alde verwarming / boiler

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
jeuvervoort
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jun 2016 23:41

alde verwarming / boiler

Bericht door jeuvervoort » wo 14 jun 2017 00:01

In onze Kip Hyline van 2005 zit een Alde waarbij de boiler onderdeel is van de ketel die de vloeistofverwarming van de caravan verwarmt Nu werkt de vloeistofverwarming altijd als ik alleen de boiler aanzet. Dit is niet fijn in spanje dus dan maar alles uitzetten. Wie weet op welke manier ik dit probleem kan oplossen. B.v.d. Groetend, Jeu vervoort

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door Stef » wo 14 jun 2017 00:29

Ik weet niet welke Alde je hebt, maar waarschijnlijk de 3000, de 3010 of de 3020 , maar bij al deze modellen is het boilergedeelte in de unit ingebouwd.!
Ik heb geen idee , wat er niet fijn aan is om in de zomerperiode het boilergedeelte te gebruiken.
Je kan deze electrisch of met gas gebruiken, en wanneer je alleen het boilergedeelte gebruikt , dan blijft de circulatie voor her verwarmen binnen de unit, waarbij nagenoeg geen warmte vrijkomt buiten de unit. ( de kledingkast wordt dus niet echt veel warmer, dan normaal )
Het enige zou kunnen zijn , dat je een hele lichte klik hoort bij in of uitschakelen, en / of het geluid van het pompje 12 v.

Mvg
Stef aflower.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door Stef » wo 14 jun 2017 00:35

Nog even een vraagje:
Maar hoe progammeer je het bedieningspaneel ?

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door Daphne » wo 14 jun 2017 07:38

Stef schreef: Ik heb geen idee , wat er niet fijn aan is om in de zomerperiode het boilergedeelte te gebruiken.
Ik las dat eerst ook zo, maar TS schrijft dat het niet fijn is dat de verwarming aan gaat als hij de boiler aan wil zetten. Het verwarmgedeelte is niet fijn in de zomer en dat snap ik helemaal :wink: :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door Stef » wo 14 jun 2017 08:15

Zoals ik daarna afvroeg : ik vermoed dat , dan het bedieningspaneel verkeerd in ingesteld.
En de verwarming reageert op de thermostaat van de verwarming. boos.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door maanenschijn » wo 14 jun 2017 08:52

Bij onze primus werkt het als volgt: door een stand op het bedieningspaneel schakelt de ruimtethermostaat uit en gaat de thermostaat op de temperatuur voor de boiler. Dus dan zou het gehele systeem, inclusief radiatoren, fors warm worden. Door een kogelkraan in de leiding naar de radiatoren kan ik de radiatoren 'uit' zetten, zodat alleen de boiler verwarmd wordt. Kan dat wellicht ook zo bij jou werken?
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door witjesm » wo 14 jun 2017 09:14

Zoals stef al terecht schreef kan de boiler worden gebruikt zonder dat de verwarming heet word. Intern zit een circuit waarbij het de verwarmingsloop wordt uitgeschakeld en alleen de boiler wordt verwarmd. Dit geeft niet meer warmte af als een Truma Therme dus als TS voelt dat de caravan warm wordt dan staat er een instelling niet goed. Ik gebruik mijn Alde boiler zeer regelmatig gedurende de zomer als het afwas water op de camping weer eens te wensen overlaat en heb hier nog nooit last van gehad.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: alde verwarming / boiler

Bericht door Stef » wo 14 jun 2017 17:50

Een Primus bedieningspaneel werk heel anders dan een Alde paneel, waarbij het er ook nog vanaf hangt welk type Alde je hebt.

Mvg
Stef whistle.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”