inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht?

Bericht door snieder » wo 3 mei 2017 22:56

Beste mensen,
Ik kampeer in een Tec Weltbummler 1992 en wij willen wel eens puur en natuur en zelfvoorzienend qua energie een aantal dagen kamperen op 12 volt.[/b]
Ik moet nog een huishoudaccu kiezen maar met drie ledlichtpunten en alleen een waterpompje als energieverbruikers moet ik een heel eind komen.
Ik dub echter met één probleem. In mijn Tec zit een trumatic kachel type SLP3002/3 met daarachter een Trumavent gemonteerd die de warmte van de kachel middels ringleidingbuizen door de caravan verdeeld. De trumaventilort vraagt echter 220v en 70W (ampere wordt niet genoemd) en is dus een grote energiesluper.. .
Mijn vraag is of ik de gaskachel gewoon kan gebruiken zonder de Trumavent in te schakelen? of is dat funest voor de trumaventilator?

Ik lees graag jullie reacties!
Laatst gewijzigd door snieder op wo 3 mei 2017 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door MarcoC » wo 3 mei 2017 22:59

Nee hoor, de trumavent hoef je niet te gebruiken als de kachel aanstaat. Het verdeeld alleen de warme lucht van de kachel, dus je caravan wordt dan wel sneller en evenredig warm. Overigens kun je de trumavent ook gebruiken terwijl de kachel uitstaat, alleen blaas je dan koude lucht rond, kan handig zijn voor een beetje verkoeling. knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » wo 3 mei 2017 23:05

Hoi MarcoC,
Hartelijk dank voor de wel heel snelle reactie. Heb je ervaring met 'energieonafhankelijk' camperen? is de trumatic zonder ventilator in staat het overal in de caravan een beetje aanvaardbaar warm te krijgen (op den duur?).
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door MarcoC » wo 3 mei 2017 23:15

RE.gif
Wij kamperen zelf altijd aan de paal, dus met stroom.
Wij hebben in onze huidige caravan geen trumavent, maar hadden het wel in een huurcaravan gehad.
Ook zonder de trumavent kan het snel warm worden in de caravan, zet de kachel maar 5 a 10 minuten voluit en het wordt snel een sauna! [aschrik.gif] mrgreen.gif
Daarna zet je hem lager op een stand waarin de kachel de caravan warm kan houden, zo'n caravan isoleert beter dan je denk.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » wo 3 mei 2017 23:35

De opmerking dat de caravan sneller warm wordt met gebruik van de ventilator ben ik het niet mee eens.
Als je de ventilator aan zet komt er flink minder warmte direct uit de kachel de caravan in omdat die warmte door de ringleiding gevoerd wordt.
In die ringleiding verliest de warmte flink aan temperatuur.
Tegen vocht en vorst is het gebruik van de ringverwarming natuurlijk een hele goede zaak maar voor het snel opwarmen van de ruimte waarin de kachel staat is het verstandiger om de ventilator even uit te laten.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door MarcoC » wo 3 mei 2017 23:55

Ligt eraan hoe je het instelt arno. Kachel in een hoge stand en vetilator handmatig op een laag standje, dan wordt je caravan heel snel warm. Datbis tenminste mijn ervaring. ...

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » do 4 mei 2017 00:15

Dank mensen. Geweldig actief forum is dit!
Ik heb inmiddels de handleiding van de trumavent op internet kunnen vinden en downloaden en daarin lees ik (blz 15): "Bij gebruik zonder Truma ventilator bevelen wij de stand 1- 3 (van de bedieningsknop op de kachel) aan, aangezien de thermostaatvoeler zich richt op de lagere temperatuur van de vloer."
Dat laat bij mij weer een nieuwe vraag opkomen. Even ervoor in de handleiding schrijft de fabrikant: "De exacte thermostaatinstelling moet individueel voor elk voertuig bepaald worden aan de hand van de benodigde warmte en is afhankelijk van de bouwwijze van het voertuig". Vraag: Is de thermostaatinstelling van de kachel dan (ook) handmatig door mij in te stellen?
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door evr66 » do 4 mei 2017 07:53

Ik neem aan, dat hier gewoon de instelknop van de kachel mee bedoeld wordt. Buiten deze knop (thermostaat min of meer) en de regeling voor de ventilator heb je verder bij de Truma weinig in te stellen volgens mij. Gebruik zonder ventilator gaat redelijk, wel wat lastiger om de warmte gelijkmatig over de c'van te verdelen natuurlijk (vrienden stonden paar jaar terug in de winter met een defecte ventilator, geen pretje!)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Ab » do 4 mei 2017 10:29

snieder schreef:Beste mensen,
Ik kampeer in een Tec Weltbummler 1992 en wij willen wel eens puur en natuur en zelfvoorzienend qua energie een aantal dagen kamperen op 12 volt.[/b]
Ik moet nog een huishoudaccu kiezen maar met drie ledlichtpunten en alleen een waterpompje als energieverbruikers moet ik een heel eind komen.
Ik dub echter met één probleem. In mijn Tec zit een trumatic kachel type SLP3002/3 met daarachter een Trumavent gemonteerd die de warmte van de kachel middels ringleidingbuizen door de caravan verdeeld. De trumaventilort vraagt echter 220v en 70W (ampere wordt niet genoemd) en is dus een grote energiesluper.. .
Mijn vraag is of ik de gaskachel gewoon kan gebruiken zonder de Trumavent in te schakelen? of is dat funest voor de trumaventilator?

Ik lees graag jullie reacties!


Ik neem aan dat je dit niet hartje winter wilt gaan doen.
Dan is de ringleiding wel aan te bevelen, omdat er langs ook waterslang loopt die zou kunnen bevriezen als het erg koud is.
Heb ik ooit eens gehad bij zeer strenge vorst, en waarbij de kachel en de ventilator op de laagste stand stond.
Bij temperaturen boven min 10 is er niks aan de hand.
Zoals afgelopen weken met lichte vorst aan de grond, is het geen enkel probleem.
Ik heb ooit wel eens gedacht aan een zonnepaneel.
Maar ben daar vanaf gestapt.
Met mijn 55 Ah accu (Yellow Top) kunnen we het makkelijk langer dan een week uithouden is gebleken. En zelfs dan is er nog genoeg over voor de mover.
Het enige waar we de accu dan voor gebruiken is voor de waterpompjes en even een lampje in het toilet.
Buiten hebben we een gaslamp. Die verlicht de hele camping bijna als het ding vol gas staat.
Binnen gebruiken we dan 2 tafellampen op batterijen. Die branden een week op 4 penlights..
Nog nooit gedaan, maar 14 dagen of langer kan vlgs mij ook nog makkelijk.
Koffie maken we dan met zo'n Italiaans espressopotje op de gaspit.
Koken en bbq op gas of, sinds kort op houtjes, met een rocket stove, of op houtskool met mijn Weber Go Anywhere.
In Kroatië kom ik graag op een prachtig gelegen camping. Wel erg afgelegen, er is geen electra, afgezien van 2 uur per dag door een aggregaat.
Als het niet al te warm is staan wij daar graag.
Wordt het te heet, dan gaan we de airco te hard missen...
Die doet het niet lang op de accu.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door JPGeetje » do 4 mei 2017 10:57

Caravans die geen ringleiding hebben, hebben ook geen trumavent. Zo rijden er duizenden caravans rond.
Die Trumavent is dus eigenlijk een extra dat je vind in de minder basic uitgevoerde caravan, wat achter op de gewone kachel wordt gemonteerd met als doel om door de ringleiding de verwarmde lucht overal in de caravan te verdelen.
Ook onder de banken en de toiletruimte, waar vaak waterleidingen lopen worden op die manier evt. vorstvrij gehouden.
Zonder Trumavent zal de woonruimte sneller opwarmen omdat er geen warmte van de kachel wordt afgevoerd naar andere delen van het interieur.
Het interieur verwarmt in de nabijheid van de kachel dus sneller op (bij dezelfde kachelstand) maar de uiteinden en "afgesloten" ruimtes krijgen nagenoeg geen warmte toebedeeld. De Trumavent als onderdeel van de ringverwarming zorgt voor een evenwichtigere verwarming van de gehele caravan en is in die zin dus comfortverhogend.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » do 4 mei 2017 16:30

Hallo mensen,
Hartelijk dank voor jullie adviezen en verhalen. Ook het verhaal van Ab over energie zelfstandig camperen vind ik erg inspirerend; op deze manier kamperen lijkt mij geweldig. Ik heb vorig jaar een mover geïnstalleerd met een optima top yellow accu van 38 ah. Ik heb toen wel overwogen om de 12 v aansluiting van de caravan ook op deze accu aan te sluiten maar dat werd toen voor mij te kostbaar allemaal. Helaas denk ik nu achteraf want nu ben ik duurder uit omdat ik het niet aandurf de 12v aansluiting ook op deze kleine accu te laten draaien, naast mover gebruik. stom.gif Ik ben bang dat het dan heel lang kamperen wordt omdat de accu bij vertrek dan te uitgeput blijkt te zijn...
Nu sta ik dus voor de keus of een zwaardere huishoudaccu te installeren naast of de optima 38 ah accu te vervangen voor een zwaarder type, maar dan ben ik ook teveel bezig met desinvesteren omdat ik dan de kostbare nog maar één jaar oude AGM accu weg moet doen.
Ik ben er nog niet uit en mijn ega gaat bedenkelijk kijken dat ik het tweede opeenvolgende jaar alweer investeringen wil plegen in een 25 jaar oude caravan! maar ik zeg dan: onze Tec gaat nog wel 40 jaar mee scratch.gif weenie.gif. Het voor mij toch onbekende pad van kamperen met caravan blijft spannend (zit niet in de familie).
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Knaus440 » do 4 mei 2017 16:50

We hebben in onze "sleurhut", de Knaus, ringverwarming, in onze stacaravan heb ik zelf ringverwarming gemaakt.
Voordeel is dat de warmte niet tegen het plafond blijft hangen, maar de hele ruimte warmt.
Hoog en laag dus.
Als we met de Knaus los, of wild, kamperen gebruiken we ook de ventilator niet.
Iets minder comfortable, maar geen punt eigenlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » do 4 mei 2017 18:51

Hoi Snieder..

Even een weetje... de Trumavent... 220 volt, 70 watt... dat is ong. 330mA op 220 dus...
En ..
De YT van 38 Ah is vast wel een koper voor te vinden, gewoon een heel goede accu.
De YT 55 is dan misschien beter te verantwoorden, en deze accu is momenteel niet duur bij O te W.

Succes...
( en event. aansluiten.. weet je dat?? kan heel makkelijk gedaan worden als je dat wilt. )

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Hans1954 » do 4 mei 2017 19:01

De aanwezigheid of gebruik van de ringleiding en Trumavent speelt geen grote rol in het opwarmen van de caravan. Je krijgt de warmte alleen eerder op plekken waar je dat wilt. Laat je de Trumavent uit, dan heb je veel meer warmte voor en achter de kachel (dus in de kast). Gebruik je de Trumavent wel, dan wordt de caravan op veel meer plaatsen verwarmd. Weliswaar met een snel afnemende temperatuur, maar toch. Uiteindelijk komt toch hetzelfde deel van het verstookte gas als warmte onder het plafond te hangen waar het zich verspreid. De trumavent gebruikt per exemplaar (5000 kachels hebben er twee) maximaal 1Ah. Dat betekent dat er maximaal 48Ah per dag van de accu gevraagd wordt. Dat houdt in dat een 105Ah accu dagelijks vervangen moeten worden door een volledig geladen exemplaar. Dit zijn waarden die voor bijvoorbeeld de wintersport gelden. In voor- en najaar gelden heel veel lagere waarden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Ab » vr 5 mei 2017 00:00

snieder schreef:Hallo mensen,
Hartelijk dank voor jullie adviezen en verhalen. Ook het verhaal van Ab over energie zelfstandig camperen vind ik erg inspirerend; op deze manier kamperen lijkt mij geweldig. Ik heb vorig jaar een mover geïnstalleerd met een optima top yellow accu van 38 ah. Ik heb toen wel overwogen om de 12 v aansluiting van de caravan ook op deze accu aan te sluiten maar dat werd toen voor mij te kostbaar allemaal. Helaas denk ik nu achteraf want nu ben ik duurder uit omdat ik het niet aandurf de 12v aansluiting ook op deze kleine accu te laten draaien, naast mover gebruik. stom.gif Ik ben bang dat het dan heel lang kamperen wordt omdat de accu bij vertrek dan te uitgeput blijkt te zijn...
Nu sta ik dus voor de keus of een zwaardere huishoudaccu te installeren naast of de optima 38 ah accu te vervangen voor een zwaarder type, maar dan ben ik ook teveel bezig met desinvesteren omdat ik dan de kostbare nog maar één jaar oude AGM accu weg moet doen.
Ik ben er nog niet uit en mijn ega gaat bedenkelijk kijken dat ik het tweede opeenvolgende jaar alweer investeringen wil plegen in een 25 jaar oude caravan! maar ik zeg dan: onze Tec gaat nog wel 40 jaar mee scratch.gif weenie.gif. Het voor mij toch onbekende pad van kamperen met caravan blijft spannend (zit niet in de familie).
Je hoeft de accu niet weg te doen.
Ook geen kostbare investeringen te doen.
38 Ah volstaat ook prima voor een week of langer.
Wat ik gebruik om stroomloos te kamperen, is een simpel 2 aderig snoer met 2 krokodillen klemmen aan de ene kant, en een contrastekkerdoos waar de caravanstekker in kan aan de andere kant.
Meer niet.
Investering niet meer dan 20 euro, en het werkt voortreffelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Micky » vr 5 mei 2017 00:47

Hans1954 schreef:De aanwezigheid of gebruik van de ringleiding en Trumavent speelt geen grote rol in het opwarmen van de caravan. Je krijgt de warmte alleen eerder op plekken waar je dat wilt. Laat je de Trumavent uit, dan heb je veel meer warmte voor en achter de kachel (dus in de kast). Gebruik je de Trumavent wel, dan wordt de caravan op veel meer plaatsen verwarmd. Weliswaar met een snel afnemende temperatuur, maar toch. Uiteindelijk komt toch hetzelfde deel van het verstookte gas als warmte onder het plafond te hangen waar het zich verspreid. De trumavent gebruikt per exemplaar (5000 kachels hebben er twee) maximaal 1Ah. Dat betekent dat er maximaal 48Ah per dag van de accu gevraagd wordt. Dat houdt in dat een 105Ah accu dagelijks vervangen moeten worden door een volledig geladen exemplaar. Dit zijn waarden die voor bijvoorbeeld de wintersport gelden. In voor- en najaar gelden heel veel lagere waarden.

Sorry Hans, maar ik ben het er niet helemaal mee eens, een heet gestookte kledingkast draagt nauwelijks iets bij aan het verwarmen van de caravan, vergelijk dat maar met wat een gesloten koelkast zou doen met het koelen van een caravan (oke veel meer isolatie, maar het idee is het zelfde) los daarvan krijg je de hele tijd een koude kont en rug als je alleen maar een kachel hebt die verwarmt, 1 van de redenen dat mijn ouders in de jaren 70 een ringverwarming in de Lander hebben gebouwd, koude seizoen was geen feest, dus de wintersport durften ze niet aan, na de ringverwarming hebben we heerlijk genoten in de sneeuw, oke, een vloeistof verwarming wordt het nooit, maar dat wisten we toen nog niet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Hans1954 » vr 5 mei 2017 08:07

RE.gif Je onderschrijft dus precies wat ik al schreef: de ringverwarming is zeer comfortverhogend. Die doe ik eigenlijk alleen maar even uit om de kuiten en de kont te verwarmen. Als de caravan 's winters vochtig uit de stalling komt hou ik de luchtkleppen in de leiding altijd dicht om het meubilair te drogen want ook vochtig meubilair is niet prettig. Tegen vloeistofverwarming kan de Truma nooit op. Zeker niet als de vloer ook nog verwarmd wordt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Micky » vr 5 mei 2017 14:58

RE.gif

ik had je post anders gelezen mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Knaus440 » vr 5 mei 2017 15:18

Inderdaad, ring verwarming is comfortverhogend door de gelijkmatige verdeling van de verwarmde lucht.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Micky » vr 5 mei 2017 15:30

RE.gif

gelijkmatigere verdeling, de lucht is aan het eind van het kanaal koud/kouder mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » vr 5 mei 2017 15:33

RE.gif
En dus wordt de hut zeker niet sneller warm met de ventilator aan.
Wel gelijkmatiger, dat klopt.

Gebruikersavatar
dimakla
Berichten: 22
Lid geworden op: do 4 mei 2017 09:07
Locatie: Goor

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door dimakla » vr 5 mei 2017 15:51

Leuk, zit een beetje te glimlachen hoe wij het in de eind 70 begin jaren 80 deden in de vouwwagen, een echte La Boheme, (lijkt/voelt wel als prehistorie)!
Kachel op gas of bloempotten op het gasstel, licht op accu uit de auto net als later de kleine zwart/wit tv (wat voelden wij ons luxe) aan voor de kindertjes. En als de accu leeg ging moesten we weer een poosje gaan rijden blij.gif
Koelbox met elementen die wij bij de campingwinkel mochten invriezen.
Doe tegenwoordig net zo luxe als jullie hoor, alleen moeten wij de caravan op dit moment nog vinden. Druk zoekende jaren niet meer met de caravan weggeweest.
Renault Megane Scenic Grand 2.0 DCI 110 KW aut. / caravan haphop.gif gevonden!
Hymer Eriba Nova 390 met mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Micky » vr 5 mei 2017 17:08

arnovariante schreef:RE.gif
En dus wordt de hut zeker niet sneller warm met de ventilator aan.
Wel gelijkmatiger, dat klopt.
dat denk ik wel, juist omdat de warmte die zich anders achter de kachel in de kast ophoopt verdeelt wordt door de caravan, de stralingswarmte aan de voorkant is in beide gevallen vergelijkbaar.
de laatste caravan met ringverwarming die we hadden was de Tabbert met 7,2 meter opbouw, die kreeg/hield je niet goed warm zonder de ringverwarming alleen het midden werd heet, vaak genoeg geprobeerd omdat onze ouwe heer niet kon slapen van de ventilator als we op mannen weekend waren ski.gif

maar goed, wel een oude en slechter geïsoleerde caravan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » vr 5 mei 2017 17:17

Even terug...
De Trumavent is toch een 230 volt ventilator??
Dat heb ik altijd gedacht.
Nu, na wat googlen zie ik idd ook een 12 volt model.
Jee, nooit geweten, ik zou ook echt niet weten welke versie in mijn hut zit...eens expirimenteren als ik op "noodstroom" sta.

Chris
Laatst gewijzigd door Chris op vr 5 mei 2017 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Daphne » vr 5 mei 2017 17:19

RE.gif

Ja dat heb je mis :wink: Er zijn 2 varianten 230V en 12V.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”