbrengst aan het einde van de buis. Net zoals bochten en versmallingen. Deze zorgen allemaal voor drukverlies.
Het heeft dan inderdaad weinig zin om een grotere pomp met groter VOLUME (zoals in jouw voorbeeld 50l/m) toe te voegen.
Wat bij systemen, waarbij veel DRUKverlies optreedt belangrijk is, is de begindruk, waarmee je het water de leidingen in pompt. De einddruk is per definitie minder. Deze einddruk -dus bij de kraan- is niet evenredig met toe- of afname van de begindruk maar in relatieve zin zou meer begindruk aan het einde van het systeem meer einddruk moeten creëren. Met een verschil in (theoretische)begindruk van 1,3bar (2,1-0,8) zou ik verwachten dat er iéts aan verandering merkbaar zou moeten zijn.

@gil1972: om het actuele (volume)verschil te checken zou je een emmer kunnen pakken en laten vullen door de kraan. Time met stopwatch hoe lang dit duurt. Doe dit met beide pompen en je hebt in ieder geval een idee of er écht geen verschil is of alleen geen merkbaar verschil. Ik verwacht toch een snellere tijd voor de nieuwe pomp.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » zo 27 aug 2017 10:29

Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars gehad.
Weinig water uit de kraan.
Nieuwe zwaardere pomp geplaatst.
Resultaat: nihil.
Het bleek dat in de uitstroom opening van de kraan een soort zeefje te zijn wat verstopt zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door diz » zo 27 aug 2017 10:56

Dat is natuurlijk ook een oorzaak :lol:
Aangezien Zijn caravan pas een paar maandjes oud is ging ik daar niet van uit.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » zo 27 aug 2017 11:40

Mijn caravan was ook nieuw.
Er bleken kleine stukjes plastic van de blauwe waterleiding in de kraan te zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door JPGeetje » zo 27 aug 2017 12:06

diz schreef:Het heeft dan inderdaad weinig zin om een grotere pomp met groter VOLUME (zoals in jouw voorbeeld 50l/m) toe te voegen.Wat bij systemen, waarbij veel DRUKverlies optreedt belangrijk is, is de begindruk, waarmee je het water de leidingen in pompt. De einddruk is per definitie minder.
Ik ben er bij mijn verhaal even vanuit gegaan dat de uitstroomopening van die grotere pomp wél past op de aansluiting in de caravan.
Als die pomp daarmee in staat is een groter debiet te genereren, dan kan dit alleen maar door een grotere druk. Dat wil dus zeggen dat een passende pomp die een groter debiet heeft, altijd een hogere waterdruk zal hebben bij de uitstroom van de pomp.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door iemand » zo 27 aug 2017 12:41

duz ook hier geldt...meten is weten... en niet alleen aan het einde van de keten... de kraan thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Gil1972 » di 29 aug 2017 09:53

De nieuwe pomp levert aan de keukenkraan (kortste afstand tot de pomp +/- 2 meter) helaas maar 1 liter per minuut meer.
De nieuwe pomp levert aan de buitendouche (langste afstand tot de pomp +/- 9 meter) 4 liter per minuut meer!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8003
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ron » di 29 aug 2017 10:29

En toch heeft Jan gelijk.
De weerstand van de leidingen zorgt ervoor dat je weinig verschil merkt tussen beide pompen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

Alleen leidingen en kranen met grotere diameter zal een echte verbetering geven in opbrengst
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Ab » di 29 aug 2017 18:37

Gil1972 schreef:De nieuwe pomp levert aan de keukenkraan (kortste afstand tot de pomp +/- 2 meter) helaas maar 1 liter per minuut meer.
De nieuwe pomp levert aan de buitendouche (langste afstand tot de pomp +/- 9 meter) 4 liter per minuut meer!
Dan is het duidelijk.
De kraan zit (deels) verstopt.
Of er zit voor de kraan een knikje in de leiding.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Taan » di 5 sep 2017 11:24

Mijn pomp is stuk gegaan in de vakantie. Zekering klapt er elke keer uit als ik hem aan zet. Mijn vader zei dat ik dezelfde pomp moest kopen, maar ook bij ons kan een beetje extra waterdruk geen kwaad.
Kan ik ongestraft een pomp met meer druk of wateropbrengst kopen?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: Dompelpomp en waterdruk

Bericht door Gil1972 » di 5 sep 2017 17:17

RE.gif

Dat heb ik nu dus ook gedaan, helaas zonder resultaat qua opbrengst; wel qua druk aan de buitendouche en dat de zekering blijft zitten.

@AB
Helaas is de kraan niet verstopt en ook is de leiding nergens gekneld.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”