Inbouwen Truma Ultraheat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Techn

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Techn » zo 20 mei 2018 07:34

Jan van Vijven schreef:De hele caravan zit achter een stekker, oftewel: de kampeerder staat achter de NEN 1010 gezekerde installatie van de camping.
Ik geloof niet dat NEN 1010 in een caravan ook geld.
+1 Jan!!

Een caravan is inderdaad geen “vaste aansluiting”
alles is met een verlengsnoer aangesloten en dus tijdelijk.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » zo 20 mei 2018 12:33

Beste Jan,
Doordat men niet altijd weet of de fase nauw link of rechts zit zijn er ook oorzaken en oplossingen.

Nu eerst de oorzaak.

Diverse oorzaken:
1. Verlengkabels waarvan je de stekker gewoon kan omdraaien.
2. 230 volt aansluiting van de camping, waarvan gewoon de fase met nul verwisseld is.

En nu de oplossing:

Om dat zaak in de caravan elektrisch (230 volt) veiliger te maken, wordt er gebruik gemaakt van ordinaire stekker of een dubbelpolige schakelaar.
Mocht er tocht spanning op de metalen behuizing komen te staan, dan hoef je alleen de stekker eruit te trekken of je zet de schakelaar gewoon uit.
Je kan natuurlijk ook de je CEE-stekker uit de caravan trekken, maar dan doet er ook niets meer in je caravan (behalve bij mij de 12 volt) , dus ook je koelkast werkt niet meer !!!!!!!!

Opmerking:
Ook Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en vele andere landen, hebben geaarde stekkers die je niet kan omdraaien.
Maar waarvan je niet weet of de fase op juiste ader zit.

Met vriendelijke groet Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Peerke » zo 20 mei 2018 12:43

Zelf ook een UltraHeat succesvol ingebouwd in een zwaardere Truma S 5002/5004 (= 6000w/dubbel element i.p.v. 3500w/enkele element bij Truma S3002/3004):
- Uitbouw (ook dus gasleiding en afvoer, etc. losmaken)
- Inbouw UltraHeat
- Inbouw thermostaat
- 230v aansluiten via stekker in stopcontact
- Inbouwen Truma+Ultraheat (let op gebruik van een nieuwe afdicht-ring voor de afvoer)

Zie: viewtopic.php?f=60&t=10970&hilit=ultraheat#p322172

Grtz,
Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » zo 20 mei 2018 13:00

Beste Peerke,

Dat ziet er allemaal prima uit !!
Ik neem aan dat je ook een extra dubbelpolige aardlekschakelaar hiervoor heb gemonteerd.
De standaard aardlekschakelaar van 10 Ampere zit met een normale koffiezetapparaat al aan zijn max’s.

Met vriendelijke groet Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018 16:25

thmeyer schreef:
zo 20 mei 2018 13:00
Beste Peerke,

Ik neem aan dat je ook een extra dubbelpolige aardlekschakelaar hiervoor heb gemonteerd.
De standaard aardlekschakelaar van 10 Ampere zit met een normale koffiezetapparaat al aan zijn max’s.

Met vriendelijke groet Theo
Als ik dit zo lees is er wel een "Hooggeschoold" technicus aan het woord.
Aardlekschakelaar van 10 ampere die aan zijn max zit..
Ja ja... hoe gek kan je het bedenken....

Sorry hoor... maar je bedoeld hier duidelijk de ZEKERING automaat.
Nu zijn er wel zekeringautomaten die een dubbele functie hebben, en ook aardlekschakelaartje spelen.
Maar dan is de beschrijving nog steeds erg krom.

Enne... een standaard koffiezet apparaat zal misschien 3, 4 ampere trekken... de mijne is trouwens maar 500 wat, dus ong. 2 ampere..
Daarmee zit de 10 ampere automaat zeker niet aan zijn max.

De dubbelpolige schakelautomaat is trouwens juist VOOR dat omdraaien van de fase en de nul op deze manier gemonteer.
Maakt niet uit dus hoe een steker in de wandcontactdoos zit.. geen bal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » zo 20 mei 2018 17:20

Chris schreef:
zo 20 mei 2018 16:25

Als ik dit zo lees is er wel een "Hooggeschoold" technicus aan het woord.
Oef....dit kan gelukkig niet over mij gaan, ik weet het verschil nog niet tussen AC en DC. Ik ken wel ACDC mrgreen.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1670
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » zo 20 mei 2018 17:54

Beste Chris,
Misschien heb me niet juist uitgedrukt door te zeggen aardlekschakelaar 10 A, het is inderdaad een zekering-automaat 10 Ampère met een koppelde aardlekschakelaar van 30 mA . Maar zoals je ziet worden ze wel onder verschillende benamingen te koop aangeboden.

Zie bijlage
:
Wel moet ik opmerken dat ik nog nooit een aardlekschakelaar (FOUTJE) zonder zekering-automaat ben tegen gekomen. Anders om wel!!!!
Misschien is je het niet opgevallen maar het onderwerp waar het over gaat is: Het aansluiten van Truma UltraHeat van max. 2000 Watt en dat zelf met jouw koffiezetmachine theoretisch net iets te veel voor een zekering automaat van 10A met aardlek 30mA is. Ik weet dat we praktisch nog een paar 100 watt speling hebben, maar theoretisch moet je daar wel rekening mee houden.

Jan van Vijven maakte in voorgaande bericht nog een opmerking over variëren spanning op de camping onderweg. Ik heb zelf ooit eens op een camping 178 volt gemeten en op een ander camping 246 volt. En je weet dat de ohmse weerstand van je caravan niet veranderd, maar het opgenomen vermogen zo een paar 100 watt meer of minder kan zijn. En het is niet om iemand af te troeven, maar om voor zekerheid en veiligheid te gaan.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag!!
Met vriendelijke groet Theo
Bijlagen
Zekeringautomaat met aardlek.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”