7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
We zijn een weekje weg en na de caravan op zijn plek gezet te hebben ging het mis met afkoppelen, ik vergat de stroomkabel, gevolg was niet zo heel ernstig, de 7 polige stekker werd er afgetrokken (kan ik redelijk makkelijk terug zetten)
Nu heb ik al 2 jaar een 13 aderige kabel met stekker klaar liggen voor montage en wat is een beter moment dan nú om die er maar even in te knutselen
Echter, ik heb geen multimeter bij me
Ik heb beide schema's goed bestuurd en zit met een vraagje
De caravan is een hobby 650 UK (engelse uitvoering !) en heeft twee kabels (7 polig)
Een witte stekker voor de stroom van binnen verlichting en koelkast
Een zwarte stekker voor de buiten verlichting
De caravan heeft wel achteruit verlichting maar ik realiseer me nu dat ik altijd alles behalve dat heb gecontroleerd op de werking
Ik weet dus niet of de achteruitrijverlichting aangesloten was
Volgens het (standaard) schema zijn 5 en 7 verlichting en breedte licht (links en rechts)
Ook vind ik berichten op internet waarbij aangegeven word dat wanneer de aanhanger/caravan over achteruitrijverlichting beschikt de verlichting/breedtelicht vaak gecombineerd word op pin 5 en pin7 dan gebruikt word voor de achteruitrijverlichting
Kan iemand dit (met enige zekerheid) bevestigen ?
Een ander klein probleem is de positie waar de caravan staat, ik kan de auto niet kort genoeg op de caravan krijgen om eerst even met een terug gemonteerde 7polige te testen
Ik vaar dus een beetje blind
De 13 polige is iets langer en als die gemonteerd is kan ik het wel testen (maarja, wil ook geen kortsluiting)
Nu heb ik al 2 jaar een 13 aderige kabel met stekker klaar liggen voor montage en wat is een beter moment dan nú om die er maar even in te knutselen
Echter, ik heb geen multimeter bij me
Ik heb beide schema's goed bestuurd en zit met een vraagje
De caravan is een hobby 650 UK (engelse uitvoering !) en heeft twee kabels (7 polig)
Een witte stekker voor de stroom van binnen verlichting en koelkast
Een zwarte stekker voor de buiten verlichting
De caravan heeft wel achteruit verlichting maar ik realiseer me nu dat ik altijd alles behalve dat heb gecontroleerd op de werking
Ik weet dus niet of de achteruitrijverlichting aangesloten was
Volgens het (standaard) schema zijn 5 en 7 verlichting en breedte licht (links en rechts)
Ook vind ik berichten op internet waarbij aangegeven word dat wanneer de aanhanger/caravan over achteruitrijverlichting beschikt de verlichting/breedtelicht vaak gecombineerd word op pin 5 en pin7 dan gebruikt word voor de achteruitrijverlichting
Kan iemand dit (met enige zekerheid) bevestigen ?
Een ander klein probleem is de positie waar de caravan staat, ik kan de auto niet kort genoeg op de caravan krijgen om eerst even met een terug gemonteerde 7polige te testen
Ik vaar dus een beetje blind
De 13 polige is iets langer en als die gemonteerd is kan ik het wel testen (maarja, wil ook geen kortsluiting)
Met een hamer past alles
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Normaal zit de achteruitrijverlichting op Pool 8.
In jouw geval niet.
Geen idee hoe dat met de engelse aansluiting zit.
Het zou bijna op de andere stekker moeten zitten lijkt me.
Ik zou zorgen, dat de aarde draden in ieder geval goed zitten.
En vervolgens 1 voor 1 elke draad testen.
De rijverlichting is redelijk standaard lijkt me.
Mogelijk kan je de draad voor de achteruitrijverlichting nu meteen wel op 8 zetten.
Als je alle massadraden hebt aangesloten, kan je met de andere draden geen kortsluiting meer krijgen. Alle andere draden zijn immers allemaal plusdraden.
In jouw geval niet.
Geen idee hoe dat met de engelse aansluiting zit.
Het zou bijna op de andere stekker moeten zitten lijkt me.
Ik zou zorgen, dat de aarde draden in ieder geval goed zitten.
En vervolgens 1 voor 1 elke draad testen.
De rijverlichting is redelijk standaard lijkt me.
Mogelijk kan je de draad voor de achteruitrijverlichting nu meteen wel op 8 zetten.
Als je alle massadraden hebt aangesloten, kan je met de andere draden geen kortsluiting meer krijgen. Alle andere draden zijn immers allemaal plusdraden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Dat hij bij de 13 polige op 8 zit is me bekend, maar ik wil graag weten hoe het heeft gezeten, dat geeft me een prettiger gevoel
Dus was de 7 polige situatie achteruit op 7 en gewone/breedte verlichting op 5 of is de kans aanwezig dat er een andere creatieve oplossing was ?
mijn auto is wel 13 polig en ik sloot het aan met een verloop stekker waarbij alles werkte
behalve de achteruit, want dat weet ik niet, nooit op gelet
Dus was de 7 polige situatie achteruit op 7 en gewone/breedte verlichting op 5 of is de kans aanwezig dat er een andere creatieve oplossing was ?
mijn auto is wel 13 polig en ik sloot het aan met een verloop stekker waarbij alles werkte
behalve de achteruit, want dat weet ik niet, nooit op gelet
Met een hamer past alles
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Een verloopstekker van 13 naar 7, of had je een verloop van 13 naar 2 x 7 ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Wellicht kan dit schema je helpen , heb ik altijd in de auto liggen.
Welk bouwjaar is de caravan? Wellicht heb ik het originele Engelse Hobby boek met technische gegevens en informatie uit dat jaar.
Even de foto aanklikken dan zie je rechts ook alle kleuren staan.
Welk bouwjaar is de caravan? Wellicht heb ik het originele Engelse Hobby boek met technische gegevens en informatie uit dat jaar.
Even de foto aanklikken dan zie je rechts ook alle kleuren staan.
Porsche + Tabbert
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Verloop van 13 naar 1x7 dus de koelkast deed het niet onderweg
De caravan is uit 2006
Dank je voor het schema, ik heb zelf deze in mijn laptop opgeslagen
https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html
Erg duidelijk met alle nummertjes en kleuren
De caravan is uit 2006
Dank je voor het schema, ik heb zelf deze in mijn laptop opgeslagen
https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html
Erg duidelijk met alle nummertjes en kleuren
Met een hamer past alles
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
RE.gif
Heb even gekeken de specs van 2006 heb ik niet.
Je link even bekeken en die print ik ook uit, mooi met de kleurcoderingen in de tekening.
jammer dat dit alleen stekkers zijn en niet de stekkerdozen op het trekkende voertuig.
Heb even gekeken de specs van 2006 heb ik niet.
Je link even bekeken en die print ik ook uit, mooi met de kleurcoderingen in de tekening.
jammer dat dit alleen stekkers zijn en niet de stekkerdozen op het trekkende voertuig.
Porsche + Tabbert
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Daar heb je en punt, misschien staan die ook wel op de site, nu ja.... die heb ik niet nodig dus niet gekeken
Ik ga zo het dorp in hier en zien wat ik kan bemachtigen, wellicht lukt het om een goedkope MultiMeter te scoren
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat de achteruitrijverlichting op Pin7 zit
Ik ga zo het dorp in hier en zien wat ik kan bemachtigen, wellicht lukt het om een goedkope MultiMeter te scoren
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat de achteruitrijverlichting op Pin7 zit
Met een hamer past alles
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Welk dorp zit je eigenlijk?
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Jeroen123 schreef:Daar heb je en punt, misschien staan die ook wel op de site, nu ja.... die heb ik niet nodig dus niet gekeken
Ik ga zo het dorp in hier en zien wat ik kan bemachtigen, wellicht lukt het om een goedkope MultiMeter te scoren
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat de achteruitrijverlichting op Pin7 zit
Waarom zet je er geen 13 polige stekker op nu je toch bezig bent.
Dan is achteruit pin 8
Porsche + Tabbert
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
EuhhhhhhhhhhVIP Premium schreef:
Waarom zet je er geen 13 polige stekker op nu je toch bezig bent.
Dan is achteruit pin 8
Dat is precies wat ik doe (deed) maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe het heeft gezeten want origineel was het 7 poligNu heb ik al 2 jaar een 13 aderige kabel met stekker klaar liggen voor montage en wat is een beter moment dan nú om die er maar even in te knutselen
Anyway vandaag de boel aangesloten/omgebouwd
Resultaat is dat 1 remlicht niet werkt (zal het lampje zijn, ga ik zo nog even controleren) en de achteruitrijverlichting werkt niet
Kan natuurlijk aan een heleboel liggen
1. in de stekkerdoos
2. de stekker
3. in de caravan waar ik alles heb aangesloten/omgebouwd
4. lampjes stuk
5. was al niet aangesloten voorheen
6. anders dan één van de bovenstaande
Koelkast én het 12volt net werkt wel en daar ben ik erg blij mee
onderweg dus een werkende koelkast, verlichting en toilet indien nodig
Die achteruitrijverlichting geloof ik wel even voor nu, morgen ga ik naar belgië en zondag weer thuis, daar heb ik een multimeter en kan ik op onderzoek uit
Vooralsnog was het een fluitje van een cent
Bedankt voor de hulp
Met een hamer past alles
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
Even een update:
Vrijdag uit Luxemburg vertrokken richting België
Eenmaal de straat uit viel me (pas) op dat mijn tellers op het dashboard het niet deden
Daar voor de rest alles werkte en ik vrij aardig weet hoe hard ik rijd in welke versnelling reed ik maar door naar België
Daar aangekomen op een meeting, te veel kletsen en was het zo donker, nu ja, probleem zaterdag maar bekijken
Later op de avond kwam ik bij de caravan (die voor die 2 dagen aangekoppeld bleef) zag ik een heel flauw lampje branden
Kak.... daar moet ik nog even aan wennen, als het contact uit is MAAR stads/parkeer verlichting aan dan heeft de caravan en koelkast ook stroom
De volgende ochtend even over starten, auto 45 minuten laten draaien.... accu nog steeds leeg (13 polige was afgekoppeld)
Ondertussen op zoek gegaan naar de oorzaak van het niet functionerende dashboard
Via whats app werd ik ondersteund door een maatje die veel van auto's weet en met een geleende multimeter konden we het probleem terug vinden in een kapotte zekering die er niet kapot uit zag
In de caravan ging op zoek naar een mogelijke oorzaak
bij het ombouwen was ik er van uit gegaan dat de 'normaal' gescheiden (breedte)verlichting gecombineerd was en de draad die over was gebruikt was voor de achteruitrij verlichting, dit bleek bij testen al niet zo te zijn
Bij het zoeken naar de oorzaak kon ik beide draden om en om los halen en bleek inderdaad dat dit niet het geval was
Aangezien er dan geen draden meer over zijn in 7 aderige stuk kan ik niet anders concluderen dat de achteruitrijverlichting geheel niet aangesloten is
Verder zoekende hingen er 3 draadjes los van het nieuwe (13 aderige) stuk
Met mijn domme hoofd ben ik vergeten deze af te tapen en 1 van die draadjes heeft het gepresteerd door een gaatje van enkele mm de komen (schudden en trillen) en daar vermoedelijke kortsluiting te maken
Ik heb de draden afgetaped, zekering was vervangen en alles werkt als van ouds, maar dan incl het 12 volt net in de caravan (behalve de achteruitrijverlichting, maar dat is met 1 draad (+) te realiseren, mooi klusje in de dagen voor de zomer vakantie
Ieder bedankt voor het meedenken
Vrijdag uit Luxemburg vertrokken richting België
Eenmaal de straat uit viel me (pas) op dat mijn tellers op het dashboard het niet deden
Daar voor de rest alles werkte en ik vrij aardig weet hoe hard ik rijd in welke versnelling reed ik maar door naar België
Daar aangekomen op een meeting, te veel kletsen en was het zo donker, nu ja, probleem zaterdag maar bekijken
Later op de avond kwam ik bij de caravan (die voor die 2 dagen aangekoppeld bleef) zag ik een heel flauw lampje branden
Kak.... daar moet ik nog even aan wennen, als het contact uit is MAAR stads/parkeer verlichting aan dan heeft de caravan en koelkast ook stroom
De volgende ochtend even over starten, auto 45 minuten laten draaien.... accu nog steeds leeg (13 polige was afgekoppeld)
Ondertussen op zoek gegaan naar de oorzaak van het niet functionerende dashboard
Via whats app werd ik ondersteund door een maatje die veel van auto's weet en met een geleende multimeter konden we het probleem terug vinden in een kapotte zekering die er niet kapot uit zag
In de caravan ging op zoek naar een mogelijke oorzaak
bij het ombouwen was ik er van uit gegaan dat de 'normaal' gescheiden (breedte)verlichting gecombineerd was en de draad die over was gebruikt was voor de achteruitrij verlichting, dit bleek bij testen al niet zo te zijn
Bij het zoeken naar de oorzaak kon ik beide draden om en om los halen en bleek inderdaad dat dit niet het geval was
Aangezien er dan geen draden meer over zijn in 7 aderige stuk kan ik niet anders concluderen dat de achteruitrijverlichting geheel niet aangesloten is
Verder zoekende hingen er 3 draadjes los van het nieuwe (13 aderige) stuk
Met mijn domme hoofd ben ik vergeten deze af te tapen en 1 van die draadjes heeft het gepresteerd door een gaatje van enkele mm de komen (schudden en trillen) en daar vermoedelijke kortsluiting te maken
Ik heb de draden afgetaped, zekering was vervangen en alles werkt als van ouds, maar dan incl het 12 volt net in de caravan (behalve de achteruitrijverlichting, maar dat is met 1 draad (+) te realiseren, mooi klusje in de dagen voor de zomer vakantie
Ieder bedankt voor het meedenken
Met een hamer past alles
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
de achteruitrij verlichting zit meest waarschijnlijk op de 2e stekker
als je de verdeeldoos in de caravan opzoekt (daar waar de draden van de stekker naar toe gaan kun je misschien wat meer uitvogelen hoe het een en ander aangesloten zou moeten zijn ook kun je i.p.v. een multimeter proberen een batterij te scoren van 9 volt of nog wat hoger dan kun je wat draden van spanning voorzien en kijken wat er gaat gloeien of branden (zolang er geen vonken te zien zijn zal er ook geen rook komen)
als je de verdeeldoos in de caravan opzoekt (daar waar de draden van de stekker naar toe gaan kun je misschien wat meer uitvogelen hoe het een en ander aangesloten zou moeten zijn ook kun je i.p.v. een multimeter proberen een batterij te scoren van 9 volt of nog wat hoger dan kun je wat draden van spanning voorzien en kijken wat er gaat gloeien of branden (zolang er geen vonken te zien zijn zal er ook geen rook komen)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)
uit de 2e stekker komen 3 draden, te weten 1x min en 2x plus (eenmaal boordnet en eenmaal koelkast) dat is dus uitgevogeld
De 1e stekker kwamen 7 draden uit, daarbij is standaard geen ruimte voor achteruitrijlicht, op internet vond ik dat de (breedte)verlichting links en rechts (apart) dan werd gecombineerd over 1 draad om er 1 over te houden voor achteruitrijlichten
Dit blijkt dus niet het geval
Er zijn dus geen draden meer over (aan de caravan zijde) dus de makkkelijkste manier lijkt me om even de lampen van de caravan los te nemen, te controleren of dit correct is, zo ja 1 draad er bij trekken en die bunderen met de kabel die al over het chasis naar voren loopt, door hetzelfde gaatje naar binnen de caravan insteken en aansluiten
Een operatie van waarschijnlijk nog geen 15 minuten (als alles klaar ligt)
Dat doe ik voor de grote vakantie, dan zet ik de caravan toch eerder voor de deur voor een poets en waxbeurt
De 1e stekker kwamen 7 draden uit, daarbij is standaard geen ruimte voor achteruitrijlicht, op internet vond ik dat de (breedte)verlichting links en rechts (apart) dan werd gecombineerd over 1 draad om er 1 over te houden voor achteruitrijlichten
Dit blijkt dus niet het geval
Er zijn dus geen draden meer over (aan de caravan zijde) dus de makkkelijkste manier lijkt me om even de lampen van de caravan los te nemen, te controleren of dit correct is, zo ja 1 draad er bij trekken en die bunderen met de kabel die al over het chasis naar voren loopt, door hetzelfde gaatje naar binnen de caravan insteken en aansluiten
Een operatie van waarschijnlijk nog geen 15 minuten (als alles klaar ligt)
Dat doe ik voor de grote vakantie, dan zet ik de caravan toch eerder voor de deur voor een poets en waxbeurt
Met een hamer past alles