Probleem sluiting slim-tower koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door VIP » do 22 jun 2017 21:21

Bij een nieuwe/jonge caravan zou ik de dealer het probleem laten oplossen.

Maar zoals Micky aangeeft zou ik er ook NOOIT schroeven indraaien.

Enneh Ductap ook niet, als je de echte ductape hebt weet je zeker dat de kleefkracht zo sterk is dat je de print van de meubelfronten er ook mee aftrekt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Conradi » do 22 jun 2017 21:56

Kiep70 schreef:Omdat van dit model nog maar twee leverbaar waren vorig jaar in Nederland heb ik hem in het Noorden van het land gekocht. Ik kom zelf bij jou uit de buurt dus dat is een eind rijden. Kun je dan ook bij andere Fendt dealers voor garantie terecht ?
Fabrieksgarantie is een gunst van de fabrikant. Als Fendt dat landelijk of Europees dekt - en je ervoor in aanmerking komt - kun je bij iedere dealer terecht. Bel simpel een dealer bij je in de buurt en je weet het :wink:
Wettelijke garantie - de redelijkerwijze verwachting die je aan een product mag stellen - staat los van welke fabrieksgarantie dan ook en is per definitie tussen jou en de verkoper. Dat is dus de dealer in het Noorden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Barreman » do 22 jun 2017 22:12

Wellicht ten overvloede, maar onze superslimmert blijft ook met een kilo of 6 zooi in de deur prima op zijn plek. "al" 4000 km lang.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Chris » do 22 jun 2017 23:05

En als je het zelf wilt opknappen... vulringen tussen de pen van het bovenscharnier...
Maar zoals eerder al div. malen geschreven... never schroeven en een spanband.
Eeuwig zonde, waardevermindering is nog niet eens genoemd... maar gevoelsmatig.
Ach... wie ben ik, ik zet ook de boormachine in een nieuwe hut om van alles in te bouwen.

mrgreen.gif mrgreen.gif Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 08:48

Schroeven voor zoiets is doodzonde.

Als je met tape aan de gang wilt, inderdaad beter geen duct. Met een beetje pech trek je het fineer van de kasten af. Beter oplossing: dat bruine tape dat gebruikt wordt om dozen dicht te plakken. Kost bijna niets, plakt voldoende en is zonder schade te verwijderen. Had in de oude caravan nogal wat kastjes/lades die wat ondersteuning nodig hadden, dus voldoende ervaring mee opgedaan :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

kip-citroen

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door kip-citroen » vr 23 jun 2017 09:42

RE.gif

Klopt, zou het zelf ook nooit doen. Maar wij hoeven er niet tegenaan te kijken en de eigenaar in kwestie rijdt met een gerust hart rond.

@Kiep70:
heb je al eens gekeken of je je deur kan liften zoals was aangegeven?
Vind ook dat je gewoon met een normaal gevulde koelkast moet rond kunnen rijden, temeer omdat anderen aangeven dat het wél kan.
Een gevulde deur zou juist moeten voorkomen dat deze opgetild kan worden, maar deze oefent dan wel meer kracht uit op de sluiting in bochten.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 10:12

Andere optie voor de liefhebber: plafondsteunen. Snel en eenvoudig te plaatsen/verwijderen en geen gaten boren en/of schades aan hout/fineer/lak.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

FB46517
Berichten: 7
Lid geworden op: di 20 jun 2017 11:25

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door FB46517 » vr 23 jun 2017 10:41

Chris schreef:...........
Eeuwig zonde, waardevermindering is nog niet eens genoemd... maar gevoelsmatig.
Ach... wie ben ik, ik zet ook de boormachine in een nieuwe hut om van alles in te bouwen.

mrgreen.gif mrgreen.gif Chris
Ja, wat is eeuwig zonde. Ik denk dat eeuwig zonde is : dat de deur er uit zou kunnen vallen of afbreken daardoor de schade alleen maar vergroten in de caravan. Nooit meer prettig rijden met de gedachte dat deur wel weer eens open zou kunnen staan net alle gevolgen van dien weer. Voor wat de waardevermindering is dit voor ons geen probleem en in onze ogen t.o.v. zekerheid 0,0 ook gezien het feit dat het geen storende onoogenlijke oplossing is.
Op laten lossen door de dealer is onderweg geen oplossing en tape helemaal niet in de warmte hier.
Wat voor de één vreselijk is is voor mij de perfecte oplossing ook al zou de deur aan de bovenkant van het scharnier zijn opgevuld.
Want als ik niets had gedaan en dit gebeurt je onderweg nog een paar maal en terug in Nederland verhaal halen bij dealer wat dan, het eerste wat dan gesuggereerd wordt is dat de deur niet correct op slot is gedaan en dan een welles nietes spelletje met als slechtste resultaat schade claimen bij de verzekeringsmaatschappij en veel onnodige mogelijke veel schade aan de binnenkant van de caravan. Nee dan toch blij met deze 100% zekere veilige oplossing voor ons.

kip-citroen

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door kip-citroen » vr 23 jun 2017 10:48

RE.gif

jouw ding, jij beslist wat je ermee doet en niemand anders. Ik heb er wel begrip voor al zou ik het anders oplossen.
Dat je achteraf nodeloze energie vretende welles/nietes discussies met dealers op deze manier voorkomt kan ik heel goed begrijpen.

Maar even voor mijn beeldvorming, is dan niet te zien of controleren dat de boel goed vergrendeld is?
Ik rijd met een beestje van 16 jaar oud rond waarin ik visueel kan controleren of de deur goed vergrendeld is.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door deusjevo » vr 23 jun 2017 10:55

We hebben het hier over een caravan uit 2016, lekker je verlies nemen, naar de verkopende dealer rijden en laten repareren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017 11:40

Als dat openspringen door het "stuiteren" van de deur in de scharnierpennen komt....

Sloop even een houten knijper, gebruik die tijdelijk als wig tussen het bovenscharnier.
Fixeer de deur zo dat hij niet meer omhoog kan in dat scharnier.
Ervaar of de klacht is opgelost, en zo ja... KEIHARD een dealer hiermee confonteren gewoon...
Zijn ze nou effe mal daar, ze zijn die de Keizer hoor... jij bent koning klant!!
Ik had ook een Hobby dealer die niets onder garantie wilde repareren.
Uitgebroken keukenlade ( ook tijdens rijden) en kromme onderdeur is nooit opgelost door ze.... sommige blijken etters nadat de caravan gekocht is helaas.
Heb je gelijk een maatstaf of je daar nog wel terug wilt komen.. ik niet dus.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door karelV » vr 23 jun 2017 18:32

evr66 schreef:Schroeven voor zoiets is doodzonde.

Als je met tape aan de gang wilt, inderdaad beter geen duct. Met een beetje pech trek je het fineer van de kasten af. Beter oplossing: dat bruine tape dat gebruikt wordt om dozen dicht te plakken. Kost bijna niets, plakt voldoende en is zonder schade te verwijderen. Had in de oude caravan nogal wat kastjes/lades die wat ondersteuning nodig hadden, dus voldoende ervaring mee opgedaan :)




Was dat ook een Polar mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 19:22

Nope, heb er al een paar maanden geen last meer van. Was een degelijke Duitser :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Kiep70 » vr 23 jun 2017 19:24

Zoals gezegd komende vakantie maar eens aankijken of het opgelost is. Wanneer onderweg blijkt dat hij toch weer open springt zoek ik liever in de oplossing van Chris om tijdelijk, tijdens de vakantie, een knijpertje of blokje ertussen te plaatsen. [niet plakken of boren]. Wanneer hij dan nog open springt ligt het aan de handgreep en niet aan de deur die in zijn geheel over de sluiting wordt getild ?!? Hiermee kan ik terug naar de dealer zodat hij gericht kan zoeken naar de oorzaak en een oplossing aanbieden.
Ik hoop eigenlijk dat het opgelost is omdat ik de sluiting in de koelkast iets anders heb afgesteld via de sleufgaten. Wordt vervolgd....
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

FB46517
Berichten: 7
Lid geworden op: di 20 jun 2017 11:25

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door FB46517 » vr 23 jun 2017 20:17

Chris schreef:Als dat openspringen door het "stuiteren" van de deur in de scharnierpennen komt....

Sloop even een houten knijper, gebruik die tijdelijk als wig tussen het bovenscharnier.
Fixeer de deur zo dat hij niet meer omhoog kan
............Chris
En als deze knijper er alsnog tijdens het rijden er tussenuit schiet met een rit van 1500 km voor de boeg geeft mij geen zeker en fijn gevoel met de kans dat het al nog misgaat en dan? Vast is zeker. blij.gif

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Kiep70 » vr 23 jun 2017 20:32

We stoppen regelmatig. De afgelopen twee ritten heeft hij het goed gehouden. Met de zomervakantie maar weer eens kijken hoe het gaat. Wanneer hij dan toch weer open gaat heeft de dealer ook een probleem wanneer ik terugkom, want hij mag het oplossen.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Peter150368 » zo 25 jun 2017 15:31

Kiep70 schreef:We stoppen regelmatig. De afgelopen twee ritten heeft hij het goed gehouden. Met de zomervakantie maar weer eens kijken hoe het gaat. Wanneer hij dan toch weer open gaat heeft de dealer ook een probleem wanneer ik terugkom, want hij mag het oplossen.
Ben erg benieuwd naar je afloop . Heb het zelfde probleem . Eerst dacht ik nog hmm zeker niet goed dicht gedaan. Maar hij gaat idd spontaan open erg vervelend . Ik ga na vakantie toch terug voor de hagel schade dus ben benieuwd. En lees hier mee als er een echte oplossing is

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Kiep70 » di 8 aug 2017 10:35

Even een korte update zoals beloofd. Ik heb het sluitmechanisme zoals gezegd iets "achter-over" gekanteld middels de sleufgaten. We zijn zondag aangekomen op onze plaats van bestemming Castellane/Domaine du Verdon. De koelkast is dichtgebleven blij.gif In de deur hadden we wel wat staan maar geen zwaar gewicht. De route door België, Antwerpen - Brussel - Luxemburg was op een paar plekken redelijk slecht qua asfalt. [overigens wel goed doorgereden]. Daarna via Lyon, Grenoble richting Gap en daarna naar Castellane over route Napoleon. Een prachtige route met veel bochtenwerk. Hopelijk is het hier mee opgelost.

Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Hobby Linka » di 8 aug 2017 16:34

RE.gif

Misschien een foto plaatsen van wat je hebt gedaan? thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door sindaco » zo 18 feb 2018 20:14

wij hebben dan wel geen slim tower, maar een 8550 met dezelfde sluiting en bij ons is nu na 3,5 jaar zeer intensief gebruik dat palletje ( haakje ) op foto 2 van de TS zodanig dat de kracht eruit is en hij dus niet meer naar beneden gedrukt wordt .
daardoor hoor je de klik niet meer bij dichtduwen en na zoeken op internet is dat onderdeel binnen in de deur verwerkt achter het witte plastic aan de binnenkant van de deur.

ze zijn wel te koop, maar dan dus halve deur slopen.
achter de witte binnenkant zitten ze met 2 schroeven en waarschijlijk zitten alle schroeven ( van de witte binnenkant ) onder de rubber afdicht rand die je dan ook weer moet terugplaatsen en / of verlijmen cq plakken
als we hem met de vingers naar beneden drukken en dan op de knop duwen van openen ( bovenkant deur ) dan voel je dat die haak weer omhoog gaat.

dat werkt dus wel en ik ga nu eens bedenken hoe ik zonder veel omwegen weer kracht naar beneden krijg en ik denk aan een dunne veer die naar beneden gaat trekken.

we hebben er al een gewichtje aan gehangen om te kijken of we de klik weer hoorden en dat werkte.
misschien boor ik een mini gaatje in die haak en met een fijn touwtje een stuk lager naar een trekveer en dan zit het touwtje ook niet in de weg als je de deur dicht duwt.
tenslotte moet die haak wel de afstand tot het gedeelte binnen in de koelkast overbruggen om te kunnen klikken.

dus dat is dan ook een optie als de trekkracht naar beneden niet meer voldoende is of zoals bij ons er niet meer is.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Kiep70 » zo 18 feb 2018 21:14

Misschien dat het helpt wanneer je aan de sluitzijde, in de koelkast het sluitblok iets omhoog plaatst ?

Overigens heb ik, sindsdien geen problemen meer gehad. Zal kijken dat ik nog een foto kan plaatsen.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door sindaco » zo 18 feb 2018 21:23

RE.gif

het probleem bij ons is dat het palletje wat binnen moet inhaken geen kracht meer naar beneden heeft.
hij blijft gewoon omhoog staan en kan dus binnen niet meer inhaken.

dat bedoel ik met geen kracht meer.
die is gewoon nu stuk en zit goed degelijk ingebouwd.

ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat er binnenin een veertje zit wat hem naar beneden drukt en dat zal wel stuk zijn.
maar als je de druk naar beneden kunt verhogen zal ie ook niet gemakkelijk uit het sluitblok omhoog komen...dat bedoelde ik als evt oplossing als ie niet strak genoeg sluit.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door Kiep70 » zo 18 feb 2018 21:52

Oké. Het veertje is dus lam of losgeschoten/verdraaid. Ik zou ook geen andere oplossing weten dan het deur-paneel "open" te maken. Is het onderdeel wel los te krijgen?
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door sindaco » ma 19 feb 2018 08:44

ja het onderdeel is wel los te krijgen, maar voorlopig ga ik met een elastiek de oplossing aan tot we weer terug zijn in nederland.

misschien weet de dealer nog iets.
ik maak nog wel een plaatje van de oplossing en ik had al gelezen in duitse fora dat men een veertje van een balpen er in geduwd had van de voorkant en dat die het haakje dan ook naar beneden drukt zodat ie vast kan klikken
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1109
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Probleem sluiting slim-tower koelkast

Bericht door sindaco » ma 19 feb 2018 10:02

voorlopig en in voorkomende gevallen dat de druk van het haakje naar beneden niet groot genoeg is door defect of te weinig interne spanning kan het zo blijven zitten tot we terug zijn.

een dun elastiekje doet het werk en de haak wordt mooi strak naar beneden getrokken en de klik van de koelkastdeur als ie sluit is weer duidelijk aanwezig.
trouwens hebben wij nog nooit gehad dat ie onderweg opengegaan is en dat is toch gauw al een kleine 20.000 km.

onze koelkast is gewoon ingebouwd in het aanrecht.
je kunt op de foto ook goed zien dat ie in de witte binnenbekleding van de deur zit ingebouwd zonder toegang van buitenaf stom.gif
twee gaatjes bij de schroefjes met dopje was ook een optie geweest.
Bijlagen
fullsizeoutput_11e.jpeg
tijdelijke oplossing voor koelkast haak probleem
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”