Waterpomp en kraan Nova 530SL

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
vermeul-r

Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door vermeul-r » di 25 jun 2013 14:49

Van mijn Eriba Nova 530SL van mei 2008 gingen in 2010 de waterpomp en de keukenkraan kapot.
De waterpomp werd onder garantie vervangen. Bij de kraan bleek het electiciteitsdraadje van de microswitch in het inwendige van de kraan op een scherpe rand te zijn doorgesleten. De kraan werd ook volledig vervangen.
Nu juni 2013 is de waterpomp in Spanje weer kapot en heb ik hier een nieuwe moeten kopen.
Eergisteren is de kraan ook weer kapot. Hetzelfde probleem als in 2010. Weer het draadje doorgeschuurd.
Hymer Eriba kenende zal de garantie wel zijn verlopen. Heeft iemand anders deze zelfde ervaring met kraan of waterpompen?
Weet iemand het fabrikaat zodat ik daar een nieuwe microswitch kan bestellen. Dit schakelaartje kan hoogstens enkele euro's kosten, is gemakkelijk te vervangen en veel goedkoper dan een nieuwe kraan.
Vast bedankt

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door creative explorer » di 25 jun 2013 17:24

vermeul-r schreef: Weet iemand het fabrikaat zodat ik daar een nieuwe microswitch kan bestellen. Dit schakelaartje kan hoogstens enkele euro's kosten,
Zou je wel zeggen, maar losse onderdelen vallen soms vies tegen, zeker als ze net niet universeel zijn en bij de originele fabrikant weg moeten komen.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door Micky » di 25 jun 2013 17:25

RE.gif RE.gif

welkom op het forum.

Dit lijkt me nog steeds een garantie/coulance kwestie, ik zou gewoon naar de dealer gaan en dit eisen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door Cheers » di 25 jun 2013 18:06

Deze kraantjes vormen een bron van ellende...
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

pd0bao40

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door pd0bao40 » di 25 jun 2013 19:04

Ja dat komt er van als je mikro-switches hele Amperes laat schakelen, hang er dan een relais tussen dan bedraagt de max.schakelstroom nog maar +- 100 mA ofwel 5% van de oorspronkelijke stroom.Uitgaande van een I = 2A Komt de levensduur (van de kraan) te goede. Jaap

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door creative explorer » di 25 jun 2013 20:15

pd0bao40 schreef:Ja dat komt er van als je mikro-switches hele Amperes laat schakelen, hang er dan een relais tussen dan bedraagt de max.schakelstroom nog maar +- 100 mA ofwel 5% van de oorspronkelijke stroom.Uitgaande van een I = 2A Komt de levensduur (van de kraan) te goede. Jaap
Zo te lezen ligt het niet aan de switch zelf, maar aan het doorgeschuurde draadje.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

vermeul-r

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door vermeul-r » wo 26 jun 2013 00:17

Het ligt volledig aan het doorgeschuurde draadje.
Uiteraard ga ik in eerste instantie mijn verhaal halen bij de dealer. Campo in Heinenoord

Fonz
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 19:46
Locatie: kruising A15-A2 midden nl

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door Fonz » wo 26 jun 2013 21:47

vorig jaar ook gehad,kraan eruit gehaald en naar een caravanshop gegaan voor een nieuwe kraan.
zegt de verkoopster wij verkopen deze microschakelaars ook los.
kost wel ong. 14 a 15 €.
google eens rossel of heidijk of een andere shop.
hoop dat je hier wat mee kunt.
en doe een krimpkousje extra om de draad waar hij schuurt(let ook goed op hoe de draad moet lopen om schuren te voorkomen)
vr.gr.Fonz
mein Hobby, mooi niet, het is onze Hobby

vermeul-r

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door vermeul-r » wo 26 jun 2013 23:44

Bedankt voor de info. Hier heb ik wat aan. Ik zal zeker even het e.e.a. Googgelen als ik weer terug ben in NL

CVR
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 14:20

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door CVR » di 3 jul 2018 16:48

Beste allen,
Wanneer het draadje is gebroken door het vele heen en weer bewegen van de kraan ( is een zwak punt ) is dit eenvoudig op te lossen en is nog minder arbeidsintensief dan een nieuwe kraan te monteren en ook nog voordeliger.Er zijn twee mogelijkheden: tw een nieuw schakelaartje compleet te halen met daaraan de draadjes bij een Eriba dealer ( kosten ongeveer € 17,00 ) of de breuk in het draadje op te zoeken ( kun je oplossen door heel voorzichtig een voor een aan de draadjes te trekken waardoor je de breuk ziet,meestal zit de breuk ongeveer 4 cm vanaf het schakelaartje. Kort het draadje in en soldeer de draadeindjes weer aan elkaar,isoleer ze af door een tape-je of een stukje isolatie krimpkous.De knop van de kraan kun je verwijderen door het bedieningstangetje er uit te schroeven en dan de kap van de kraan te lichten,je ziet dan het schakelaartje.
Succes Cor van Rijn

Gardener
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 16:11

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door Gardener » zo 18 feb 2024 18:08

Maar hoe kom je dan bij de kraan?
Dat moet toch onderlangs…. en dan moet de lade er toch uit?
Maar hoe?

Vrgr Wim Tuinman

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36077
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpomp en kraan Nova 530SL

Bericht door Chris » zo 18 feb 2024 19:21

Je reageert op een draadje van 11 jaar oud, en de laatste reactie was 2018.
Ik hoop dat er nog op gereageerd wordt door die posters.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”