inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » vr 5 mei 2017 17:27

"Toevallig" heb ik momenteel veel brochures en technische gegevens op mijn laptop staan van caravans.
Hobby en Knaus hebben iig een 12 V ventilator.
Dus waarschijnlijk ook jouw Knaus Chris.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » vr 5 mei 2017 21:38

Thanx Arno.

Ik heb eigenlijk geen idee wat mijn voorkeur zou hebben, nooit bij stilgestaan gewoon..
En dat voor mij als techneut....valt mezelf wel tegen van mezelf..
Hoe kan je nou toch verder leven zonder dat te weten...awhoea.gif awhoea.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » vr 5 mei 2017 21:47

Je zal maar een vertragerscheiderrelaisweerstandje tussen je Truma ventilator willen bouwen, is het toch handig dat je weet welk voltage gebruikt wordt Chris!

arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » za 6 mei 2017 00:10

Ik vind nu dat bij Dethleffs de Truma vent ook 12 V is.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door evr66 » za 6 mei 2017 08:02

Het goede nieuws is dat (althans bij onze voormalige Wilk) de zgn 230 uitvoering gewoon de 12 was met een weggemoffeld voedinkje. Kon je dus alle kanten mee op.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Hans1954 » za 6 mei 2017 08:26

RE.gif In jullie oude Wilk was dat dus GEEN 230 volt. Je hebt de Trumavent TN die een 230v aansluiting vraagt en een TEN die werkt op 12v. Voedingen zijn apart leverbaar en hebben de status van omvormer. De specificaties van de ventilatoren zijn totaal anders.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door evr66 » za 6 mei 2017 11:03

Zou zo maar kunnen, paar weken terug verkocht dus jan het niet meer nakijken. Wellicht was het voedinkje er door de vorige eigenaar tussen geplakt. Geen idee waarom, had ook gewoon direct op de omvormer gekund dan.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door HansHobby » za 6 mei 2017 11:14

Mijn Trumavent heeft een 12v ventilator. Overigens staat hij maar zelden aan. Als wij op een koude avond de kachel aan zetten dan gaat hij na een kleine 20 minuten uit omdat we de hut uitzweten. mrgreen.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

arnovariante

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door arnovariante » za 6 mei 2017 11:33

RE.gif
En dat idee (dat het veel te warm wordt) heb je dus veel minder als je de ventilator aan zet.
Zoals ik al zei wordt dan een flink deel van de warmte die normaal bij de kachel te voelen is verdeelt over de rest van de caravan en koelt onderweg flink af.
Is ook beter voor je caravan om de uithoeken een beetje vochtvrij te houden.

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » vr 10 nov 2017 21:00

Hallo mensen,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb begin kampeerseizoen toch een extra agm huishoudaccu naast de optima accu voor mover geplaatst en een aansluiting gemaakt voor zonnepaneel 100wp die beide accu's kan opladen. Ik laad de accu's thuis op en kampeerde tot 5 dagen zonder vaste stroomaansluiting. Steeds kwam ik met volle accu's thuis. Verbruikers zijn minimaal (ledlampen, waterpompje, omvormer, opladen van twee mobieltjes en gebruik laptop ongeveer 1,5 uur per dag (gezellig naast elkaar in bed een netflix serie kijken kus.gif. Geeft echt dat nomadengevoel wat toch belangrijke oer-drijfveer is voor kamperen. Volgend jaar in italië verder uitproberen. Ben nog op zoek naar lichtere gasflessen want ondertussen moet de koelkast wel op gas als je zelfvoorzienend bent qua electrisch..
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door eurotrotter » vr 10 nov 2017 21:49

snieder schreef: De trumaventilort vraagt echter 220v en 70W (ampere wordt niet genoemd) en is dus een grote energiesluper.. .
220 : 70 = 3.14 ampere.
Dus: dat valt mee. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » vr 10 nov 2017 22:39

RE.gif
Oeps.. dat is een rekenfoutje hoor..

P : U = I (U=IxR) (P= UxI) enz..
dus..

70 : 230= ong. 0,3 ampere thumbup.gif
Zo'n fannetje trekt natuurlijk geen 3 ampere.... da's van de malle..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » vr 10 nov 2017 23:01

of het nu 3 of 0,3A is, de ventilator vraagt een voltage 220v en 70W. Ik zou de fan ook via de omvormer (220v-12v) aan kunnen sluiten op de accu maar dan blijft het m.i. een onverantwoord grote stroomvreter. Een koelbox van 48 watt sluit je toch ook niet op de huishoud accu aan? dan kom ik met mijn 100 WP zonnepaneel toch met een lege accu thuis ondanks een zonnige vakantie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » vr 10 nov 2017 23:06

RE.gif
Exact... klopt helemaal.
De koelbox zal wel 4 ampere trekken..
Maar de kachel fan.. dat gaat alleen met een inverter lukken, die kan van 12 volt gelijkspanning 230 volt wisselspanning maken.
De omvormer zoals jij nu stelt kan dat niet, die maakt alleen van 230 volt wissel 12 volt...

Desalwelteplus..
Ik loop ook wat te kijken naar zonnepanelen, ook voor mijn moveraccu... die ook als noodstroom accu gebruikt kan worden.
Is een leuke materie, ben nog in de "bedenk" fase.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

snieder
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 28 apr 2017 18:13

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door snieder » za 11 nov 2017 00:22

RE.gif
Hallo Christ,
Je hebt gelijk. Ik heb een zuivere sinus inverter geplaatst om met name laptop te kunnen gebruiken.
Ter info. Ik heb een kofferzonnepaneel aangeschaft met 15 meter snoer en +/- vaste aansluiting in disselbak met Andersonstekkers. Zo kan ik zonnepaneel steeds op zonnestand zetten en caravan evt. in schaduw. Zonnepaneel op dak caravan leek mij minder handig. Kijk maar eens bij een review op www.kleinezonnepanelen.nl of ebbm.nl. Maar volgens mij moeten we als we hier op door gaan naar ander topic gaan (zonne-energie) C forum7.gif
Tec Weltbummler 460TS getrokken door Fiat Scudo 2.0 JTD Lang DC

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door eurotrotter » za 11 nov 2017 11:09

Chris schreef:RE.gif
Oeps.. dat is een rekenfoutje hoor..

P : U = I (U=IxR) (P= UxI) enz..
dus..

70 : 230= ong. 0,3 ampere thumbup.gif
Zo'n fannetje trekt natuurlijk geen 3 ampere.... da's van de malle..

Chris
Je hebt volkomen gelijk: 70 : 220 = 0,31 stom.gif

IK heb de zakjapanner even vaderlijk toegesproken. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door eurotrotter » za 11 nov 2017 11:12

snieder schreef: Geeft echt dat nomadengevoel wat toch belangrijke oer-drijfveer is voor kamperen. Volgend jaar in italië verder uitproberen.
Even O.T.

Waar ga je dat nomadengevoel precies realiseren in Italië ??? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Chris » za 11 nov 2017 16:29

eurotrotter schreef:
IK heb de zakjapanner even vaderlijk toegesproken. mrgreen.gif mrgreen.gif
En leer het hem nu maar voor eens en voor altijd af... zulke vouten kan niet hoor.. awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door janoniem » za 11 nov 2017 16:43

Vaak bevindt zich ergens achter de kachel in een ringleiding een afsluiter waarmee geforceerd, wanneer de ventilator draait, alleen (warme) lucht naar de badkamer gestuurd kan worden. Het idee is dan waarschijnlijk dat de woonruimte verwarmd wordt door stralingswarmte.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Hans1954 » za 11 nov 2017 21:12

RE.gif Je kan met die klep(pen) de rechter- of de linkerleiding helemaal afsluiten. Vrijwel zeker is geen van die leidingen alleen voor de toiletruimte bedoeld. Wat wel kan is alle kleppen in de betreffende leiding dichtzetten zodat het toilet maximaal warme lucht uit de leiding krijgt. De gaten die altijd in de leiding geprikt zijn voor ramen etc. zullen toch hun deel afpakken. Als je als bovenstaand handelt en de kachelmotor niet te hard laat draaien, zal de kachel een deel van de geproduceerde warmte naar voren uitstralen. Welke ventilatorstand dat is, moet proefondervindelijk vastgesteld worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door fortissimo » za 11 nov 2017 23:46

Ik heb ook een ringverwarming en heb deze zelfs soms in het voor-/najaar 's nachts aan moeten zetten.
Eigenlijk 's avonds. Het was erg koud in de caravan en dan zette ik hem 5 minuten op volle kracht aan voor het slapen gaan.
Tijdens het slapen uit en het bleef lang genoeg warm in de caravan. Ook langs de wanden achter de banken en in het toilet was het warm.
De ringverwarming (blower) stond uit, maar voor mijn gevoel wordt er wel warme lucht door de buizen gevoerd. Alleen minder snel.

Ligt dat aan mijn systeem of klopt dat? Dus dat je altijd ook je buis verwarmd?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: inschakeling van Trumavent. bij trumatickachel verplicht

Bericht door Hans1954 » zo 12 nov 2017 08:18

RE.gif Klopt niet. Uit is ook uit. Warmte komt dan alleen uit het kachelfront.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”