Enduro lichtgewicht accu
Enduro lichtgewicht accu
Hallo Allemaal,
Begin dit jaar heb ik een mover onder mijn caravan gezet, ik ben blij dat ik dit zelf gedaan heb en niet heb laten doen!
In een uurtje of drie had ik toch weer 275 euro bespaard.
Aangezien ik een beetje een gewicht issue heb, ben ik ondanks de prijs gegaan voor een lichtgewicht accu!
Ik heb gekozen voor een ENDURO LI1220 12V 20ah, daar was ik 350 euro voor kwijt.
Er zit een speciale acculader bij met een LED lampje erin die keurig verkleurd van oranje (laden) naar groen (klaar).
Het laden nadat je de eerste keer hem volledig hebt opgeladen, gaat zeer snel! Na 15 gebruik van de mover is de accu binnen een uurtje weer vol!
Dus op mijn tussenstop o[ een camping gebruik ik hem en daarna weer aan de lader en we gaan weer met een volle accu op doorreis de volgende dag .
Mijn Caravan is zeker niet de kleinste Dethleffs 510 waarbij je al gauw naar de 1600kg gaat beladen.
De mover is zeker niet de snelste maar daar gaat het ook niet om als het aan mij ligt, hij brengt mijn caravan naar plek daar waar ik hem wil hebben en daar gaat het mij om! Ook in gebruik is de accu prima. Licht vooral! 4.5 kg weegt hij slechts! Dat is makkelijk erin en eruit halen! Het zou niet hoeven in de stalling, maar ik heb het toch maar gedaan.
Gewoon even een ervaring om te delen!
Ik hoop dat het duidelijk was, zo niet dan hoor ik het wel!
Groeten Curly
Begin dit jaar heb ik een mover onder mijn caravan gezet, ik ben blij dat ik dit zelf gedaan heb en niet heb laten doen!
In een uurtje of drie had ik toch weer 275 euro bespaard.
Aangezien ik een beetje een gewicht issue heb, ben ik ondanks de prijs gegaan voor een lichtgewicht accu!
Ik heb gekozen voor een ENDURO LI1220 12V 20ah, daar was ik 350 euro voor kwijt.
Er zit een speciale acculader bij met een LED lampje erin die keurig verkleurd van oranje (laden) naar groen (klaar).
Het laden nadat je de eerste keer hem volledig hebt opgeladen, gaat zeer snel! Na 15 gebruik van de mover is de accu binnen een uurtje weer vol!
Dus op mijn tussenstop o[ een camping gebruik ik hem en daarna weer aan de lader en we gaan weer met een volle accu op doorreis de volgende dag .
Mijn Caravan is zeker niet de kleinste Dethleffs 510 waarbij je al gauw naar de 1600kg gaat beladen.
De mover is zeker niet de snelste maar daar gaat het ook niet om als het aan mij ligt, hij brengt mijn caravan naar plek daar waar ik hem wil hebben en daar gaat het mij om! Ook in gebruik is de accu prima. Licht vooral! 4.5 kg weegt hij slechts! Dat is makkelijk erin en eruit halen! Het zou niet hoeven in de stalling, maar ik heb het toch maar gedaan.
Gewoon even een ervaring om te delen!
Ik hoop dat het duidelijk was, zo niet dan hoor ik het wel!
Groeten Curly
Audi A6 Avant 2.7 V6 TDI | Dethleffs Beduin Luxus 510V | en af en toe voor de fun Volkswagen Golf Cabriolet MK1
Re: Enduro lichtgewicht accu
Wij hebben ook deze accu en zijn er ook tevreden over. Met name het lage gewicht en de geringe meerprijs bij de nieuwe mover gaf de doorslag
Tip : Haal de accu er wel uit als de caravan voor langere tijd in de stalling staat. Hij moet ongeveer om de 2 a 3 maanden weer vol geladen worden ( staat in instructie boekje ). Ik heb dit onlangs gedaan en hij stond binnen 30 min weer op groene lampje, dus vol.
Tip : Haal de accu er wel uit als de caravan voor langere tijd in de stalling staat. Hij moet ongeveer om de 2 a 3 maanden weer vol geladen worden ( staat in instructie boekje ). Ik heb dit onlangs gedaan en hij stond binnen 30 min weer op groene lampje, dus vol.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Hebben jullie een indicatie hoe lang je kunt moveren met
een volle accu?
een volle accu?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Q Curly, uit de benaming blijkt (mij) niet duidelijk of hier sprake is van een Lithium
accu of toch, een Lithium- Ion type ? Jaap
accu of toch, een Lithium- Ion type ? Jaap
Re: Enduro lichtgewicht accu
Wij hebben ook een enduro mover en overwegen ook een licht gewicht accu, bedankt voor de info hierover.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Enduro lichtgewicht accu
RE.gif
Denk dan ook even aan een PPP van Reich (die hebben het eigenlijk van Victron gejat..) kan en mag een jaar in de caravan en in de kou blijven alvorens opgeladen te moeten worden. Na dat jaar kun je nog steeds moveren voor je gaat laden.
Laad ook supersnel op, ook tijdens rijden zonder aanpassingen.
Edit,
Tijdens rijden laad eigenlijk het snelst, ik geloof iets van twee uur en de boel is weer vol.
Denk dan ook even aan een PPP van Reich (die hebben het eigenlijk van Victron gejat..) kan en mag een jaar in de caravan en in de kou blijven alvorens opgeladen te moeten worden. Na dat jaar kun je nog steeds moveren voor je gaat laden.
Laad ook supersnel op, ook tijdens rijden zonder aanpassingen.
Edit,
Tijdens rijden laad eigenlijk het snelst, ik geloof iets van twee uur en de boel is weer vol.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Enduro lichtgewicht accu
De Enduro LI 1220 is een zogenaamde LiFePo batterij, één van de meerdere soorten van Li ion batterijen. Wat minder energiedens dan andere veel gebruikte Li ion technologieën, maar veiliger dan sommige anderen en nog altijd veel lichter dan de traditionele loodbatterijen. Wat ik niet snap is dat men aangeeft dat de batterij om de 2-3 maanden moet opgeladen worden. De zelfontlading van LiFePO en andere Li ion chemies is erg laag, typisch beneden 2% per maand. Elke Li ion batterij zou het met gemak een winter zonder opladen moeten uithouden.
Re: Enduro lichtgewicht accu
RE.gif
Hij zou het ook een winter in de stallign uit moeten houden, maar het staat in de handleiding nadrukkelijk beschreven, en aangezien ik er van uit ga dat ze het er niet voor niets in zetten, doe ik dit ook gewoon. Better safe then sorry!
Hij zou het ook een winter in de stallign uit moeten houden, maar het staat in de handleiding nadrukkelijk beschreven, en aangezien ik er van uit ga dat ze het er niet voor niets in zetten, doe ik dit ook gewoon. Better safe then sorry!
Laatst gewijzigd door Daphne op do 20 nov 2014 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Re: Enduro lichtgewicht accu
Afgelopen zomer heb ik hem de avond voor vetrek opgeladen, de ochtend van vertrek +/- 10 min gemoverd ( vlak op stenen/asfalt )Ab schreef:Hebben jullie een indicatie hoe lang je kunt moveren met
een volle accu?
Op de camping heb ik nog eens 10 min gemoverd op ongelijk bosterrein. Daarna de caravan aan het stroom en de accu geladen. Even in de gaten gehouden hoe snel opgeladen, maar na +/- 20 min. gaf de accu alweer groen lampje.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Ik weet niet hoe het met bovenstaande accu's (lithium)is , maar bij mijn Sensell accu moet je wel de steker van de acculader uit de accu halen, er loopt een minimale lekstroom via deze acculader, dus als je hem de hele winter daaraan in de caravan laat zitten, dan kan hij weleens een stuk minder vol zijn als dat je dacht.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Enduro lichtgewicht accu
Dat is voor alle laders aan te raden, tenminste, als ze niet in het stopcontact zitten als onderhouds/druppellader.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Hoewel ik best wil geloven wat je hier schrijft, zit daar toch een stukje ongeloofwaardigheid in.Weinsberg schreef:Afgelopen zomer heb ik hem de avond voor vetrek opgeladen, de ochtend van vertrek +/- 10 min gemoverd ( vlak op stenen/asfalt )Ab schreef:Hebben jullie een indicatie hoe lang je kunt moveren met
een volle accu?
Op de camping heb ik nog eens 10 min gemoverd op ongelijk bosterrein. Daarna de caravan aan het stroom en de accu geladen. Even in de gaten gehouden hoe snel opgeladen, maar na +/- 20 min. gaf de accu alweer groen lampje.
Je schrijft dat je in totaal ong. 20 min. hebt gemoverd; 10 min. onder lichte omstandigheden en 10 min. onder zwaardere omstandigheden.
De daarbij gebruikte energie wordt in dezelfde tijdspanne ook weer aan de accu toegevoegd m.b.v. de lader.(20 min.)
Dat zou dus betekenen dat de acculader ongeveer net zoveel vermogen kan leveren dan de accu deed tijdens het moveren.
Dat kan er bij mij niet in want dan mag je een knots van een oplader paraat hebben.
Daarom twijfel ik aan de oprechtheid van het groene lampje.
E.e.a. zou je kunnen controleren door een kilowatuurmetertje (er is er zaterdag 22-11 weer een in de aanbieding bij de Aldi) tussen stopcontact en oplader te zetten.
Als de accu werkelijk vol is als het groene lampje gaat branden, dan zou je dat moeten kunnen zien op dat Kwh-meterje aan het veel lager wordende opgenomen vermogen. De oplader gaat immers over in de druppelladerstand en zal dan vrijwel geen stroom meer verbruiken.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Enduro lichtgewicht accu
Daar zit wel wat in..
De laadtijd zou dan bijna gelijk zijn aan de movertijd.
Onder zware omstandigheden trekt een mover maar zo 60 A of zelfs meer. In lichte omstandigheden minder.
Dat zou betekenen dat de lader zo'n 40 A (of zo) zou moeten laden..
Dat lijkt me ook erg veel.
De laadtijd zou dan bijna gelijk zijn aan de movertijd.
Onder zware omstandigheden trekt een mover maar zo 60 A of zelfs meer. In lichte omstandigheden minder.
Dat zou betekenen dat de lader zo'n 40 A (of zo) zou moeten laden..
Dat lijkt me ook erg veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Dat ligt er ook aan of tijdens het moveren van 10 minuten de mover continu aan het werk is geweest of met tussenpozen. Moveren, stoppen, naar de andere kant van de caravan lopen, weer een stukje moveren... op die manier. Dan kan de effectieve tijdsduur lager zijn dan de totaaltijd van het moveren.
Een KwHmeter voor in het stopcontact kan bij het opladen het opgenomen vermogen makkelijk meten. Voor het verbruikte vermogen zal een 12V kwhmeter gebruikt moeten worden. Ik weet alleen niet of die makkelijk te krijgen zijn voor 40 tot 60A.
Een KwHmeter voor in het stopcontact kan bij het opladen het opgenomen vermogen makkelijk meten. Voor het verbruikte vermogen zal een 12V kwhmeter gebruikt moeten worden. Ik weet alleen niet of die makkelijk te krijgen zijn voor 40 tot 60A.
Hobby 560 CFe Excellent (2011) - Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 150pk 370 Nm (2015)
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter
Re: Enduro lichtgewicht accu
RE.gif
In dit geval kun je de Kwh-meter gerust aan de primaire zijde plaatsen.
Je meet dan weliswaar de verliezen in de lader mee maar dat is niet erg.
Waar het om gaat; wordt er geladen of staat de lader in de druppellaad-modus (wat het groene lampje in feite suggereert), zul je duidelijk kunnen zien
In dit geval kun je de Kwh-meter gerust aan de primaire zijde plaatsen.
Je meet dan weliswaar de verliezen in de lader mee maar dat is niet erg.
Waar het om gaat; wordt er geladen of staat de lader in de druppellaad-modus (wat het groene lampje in feite suggereert), zul je duidelijk kunnen zien
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Enduro lichtgewicht accu
Hang me even niet op aan die 20 min, maar het duurde iig niet een uur voordat hij weer vol geladen was ( lees groen lampje ) ....en het moveren is niet continue, maar zoals in andere reactie beschreven met tussenpause. Je moet wel heel ver met je caravan staan als je thuis en op de camping continue 10 min aan het moveren bent ( dus caravan in beweging )
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Enduro lichtgewicht accu
Van LiFePO4 accu's is bekend dat ze de langste levensduur hebben als ze koel worden opgeslagen en dat ze niet volledig geladen blijven tijdens de opslag. Volledig ontladen bewaren kan ervoor zorgen dat ze defect raken. Kijk maar naar Li-ion accu's van een laptop: als de laptop permanent aan de netspanning hangt gaan ze defect. Bekend fenomeen. Daarom worden dit soort accu's 40% opgeladen bewaard bij de fabrikant.
Ik denk dat de instructie om de LiFEPO4 accu's volledig op te laden ingegeven is om uit te sluiten dat ze per ongeluk nagenoeg volledig ontladen worden opgeslagen.
Ik sla de accu vorstvrij in e schuur op na ze volledig te hebben opgeladen. Niet ideaal, maar niet al te verkeerd.
Ik denk dat de instructie om de LiFEPO4 accu's volledig op te laden ingegeven is om uit te sluiten dat ze per ongeluk nagenoeg volledig ontladen worden opgeslagen.
Ik sla de accu vorstvrij in e schuur op na ze volledig te hebben opgeladen. Niet ideaal, maar niet al te verkeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Enduro lichtgewicht accu
Net een mover met enduro accu aangeschaft. Ook even naar de lader gekeken, dit is weinig bijzonders, constante spanning en een maximale stroom van 3A. De laadintelligentie ofwel BMS zit in de accu zelf.
Als de stroom uit de lader onder de +/- 380mA zakt dan gaat het groene lampje aan. De klemspanning op de accu, net van de caravanboer was 12,8V. Direkt na de eerste laadsyclus, groene lampje ging uit na een uur of 3, dus de accu was ongeveer halfvol (3uur laden met 3A is 9Ah). De lader aangesloten gelaten en uur of 10 was de spanning 13,89V. Dat vindt ik toch wat aan de hogekant om constant aangesoten te laten.
Ik denk dat ik na het moveren de accu oplaad en dan van lading afhaal tot de volgende mover klus, lijkt mij de methode om het geheel te houden.
Als de stroom uit de lader onder de +/- 380mA zakt dan gaat het groene lampje aan. De klemspanning op de accu, net van de caravanboer was 12,8V. Direkt na de eerste laadsyclus, groene lampje ging uit na een uur of 3, dus de accu was ongeveer halfvol (3uur laden met 3A is 9Ah). De lader aangesloten gelaten en uur of 10 was de spanning 13,89V. Dat vindt ik toch wat aan de hogekant om constant aangesoten te laten.
Ik denk dat ik na het moveren de accu oplaad en dan van lading afhaal tot de volgende mover klus, lijkt mij de methode om het geheel te houden.
Re: Enduro lichtgewicht accu
De laadspanning is 14.6V (4*3.65V). Na 1 mover actie hoef je de accu niet direct op te laden hoor. Wat ik doe is opladen voordat ik gaat moveren op de camping (als je van plan bent te vertrekken van de camping). Dan thuis of op doorreis heb ik de mover daarna weer nodig doe ik niets bijladen. Bij de volgende camping laad ik de accu pas weer vlak voordat ik mover. Zo is de accu vol genoeg voor een volgend gebruik en hoef je de accu niet 100% geladen weg te zetten.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Enduro lichtgewicht accu
Dat is dan een voordeel van de Victron accu's. Daar zit de lader in de accu geïntegreerd. Die wordt via de 12 volt van de auto gevoed tijdens het rijden en middels een 12 V omvormer vanuit 230 V geladen zodra je op de camping aan een paal staat. Het laden via de auto gaat met een hogere stroom en zodoende een stuk sneller dan via de 230 V / 12 V omvormer. Zodoende is de accu onder het rijden meestal al vol zodra je bij de volgende camping aankomt. Ideaal systeem. Ik zou niet anders meer willen.dennisb schreef:De laadspanning is 14.6V (4*3.65V). Na 1 mover actie hoef je de accu niet direct op te laden hoor. Wat ik doe is opladen voordat ik gaat moveren op de camping (als je van plan bent te vertrekken van de camping). Dan thuis of op doorreis heb ik de mover daarna weer nodig doe ik niets bijladen. Bij de volgende camping laad ik de accu pas weer vlak voordat ik mover. Zo is de accu vol genoeg voor een volgend gebruik en hoef je de accu niet 100% geladen weg te zetten.
Re: Enduro lichtgewicht accu
Ik vind de Enduro accu een kleine krachtpatser.
Mijn volgende ervaring:
- eind juni gemoverd thuis van de oprit om aan te haken
- in de stalling op zijn plaats gezet 30 mtr betonplaat als ondergrond
- 13 aug. opgehaald en 30 mtr gemoverd en thuis op de oprit gestald
- op vakantie dus gemoverd van de oprit
- op 3 campings kort stukje op zijn plaats gestald
Kom ik er achter dat de schakelaar op de contactdoos waar de lader aanhangt al sinds eind juni uit staat.
Hoezo heeft deze accu niet voldoende voorraad, ik was echt verbluft dat die het zo lang heeft volgehouden. Er is geen zwaar werk verricht op alle plaatsen, maar vind het vermeldingswaardig.
-
Mijn volgende ervaring:
- eind juni gemoverd thuis van de oprit om aan te haken
- in de stalling op zijn plaats gezet 30 mtr betonplaat als ondergrond
- 13 aug. opgehaald en 30 mtr gemoverd en thuis op de oprit gestald
- op vakantie dus gemoverd van de oprit
- op 3 campings kort stukje op zijn plaats gestald
Kom ik er achter dat de schakelaar op de contactdoos waar de lader aanhangt al sinds eind juni uit staat.
Hoezo heeft deze accu niet voldoende voorraad, ik was echt verbluft dat die het zo lang heeft volgehouden. Er is geen zwaar werk verricht op alle plaatsen, maar vind het vermeldingswaardig.
-
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
- motorfrits
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25
Re: Enduro lichtgewicht accu
IK heb een Goldcamp lion accu van 22 amp deze weegt 2.5 kilo incl lader, er staat op dat hij min 30 min moet kunnen moveren, bij de zaak in Winterswijk hadden ze hem uitgeprobeerd.
Ze hadden een caravan van 1500 kilo en na 50 min aan een stuk werkte hij het nog, ik heb in de 3 jaar nooit problemen gehad, super accu
Ze hadden een caravan van 1500 kilo en na 50 min aan een stuk werkte hij het nog, ik heb in de 3 jaar nooit problemen gehad, super accu