Wel of niet zelf gasfles vullen.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Hobby Linka » za 3 mar 2018 08:01

RE.gif

Bedenk wel dat bij deze temperaturen (onder 0) de LPG tank niet helemaal leeg gaat. LPG is een mengsel van Propaan en Butaan. Butaan verdampt niet onder de 0 graden. Of je moet de tank op de een of andere manier verwarmen. Daar zijn hulpmiddelen voor.
gas deken.jpg
gas deken.jpg (4.48 KiB) 1083 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 08:58

De 1e aangebroken fles is nog niet leeg maar ik verwacht vandaag toch wel dat de kachel gaat tikken knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

martijn v o

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door martijn v o » za 3 mar 2018 09:21

Zoals het kacheltje op de camping tikt, tikt het nergens is toch het spreekwoord?

janlies
Berichten: 24
Lid geworden op: do 28 jan 2010 19:38

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door janlies » za 3 mar 2018 10:37

Ik heb een 80% lpg fles gekocht voor de caravan incl filter is wel nodig .
Voorheen zelf kunststof flessen vullen maar de keuring datum was verlopen ik wil geen risico lopen
dus nu de fles aan geschaft.
Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt op de camping ( ook buiten jou schuld)
dat er schade ontstaat of erger de verzekering betaald niet uit,
omdat je bewust dingen doet die niet zijn toegestaan.
janlies. ford Mondeo mk 4 2008 automaat diesel 170 pk ( 2000 kg trekken)
Hobby 650 ul 2016

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Hans 555 » za 3 mar 2018 10:42

RE.gif
Ik heb ook even gedacht om een LPG fles met 80% vulsysteem te kopen. Maar zo'n fles kost bijna € 300,00. Dat was net even teveel voor Bruin. Ga wel gasflesjes ruilen en na 10 jaar koop ik weer een nieuwe groene fles.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 10:52

Inmiddels heb ik de 1e fles afgekoppeld. De kachel ging niet uit (tikkende ontsteking) maar brandde op een laag pitje door waarbij er nog maar weinig warmte uit kwam.

Is dat mogelijk het restant Butaan ?

Zo even naar Intratuin voor een 10 kg variant.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 11:12

Hobby Linka schreef:RE.gif

Bedenk wel dat bij deze temperaturen (onder 0) de LPG tank niet helemaal leeg gaat. LPG is een mengsel van Propaan en Butaan. Butaan verdampt niet onder de 0 graden. Of je moet de tank op de een of andere manier verwarmen. Daar zijn hulpmiddelen voor.
gas deken.jpg
de disselbak is ook verwarmd mrgreen.gif
Hans 555 schreef:RE.gif
Ik heb ook even gedacht om een LPG fles met 80% vulsysteem te kopen. Maar zo'n fles kost bijna € 300,00. Dat was net even teveel voor Bruin. Ga wel gasflesjes ruilen en na 10 jaar koop ik weer een nieuwe groene fles.
dat zijnde lichtmetalen flessen ik heb €250 betaald voor 2 flessen.
Laatst gewijzigd door Michel1975 op za 3 mar 2018 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Fred N » za 3 mar 2018 11:15

@ janlies
Je moet er niet aan denken dat er iets gebeurt op de camping ( ook buiten jou schuld)
Ik ben reuze benieuwd wat je met iets bedoeld. Ik heb er geen voorstelling bij. weenie.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 11:18

PremiumDiscovery schreef:Inmiddels heb ik de 1e fles afgekoppeld. De kachel ging niet uit (tikkende ontsteking) maar brandde op een laag pitje door waarbij er nog maar weinig warmte uit kwam.

Is dat mogelijk het restant Butaan ?

Zo even naar Intratuin voor een 10 kg variant.
Zat er butaan bij in dan? dat is alleen bij LPG, normaal gaat een propaanfles helemaal leeg, maar met deze kou komt het laatste er wel vaker moeilijker uit, disselverwarming helpt dan of gewoon omwisselen is net zo makkelijk. 2 jaar geleden met het forumweekend hadden we met de kachel in de tent hetzelfde, het gas wil dan bijna niet meer verdampen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 11:33

Die kip scandics waren hun tijd ver vooruit mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 11:37

Vind je scratch.gif
99 van de 100 kampeerders hebben het niet nodig en dan is het verwarmen van de disselkast slechts verspilde energie. Ik heb niet het idee dat er veel gas in de fles is achtergebleven.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 12:05

Als je gaatwinterkamperen komt er ook veel kou vanuit de dissel. Bij een vloeistofverwarming gaat er veel minder energie verloren met de kleine convectors dan bij een hete lucht verwarming. Komt bij dat heel aangename warmte is. Ik krijg bij rngverwarming vaak last van droge ogen dat heb ik nu niet.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 12:12

Kou vanuit de dissel kan ik me niet voorstellen omdat deze voorop de opbouw is geplaatst en dus functioneel een aparte ruimte is.

Een Alde vloeistofverwarming kan bij onze hut ook als optie worden besteld, maar daarvoor heb ik Dési nog onvoldoende van winterkamperen kunnen overtuigen knipoog.gif Al is het nu wel heel goed toeven op de camping thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 12:17

Wij slapen zeg maar tegen de disselruimte aan. Als je dan tegen de rand aan ligt heb je anders doorslag van de kou. Dat heb je nu niet. Daarnaast staat het water ook in de dissel dus de leidingen kunnen ook niet bevriezen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 12:22

Mogelijk is bij ons de scheidingswand tussen opbouw en disselbak beter geisoleerd, geen idee.
De watertank staat onder de rondzit, dus net een wat andere indeling.

Vraag me wel af hoe dit bij de Kip's zit die geen vloeistofverwarming hebben. Zit de watertank dan ook in de (onverwarmde) dissel ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 12:27

RE.gif dat van de isolatie weet ik bij de kip niet bij de Tabbert kwam er destijds wel wat kou vanaf. Voor wat betreft de plaatsing van het water is het zo dat bij de meeste oudere caravans de tanks vaak in de disselbak staan.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 12:32

PremiumDiscovery schreef:Kou vanuit de dissel kan ik me niet voorstellen omdat deze voorop de opbouw is geplaatst en dus functioneel een aparte ruimte is.

Een Alde vloeistofverwarming kan bij onze hut ook als optie worden besteld, maar daarvoor heb ik Dési nog onvoldoende van winterkamperen kunnen overtuigen knipoog.gif Al is het nu wel heel goed toeven op de camping thumbup.gif
Bij de kip zit hij in de caravan, de vloer van de dissel is dezelfde en doorlopend als de vloer van de caravan en dus ook geïsoleerd, de kleppen zijn ook geïsoleerd en de ketel staat erin, dus de hitte van de ketel gaat niet verloren in een kastje maar warmt ook de dissel mee. Uiteraard kocht je een dergelijke caravan ook om mee naar de kou te gaan. De watertank wordt direct door de leiding verwarmd, echt warm wordt het er niet hoor dan zou je water ook warm worden, maar het blijft gewoon goed boven 0


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door JPGeetje » za 3 mar 2018 13:47

Als het gas in de disselruimte staat moet dit een geventileerde ruimte zijn. Er zitten dan openingen in de vloer (of de vloer is een rooster) waardoor evt. lekkend gas naar beneden weg kan ventileren.
Het verwarmen van zo'n ruimte is dus in feite dweilen met de kraan open.
Om die reden lijkt mij ook een caravan waarin de drinkwateropslag in de dissel zit waar ook het gas is opgeslagen, per definitie geen wintercaravan zal/kan zijn.
Waarschijnlijk is bij zo'n caravan dan ook de wand tussen dissel en woonruimte niet geïsoleerd. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door PD » za 3 mar 2018 14:13

Inmiddels de 1e fles gewisseld voor een grote. De 2e zal dit weekend waarschijnlijk niet leeg komen.
Afbeelding
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Stigter » za 3 mar 2018 14:13

Warme lucht gaat omhoog en blijft daardoor in de disselbak lijkt mij. Gas moet via ventilatieroosters weg kunnen onderin inderdaad.
Dan is er toch geen verlies van energie of begrijp ik het verkeerd?
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Micky » za 3 mar 2018 14:52

JPGeetje schreef:Als het gas in de disselruimte staat moet dit een geventileerde ruimte zijn. Er zitten dan openingen in de vloer (of de vloer is een rooster) waardoor evt. lekkend gas naar beneden weg kan ventileren.
Het verwarmen van zo'n ruimte is dus in feite dweilen met de kraan open.
Om die reden lijkt mij ook een caravan waarin de drinkwateropslag in de dissel zit waar ook het gas is opgeslagen, per definitie geen wintercaravan zal/kan zijn.
Waarschijnlijk is bij zo'n caravan dan ook de wand tussen dissel en woonruimte niet geïsoleerd. weenie.gif
sorry, maar het is geen dweilen met de kraan open, idd zit er een rooster direct onder de fles daar komt geen koude lucht binnen, want koude lucht zakt en er zitten 2 roosters in de zijwand achter een tussenschot, de ketel staat voor deze roosters en zuigt hier zijn verse lucht voor de verbranding aan, ik durf te beweren dat ik minder gas verbruik in de winter dan elke andere gelijk grote caravan met ring verwarming
Het zijn allemaal aannames die je doet terwijl mijn caravan (en die van Michel) keihard het tegendeel bewijzen whistle.gif

RE.gif Nee Arnold, het is exact zoals jij schrijft thumbup.gif
Bijlagen
IMG_0420.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Michel1975 » za 3 mar 2018 17:51

Ik volg de conclusie ook niet helemaal. Een caravan met water en gas in de dissel zou geen wintercaravan zijn? Bj ons is de breking overigens anders. De ketel ligt onder het bed. In de dissel zit een convector en het tanken voor de glycol. Water staat er naast en daarnaast de wee gasflessen met een rooster er onder voor ventilatie.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”