7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » wo 3 mei 2017 23:39

We zijn een weekje weg en na de caravan op zijn plek gezet te hebben ging het mis met afkoppelen, ik vergat de stroomkabel, gevolg was niet zo heel ernstig, de 7 polige stekker werd er afgetrokken (kan ik redelijk makkelijk terug zetten)

Nu heb ik al 2 jaar een 13 aderige kabel met stekker klaar liggen voor montage en wat is een beter moment dan nú om die er maar even in te knutselen

Echter, ik heb geen multimeter bij me
Ik heb beide schema's goed bestuurd en zit met een vraagje

De caravan is een hobby 650 UK (engelse uitvoering !) en heeft twee kabels (7 polig)
Een witte stekker voor de stroom van binnen verlichting en koelkast
Een zwarte stekker voor de buiten verlichting

De caravan heeft wel achteruit verlichting maar ik realiseer me nu dat ik altijd alles behalve dat heb gecontroleerd op de werking
Ik weet dus niet of de achteruitrijverlichting aangesloten was

Volgens het (standaard) schema zijn 5 en 7 verlichting en breedte licht (links en rechts)
Ook vind ik berichten op internet waarbij aangegeven word dat wanneer de aanhanger/caravan over achteruitrijverlichting beschikt de verlichting/breedtelicht vaak gecombineerd word op pin 5 en pin7 dan gebruikt word voor de achteruitrijverlichting

Kan iemand dit (met enige zekerheid) bevestigen ?

Een ander klein probleem is de positie waar de caravan staat, ik kan de auto niet kort genoeg op de caravan krijgen om eerst even met een terug gemonteerde 7polige te testen
Ik vaar dus een beetje blind
De 13 polige is iets langer en als die gemonteerd is kan ik het wel testen (maarja, wil ook geen kortsluiting)
Met een hamer past alles

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Ab » do 4 mei 2017 00:06

Normaal zit de achteruitrijverlichting op Pool 8.
In jouw geval niet.
Geen idee hoe dat met de engelse aansluiting zit.
Het zou bijna op de andere stekker moeten zitten lijkt me.
Ik zou zorgen, dat de aarde draden in ieder geval goed zitten.
En vervolgens 1 voor 1 elke draad testen.
De rijverlichting is redelijk standaard lijkt me.
Mogelijk kan je de draad voor de achteruitrijverlichting nu meteen wel op 8 zetten.
Als je alle massadraden hebt aangesloten, kan je met de andere draden geen kortsluiting meer krijgen. Alle andere draden zijn immers allemaal plusdraden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » do 4 mei 2017 00:18

Dat hij bij de 13 polige op 8 zit is me bekend, maar ik wil graag weten hoe het heeft gezeten, dat geeft me een prettiger gevoel
Dus was de 7 polige situatie achteruit op 7 en gewone/breedte verlichting op 5 of is de kans aanwezig dat er een andere creatieve oplossing was ?

mijn auto is wel 13 polig en ik sloot het aan met een verloop stekker waarbij alles werkte
behalve de achteruit, want dat weet ik niet, nooit op gelet :(
Met een hamer past alles

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Ab » do 4 mei 2017 00:27

Een verloopstekker van 13 naar 7, of had je een verloop van 13 naar 2 x 7 ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door VIP » do 4 mei 2017 08:45

Wellicht kan dit schema je helpen , heb ik altijd in de auto liggen.

Welk bouwjaar is de caravan? Wellicht heb ik het originele Engelse Hobby boek met technische gegevens en informatie uit dat jaar.

Even de foto aanklikken dan zie je rechts ook alle kleuren staan.
Bijlagen
IMG_3870.JPG
Porsche + Tabbert

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » do 4 mei 2017 10:07

Verloop van 13 naar 1x7 dus de koelkast deed het niet onderweg
De caravan is uit 2006
Dank je voor het schema, ik heb zelf deze in mijn laptop opgeslagen
https://www.aanhangershop.nl/aansluitsc ... -i-41.html

Erg duidelijk met alle nummertjes en kleuren
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door VIP » do 4 mei 2017 10:22

RE.gif

Heb even gekeken de specs van 2006 heb ik niet.

Je link even bekeken en die print ik ook uit, mooi met de kleurcoderingen in de tekening.

jammer dat dit alleen stekkers zijn en niet de stekkerdozen op het trekkende voertuig.
Porsche + Tabbert

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » do 4 mei 2017 10:36

Daar heb je en punt, misschien staan die ook wel op de site, nu ja.... die heb ik niet nodig dus niet gekeken
Ik ga zo het dorp in hier en zien wat ik kan bemachtigen, wellicht lukt het om een goedkope MultiMeter te scoren
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat de achteruitrijverlichting op Pin7 zit
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door MarcoC » do 4 mei 2017 10:43

Welk dorp zit je eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door VIP » do 4 mei 2017 10:47

Jeroen123 schreef:Daar heb je en punt, misschien staan die ook wel op de site, nu ja.... die heb ik niet nodig dus niet gekeken
Ik ga zo het dorp in hier en zien wat ik kan bemachtigen, wellicht lukt het om een goedkope MultiMeter te scoren
Vooralsnog ga ik er maar even vanuit dat de achteruitrijverlichting op Pin7 zit

Waarom zet je er geen 13 polige stekker op nu je toch bezig bent.

Dan is achteruit pin 8 weenie.gif
Porsche + Tabbert

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » do 4 mei 2017 19:21

VIP Premium schreef:
Waarom zet je er geen 13 polige stekker op nu je toch bezig bent.

Dan is achteruit pin 8 weenie.gif
Euhhhhhhhhhh
Nu heb ik al 2 jaar een 13 aderige kabel met stekker klaar liggen voor montage en wat is een beter moment dan nú om die er maar even in te knutselen
Dat is precies wat ik doe (deed) maar dan moet ik eerst uitvogelen hoe het heeft gezeten want origineel was het 7 polig

Anyway vandaag de boel aangesloten/omgebouwd
Resultaat is dat 1 remlicht niet werkt (zal het lampje zijn, ga ik zo nog even controleren) en de achteruitrijverlichting werkt niet

Kan natuurlijk aan een heleboel liggen

1. in de stekkerdoos
2. de stekker
3. in de caravan waar ik alles heb aangesloten/omgebouwd
4. lampjes stuk
5. was al niet aangesloten voorheen
6. anders dan één van de bovenstaande

Koelkast én het 12volt net werkt wel en daar ben ik erg blij mee
onderweg dus een werkende koelkast, verlichting en toilet indien nodig

Die achteruitrijverlichting geloof ik wel even voor nu, morgen ga ik naar belgië en zondag weer thuis, daar heb ik een multimeter en kan ik op onderzoek uit

Vooralsnog was het een fluitje van een cent
Bedankt voor de hulp
Met een hamer past alles

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » zo 7 mei 2017 16:50

Even een update:

Vrijdag uit Luxemburg vertrokken richting België
Eenmaal de straat uit viel me (pas) op dat mijn tellers op het dashboard het niet deden
Daar voor de rest alles werkte en ik vrij aardig weet hoe hard ik rijd in welke versnelling reed ik maar door naar België

Daar aangekomen op een meeting, te veel kletsen en was het zo donker, nu ja, probleem zaterdag maar bekijken
Later op de avond kwam ik bij de caravan (die voor die 2 dagen aangekoppeld bleef) zag ik een heel flauw lampje branden
Kak.... daar moet ik nog even aan wennen, als het contact uit is MAAR stads/parkeer verlichting aan dan heeft de caravan en koelkast ook stroom

De volgende ochtend even over starten, auto 45 minuten laten draaien.... accu nog steeds leeg (13 polige was afgekoppeld)
Ondertussen op zoek gegaan naar de oorzaak van het niet functionerende dashboard
Via whats app werd ik ondersteund door een maatje die veel van auto's weet en met een geleende multimeter konden we het probleem terug vinden in een kapotte zekering die er niet kapot uit zag

In de caravan ging op zoek naar een mogelijke oorzaak
bij het ombouwen was ik er van uit gegaan dat de 'normaal' gescheiden (breedte)verlichting gecombineerd was en de draad die over was gebruikt was voor de achteruitrij verlichting, dit bleek bij testen al niet zo te zijn
Bij het zoeken naar de oorzaak kon ik beide draden om en om los halen en bleek inderdaad dat dit niet het geval was
Aangezien er dan geen draden meer over zijn in 7 aderige stuk kan ik niet anders concluderen dat de achteruitrijverlichting geheel niet aangesloten is

Verder zoekende hingen er 3 draadjes los van het nieuwe (13 aderige) stuk
Met mijn domme hoofd ben ik vergeten deze af te tapen en 1 van die draadjes heeft het gepresteerd door een gaatje van enkele mm de komen (schudden en trillen) en daar vermoedelijke kortsluiting te maken

Ik heb de draden afgetaped, zekering was vervangen en alles werkt als van ouds, maar dan incl het 12 volt net in de caravan (behalve de achteruitrijverlichting, maar dat is met 1 draad (+) te realiseren, mooi klusje in de dagen voor de zomer vakantie

Ieder bedankt voor het meedenken
Met een hamer past alles

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door p_vingerhoets » zo 7 mei 2017 21:41

de achteruitrij verlichting zit meest waarschijnlijk op de 2e stekker
als je de verdeeldoos in de caravan opzoekt (daar waar de draden van de stekker naar toe gaan kun je misschien wat meer uitvogelen hoe het een en ander aangesloten zou moeten zijn ook kun je i.p.v. een multimeter proberen een batterij te scoren van 9 volt of nog wat hoger dan kun je wat draden van spanning voorzien en kijken wat er gaat gloeien of branden (zolang er geen vonken te zien zijn zal er ook geen rook komen)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: 7 polig naar 13 polig (nood reparatie)

Bericht door Jeroen123 » zo 7 mei 2017 21:56

uit de 2e stekker komen 3 draden, te weten 1x min en 2x plus (eenmaal boordnet en eenmaal koelkast) dat is dus uitgevogeld
De 1e stekker kwamen 7 draden uit, daarbij is standaard geen ruimte voor achteruitrijlicht, op internet vond ik dat de (breedte)verlichting links en rechts (apart) dan werd gecombineerd over 1 draad om er 1 over te houden voor achteruitrijlichten

Dit blijkt dus niet het geval
Er zijn dus geen draden meer over (aan de caravan zijde) dus de makkkelijkste manier lijkt me om even de lampen van de caravan los te nemen, te controleren of dit correct is, zo ja 1 draad er bij trekken en die bunderen met de kabel die al over het chasis naar voren loopt, door hetzelfde gaatje naar binnen de caravan insteken en aansluiten
Een operatie van waarschijnlijk nog geen 15 minuten (als alles klaar ligt)

Dat doe ik voor de grote vakantie, dan zet ik de caravan toch eerder voor de deur voor een poets en waxbeurt
Met een hamer past alles

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”