Wel of niet zelf gasfles vullen.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 14:34

Het vullen van een gasfles (tank) is voor mij niet spannend. Vroeger deed je niet anders met de gastank onder de hoedenplank in de auto.
Tegenwoordig koop je een nippel waarmee je zelf de propaan gasflessen aan de pomp kan vullen.
Natuurlijk moet je goed de 80% vulling in de gaten houden daar er geen vulstopventiel op zit, maar de normale propaan gasfles zouden ook geschikt zijn voor LPG aan de pomp.

Iemand ervaring hiermee ?
Iemand vertelde mij dat je dan wel filter zou moeten gebruiken daar LPG vuiler is dan propaan.

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door blazoen » zo 15 mei 2016 14:57

Deze mening is bedoeld om iemand af te zeiken maar wel serieus bedoeld.
Als je geen verstand hebt van gassen en van drukvaten, blijf er liever van af. Het is te gevaarlijk om zelf te doen. De gevolgen van ondeskundig handelen kunnen enorm zijn.

Dus laat svp het gas door een erkend bedrijf vullen.

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 15:03

awhoea.gif iemand ? je bedoelt NIEMAND haphop.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Conradi » zo 15 mei 2016 15:05

Er zijn van die dingen waarvan je alleen kunt hopen dat je buurman op de camping 't nooit zou doen.... :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Pino » zo 15 mei 2016 15:12

Er zijn speciale LPG flessen voor de caravan. Die kun je wel zelf vullen aan de pomp. Bekijk eens het verschil in specificaties tussen die speciale LPG fles en de huis tuin en keuken propaan fles. Dan begrijp je dat er wat verschillen zijn in hoe de verschillende gassen zich gedragen bij verschillende temperaturen. Mocht je van plan zijn met je caravan op zomer vakantie te gaan en er is een kans dat hij in de zon komt te staan of rijden dan zeker even opletten
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 15:22

Pino, Vandaar dat ik begrepen heb dat het maar tot 80% gevuld mag worden i.v.m. uitzetten van gas

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Kingpin1966 » zo 15 mei 2016 15:24

RE.gif
Flessen zonder vulstopventiel mogen niet voor LPG gebruikt worden, ook al vul je hem maar voor 80%.
De pomp zal je weigeren een dergelijke fles te laten vullen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 15:38

ik weet niet of ik de link hier mag plaatsen zo niet haal moderator het wel weg.

ik ben er al uit als ik dit lees.....http://gaswinkel.com/lpggasfles/zelfpro ... vullen.htm

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Ab » zo 15 mei 2016 15:47

Dat mag blijven staan.
Zeer zinvolle en duidelijke informatie.
Graag te lezen door een ieder die zelf flessen wil vullen.
Hiermee is alles wel gezegd denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 16:10

Dank je Ab , ook hier wijzer geworden.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Fred N » zo 15 mei 2016 16:54

Er zijn van die dingen waarvan je alleen kunt hopen dat je buurman op de camping 't nooit zou doen.... :roll:
Van het voorjaar nog met Pino, PremiumDiscovery, VIP Premium en Lkimman gestaan op de camping in Woudenberg.
Toen ik de gasflessen uit de kofferbak uit de auto haalde heb ik ze meteen gewaarschuwd, er zit LPG in.
Ik mocht gelukkig blijven. awhoea.gif ik ben niet weggestuurd. thumbup.gif

Op het laatste Caravan forum Weekend stond ik bij de feesttent. Als ik het goed begrijp heb ik dus 35 combinaties + 85 medeformers in gevaar gebracht tijdens de BBQ. [aschrik.gif]

BTW dit draadje komt wel minimaal een keer of 3 per jaar voorbij. zucht.gif

On topic
iemand vertelde mij dat je dan wel filter zou moeten gebruiken daar LPG vuiler is dan propaan.
Zelf gebruik ik geen filter.
Ik heb hier naar gezocht op het camper-forum daar wordt heel veel gebruik gemaakt van LPG om te koken en te verwarmen.
Ook hier was men van mening dat het minimaal tot niets is wat er wordt uitgefilterd.
Met deze wijsheid zit er bij mij dus al jaren geen filter tussen, voor de prijs hoef je het niet te laten.

In binnen en buitenland wordt hier LPG getankt noem een land of de vulnippel is gebruikt
9 liter in de groene fles
18 liter in de grijze fles.
Zit je altijd goed. thumbup.gif

suc6 met vullen
aflower.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Conradi » zo 15 mei 2016 17:42

RE.gif
Ik ben een leek, op gasgebied althans, dus kan ik niet beoordelen of je anderen in gevaar hebt gebracht, ik was er verder ook niet bij :wink:

Wat ik begrepen heb mag LPG alleen in een geschikte fles worden bewaard. TS wil echter LPG in een gewone gasfles opslaan. Afgezien van de vraag of dat technisch nou wel of niet kan, begrijp ik dat het verboden is.
Daarmee is het einde verhaal, of heb ik iets gemist?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door meeder » zo 15 mei 2016 17:49

Klopt, LPG mag nooit in een daarvoor niet geschikte fles.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Fred N » zo 15 mei 2016 19:01

RE.gif RE.gif
Het is niet toegestaan om grijze en groene gasflessen zelf te vullen, dat klopt.
Dat is onderhand hoop ik wel bekend hier op het forum.
Maar om nu te roepen dat het zo gevaarlijk is dat begrijp ik niet. weenie.gif
Zelf vul ik ze wel dat is een keus die je zelf maakt er is niets gevaarlijk aan.

martijn v o

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door martijn v o » zo 15 mei 2016 19:38

RE.gif Het is verboden om ze niet gecertificeerd zelf te vullen dus dat geldt ook voor jou. Dat je dat toch doet moet je lekker zelf weten, maar ik keur het af, en dat mag ik lekker ook zelf weten.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door deusjevo » zo 15 mei 2016 19:41

Ik heb ook een vulnippel en als je voor een lege fles 9 liter aanhoudt en verder ook weet waar je mee bezig bent is er niets aan de hand.
Ik zou het echter niet aanraden als je niet met de materie op de hoogte bent.
Oh ja, ik neem ook gasbommen uit gastankers dus ben er redelijk mee op de hoogte trouwens. zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Micky » zo 15 mei 2016 20:01

Het gevaar zit hem juist in dat de fles niet helemaal leeg is, hoe ga je dan aan de pomp bepalen wanneer er 80% inzit scratch.gif zeker als het koud is blijft er vaak butaan achter in de fles, toch komt er dan niets meer uit, maar de fles is niet leeg....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Hans1954 » zo 15 mei 2016 20:38

Als men het over 9 liter heeft in een 11 kilo-fles, blijft er zat ruimte voor de damp over. Ga maar na: een volledig gevulde 11 kg propaan-fles, bevat ruim 21 liter propaan. En dan blijft 20% ruimte over voor dampspanning. De wanddikte van de propaan-fles kan normaliter in alle gevallen de druk aan die kan ontstaan. 9 liter is dus aan de zeer veilige kant. Of de fles leeg is voor vullen, kan met een weegschaal simpel vastgesteld worden. Tarra staat tenslotte op elke fles. Als het dus niet erger was dan dit zou het geen enkel probleem zijn. Dat gaat het wel geheid worden omdat er toch mensen zijn die blijven vullen totdat de pomp afslaat. De fles zit dan tjokvol zonder enige ruimte voor expansie. In de zon krijgt de fles na korte tijd en een luide knal het oud-Hollands tulpuiterlijk. Niet aan beginnen dus.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Paul » zo 15 mei 2016 20:45

Ik hou het lekker bij mijn gecertificeerde gasdamptank met 80% vulstop, wel zo een veilig gevoel. Niet alleen voor mij en mijn gezin, maar ook de mensen die om mij heen op de camping staan.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Ageeth
Berichten: 157
Lid geworden op: za 18 jun 2011 10:54

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Ageeth » zo 15 mei 2016 22:05

Ik ken iemand die ook zelf zijn gasfles bij de pomp vult. Inderdaad tot 80%.
Bij bemande pomp laten ze het niet toe dat je gasflessen bijvult ivm het risico maar bij onbemande pompen kan het wel.
Zelf zou ik het risico niet nemen, ik ben toch al een beetje een bange poeperd als het om gas gaat. [aschrik.gif]
Oh ja, diegene die ik ken weegt dus van te voren eerst zijn fles om te bepalen hoeveel hij erin gooit.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Paul » zo 15 mei 2016 22:06

Volgens mij bestaan er in Nederland geen onbemande tankstations die lpg verkopen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door deusjevo » zo 15 mei 2016 22:38

RE.gif

Voor zover ik weet ook niet.
E zijn hier wel 24 uurs pompstations met LPG waarbij je met een Tankpas bij een kassa kan betalen echter als de kassa dicht is (meestal van 23.00 tot 06.00) gaat de LPG pomp ook dicht.
Nachtservice is er dus niet voor de LPG dan.
Laatst gewijzigd door deusjevo op zo 15 mei 2016 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door pieteman » zo 15 mei 2016 23:03

u wilt mij toch niet wijs maken dat een pomp bediende achter zijn balie vandaan komt om te kijken of u wel de geschikte lpg tank vult of toch stiekem een groene propaanfles ? Tuurlijk er hangen camera's maar bij drukte aan de balie let hij toch echt niet op lijkt mij.

Ps: ik ben al overtuigd ik gebruik alleen propaan

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door Willem_uit_Goes » zo 15 mei 2016 23:15

Ook het vullen van losse "officiële" LPG-flessen (in mijn geval voor de heftruck) is sinds kort verboden bij onze pomp.

Ze hebben een ruilsysteem ingevoerd. Lege flessen worden op afroep opgehaald en er worden volle terug gezet.

En inderdaad, de pompbediende controleert erop, wat natuurlijk niet wil zeggen dat die controle 100% is.
Laatst gewijzigd door Willem_uit_Goes op zo 15 mei 2016 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of niet zelf gasfles vullen.

Bericht door deusjevo » zo 15 mei 2016 23:16

RE.gif RE.gif

Ik denk wel dat dat bij zijn taak hoort maar of dat altijd gebeurd, ik denk het niet. weenie.gif
De LPG pomp staat voor zover ik weet ook altijd onder camerabewaking.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”