Dat is op die manier zo in de knaus 500 fu van mijn zus ingebouwd. Boven het bed zit een dakluik wat altijd lucht doorlaat. Daar kan de warme lucht naar buiten. En het werkt perfectMicky schreef:RE.gif
idd, het zou me zelfs niet verwonderen dat alle 3 de openingen beneden te laten en direct in de ruimte te blazen dat je ondanks dat koude lucht zakt, je een beter resultaat bereikt..
Bankairco geplaatst
Re: Bankairco geplaatst
Laatst gewijzigd door ycv op di 20 jun 2017 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bankairco geplaatst
Hoe ziet je lay-out er uit? Kun je met minder buis uit, en de huidige uitstroomopeningen eventueel loos laten?
Ik heb lang lopen tobben - voordat ik de caravan had - hoe de airco te monteren. In de documentatie van Truma wordt immers de indruk gewekt dat je het beste resultaat krijgt door zoveel mogelijk uitstroomopeningen goed te verdelen. Dat is in mijn indeling best lastig te realiseren.
Totdat ik een verhaal tegenkwam van een Duitser die heel experimenteel aan de gang was gegaan. Hij had de buizen met tape tegen de kastjes geplakt om de ideale verdeling uit te pluizen. Dat bleek eigenlijk niet te lukken omdat altijd wel ergens de luchtstroom voelde. Iemand merkte toen op: "Een dakairco gooit het ook op één plek naar binnen. Waarom niet op één plek (hoog) alles laten uitkomen?"
Dat doe ik ook, twee naar voren en éen naar achteren in de hoge kasten, het oranje deel tegenover de keuken in mijn avatar. Met de blaasmond richt je de luchtstroom zo dat je er niet in zit. Werkt super!
Ik heb lang lopen tobben - voordat ik de caravan had - hoe de airco te monteren. In de documentatie van Truma wordt immers de indruk gewekt dat je het beste resultaat krijgt door zoveel mogelijk uitstroomopeningen goed te verdelen. Dat is in mijn indeling best lastig te realiseren.
Totdat ik een verhaal tegenkwam van een Duitser die heel experimenteel aan de gang was gegaan. Hij had de buizen met tape tegen de kastjes geplakt om de ideale verdeling uit te pluizen. Dat bleek eigenlijk niet te lukken omdat altijd wel ergens de luchtstroom voelde. Iemand merkte toen op: "Een dakairco gooit het ook op één plek naar binnen. Waarom niet op één plek (hoog) alles laten uitkomen?"
Dat doe ik ook, twee naar voren en éen naar achteren in de hoge kasten, het oranje deel tegenover de keuken in mijn avatar. Met de blaasmond richt je de luchtstroom zo dat je er niet in zit. Werkt super!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco geplaatst
op deze manier heb ik het erin gebouwd:
alle drie de openingen zijn op plafondhoogte gemaakt
we hebben de airco vooral aangeschaft voor de kids in het stapelbed, de oudste slaapt vlak onder het dak nu.
het werkt ook wel, alleen had ik er meer van verwacht, even de airco 'savonds een uurtje aan en alles is op lekkere slaaptemperatuur gaat nu echt niet op
terwijl het een airco is voor caravans is tot 8 meter
Alle ramen en deuren zaten trouwens dicht , is het beter om het dakluik bijvoorbeeld op de ventilatiestand te zetten zodat de warme lucht eruit kan??
alle drie de openingen zijn op plafondhoogte gemaakt
we hebben de airco vooral aangeschaft voor de kids in het stapelbed, de oudste slaapt vlak onder het dak nu.
het werkt ook wel, alleen had ik er meer van verwacht, even de airco 'savonds een uurtje aan en alles is op lekkere slaaptemperatuur gaat nu echt niet op
terwijl het een airco is voor caravans is tot 8 meter
Alle ramen en deuren zaten trouwens dicht , is het beter om het dakluik bijvoorbeeld op de ventilatiestand te zetten zodat de warme lucht eruit kan??
Re: Bankairco geplaatst
Tja, dat ziet er toch niet heel ingewikkeld uit.
Zag in mijn oude links deze twee voorbeelden die toch erg op jouw oplossing lijken. Die schijnen goed te werken...
Klima nachgerüstet im Tabbert Da Vinci 540 DM]
Truma Saphir Comfort im Tabbert Da Vinci 585??
Zag in mijn oude links deze twee voorbeelden die toch erg op jouw oplossing lijken. Die schijnen goed te werken...
Klima nachgerüstet im Tabbert Da Vinci 540 DM]
Truma Saphir Comfort im Tabbert Da Vinci 585??
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco geplaatst
als ik je tekening zie zou ik eens meten bij de uitstroomopening bij het stapelbed.
die heeft de minste bochten.
dan weet je ook of het door veel bochten opmerkelijk minder wordt of dat die verschillen meevallen.
die heeft de minste bochten.
dan weet je ook of het door veel bochten opmerkelijk minder wordt of dat die verschillen meevallen.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Bankairco geplaatst
En waar heb je die grote ventilatierooster/aanzuigrooster ingebouwd?op deze manier heb ik het erin gebouwd:
Re: Bankairco geplaatst
Onder de tafel zit een grote koof . Daar zit het rooster
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Bankairco geplaatst
Ik kan jullie beide vertellen dat een onder uitlaat zeker minder effect heeft.ycv schreef:Dat is op die manier zo in de knaus 500 fu van mijn zus ingebouwd. Boven het bed zit een dakluik wat altijd lucht doorlaat. Daar kan de warme lucht naar buiten. En het werkt perfectMicky schreef:RE.gif
idd, het zou me zelfs niet verwonderen dat alle 3 de openingen beneden te laten en direct in de ruimte te blazen dat je ondanks dat koude lucht zakt, je een beter resultaat bereikt..
Ik heb alle manieren ingebouwd gehad en de boven uitlaat is meetbaar de beste.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Bankairco geplaatst
RE.gif
Dat ben ik met jou eens.
Maar mijn schoonbroer en die dealer uit Sittard niet..dus ik houd wijselijk maar mijn mond
Samen weekendje weg geweest.
De onze ( koude van boven naar beneden) was sneller
Dat ben ik met jou eens.
Maar mijn schoonbroer en die dealer uit Sittard niet..dus ik houd wijselijk maar mijn mond
Samen weekendje weg geweest.
De onze ( koude van boven naar beneden) was sneller
Re: Bankairco geplaatst
Even terug werd terecht al opgemerkt dat het koudeverlies door de slangen afgegeven wordt aan het inwendige van de caravan.
Zo bezien heb je dus eigenlijk geen verlies.
Isoleren van slangen die binnendoor lopen heeft weinig zin. (afgezien van condensbestrijding)
Hetzelfde geldt voor de slangen van de ringverwarming maar dan andersom.
Aan het einde van de slangen is de temperatuur altijd ook een stuk lager.
Geen punt..die warmte verdwijnt niet in de buitenlucht.
Met airco slangen is het niet veel anders.
Zo bezien heb je dus eigenlijk geen verlies.
Isoleren van slangen die binnendoor lopen heeft weinig zin. (afgezien van condensbestrijding)
Hetzelfde geldt voor de slangen van de ringverwarming maar dan andersom.
Aan het einde van de slangen is de temperatuur altijd ook een stuk lager.
Geen punt..die warmte verdwijnt niet in de buitenlucht.
Met airco slangen is het niet veel anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.