Gasfles welke?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Gasfles welke?

Bericht door Aviva » wo 1 nov 2017 11:25

Micky schreef:wij hebben de grote Holthausen, lekker makkelijk zelf laten bijvullen of omruilen
Ben toch even benieuwd naar de Holthausen flessen. Heb ze op internet te koop zien staan.
Kan je deze flessen bij elk bas vulstation bij laten vullen of alleen bij dealers van Holthausen?
Moet de fles helemaal leeg zijn of kan er ook bijvoorbeeld met kwart vulling bijgevuld worden?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Gasfles welke?

Bericht door vikingpirate » wo 1 nov 2017 13:00

Geen meer doen alles op elektra
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 13:42

Caravanner12 schreef:
Micky schreef:wij hebben de grote Holthausen, lekker makkelijk zelf laten bijvullen of omruilen
Ben toch even benieuwd naar de Holthausen flessen. Heb ze op internet te koop zien staan.
Kan je deze flessen bij elk bas vulstation bij laten vullen of alleen bij dealers van Holthausen?
Moet de fles helemaal leeg zijn of kan er ook bijvoorbeeld met kwart vulling bijgevuld worden?
Die kun je overal laten (bij)vullen, je betaald dan gewoon het gewicht wat er bij is gekomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 1 nov 2017 19:09

Ik heb ook Holthausen flessen en dat bevalt prima. thumbup.gif
Ik gebruik ze voor de caravan en ook voor de buitenkeuken thuis.
Een keer per jaar naar de gasboer om de flessen weer bij te laten vullen, en gaan met die banaan. blij.gif
Maar toen ik de laatste keer met mijn blauwe flessen bij mijn vaste gasboer was om ze te laten vullen, wees hij er op dat het vanaf 2020 helemaal is afgelopen met deze hervulbare koopflessen. boos.gif
Naar zijn zeggen is het probleem dat deze flessen jaren in gebruik kunnen zijn zonder te keuren en dat men daar vanaf wil. Ik heb er twee die, als het allemaal waar is, vanaf 2020 helemaal waardeloos worden als het verhaal klopt.
Dat zou dus voor alle flessen die met dit principe werken het geval zijn.
Ik zou me dus nog even goed informeren voordat je zo'n fles gaat kopen. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gasfles welke?

Bericht door Hobby Linka » wo 1 nov 2017 19:24

RE.gif

Kan je de fles niet laten (her)keuren dan?

Zelf heb ik een LPG gastank. Die vul ik altijd zelf. De fles komt uit 2012 en moet in 2022 gekeurd worden. Ik meen dat het € 60,00. kost. Een nieuwe tank kost ruim € 200,00.

Nu weet ik niet wat een nieuwe Holthausen kost, maar keuren lijkt me goedkoper dan nieuw kopen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 19:44

JPGeetje schreef:Ik heb ook Holthausen flessen en dat bevalt prima. thumbup.gif
Ik gebruik ze voor de caravan en ook voor de buitenkeuken thuis.
Een keer per jaar naar de gasboer om de flessen weer bij te laten vullen, en gaan met die banaan. blij.gif
Maar toen ik de laatste keer met mijn blauwe flessen bij mijn vaste gasboer was om ze te laten vullen, wees hij er op dat het vanaf 2020 helemaal is afgelopen met deze hervulbare koopflessen. boos.gif
Naar zijn zeggen is het probleem dat deze flessen jaren in gebruik kunnen zijn zonder te keuren en dat men daar vanaf wil. Ik heb er twee die, als het allemaal waar is, vanaf 2020 helemaal waardeloos worden als het verhaal klopt.
Dat zou dus voor alle flessen die met dit principe werken het geval zijn.
Ik zou me dus nog even goed informeren voordat je zo'n fles gaat kopen. scratch.gif
Ik wissel af en toe de Holthausen voor een nieuwere volle thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 1 nov 2017 19:45

RE.gif RE.gif
Zoals ik het begrepen heb zou evt. herkeuren geen zin hebben.
De flessen zouden vanaf 2020 niet meer gevuld mogen worden.
Op mijn flessen staat een "houdbaarheidsdatum", die na 2020 valt maar dat schijnt irrelevant te zijn.
Maar nogmaals; het is het verhaal van mijn gasboer en ik ken de man niet goed genoeg om hem blindelings te vertrouwen.
Ik kan op internet (nog) niets vinden wat het verhaal van die gasboer onderschrijft weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 1 nov 2017 19:54

Micky schreef:Ik wissel af en toe de Holthausen voor een nieuwere volle
In de tijd dat ik mijn flessen heb gekocht bij diezelfde gasboer, gaf de goede man aan dat ik bij het beeindigen van de houdbaarheidsdatum, gratis nieuwe flessen zou krijgen.
Aardig, maar ik had daar toen al zo mijn gedachten bij omdat ik me dan afvraag wie dan wél die nieuwe fles betaald.
Holthausen niet denk ik, want ik heb verder geen enkele zakelijke binding met hen. Ik mag die fles immers overal laten vullen.
Ik heb de gasboer nog op die toezegging gewezen toen hij zijn verhaal over de afloop van die flessen deed.
Zijn antwoord was dat door die gewijzigde wetgeving, dat verhaal uiteraard ook niet meer opging. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 20:30

RE.gif

Lulverhaal van jouw gasboer, maar goed, je kunt ook gewoon bij Holthausen een nieuwe fles vragen, ze ruilen kosteloos om ongeacht de leeftijd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » wo 1 nov 2017 21:23

Ik hoop dat je gelijk hebt. whistle.gif
Het valt me wel op dat ik bij een snelle rondgang op het net geen enkele kunststof koopfles meer heb gevonden die je kunt laten (bij)vullen, dus geen ruilfles.
Enkele jaren geleden was dat wel anders. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gasfles welke?

Bericht door Micky » wo 1 nov 2017 21:26

RE.gif

Ik heb de laatste fles in Juli dit jaar geruild bij een dealer hier in de buurt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 00:11

JPGeetje schreef: Maar toen ik de laatste keer met mijn blauwe flessen bij mijn vaste gasboer was om ze te laten vullen, wees hij er op dat het vanaf 2020 helemaal is afgelopen met deze hervulbare koopflessen. boos.gif
Naar zijn zeggen is het probleem dat deze flessen jaren in gebruik kunnen zijn zonder te keuren en dat men daar vanaf wil. Ik heb er twee die, als het allemaal waar is, vanaf 2020 helemaal waardeloos worden als het verhaal klopt.
Dat zou dus voor alle flessen die met dit principe werken het geval zijn.
Ik zou me dus nog even goed informeren voordat je zo'n fles gaat kopen. scratch.gif

Had met mijn gasboer hier ook een discussie over wat betreft de blauwe flessen van Primagaz. Wilde een gewone blauwe fles omruilen voor een blauwe lichtgewicht (aluminium) ook van Primagaz maar dat ging niet en kon de gewone blauwe fles wel omruilen voor een gelijkwaardige blauwe fles, dat gaf geen problemen en alleen dus de vulling betalen. Ik wilde de 2 gewone blauwe flessen die ik bij me had (waar ik er overigens 3 van heb) wel inleveren omdat ik al een poosje bezig was met omschakelen naar lichtgewicht en mijn statiegeld terug vorderen maar dat ging dus niet op en de gasboer gaf daar ook het statiegeld dus niet voor terug omdat hij bij zijn leverancier (Primagaz) ook geen statiegeld terug kreeg van Primagaz waarop ik zei wat ik dan met die flessen aan moest. Hij vroeg/zei me dat ik daarvoor maar eens met Primagaz moest bellen want hij had al meer klanten gekregen die hetzelfde aan hem gevraagd hadden. Heb de andere dag naar Primagaz gebeld en de vraag voorgelegd over hoe of wanneer de gewone blauwe flessen eruit gingen en wat er dan ging gebeuren met het geld wat ik destijds voor de flessen betaald heb. Het antwoord van de desbetreffende persoon was duidelijk, ik raakte mijn destijds betaalde statiegeld niet kwijt en er zal wanneer dit aan de orde is ( wanneer de flessen uit productie gaan)een gelijkwaardige vergoeding tegenover staan maar wat dat dan is kon hij mijn nog niet mededelen, maar het geld raakte we zeker niet kwijt want dat kan Primagaz tegenover haar klanten niet maken waren zijn laatste woorden. Dus maar afwachten dan knipoog.gif. Heb overigens wel een nieuwe blauwe lichtgewicht fles erbij gekocht waar ik er nu 3 van heb en dus genoeg. De 3 (oude) blauwe flessen die ik dus ook nog heb en die nu door mijn zoon in gebruik zijn voor de verhuur van zijn BBQ' s blijven dus nog in m'n bezit totdat ze er dus uitgaan en dan maar kijken wat dat dan oplevert. weenie.gif

PS. dus ik zou de flessen nog maar bewaren want er is nog hoop mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Gasfles welke?

Bericht door djanssen » do 2 nov 2017 08:28

Voorlopig dus dan maar een eigen gasflessen opslag beginnen? Kan iemand misschien iets centraal regelen voor de forumleden? :-)
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gasfles welke?

Bericht door Daphne » do 2 nov 2017 08:32

RE.gif RE.gif

Wel vreemd dat ze het bij Primagaz over statiegeld hebben terwijl het een koopfles betreft.

Wij hebben er nog 1 thuis staan maar niet meer in gebruik. Als het waar is dat er nog geld retour komt blijft ie nog maar even staan.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 08:58

RE.gif

Klopt Daphne het is/zijn koopflessen. Had het verkeerd omschreven, maar dat er iets tegenover staat tezijnertijd is mijn wel toegezegd zoals ik hierboven al beschreef. thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gasfles welke?

Bericht door Hobby Linka » do 2 nov 2017 09:44

RE.gif

Ik heb me aardig genaaid gevoeld met de blauwe Primagaz flessen. Denk maar niet dat ik ooit een Primagaz fles koop. Als de huidige fles over datum is maak ik er wel een vuurhaard van.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 10:28

RE.gif

Waarom gen...d gevoeld.............er zat toch wel gas in mrgreen.gif , lekker bewaren. Wat er in het vat zit verzuurd niet en ik houd me eraan wat me is toegezegd door Primagaz mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » do 2 nov 2017 10:29

Ik weet niet of het voor alle merken (kunststof) statiegeld flessen geldt, maar bij de BP-flessen (Benegas) krijg je bij "aanschaf" van de fles een voucher.
Deze moet je goed bewaren want als je de fles ooit wil inleveren en je statiegeld terug wilt krijgen, dan moet je die voucher over leggen.
Geen voucher, dan is je BP-fles waardeloos en krijg je geen statiegeld meer terug.
Ik kan me voorstellen dat andere merken statiegeldflessen ook een soortgelijke werkwijze hebben.
Voor koopflessen is dat uiteraard niet aan de orde. Die koop je en zijn dan verder van jou.
Bij statiegeldflessen (ruilflessen) komt de lege fles tijdens zijn leven in principe regelmatig bij het vulstation van de flesseneigenaar.
Daar wordt de fles "gecontroleerd" voordat ze weer gevuld wordt en uitgeleverd.
Deze controle vindt bij eigendomsflessen die je bij de gasboer laat vullen, niet plaats.
En dat is nu juist het knelpunt wat er toe geleid zou hebben dat deze flessen vanaf 2020 niet meer gevuld mogen worden.
Voor statiegeldflessen blijft het gewoon zoals het nu is, aldus mijn gasboer.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 10:41

RE.gif

Jan, de blauwe Primagaz koopflessen, want dat zijn het worden ook bij iedere vulbeurt gecontroleerd bij Primagaz en deze mogen officieel ook alleen maar gevuld worden door Primagaz kijk maar wat er op de fles staat!!!! Dat dit door velen van ons (mij uitgezonderd) niet gehandhaafd wordt doet niet terzaken maar zodra de flessen aan inlevering toe zijn (wanneer je het volgens de richtlijnen van Primagaz doet) neemt primagaz ze in en daar staat dan een vergoeding tegenover wat ik al eerder in dit draadje schreef.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » do 2 nov 2017 11:12

RE.gif
Weet je zeker dat de flessen gekocht, dus van jou zijn?
Bij een eigendomsfles ben je namelijk vrij in waar jij hem laat vullen; dat hoeft dus niet bij het flessenmerk te zijn.
Bij statiegeldflessen (het statiegeld voor BP-flessen is €55,-!!) ben je gehouden aan het merk.
Deze flessen "mogen" dus niet door een willekeurige gasboer/vulstation gevuld worden maar worden in principe omgeruild voor een volle, door de flesseneigenaar gevulde fles.
Dat gas is over het algemeen ook aanmerkelijk duurder (het dubbele) dan het gas wat door een gasboer wordt geleverd.
Dat is het verdienmodel van de grote gasjongens.
Ik betaal bij de gasboer ong. €2,- per kilo propaangas en €2,50 voor het vullen van de grote Holthausen-fles, wat dan neerkomt op ca. €22,50 voor een fles die helemaal leeg was.
Een grote fles BP-Light zal ergens in de buurt van de €40,- zitten voor dezelfde hoeveelheid propaangas. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 12:35

RE.gif

Volgens mij heb je nog een blauwe fles toch als ik het goed gelezen heb en daar kun je op zien wat er op staat "Alleen te vullen door Primagaz" dus ook met koopfles van Primagaz knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Gasfles welke?

Bericht door JPGeetje » do 2 nov 2017 12:40

RE.gif
Als die fles van jou is, bepaal jij waar je de fles vult en is dat niet aan Primagaz om te bepalen! whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Gasfles welke?

Bericht door karelV » do 2 nov 2017 12:45

RE.gif

Je bent in alles vrij om te doen en te laten. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gasfles welke?

Bericht door Hobby Linka » do 2 nov 2017 16:18

RE.gif

Alleen zijn er genoeg vulstations die weigeren om jouw eigen fles te vullen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Gasfles welke?

Bericht door Den Adriaan » do 2 nov 2017 16:27

Ik heb twee stalen gasflessen die ik zelf vul bij een gasstation.
Maar voor Spanje heb ik zo een knoert van een kunststof fles.
Daar doe je lang mee joh!
En als ik weer in Spanje ben ruil ik hem om voor een volle.
Het gas is daar een stuk goedkoper dan hier.
En de aansluiting naar de gasslang is fantastisch, gewoon er op klikken en klaar ben je.
Dat is different koek in plaats zoals bij ons de slang er op aansluiten met tegengestelde draaiing.

Afijn, dadelijk zitten we er weer warmpjes bij!

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”