welke omvormer voor koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door pd0bao » di 3 jan 2017 12:11

@theotrucker De laadstroom door een accu wordt nauwelijks bepaald door de inwendige weerstand (Ri) die bedraagt nl slechts enkele milli-ohms en dan nog minder bij een geladen accu dan bij een lege. De wet vat van Ohm luidt nog steeds : I is U : R. De I in Ampères zou dus groter moeten worden bij de ladende accu. Dat doet ze niet, stroom wordt kleiner doordat (tegen) spanning U (van de accu dus) groter wordt: er wordt immers geladen plus lader op plus accu en zo ook min op min. Het is overigens een veel gemaakte denkfout die ik op veel fora zie. Als spanning (U) van lader en accu gelijk zijn loopt er geen of nauwelijks nog stroom ,dit wordt toegepast bij spanningsbegrensd laden zoals nu gebruikelijk is. Er wordt dus geladen op een steeds kleiner wordende spanning tw U lader verminderd met (stijgende) U accu en derhalve neemt stroom I af. Met groet, Jaap.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door theotrucker » di 3 jan 2017 16:43

Jaap, jouw verhaal klopt helemaal, Maar als ik mijn motoraccu, 21 Ah AGM, aansluit op mijn ouderwetse autolader met Amperemeter die Max 10 A kan leveren wordt de laadstroom nooit groter dan 1,5 tot 2 A.
Dit kan volgens mij toch alleen aan de inwendige weerstand liggen?
Ik heb hem ook wel eens op de eerste accu van de vrachtwagen aangesloten, gezien vanaf de massa.
Dan gebeurt er ook niets geks met de accu alhoewel ik hier nooit de stroom gemeten heb.
Als ik overstart dan komen die 100 of 200 A uit de vrachtauto, Maar mijn motoraccu merkt daar niets van.
Heb ik hier ergens een denkfout?
Met 64 jaar mag ik nog graag iets leren.
Ik bedoelde eigenlijk dat een kleine accu nooit met heel hoge stroom wordt geladen zelfs als de lader een zeer hoge stroom kan leveren.
Is ondertussen wel zeer ontopic!
Theo
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » do 24 mei 2018 09:27

Effe update.
Dacht dat ad@ de moderator daar is overgepraat heeft dat de koelbox lang kan zonder stroom.
Daarom laat ik de koelbox ongeveer 2keer automatisch op starten dan is deze flink koel, dan zet ik de koelbox ongeveer 4uur uit en snachts gaat de koelbox ook uit.
Dat scheelt toch wat amp per dag, zodoende moet ik de accu's minder snel laden.
Uiteraard hebben wij ook nog de koelkast op gas,indien wij de koelbox niet nodig hebben deze niet gebruikt word. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Jan van Vijven » do 24 mei 2018 12:30

theotrucker schreef: Ik heb hem ook wel eens op de eerste accu van de vrachtwagen aangesloten, gezien vanaf de massa.
Die accu’s staan toch in serie (24 volt)?
Wij laden die altijd met een 24 volt lader...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door pd0bao » do 24 mei 2018 21:51

RE.gif Jan,laatste bericht is van 3 januari 2017 Theotrucker zet daarin een motoraccu van 12 V (AGM) tijdelijk parallel aan een van zijn 2 idd in serie staande accu's à 12 V. Op zich juist : op elk van de in serie staande (VA) accu's staat immers 12 V. van de VA generator De motor en VA accu staan hierbij in parallel ( spanning blijft 12 V de capaciteit in Ah wordt opgeteld. Maar de spanning blijft de vereiste 12 V = Maar hij zal niet meer meelezen vermoed ik, Jaap.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

welke omvormer voor koelkast

Bericht door thmeyer » vr 25 mei 2018 12:49

Beste Forumleden,
Ik ben het met een aantal forumleden eens en met een aantal forumleden minder eens.
Een AGM of een gel-accu is nog steeds een loodaccu die in loop der jaren iedere keer verbeterd is en voorlopige nog niet uitontwikkeld is.
Zo verwacht ik dat de Lithiumaccu (kleiner en tevens meer vermogen) beter en veiliger wordt.
De loodaccu zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
De Lithiumaccu zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu
Terug naar de loodaccu, deze worden tegenwoordig door een elektronische accu niet hoger dan 14,2 tot 14,4 volt maximaal op geladen.
Kom je boven die hogere spanning uit dan krijg je knalgas of te wel waterstofgas. En daar kan de meeste accu’s niet tegen !!!
Door het ontladen van de accu verander de platen in de accu in loodsulfaat. Dat loodsulfaat wordt door bij diepte ontlading(en) en levensduur accu steeds minder actief.
Dit loodsulfaat beslaat alle accu platen. Zowel positieve als negatieve platen krijgen, dan alwaar een isolatielaag of te wel een hogere inwendige weerstand.
Er zijn acculaders die dit proces enigszins kunnen vertragen. Maar er komt een tijd de accu zijn tijd heb gehad.
Het opladen van een kleine 12 volt accu 24 Ah, door middel van 1 accu over een van 2 accu’s van een 24 voltinstallatie hoeft direct niet slecht te zijn. Maar het is niet aan te raden om dit vaak te doen.
Dit gaat ten kosten namelijk van de accu waar je kleine accu “niet parallel” over heb gezet. De stoom die doordat kleine accuutje loopt, loopt ook nog eens extra door die accu, omdat deze in serie staat.
Een 24-volt accu-installatie bestaat “altijd 2 gelijke accu’s” met dezelfde capaciteiten (Ah). Zijn de accu’s niet van gelijke capaciteit, dan is accu met de kleinere capaciteit het eerste “stuk”.
Opmerking: kleine capaciteits (Ah) afwijkingen zullen direct geen invloed hebben op beide accu’s. Accu’s van hetzelfde merk en capaciteit zijn ook niet altijd exact hetzelfde.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door meeder » vr 25 mei 2018 15:41

De laadspanning is in moderne auto's is geregeld hoger dan 14,4V. De actieve regelingen in vooral Euro 6 auto's zetten soms de dynamo uit als het niet nodig is om wat te doen en aan de andere kant laden ze soms met 15V om de accu te regenereren. Als ik de OBD data van mijn auto bekijk en dan de laadspanning volg dan wisselt die behoorlijk.

Om die reden worden in sommige campers tegenwoordig Buck/Boost converters geplaatst om de leefaccu van een stabiele 14,4V te voorzien.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

welke omvormer voor koelkast

Bericht door thmeyer » vr 25 mei 2018 17:44

Beste Meeder,

Ik denk dat we het onderwerp moeten veranderen in: Accu algemeen. Daar kan nog heel veel over geschreven en geroepen worden.

Je ziet het de techniek staat niet stil. Die buck/Boost converters die jij benoemde, werken eigenlijk net als de converters van zonnecellen op je dak. Je heb een wisselde gelijke spanning (bewolking of zonneschijn) en je moet een hogere stabiele spanning hebben om het te veel opwekte energie terug te leveren aan het lichtnet. Voorlopige zal bij een normale 12 volt installatie de maximale laadspanning niet boven de 14,4 volt komen, dit vanwege de maximale gasspanning van 2,35 tot 2,4 volt per cel. De boordspanning van jouw auto wisselt waarschijnlijk omdat het tegenwoordig technisch mogelijke is op het juiste moment en kan, energie levert als het echt nodig is.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”