Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Arend

Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Arend » za 10 aug 2013 22:58

Hallo,
zoals in mijn voorstelrondje had aangegeven zijn wij sinds kort in het bezit van een Beyerland 510-TK Sprinter, Comfort-line uitgevoerd (bwjr 1997).
Waar ik naar op zoek ben is nog wel naar op zoek ben is een elektrisch schema van de schakelunit, aangeduid met “Power Centre II” (fabricaat Powerpart?).
Foto's van deze box:
Power Centre II-1.jpg
Power Centre II-1.jpg (43.36 KiB) 4895 keer bekeken
Power Centre II-2.jpg
binnenzijde schakelbox
Power Centre II-2.jpg (63.44 KiB) 4895 keer bekeken
Ben op zoek naar dit elektrisch schema van deze schakelbox aangezien ik nu geen duidelijk inzicht heb hoe bepaalde schakelingen verlopen. Kan op dit forum en op internet weinig info over deze box vinden en weet ook niet of deze op meerdere caravans is aangebracht.
Mocht iemand deze informatie hebben of weten hoe ik hier aan kan komen hou ik mij aanbevolen.
m.vr.gr. Arend

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » za 10 aug 2013 23:11

Spijtig dat de zoekfunctie binnen het forum niet goed werkt, anders zou je bijvoorbeeld dit onderwerp gevonden hebben:
viewtopic.php?f=60&t=19955
Da zijn al tenminste 2 gebruikers die dezelfde powerbox hebben en mss meer uitleg kunnen geven.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Daphne » za 10 aug 2013 23:27

RE.gif
Blijkbaar werkt de zoekfunctie anders had je het toch niet gevonden :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Ab » za 10 aug 2013 23:49

Eigenlijk werken bijna alle caravans wel hetzelfde.
Als je 240 volt inplugt, gaat de omvormer 12 volt leveren, en werken de pompjes, en alle verlichting. Alle 240 volt apparatuur werkt ook.
Steek je de stekker in de auto, dan heb je 12 volt, pompjes en sommige verlichting werkt ook.
Zit de 240 volt stekker er nog in, dan heeft deze voorrang. Trek je die er uit, dan schakelt de 12 volt van de autoaccu in.
Dit is wel een beetje basic, er zijn ook uitvoeringen die bijv. een laadfunctie hebben voor een ingebouwde accu. (Autark systeem)
In dat geval heeft de 240 volt voorrang, valt dat weg dan schakelt de 12 volt in.
De koelkast werkt echter nooit op de accu.
Dat moet je handmatig doen. Bij een 13 polige stekker doet ie 't alleen als de motor loopt. (als het goed is)
Er zijn (bij zeer luxe uitvoeringen) koelkasten die automatisch overschakelen naar 240 volt, 12 volt (bij draaiende motor) of gas bij stilstaande motor.
Maar dat komt heel weinig voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Nordicman » za 10 aug 2013 23:55

Bij onze oude Hylander voor elk draadje van de 220 V een aparte automaat in gestoken, makkelijk bij storingen, en plek zat in deze kast, kosten paar euro.
Wel zo safe, gezien de bij elkaar gedraaide bundel draadjes in 1 automaat.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » zo 11 aug 2013 10:41

Daphne schreef:RE.gif
Blijkbaar werkt de zoekfunctie anders had je het toch niet gevonden :wink:
Daphne, hier was google de reddende engel, via de zoekfunctie in het forum kwam ik er niet mrgreen.gif Dit is wel een probleem dat ik van velen fora ken.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Daphne » zo 11 aug 2013 12:03

RE.gif
Vreemd, ik typ gewoon de woorden power centre in de zoekfunctie en ik krijg meteen het door jou gevonden topic.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » zo 11 aug 2013 12:28

RE.gif
als ik power center intik bij zoeken kreeg ik de melding geen resultaten gevonden :( ik had hetzelfde als ik hier op zoek was naar info over De Reu

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Daphne » zo 11 aug 2013 12:34

Das ook niet gek dat je met power center niets vindt, als in het forum power centre wordt geschreven.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » zo 11 aug 2013 13:00

:oops: dit krijg je dan als je gewent bent aan het automatische aanvullen en de zoekvoorstellen van google .....

pd0bao40

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door pd0bao40 » zo 11 aug 2013 18:32

Ja moet zelf blijven denken, het Center Pompidou noch Center Ville weet men midden in Parijs te vinden. Ook de Renault ESPEES is tamelijk onbekend wel kende men de Espas, veel gemaakte fout door ons Nederlanders.

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » zo 11 aug 2013 18:44

RE.gif en zelfs met een Renault Espas zitten mijn noorderburen nog verkeerd, het is een Renault Espace ..... toch iets meer verschil dan enkel een draaier van 2 letters ....... maar dit gaat intussen toch te ver OT, maar het zoekterm De Reu blijft geen enkel resultaat opleveren knipoog.gif

Arend

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Arend » zo 11 aug 2013 20:07

Dank voor jullie reacties.
houtworm schreef:Spijtig dat de zoekfunctie binnen het forum niet goed werkt, anders zou je bijvoorbeeld dit onderwerp gevonden hebben:
viewtopic.php?f=60&t=19955
Da zijn al tenminste 2 gebruikers die dezelfde powerbox hebben en mss meer uitleg kunnen geven.
deze had ik inderdaad gevonden, echter hier stond niet iets in wat uiteindelijk resulteerde in een schema, vandaar.
Ab schreef:Eigenlijk werken bijna alle caravans wel hetzelfde.
Als je 240 volt inplugt, gaat de omvormer 12 volt leveren, en werken de pompjes, en alle verlichting. Alle 240 volt apparatuur werkt ook.
Steek je de stekker in de auto, dan heb je 12 volt, pompjes en sommige verlichting werkt ook.
Zit de 240 volt stekker er nog in, dan heeft deze voorrang. Trek je die er uit, dan schakelt de 12 volt van de autoaccu in.
Dit is wel een beetje basic, er zijn ook uitvoeringen die bijv. een laadfunctie hebben voor een ingebouwde accu. (Autark systeem) In dat geval heeft de 240 volt voorrang, valt dat weg dan schakelt de 12 volt in.
Dan zal de Beijerland 510TK een Autark systeem hebben, weet niet precies wat het inhoudt (ik moet nog veel leren......) maar bij ons kan er een accu in de disselbak worden geplaatst wat ook allemaal functioneert.
Ab schreef: De koelkast werkt echter nooit op de accu. Dat moet je handmatig doen. Bij een 13 polige stekker doet ie 't alleen als de motor loopt. (als het goed is)
Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen, dacht eerst dat het 12V systeem stuk was, had het idd het vermoeden dat deze alleen werkt icm de auto wat inderdaad het geval was.

Afijn, het zou mooi zijn als iemand in het bezit was van zo'n schema, dan zijn bepaalde zaken makkelijker te volgen waaronder de koelkast die alleen werkt bij 230v en wanneer de auto is aangesloten.
Worden dit soort schema's niet standaard meegeleverd bij de caravan ?

houtworm

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door houtworm » zo 11 aug 2013 20:33

Bij een autark-systeem zal je accu automatisch worden opgeladen als je een 220 volt aansluiting kan gebruiken. Ik ben op het moment ook bezig aan het uitpluizen hoe dit in mijn De Reu werkt (zie het onderwerp over jover products). Voor het moment weet ik nog niet of daar ook een laadfunctie ingebouwd zit of niet, want ook ik heb een voorziene plaats voor een acuu.
De frigo werkt normaal nooit automatisch op de accu omdat hij in de regel teveel stroom vreet en zo je accu heel rap zou kunnen leegzuigen.
In de Eriba Taiga die ik had was ook een autark-systeem verbouwd, maar buiten het frigo was er geen enkel 220 volt toestel vast ingebouwd, de verlichting was dubbel, op 12 en 220 volt. Het was wel een 220 volt omvormer (converter) voorzien, daardoor had ik ook zonder paalaansluiting 220 volt op de 220 volt-stopcontacten (max. 500 watt). Ook de ringverwarming draait op 12 volt.
Als de caravan aan de haak hing kon ik de frigo ook zonder problemen op 12 volt laten draaien, maar mijn wagen heeft een schakeling om de constant stroom enkel bij draaiende motor (D+) op de aansluitdoos te geven. Enigste veilige manier om de frigo ook onder het rijden, dus tijdens de reis te kunnen laten werken en bij een tussenstop de startaccu niet over te belasten.

gaan

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door gaan » vr 16 aug 2013 01:11

In ieder geval gefeliciteerd met de beyerland.
Wij hebben een paar weken geleden een Delta 5100 tk gekocht.
Identiek aan die van jullie alleen de kleur buiten is anders en wij hebben een beuken interieur.
Verder is ie volledig hetzelfde.

We zij er een weekendje mee weggeweest en het bevalt super die ruimte.

Ondertussen wel wat dingen aangepast. Zo hebben we extra schapjes in zowat alle kasten gemaakt, een fietsrek achterop, een kogel op de dissel voor een kinderfietsje, een buiten stopcontact.
Ik ga alleen binnen nog wat stopcontactjes plaatsen want die mis ik op wat handige plekjes.

Wim Dijkshoorn

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Wim Dijkshoorn » vr 8 sep 2017 18:46

L.S.

Door een eigen stommiteit heeft mijn powerbox de geest gegeven. Weet iemand een adres waar deze kan worden gerepareerd of heeft iemand nog een gebruikte ergens liggen?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door Ab » vr 8 sep 2017 19:25

Als ik het goed zie, zit er niks bijzonders in.
Het enige wat normaal gesproken kapot kan gaan is het kastje aan de linkerkant.
Zover ik kan beoordelen is dat alleen maar een 12 volt voeding.
Die 12 volt levert aan een aantal afgezekerde groepjes. Daar zijn die steekzekeringen voor die ernaast zitten.
Meer is het niet vlgs mij.
Mocht dat inderdaad zo zijn, dan kan je gewoon ergens een 12 volt voeding van ca 8-10 A kopen en die op dezelfde manier aansluiten.
Ben je voor een paar tientjes klaar
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Schakelbox “Power Centre II” voor Beijerland 510TK

Bericht door sjaak109 » vr 8 sep 2017 20:28

bij mij zit ook nog een stukkie acculader er in
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”