Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 12:20

Omdat ik het een beetje beu ben om iedere keer 22 liter water de caravan in te moeten tillen (deze vakantie 2x per week) overweeg ik een vaste watertank in te bouwen.
Nu rijst natuurlijk de vraag: hoe groot moet de tank zijn, rekening houdende met de beschikbare ruimte hiervoor.
Maar natuurlijk wil je het aantal keren dat je de tank moet bijvullen tot een minimum beperken. knipoog.gif

Hoeveel water verbruik je gemiddeld per week nodig als je met 3 personen kampeert?
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door PD » za 5 aug 2017 12:31

Zonder aanvullende info is deze vraag niet te beantwoorden... Afwas, Koffie/Thee, Wassen/douchen, Tanden poetsen etc... Wij gebruiken het water hoofdzakelijk voor de afwas en tanden poetsen en ik vul de 50 liter tank elk weekend opnieuw. Meestal laat ik aan het eind van een weekend de helft weer leeglopen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door andrehj » za 5 aug 2017 12:33

Hou de tank gewoon zo klein mogelijk. Wij hebben een 40 liter tank, waar ik dagelijks zo'n 19 liter in doe (nadat ik het restant uit de tank weg heb laten lopen). Op die manier hebben we steeds vers water en kunnen we dit gewoon drinken.
Overigens is je vraag niet te beantwoorden als je niet vermeldt wat je allemaal met dit water wilt doen, denk aan drinken, koken, wc doorspoelen, wassen etc.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Daphne » za 5 aug 2017 12:44

Kingpin1966 schreef:Omdat ik het een beetje beu ben om iedere keer 22 liter water de caravan in te moeten tillen (deze vakantie 2x per week) overweeg ik een vaste watertank in te bouwen.
Nu rijst natuurlijk de vraag: hoe groot moet de tank zijn, rekening houdende met de beschikbare ruimte hiervoor.
Maar natuurlijk wil je het aantal keren dat je de tank moet bijvullen tot een minimum beperken. knipoog.gif

Hoeveel water verbruik je gemiddeld per week nodig als je met 3 personen kampeert?
Je zegt het zelf al knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 12:46

PremiumDiscovery schreef:Zonder aanvullende info is deze vraag niet te beantwoorden... Afwas, Koffie/Thee, Wassen/douchen, Tanden poetsen etc... Wij gebruiken het water hoofdzakelijk voor de afwas en tanden poetsen en ik vul de 50 liter tank elk weekend opnieuw. Meestal laat ik aan het eind van een weekend de helft weer leeglopen knipoog.gif
Wij gebruiken het water voornamelijk voor afwassen, koffie en thee zetten, tandenpoetsen en evt. gezicht wassen.
Nat scheren doe ik liever in het toiletgebouw waar ik voldoende stromend water heb.
Het toilet heeft nog zijn eigen watervoorziening en hoeft deze niet te delen met de watertank.

Ik doe het tevens om evt. problemen met de electronica te voorkomen.
Nu moet ik steeds de dop (waar niet alleen de slang met de pomp in zit maar ook de sonde van de watermeter) van de tank draaien en er weer terug op draaien.
Daardoor zou je de sondes van de watermeter of de bedrading er van kunnen beschadigen.
En met een vaste tank heb je daar geen kans meer op.

@Daphne
Het liefste gooide ik er een 100 lt. tank in. awhoea.gif
Maar als het met minder kan, graag.
Maar ook niet te weinig.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
apache007
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 21:54

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door apache007 » za 5 aug 2017 12:54

En maakt het met een 'grote' tank nog uit hoe lang je het water erin laat zitten? 50 liter water in een tank stoppen en daar na 4 dagen van drinken, is dat wel gezond? Handen wassen en water om te koken lijkt me niet heel erg, maar wanneer is stilstaand water té oud? (Een vraag die ik maar stel omdat ik daar zelf ook geen idee van heb als 'newbie')
“Don’t fear the future or regret the past but celebrate the present.” haphop.gif

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Diny » za 5 aug 2017 13:07

Als je totaal 44 liter water per week je caravan in tilt weet je wat je verbruikt.
Hoe groot je tank kan zijn hangt af van de beschikbare ruimte.
Ook als je een vaste tank hebt is het sjouwen met water soms nodig, omdat sommige campings niet bij iedere plaats een kraantje hebben.

Afhankelijk van wat je allemaal doet met water in je caravan kun je er ook voor kiezen met kleine jerrycans of plastic melkflessen te werken. Handen wassen doen we buiten bij het kraantje of in het toiletgebouw, de afwas in de centrale ruimte.

Bevalt ons prima.
Deden we ook toen we nog caravanden, vooral omdat ik het droog maken van de watertank een vervelend karwei vond en nog steeds vind mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Diny op za 5 aug 2017 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 13:13

RE.gif
Ik vind het sjouwen met water an sich niet zo erg.
Maar met mijn zwakke rug is 22 liter = 22 kilo wel een beetje te veel van het goede.
Vooral omdat ik deze steeds van de grond af de caravan in moet tillen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Diny » za 5 aug 2017 13:28

RE.gif
Ik snap het probleem. Daarom noem ik een alternatief.
De watertank kun je misschien thuis al vullen met een slang. Of je die vol gooit is de vraag i.v.m. het gewicht, en op de camping kan het in veel gevallen, maar niet in álle, met een slang. En anders zul je de gieter of wat je als vervoermiddel gebruikt ook moeten tillen.

Natuurlijk heeft een vaste schoonwatertank grote voordelen, net als een afvalwatertank.

Zoals wij het doen is eerder uitzondering dan regel!

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door WillyL » za 5 aug 2017 13:34

Je kan een telefooboek doorscheuren door telkens enkele blaadjes te scheuren. Zo ook met het vullen van een watertank! Ik loop liever 2 maal met een gieter van 11 liter dan eenmaal met een reservoir met 22 liter.
Kan je geen trechter met relatief grote uitloop op het reservoir zetten en daar met bv een gieter af en toe water bijvullen?

Het water uit de vaste tank (35l?) gebruiken wij enkel voor handen wassen ed.. Voor alles wat met voeding te maken heeft gebruiken we een afzonderlijke kan met Britafilter. Die ontkalkt en ont(javel)geurt het drinkwater. Sindsdien geen bruine theeranden en aangekalkte koffiezet of moortje. En vermits de voorraad klein is wordt dat ook niet snel 'slecht'. Britafilter vervangen we zoals aangegeven om de 4 weken. Ook thuis gebruiken we de Britafilter. En nee, ik heb geen aandelen in dat bedrijf... Het zorgt er wel voor dat we bijna geen dure blauwe zakken (PMD) meer nodig hebben en ook het gesleur met waterflessen uit supermarkten is ook verleden tijd (mede ook door de Sodastream voor sprankelend water)
Laatst gewijzigd door WillyL op za 5 aug 2017 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 13:36

RE.gif
De Brita kan gebruiken we zelf ook voor dat doel, maar het water komt uit de tank.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Jan Br » za 5 aug 2017 13:45

Wij zijn met 2 personen, eten zelden in de caravan en als we dat wel doen gaan we met de afwas naar de afwasgelegenheid. Gebruiken water dus eigenlijk alleen voor wassen, tandenpoetsen en een kleine afwas iedere morgen van ontbijtbordjes en koffiekopjes en niet te vergeten wijnglazen en bierglazen welke we ruim spoelen met water.
Een vaste watertank van 35 liter, en die vul ik om de 3 dagen. Doe dat met twee gieters, dan loop je tenminste in evenwicht met waterhalen.
Voor alles met koffie en thee gebruiken we de grote 5/7 liter waterflessen uit de supermarkt met een pompje erop, overal te koop in Zuid-Europa. Staat op het aanrecht en daar doen we een dag of 4/5 mee.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Hobby Linka » za 5 aug 2017 14:26

Kingpin1966 schreef:Omdat ik het een beetje beu ben om iedere keer 22 liter water de caravan in te moeten tillen (deze vakantie 2x per week) overweeg ik een vaste watertank in te bouwen.
Nu rijst natuurlijk de vraag: hoe groot moet de tank zijn, rekening houdende met de beschikbare ruimte hiervoor.
Maar natuurlijk wil je het aantal keren dat je de tank moet bijvullen tot een minimum beperken. knipoog.gif

Hoeveel water verbruik je gemiddeld per week nodig als je met 3 personen kampeert?
Nagenoeg dezelfde caravan. viewtopic.php?f=149&t=19663#p269711

Nu in Spanje op de eerste dag gevuld. Nu nog half vol. Daarom alleen gebruiken om even de handen af te spoelen.

Normaal gesproken wordt hij gewoon elke dag vers gevuld.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door JPGeetje » za 5 aug 2017 15:17

Daphne schreef:
Je zegt het zelf al knipoog.gif
Dat was het eerste wat mij ook meteen opviel awhoea.gif awhoea.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ferdi

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Ferdi » za 5 aug 2017 15:33

Wij zijn een 45 liter tank gewend en ik vul elke dag bij, meestal comfortplaats met eigen kraan en sluiten daar de tuinslang op aan.
We vullen de tank met de slang.
Een city wateraansluiting is nog eenvoudiger, nooit meer bijvullen op plaatsen met eigen waterkraan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door eurotrotter » za 5 aug 2017 16:51

Kingpin1966 schreef:Omdat ik het een beetje beu ben om iedere keer 22 liter water de caravan in te moeten tillen (deze vakantie 2x per week) overweeg ik een vaste watertank in te bouwen.
Ok een vaste watertank moet gevuld worden,daar zul je ook water naar toe moeten dragen.
Of je moet de mazzel hebbendat je vanuit een vaste aansluiting,met een slang kunt vullen.
Een vaste of losse tank maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Wat betreft t verbruik:
Als je met n losse tank 2 keer per week 22 liter watermoet vullen, zal dat met n vaste tank niet veel veranderen,daar ben je zelf bij.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 16:59

RE.gif
Dat snap ik, maar iets zegt mij dat bijv. 4 x 10 kilo/liter dragen iets gezonder voor mijn rug is dan 40 liter in 1 keer.
Zeker als je weet dat de huidige tank horizontaal de caravan in moet en dus van de grond getild.
De tank heeft wielen dus dat is niet het uiteindelijke probleem.
En ik vind persoonlijk 22 liter wat weinig voor een caravan waar je met 4 personen in kunt kamperen volgens de boekskes.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door fortissimo » za 5 aug 2017 17:00

Drinkwater blijft buiten de koelkast 1 dag goed en in de koelkast 2 dagen (vrouw werkt bij waterleidingbedrijf ;)).
Maar daar trekken wij ons ook weinig van aan.
Ik heb een 40 liter tank (denk ik ;)) die ik afgelopen vakantie (3 weken) 4x gevuld heb.
Ik loop met een gieter van 11 liter heen en weer naar de kraan.

Alleen bij ons bleek de pomp te strak aan het snoer en de slang te zitten, dus kon ik maar een halve tank gebruiken.
Ik schenk nooit water bij, maar laat de tank eerst leeglopen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Avdp » za 5 aug 2017 18:03

ik heb er nu maar een 12 l tankje in gebouwd en die vul ik eens per 2 dagen. maar drinken hier dannook fles water.

waarom kijk je niet om zo'n rol tank waar die engelsen altijd mee aankomen.
vullen en naast je caravan rollen
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door eurotrotter » za 5 aug 2017 20:49

RE.gif

In zo n rol gaat wel meer dan 40 liter schat ik ,en als je pech hebt ligt dat vat de hele dag in de zon.
Dan is n vaste of losse binnentank beter denk ik zo.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Daphne » za 5 aug 2017 21:00

Kingpin1966 schreef:

Ik doe het tevens om evt. problemen met de electronica te voorkomen.
Nu moet ik steeds de dop (waar niet alleen de slang met de pomp in zit maar ook de sonde van de watermeter) van de tank draaien en er weer terug op draaien.
Daardoor zou je de sondes van de watermeter of de bedrading er van kunnen beschadigen.
En met een vaste tank heb je daar geen kans meer op.
.
Eigenlijk kan het veel simpeler met behoud van de huidige watertank. Zie DIT DRAADJE
Heb je nog wel steeds de beperking van 22 liter, maar meer zou ik er toch niet in willen hebben ivm de versheid van het water. 2 gieters erbij en klaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Knaus440 » za 5 aug 2017 21:20

Zag vandaag iemand lopen op de camping met een grote rol watertank.
Niet te tillen dus. oplossing: tank onder de caravan en een extra lange waterslang.
Dus geen tank meer in de disselkast, maar gewoon op de grond.
En zo'n rol watertank kun je met een handvat/trekstang gewoon trekken.
Aquaroll 40 liter heten die dingen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door deusjevo » za 5 aug 2017 22:17

Moet er niet aan denken zo'n groot rolding erbij.
Ik hou het maar bij mijn losse 20 liter watercan in de dissel.
Persoonlijk zou ik geen vaste tank willen, dat geknoei met 2 gietertjes of een slang op een vaste watertank die ik altijd over zie lopen.
Schoonmaken van die tank ergens redelijk onbereikbaar aan het einde van het seizoen.
Waar laat ik verder die 2 gietertjes, dat soort gedachten komen gelijk bij mij op.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Kingpin1966 » za 5 aug 2017 22:52

RE.gif
Ik heb voor zo'n aquaroll ook helemaal geen ruimte.
Ik kan hem in de caravan niet kwijt en in de auto al helemaal niet.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Waterverbruik 3 personen per week (gemiddeld)

Bericht door Jan van Vijven » za 5 aug 2017 23:44

Zoals ik elders gemeld heb, onze tank is +/- 25 liter.
De grote doet er niet toe, het verbruik wel, dus je zult de zelfde hoeveelheid moeten sjouwen als eerder.
Ik vul elke avond bij met een gieter van tien liter, soms één soms twee gieters.
Als m'n tank groter was moest ik even vaak lopen.

Btw: waarom kan jij geen roltank in je hok kwijt? Die kan je toch overal neersmijten?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”