Nieuwe Accu voor caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Simon » di 25 apr 2017 10:41

Mijn accu is dood... :( Hij zal spoedig in besloten kring in de chemie bak verdwijnen....

En nu op zoek naar naar een nieuwe :) Ik ga voor de Optima Yellow top. Ik twijfel tussen de 55Ah en 75Ah. Is de 55Ah al afdoende voor een caravan met max. gewicht van 1300kg?

Ik zie ook uiteenlopende prijzen voor de Optima yellow top 55ah. Van 190euro tot 330euro, groot verschil dus. Wat is een gangbare prijs?

Heeft iemand ervaring met accudienst.nl?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Hobby Linka » di 25 apr 2017 10:44

Gewoon even Google gebruiken. Dan de goedkoopste uitzoeken en op laten sturen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door RichTrip » di 25 apr 2017 10:46

Er schijnen hier heel veel fans te zijn van de YellowTop 55Ah mrgreen.gif

En met max. 1300 kilo is het wellicht nog teveel, dus de 75Ah lijkt mij echt overkill.....

Over de prijzen kan ik niets zeggen, heb zelf geen mover whistle.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Chris » di 25 apr 2017 10:49

Hoi Simon.

Hierbij betuig ik mijn medeleven met het moeilijke verlies.... aflower.gif
En nu... hoppa niet getreurd.. idee.gif

Ga voor een Yellowtop 55 Ah, mijn grote favoriet onder de accu's.
Ik heb daar al vaak wat over geschreven in vorige topics, vooral over de overdosis aan power die juist dit model heeft en daardoor voor ons caravanners zo geliefd is.
Hier b.v. viewtopic.php?f=63&t=31950&p=535868&hil ... 35#p535868
De goedkoopste die je vinden kan is de beste gewoon in dit geval..
En alle 55 Ah ( model4.2) yellowtops zijn eigenlijk gelijk, alleen kan er soms bij duurdere wat andere aansluitmogelijkheden aanwezig zijn..wat niet hoeft.
Juist de 55 Ah is die geweldenaar, en zeker voor jou 1300kg uiterst geschikt.
Mijn hut mag 1700 wegen...en ik heb hem ook...had hem al in mijn vorige (lichtere hut) en heb hem gewoon meegenomen naar de nieuwe.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Simon » di 25 apr 2017 10:53

Jullie raden mij de 55Ah aan. Deze zal het dus worden :lol:

Heeft deze Yellow Top 55Ah nog eisen aan de lader die in de caravan zit? Ik heb geen idee welke lader er nu eigenlijk in zit.
Ford Focus Cabrio 1.6 16v 100pk 2009 met Adria Aviva 370 DD 2011

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door janoniem » di 25 apr 2017 10:57

Onze TEC heeft een 1500kg as en dat gewicht is voor de YT 55Ah geen enkel probleem. Ik laat de accu afgekoppeld in de stalling overwinteren en "mover" dan aan het begin van het seizoen zonder lading vooraf, probleemloos een schuin oplopende oprit op van ruim 10 meter.
Voor de laagst genoemde prijs moet je zeker kunnen slagen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Nimma » di 25 apr 2017 11:03

RE.gif Ik heb dezelfde ervaring thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door graaf » di 25 apr 2017 11:54

€204,50 was verleden week donderdag de prijs voor een optima 75 Ah (soms nog minder)
Google op "optima accu" en "Werkendam" whistle.gif
Mij is ook verteld dat optima accu's het meest zuivere lood toepassen (geen gerecycled lood) en daarom duurder zijn dan gangbare accu's (? scratch.gif ?). En dat de prijzen van lood flink aan het stijgen zijn weenie.gif (En dat men dus verwacht dat accu's duurder gaan worden)
Laatst gewijzigd door graaf op di 25 apr 2017 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Hans 555 » di 25 apr 2017 12:30

Hier nog een fan van de Optima 55amp. Meer dan voldoende. Vorig jaar mover met de Optima accu laten monteren onder een 1300 kg (TMM) caravan. Om de afstandsbediening te leren bedienen toen even een half uurtje gemoverd op het terrein van de dealer. Daarna de caravan mee naar huis genomen en daar de caravan op het pad gemoverd. Geen centje pijn. Top accu dus. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Leo33
Berichten: 165
Lid geworden op: do 26 mei 2016 12:46

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Leo33 » di 25 apr 2017 12:35

Sinds kort de Powerextreme XC 30 in bezit. Weegt maar 5,5 kg. Is wel prijzig maar in het natte gras movert de caravan zonder problemen naar zijn plek. Ik twijfelde tussen deze en de Optima. De keuze is op de Powerextreme gevallen omdat ik toch ook links en rechts wat problemen heb gehoord over de Optima.
Mazda CX-5 4WD uit 2019 Benzine 2.L automaat trekgewicht 2000 kg. met Hobby 455 UF uit 2016 incl laden 1500 kg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Chris » di 25 apr 2017 16:13

RE.gif
Da's een leuke zeg.. we hebben nog NOOIT wat over LiFePo gehoord.... whistle.gif whistle.gif

Dat de Optima Yellowtop 4.2 55Ah Milspecs heeft wil wel heel wat zeggen.
Milspecs zijn zeer moeilijk te krijgen, als je dat hebt voor een bepaald product heb je als fabrikant wel iets heel goeds gepresteerd.
PowerXtreme heeft zeker GEEN Milspecs....en movert net als elke andere accu OOK over het natte gras....als die dat niet zou doen is het wel heel droevig voor zoveel geld...sorry..ik kon het niet laten.
Maar hij mag zich dan ook verheugen met een dikke dubbele prijs...


Enne Simon...
Als je geen acculader hebt zou ik je echt de Ctek MSX 5.0T adviseren.
De nieuwe hebben een stand speciaal voor AGM accu's, en een heel handige functie is dat de Ctek altijd opstart in de laatst gekozen modus...die je dus maar 1x in hoeft te stellen.
En dat is simpel...ten top.
Yellowtops met Ctec is een perfect en goed betaalbare set....
En dat hebben er vele hier.
( bij O te W nu €187,- )
Kan het nog goedkoper??

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Simon » di 25 apr 2017 16:28

Heb de Ctek MSX 5.0T en de Optima yellow top 55Ah zojuist besteld bij accudienst punt nl :)

Ben benieuwd. As vrijdag even kijken welke lader er in de caravan ingebouwd zit. Kan een Ctek MSX 5.0T ook in de caravan geplaatst worden als lader vior op de camping wanneer de accu gewoon in gebruik is? Of heb je dan wat anders nodig?
Ford Focus Cabrio 1.6 16v 100pk 2009 met Adria Aviva 370 DD 2011

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Ab » di 25 apr 2017 22:47

Nee hoor.
Die Ctek kan je gewoon vast aansluiten zodat de accu altijd geladen wordt zo gauw de stekker van de 230 volt op de caravan aangesloten wordt.
Als de accu vol is, signaleert de Ctek dat, stopt met laden en gaat over op onderhoudsladen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Chris » di 25 apr 2017 22:51

mrgreen.gif mrgreen.gif

Aghhhh Ab was me voor !! thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Gewoon permanent aansluiten die Ctek en het AGM programma selecteren met de drukknop..
Oude lader meesturen met de uitvaart misschien???
Of voor op zolder ...stoffig worden...
Verder......voetjes omhoog met een biertje...de Ctek regelt alles zelf.
En ook weer de volgende keer dat je de caravan op de paal aansluit...selecteert automatisch weer de AGM stand , zo handig.

Wel een "waarschuwing" maar die heb je waarschijnlijk ook al vaak gelezen.
Na het kamperen, als de caravan rust krijgt, MOET je de accu loskoppelen....een pool is voldoende... dus ook de lader los.. niets meer wat kan verbruiken.
En dan mag de YT in de caravan gaan wonen, mijn YT komt nooit uit de hut, nou ja, bij de overbouw naar mn nieuwe caravan alleen dus...

Chris awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Simon
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 20 apr 2014 18:36

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Simon » di 25 apr 2017 23:59

Hoi Ab, Chris,

Dank voor de eensgezinde antwoorden :)

Wat hebben jullie voor laders in de caravan en hebben jullie eventueel nog een 2e lader in huis, mocht je de accu er toch eens uithalen?

Gr
Ford Focus Cabrio 1.6 16v 100pk 2009 met Adria Aviva 370 DD 2011

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door HenkR » wo 26 apr 2017 00:09

In het algemeen stoot een ezel zich niet 2 keer aan de zelfde steen. Nou ik dus wel. Al 2 jaar achtereen vergeten de lader los te koppelen stom.gif .
Nou mijn setje optima 55 + LBC-500 hebben het beide keren goed samen in de winter uitgehouden. Kon beide keren meteen moveren.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Lema52
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 mei 2013 08:51

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Lema52 » vr 28 apr 2017 13:34

Ook ik twijfelde tussen de Optima en een Lithium accu. Ik heb nu de Gimeg Lithium-ion P04-accu 30Ah gekocht. Accu wordt met lader geleverd voor €249 in plaats van €449!
Weegt bovendien slechts 8 kg. Ik gebruik de accu alleen voor de mover.
Heb altijd een "ouderwetse" accu van ruim 23 kg gebruikt. Scheelt mij dus best wel veel gewicht. mrgreen.gif
Detheffs C'go 415ql; Truma mover S; Skoda Suberb HB 1.4 TSI Aut

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Leentje » vr 28 apr 2017 17:40

Heb vorig jaar de Yellow top 55 besteld in Duitsland. 161 euro, inclusief verzenden. Even cookies eruit en googelen op batterie.de scheelt wel wat euro's.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

nerood

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door nerood » vr 28 apr 2017 21:45

RE.gif
Is dat incl verzenden naar NL en €7,- pfand?
Dat is dan een nette prijs, ik zie ze nu voor boven €170,- staan (netto).

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Ab » vr 28 apr 2017 22:08

Simon schreef:Hoi Ab, Chris,

Dank voor de eensgezinde antwoorden :)

Wat hebben jullie voor laders in de caravan en hebben jullie eventueel nog een 2e lader in huis, mocht je de accu er toch eens uithalen?






Ik heb wel een aantal laders.
Maar die zijn minder geschikt voor mijn YT.
In de caravan zit een Ctek.
Die blijft altijd aangesloten.
De caravan staat altijd onder stroom bij ons achter het huis of op de camping.
Meer heb ik niet nodig.

Als je de caravan niet onder stroom weg kunt zetten in de stalling bijv, volstaat het bij een YT om die volgeladen weg te zetten met losgekoppelde polen.
Dat kan dus ook gewoon in de caravan. [\color]

Gr
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Chris » vr 28 apr 2017 23:19

Simon schreef:Hoi Ab, Chris,

Wat hebben jullie voor laders in de caravan en hebben jullie eventueel nog een 2e lader in huis, mocht je de accu er toch eens uithalen?
Gr
Thuis heb ik geen extra lader die geschikt is voor deze accu's.
Mijn Yellowtop komt ook nooit uit de hut... (Wel voor de overbouw naar mijn nieuwe hut natuurlijk)
Toen was alles eruit en heb ik idd de zaak thuis aan de Ctek gehangen, en op mijn werk weer eens de CCA gemeten.
De Ctek zit ook zo in mijn hutje dat ik hem er eenvoudig uit kan pakken...als het moet.
Maar...lui als dat kan...laat de YT maar lekker in de hut wonen.
Volgeladen gaat ie met losgekoppelde accuklemmen naar de winterstalling en in het voorjaar mover ik hem zo weer op z'n plek, zonder te laden nog steeds...
Mijn accu is van 2011, en lijkt nog zo fris als een hoentje.
MAARRRR....
Loskoppelen is echt verplicht...net een heel verhaal van Sytske op het forum, die vergeten was los te koppelen... stom.gif helaas wel..
Hoe dat afloopt is nog niet bekend, maar uit de stalling was het helemaal over met de accu....( worden nu de nodige truuken op losgelaten om hem weer tot leven te wekken..)

p.s. ik heb de Ctek MSX 5.0T als enige lader dus bij de YT 4.2 van 55 Ah. ( 4.2 is de literinhoud)

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Chris » vr 28 apr 2017 23:29

HenkR schreef:In het algemeen stoot een ezel zich niet 2 keer aan de zelfde steen. Nou ik dus wel. Al 2 jaar achtereen vergeten de lader los te koppelen stom.gif .
Nou mijn setje optima 55 + LBC-500 hebben het beide keren goed samen in de winter uitgehouden. Kon beide keren meteen moveren.
Ik GA....
Moet het nog inbouwen dus...ligt hier wel klaar..
Twee controle lampjes bij de deur.
Fel rood betekend: Mover hoofdschakelaar nog aan... mover electronica staat onder spanning.
Soft groen maar goed zichtbaar: Moveraccu is aangesloten op het hele 12 volt systeem, de accuklemmen zitten er dus op. (en tevens zal de DC accu meter een aanwijzing geven.)
Alles uit...is dus accu losgekoppeld..
Nu hou ik wel van gadgets....of wist je dat nog niet... awhoea.gif awhoea.gif
En niet omdat het moet, maar omdat het kan gewoon.
Ik vind slim met draadjes spelen een leuke bezigheid.
Moet hooguit de handleiding van mijn hut opnieuw schrijven als ik heb ooit nog eens verkoop... hahaha..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door HenkR » za 29 apr 2017 09:59

Zit zelf nog steeds te denken aan een Volt metertje. Zie je meteen aan de spanning dat de accu is aangesloten en of hij wordt opgeladen of lekker staat te druppelen of ...........
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door dieseltijger » za 29 apr 2017 12:21

Wellicht een aanvullend selectiecriterium voor zowel mover als lader: geen lekstroom indien uitgeschakeld. Scheelt gemier. Mijn enduro is lekstroom vrij, de cteck trekt 1 ma. Een ideale combinatie met een lithium accu. Nooit loshalen, licht, en eenvoudig.

Kwestie van nuchtere afweging.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Nieuwe Accu voor caravan

Bericht door Leentje » za 29 apr 2017 15:48

nerood schreef:RE.gif
Is dat incl verzenden naar NL en €7,- pfand?
Dat is dan een nette prijs, ik zie ze nu voor boven €170,- staan (netto).
Inderdaad, was compleet. Er zal ergens op dit forum wellicht nog een linkje staan waar ik hem kocht. Ik zie het hier zo vlug niet meer.
Gevonden ;-) https://www.autobatterienbilliger.de/fl ... +top+55+ah Tientje erbij en 7 euro verzendkosten. Wellicht een adres in Duitsland bij kennissen?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”