Gasfles welke?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Gasfles welke?

Bericht door TwanFendt » ma 6 mar 2017 20:25

Voor het aanstaande seizoen moet ik een nieuwe gasfles kopen en wil graag advies over een kunststof fles, groen, blauw of aluminium en geen LPG meer?
Zie door de bomen het bos niet meer scratch.gif

Graag advies a.u.b.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Pino » ma 6 mar 2017 20:43

Wij gebruiken al een paar jaar de groene kunststof Benegas. Misschien niet de goedkoopste, maar wel hanteerbaar, nooit roestige randen in de disselbak en overal wel wel een omruilpunt te vinden in NL. In het buitenland wellicht niet, maar dan verbruiken we toch amper gas en hoeven we ook niet te wisselen.
Ik heb overwogen om LPG te gaan gebruiken, maar de prijs van die tank (eigenlijk 2) weegt niet op tegen het voordeel en heb ook geen zin om met de hut naar de pomp te moeten om te tanken of dat 'in de achterbak' te moeten doen.
Wij camperen erg veel. Zeker een week of 5 plus nog ca 10 weekenden en redden het hele jaar met 2 flessen van 10 kg (in de winter alleen een paar weekendjes NL)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gasfles welke?

Bericht door Hans1954 » ma 6 mar 2017 20:57

Mijn voorkeur gaat uit naar Alugas flessen. Kan je bij laten vullen voor een kiloprijs en zijn de helft lichter dan staal. In de winter absoluut de allerbeste.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Cara-Fan » ma 6 mar 2017 21:11

Ik heb veel aan de onderstaande link gehad van de ANWB. Even de vinkjes allemaal aanklikken en dan kun je van boven naar beneden alles met elkaar vergelijken.

https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereid ... kingstabel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gasfles welke?

Bericht door PD » ma 6 mar 2017 21:15

Wij gebruiken sinds 2008 de groene kunststof flessen van BP-Light, later Benegas. Beide flessen zijn de kleine 5 kg variant en we hebben nog nooit zonder gas gezeten thumbup.gif We kamperen tot ca. 90 dagen per seizoen, verdeeld over ca. 25 campings in binnen- en buitenland.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » ma 6 mar 2017 21:24

wij hebben de grote Holthausen, lekker makkelijk zelf laten bijvullen of omruilen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gasfles welke?

Bericht door Michel1975 » ma 6 mar 2017 21:52

Hier wel 2 lpg flessen maar wij hebben dan ook een seizoensplek. Een van de lpg flessen hebben we overigens wel met propaan laten vullen vanwege storingen met de primus. Ik vind het wel handig om de fles achterin de auto te gooien en hem te vullen wanneer het mij uitkomt. Maar er is wel wat te doen mbt lpg flessen vullen. Hier doet de pomp niet moeilijk.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » ma 6 mar 2017 22:26

RE.gif zie je ik ben dus niet de enige die problemen heeft met LPG en Primus..


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gasfles welke?

Bericht door Michel1975 » di 7 mar 2017 07:48

RE.gif
Ik weet niet of het direct te herleiden valt op de lpg maar uit voorzorg toch maar propaan.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Gasfles welke?

Bericht door TwanFendt » di 7 mar 2017 21:19

Hartelijk dank allen,
LPG word het dus niet gelet op het steeds meer wijsgeren met vullen bij tankstations.
Het word denk ik een 10 kg kunststof groene fles maar las ook ergens de blauwe variant van BP wat is daarmee aan de hand dat je die bijna nergens meer ziet?
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » di 7 mar 2017 21:35

RE.gif

die kun je ook nemen, maar BP is duurder en niet bij te vullen, waarom neem je geen fles die je kunt laten vullen als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Gasfles welke?

Bericht door Jan van Vijven » di 7 mar 2017 21:40

RE.gif
Te duur en vooral te bewerkelijk, eer je dat terug verdient heb zit je achter de rododendrons....
En elke keer dat gezeul naar de pomp, bah.
Gewoon twee plastic flesjes in de buitenkeuken, en zorgen dat er altijd een volle bij zit, die neem je dan mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » di 7 mar 2017 21:48

RE.gif scratch.gif

te duur snap ik niet, ik ruil om als ik zin heb (goedkoper dan BP) ik vul bij als het uitkomt (goedkoper dan BP) mrgreen.gif

Holthausen zijn gewoon plastic flesjes hoor Jan, geen LPG mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Gasfles welke?

Bericht door Jan van Vijven » di 7 mar 2017 22:22

Oh ik dacht dat dit van die aluminium koopflessen waren, wel...dat had ik dan fout.
Maar de prijs van dat gas vind ik niet zo belangrijk, voor mij is het gemak wat telt. Als één van m'n flessen leeg is ruil ik die gewoon om. En meestal zorg ik er wel voor dat dit thuis gebeurt, gewoon na een BBQ of zo.
Met zo'n fles naar een pomp zeulen is niet zo mijn ding.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Gasfles welke?

Bericht door Michel1975 » wo 8 mar 2017 09:09

RE.gif
Ach ik gooi hem achterin. Dat moet ik ook als ik hem om zou moeten rijden. Ik vind het gemak wel fijn zoveel omruilplekken zijn er niet meer en je moet er vaak ver voor rijden.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 8 mar 2017 09:59

Jan van Vijven schreef:Oh ik dacht dat dit van die aluminium koopflessen waren, wel...dat had ik dan fout.
Maar de prijs van dat gas vind ik niet zo belangrijk, voor mij is het gemak wat telt. Als één van m'n flessen leeg is ruil ik die gewoon om. En meestal zorg ik er wel voor dat dit tuis gebeurt, gewoon na een BBQ of zo.
Met zo'n fles naar een pomp zeulen is niet zo mijn ding.
Ik begrijp je reactie ook niet goed Jan.
Ik ga met mijn vulfles naar dezelfde plaats als waar ik na toe zou moeten met een BP light-fles.
Dan ruil ik dus niet maar moet 3 min. wachten tot de fles weer gevuld is.
In die 3 min. bespaar ik €15.- aan gaskosten.
Je moet het wel erg breed hebben wil je niet vallen voor 15 euro in 3 min. knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Sytske01 » wo 8 mar 2017 10:46

TwanFendt schreef:Voor het aanstaande seizoen moet ik een nieuwe gasfles kopen en wil graag advies over een kunststof fles, groen, blauw of aluminium en geen LPG meer?
Zie door de bomen het bos niet meer scratch.gif

Graag advies a.u.b.
Wij hebben 2 lichtgewicht gasflessen (toenmalig BP nu Benegas). Voordelen: gewicht (ook voor mij als vrouw makkelijk in en uit de dissel te tillen en het scheelt in belading), je kunt zien hoeveel gas er nog in zit, omdat de wanden een beetje doorzichtig zijn en (het grootste voordeel voor mij als angsthaas :oops: ) ze schijnen niet te kunnen ontploffen.
Nadeel: aanschaf/omwisselen fles duur en lastig om te wisselen in buitenland.
Wij hebben de gasflessen nu zo'n 7 jaar en hebben pas 2 keer omgewisseld. Gemiddeld gaan we zo'n 5 weken per jaar weg met de caravan. Het is wel zo dat wij bijna nooit in de caravan koken (soms wel eens een eitje koken of zoiets).We gebruiken de gasflessen verder voor de skottel (bijna iedere dag) en soms de kachel in de caravan. Dat het iets duurder is, neem ik graag voor lief gezien de voordelen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Gasfles welke?

Bericht door Jan van Vijven » wo 8 mar 2017 11:36

JPGeetje schreef:
Jan van Vijven schreef:Oh ik dacht dat dit van die aluminium koopflessen waren, wel...dat had ik dan fout.
Maar de prijs van dat gas vind ik niet zo belangrijk, voor mij is het gemak wat telt. Als één van m'n flessen leeg is ruil ik die gewoon om. En meestal zorg ik er wel voor dat dit tuis gebeurt, gewoon na een BBQ of zo.
Met zo'n fles naar een pomp zeulen is niet zo mijn ding.
Ik begrijp je reactie ook niet goed Jan.
Ik ga met mijn vulfles naar dezelfde plaats als waar ik na toe zou moeten met een BP light-fles.
Dan ruil ik dus niet maar moet 3 min. wachten tot de fles weer gevuld is.
In die 3 min. bespaar ik €15.- aan gaskosten.
Je moet het wel erg breed hebben wil je niet vallen voor 15 euro in 3 min. knipoog.gif
Klinkt idd als geld over de balk smijten, maar als ik zou moeten vullen moet ik meer moeite doen (lees verder rijden, wat ook geld kost) om die dingen speciaal te laten vullen.
Wij komen geregeld bij de Intratuin en dan neem ik gelijk een andere fles mee, gaat met de gewone boodschappen mee dus.

Alleen voor de caravan doen wij soms meerdere jaren (3 of meer) met een 5 kilo fles, dus echt grootgebruikers zijn wij niet, ik vind die paar euro per jaar dan ook acceptabel.

Edit,
De groene BP flessen zijn statiegeld flessen eigenlijk geen aanschaf dus.
Ik lees hier ook wel eens dat er voor een paar honderd euro aluminium flessen worden gekocht, eer ik die terug verdiend heb moet ik 150 worden en dan ook nog blijven kamperen.
Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, hangt vooral van je verbruik af.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Gasfles welke?

Bericht door verpro » wo 8 mar 2017 13:20

heb het zelfde probleem als Jan helaas. Vul station op ongeveer 35 km rijden en is dus voor mij 70km. Dus ruil de stalen flessen maar om bij de plaatselijke shell paar dorpen verder op als ze redelijk leeg zijn. Zou het liefts overstappen naar kunstof maar dat is mij op dit moment gewoon te duur helaas
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Gasfles welke?

Bericht door TwanFendt » wo 8 mar 2017 13:25

Jan van Vijven en verpot,
Zo zit ik ook met bijvullen, gewoon lekker omruilen in eigen woonplaats of elders en grootverbruikers zijn wij ook niet. Dus die paar euro's op een jaar of twee merken we niet en hebben het over voor het gemak.
Dus zal het de groene BP fles worden.

Allemaal bedankt voor het advies en ervaringen.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Avdp » wo 8 mar 2017 16:41

Ik heb een bp fles die we dagelijks voor de skottelbraai gebruiken.

maar die zijn in frankrijk niet te krijgen.
dus meestal een campinggaz fles als back up mee.

twijfel er nu aan om die bp helemaal niet meer te gebruiken en alleen de dure campinggaz te gebruiken.

die is tenminste in veel vakantielanden te wisselen
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 8 mar 2017 19:42

Avdp schreef:Ik heb een bp fles die we dagelijks voor de skottelbraai gebruiken.
maar die zijn in frankrijk niet te krijgen.
Ja wat dat betreft heeft Benegas de potentiële kopers bij de introductie van de light-fles in 2005 of zo, een bedorven worst voorgehouden.
In het promotiemateriaal stond toen dat de fles op korte termijn in alle belangrijke Europese vakantielanden verkrijgbaar zou zijn. awhoea.gif awhoea.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Pino » wo 8 mar 2017 20:09

Voor wintervakantie kan ik me voorstellen dat je snel door je gasvoorraad heen bent, maar in de zomer moet je met 2 flesjes het toch wel redden?
Wij hebben de reisdagen de koelkast op gas (ook onderweg) en vrijwel dagelijks de Cadac aan. Nog nooit zonder gezeten, denk zelfs dat je het met 1 volle 5 kg fles wel redt.
Ik heb er momenteel 2 van 10 kg in de bak staan en maak er alitjd 1 helemaal leeg alvorens de andere wordt ingeschakeld (duocontrol), maar doe er echt heel lang van (in de zomer)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Gasfles welke?

Bericht door Avdp » wo 8 mar 2017 21:05

klopt. ik kan er ook tijden mee.

maar als er nu nog redelijk wat in zit haal ik in NL toch een nieuwe voordat we vertrekken.

als ze te wisselen waren in het buitenland had ik dan wel de gok genomen en misschien had hij het dan wel 3 weken volgehouden.

vandaar dat ik er over denk om toch maar weer naar de campinggaz over te gaan
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gasfles welke?

Bericht door PD » wo 8 mar 2017 21:10

RE.gif
Wij hebben gewoon 2 stuks BP-Light van 5 kg, dan grijp je nooit mis en hoef je ook niet preventief te wisselen thumbup.gif
Het "kost" je eenmalig extra statiegeld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”