Inbouwen Truma Ultraheat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door koos » ma 20 jun 2011 12:52

Ik heb het afgelopen weekeinde een Truma Ultraheat verwarming ingebouwd. Zoals al eerder vermeld is dit prima te doen zonder dat de gehele kachel verwijderd hoeft te worden. Hoe heb ik het gedaan:

1. Mantel van de kachel verwijderen (lostrekken).
2. Afvoerslang (schoorsteen) loshalen. Zit vast met één schroef en een aandrukringetje.
3. Ventilator aan de achterzijde verwijderen:
a. Aansluitkabels los nemen
b. Warmeluchtslangen uitnemen
c. De drie bevestigingsschroeven losdraaien. Nu kan de ventilator door hem iets te verdraaien losgenomen worden.
4. De 6 schroeven van het kachelhuis losschroeven. Dit zijn de 6 schroeven waarmee het kachelhuis vastzit aan het interieur. Drie schroefjes aan elke kant.
5. Het kachelhuis naar achteren toe verwijderen. Aangezien dit huis van dun aluminiumplaat gemaakt is kun je de zijkanten iets naar binnentoe drukken zodat de randen de kastrand kunnen passeren.
6. De Ultraheat in het kachelhuis bevestigen. Voor mijn Truma S3002P kachel uit 1998 moest ik eerst zelf een stukje uit het kachelhuis weg halen. Maar hiervoor wordt een papieren mal bijgeleverd zodat dit prima te doen is.
7. Alles in omgekeerde volgorde weer monteren. Gebruik bij het bevestigen van de afvoerslang de nieuwe bijgeleverde siliconen afsluitring!
8. Een gat boren (55mm) voor de bedieningsknop en deze plaatsen en aansluiten op de Ultraheat.
9. De voeding (230V) aansluiten op een geschikt aftakpunt.
10. Alle kabels netjes wegwerken en goed verankeren.

Ik ben met deze klus twee uurtjes bezig geweest. Ik heb het rustig aan gedaan met op z'n tijd een bakkie koffie erbij. Wel beschik ik over goed gereedschap.

Je kunt de Ultraheat dus inbouwen zonder dat je het kachelblok zelf hoeft te verwijderen (zoals in de handleiding wel vermeld staat). Ook de gasleiding hoeft dan niet los! Deze klus is prima uit te voeren door iemand met een beetje kluservaring.

Misschien dat ik met dit verhaal eventuele twijfelaars over de streep kan trekken..........
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Davendre » ma 20 jun 2011 19:03

Ik twijfel niet, wil alleen nog even kijken wanneer. In ieder geval dank voor de duidelijke uitleg!
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » zo 16 jun 2013 06:27

Mooie beschrijving, klopt idd, de kachel hoeft niet helemaal weg voor deze inbouw.
Wij maken er al een tijdje met veel plezier gebruik van, zeker een aanrader.

Ik vind alleen dat er veel warmte verloren gaat aan de achterkant, bij ons zit er een plank boven, de bodem van de hangkast dus.
Nu ben ik aan het overwegen om in die plank een paar gleuven te maken om eventueel de jassen te drogen.
Of een pc ventilator in die plank te maken met een slang naar de woonruimte zodat die ongebruikte warmte ook positief gebruikt kan worden.

Is er iemand die zoiets gedaan heeft en tips heeft hieromtrent?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door W. Laurs » zo 16 jun 2013 16:56

Jan.
Ook ik had een probleem met warm hoofd en koude voeten plus een warmtestuw in de kast om de Truma waarin ik zelf een Ultraheat heb gebouwd, toen met goed advies van Jan W.
Mijn oplossing een net rond gat boven in de kleerkast, onder de plank en boven de "Airmix/ventilator" een fan met buisdiameter , 12 volt had de dealer nog liggen, aangebracht en de buis door de voorste bankkast naar de rondzit geleid.
Resultaat warmte bij het plafond wordt door de warme kledingkast en langs de verwarming afgezogen. Deze lucht is warmer dan wat de kachel blaast. Overigens gebruik ik deze fan slechts kort vanwege het lawaai.
W. Laurs

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » zo 16 jun 2013 17:43

Ik begrijp het niet helemaal, word de lucht achter de kachel nu gebruikt? of voer je de warme lucht van boven naar de aanzuig van de "airmix" ?

Begrijp me goed, ik heb geen problemen met voeten en hoofd, maar wil gewoon de verloren warmte gebruiken zodat ik zolang mogelijk op een laag vermogen kan werken.
Eigenlijk ben ik zeer tevreden maar als het iets efficiënter kan, waarom niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door driver » zo 16 jun 2013 19:23

Wij hebben gebruik gemaakt van een aanbieding, ingebouwd voor 299. Prima service, voor niet veel meer dan de prijs van de Ultraheat zelf.
http://www.caravanbedrijf-bg.nl/truma-ultra-heat

W. Laurs
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 mar 2005 14:23
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door W. Laurs » zo 16 jun 2013 19:58

Jan.
Benut wordt de warmte die door de kast komt van boven naar beneden samen met de veel warmere lucht die rond de "Airmix" ontstaat en door de plank in de kast niet weg kan. Plus ook nog van de schoorsteen die ook in de kast zit. Het systeem werkt onafhankelijk van de "Airmix". Mij ging het in eerste instantie ook om het benutten van de warmte die in de kast bleef hangen als bijkomend voordeel is het weghalen van de warmere lucht tegen het plafond en dit naar de vloer brengen. Ik kon de buisventilator kopen bij mijn dealer, maar wellicht heeft Conrad ze ook in juiste uitvoering in het assortiment. Een schakelaartje naast die aar van de "Airmix" bedient bedient de fan.
W. Laurs.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Hobby Linka » zo 16 jun 2013 20:24

Beste W,

Ik denk dat hiervoor wel interesse is. Is het mogelijk hiervan wat foto's te plaatsen?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thundercat » di 27 feb 2018 09:12

Goeiemorgen.

Een van de dingen die ik nog graag in onze caravan zou willen is een ultraheat. Dit omdat we ook graag in het voorjaar en najaar willen gaan kamperen en kou gaat het kampeerfeest snel verstoren ben ik bang!
Nu zie ik een aanbieding bij een bedrijf in schijndel maar ben benieuwd of dit in onze caravan ingebouwd kan worden. Caravan is een burstner averso plus 510TK uit 2017. Kachel is een truma s3004.
Ik ben eigenlijk van plan dit zelf te gaan doen maar elektrotechnisch nou ook weer niet zo heel handig (basis).
Zijn er mensen die ervaring hebben in het inbouwen van een ultraheat in een dergelijke kachel?? Is dit simpel te doen?

Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » di 27 feb 2018 10:49

Is heel simpel, ik heb het al een paar keer gedaan.
Gewoon de installatie aanwijzingen volgen. (Plug and play)

Op hun website kun je vinden of jouw kachel geschikt is.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door ElddisCrusader » di 27 feb 2018 11:38

Onze caravan is voorzien van een Truma Ultraheat. De kachel is een Truma 3002. De Ultraheat heeft bij ons 3 standen namelijk 500, 1000 en 2000 Watt. Op campings met 6A kun je de 1000W stand wel gebruiken maar dan moet je verder geen koffie gaan zetten of een boiler hebben die aan het warmen is. Wanneer je de Ultraheat op 500W aanzet is het effect op de verwarming (bij ons) vrijwel nul. Om problemen op campings te voorkomen die geen 10 of 16A kunnen leveren gebruiken wij onze Ultraheat dus niet en nemen een electrisch kacheltje mee met 750W dat gewoon in de caravan staat. De warmte van dat kacheltje komt gelijk in de ruimte terecht waardoor het rendement voelbaar hoger is. De warmte van de Ultraheat wordt via de ringverwarming getransporteerd en daardoor treedt onderweg ook nogal wat warmteverlies op. Gezien de prijs van de Ultraheat en mijn ervaringen met het nuttig rendement zou ik deze aankoop persoonlijk niet doen maar het ziet er natuurlijk wel netjes uit.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door WillyL » wo 28 feb 2018 19:38

Wat de warmte achter de kachel betreft heb ik een oplossing gemaakt, wel in combinatie met een airmix.
Voor de installatie van die Airmix moest de ventilator achterop de kachel verplaatst worden. Die hangt nu bij mij aan de zijwand met een typische Trumabuis vanaf de Airmix naar de ventilator, dus om de warme lucht aante zuigen.
Nu heb ik in die buis een gat gemaakt waarlangs ook wat lucht kan aangezogen worden. Hierdoor zakt de temperatuur achter de kachel in die gesloten ruimte toch enkele graden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thundercat » di 13 mar 2018 08:40

Bedankt voor de reacties.
Ik ga er 1 bestellen en deze proberen zelf in te bouwen. Heb de handleiding online gelezen en ga het gewoon proberen. Meestal wijst het wel voor zich.
1 van de eerste zinnen in de handleiding is trouwens wel dat de ultraheat uitsluitend ingebouwd mag worden door geschoold personeel??!!

workel

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door workel » di 13 mar 2018 09:02

1 van de eerste zinnen in de handleiding is trouwens wel dat de ultraheat uitsluitend ingebouwd mag worden door geschoold personeel??!![/quote]

Moet toch goed komen, hebben allemaal lagere school gehad en de middelbare school doorlopen, dus geschoold zat al je het mij vraagt. mrgreen.gif

Succes met de inbouw.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thundercat » di 13 mar 2018 09:05

Ja heb inderdaad een aantal scholen gehad!
En soms opgelet. Gaat dus denk wel lukken

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Herr » di 13 mar 2018 09:09

Geschoold monteur omdat er gevaar voor CO en gas is.

Als je de kachel helemaal van zijn plaats haalt dan is het aan te raden om een nieuwe rubber ring bij de verbinding van het afvoerkanaal te plaatsen, zeker als de installatie al een paar jaar oud is.

Montage is redelijk eenvoudig.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » di 13 mar 2018 11:20

Als ik het me goed herinner word die ring zelfs bijgeleverd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

angi458
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 21 aug 2013 10:41
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door angi458 » za 19 mei 2018 18:09

De truma ultraheat is geïnstalleerd. Nu het aansluitwerk nog. Ik ben geneigd om de stroomvoorziening rechtstreeks van de vertakking in de kast boven de kachel te halen. De draden zijn met kroonstenen gebundeld.

Kan ik daar de 3 draden van de ultraheat bij stoppen of is het beter eerst een stopcontact te maken vanaf de centraaldoos en vervolgens een stekker aan het draad van de ultraheat te maken? Mijn gevoel zegt hoe minder onderbrekingen hoe beter. Maar een stekker kan best handig zijn (denk ik). Ben benieuwd hoe jullie de stroomvoorziening hebben gemaakt.
Opel Insignia Sports Tourer 4x4 2.0 cdti 160pk full options en Knaus 500 QDK uit 2006

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » za 19 mei 2018 19:30

Wanneer je een Truma UltraHeat zelf heb ingebouwd is inderdaad logisch om hier voor een extra wcd voor aan te sluiten. Je koelkast, je waterboiler, je laadeenheid en vele andere elektrische apparaten hebben allemaal ook een eigen wcd. Ook is het verstandig om een extra groep met aardlek-schakeling er bij te maken.
De meeste caravans zijn standaard met 10 Ampère afgezekerd. Zou de UltraHeat op de hoogste staan (2000 watt) en je wil nog eens koffie zetten, dan is de kans groot dat caravan-zekering eruit knalt.
Ook als de die extra groep met aardlekschakelaar geplaatst is en je gebruik de UltraHeat op de hoogste stand (dus 2000 watt) dan moet je altijd nog de zekering van camping in de gaten houden die moet minimaal 16 Ampère zijn.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » za 19 mei 2018 19:40

De ultraheat verbruikt maximaal 8.5 a 9 amp, afhankelijk van het voltage, waarom heb je dan 16 amp nodig?
Wij hebben dat nog nooit nodig gehad....
Je kan dat ding rechtstreeks aansluiten op je meter kast, net als de boiler, enz...
Een stekker kan maar die zal je nooit meer gebruiken, zit dan ook achter je kachel!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » za 19 mei 2018 20:03

Beste Jan,
Ik ben met je eens als alleen de UltraHeat gebruikt dan is 10 Ampère voldoende, maar dan moet het wel zonder een bakkie koffie doen. Dus dan is het één of het ander !!! Je weet nooit wanneer je accu wordt opgeladen en dat geldt ook voor je koelkast.

Wat de elektrische aansluiting betreft is het verboden om een apparaat rechtstreeks aan een zekeringkast aan te sluiten. Er moet volgens de NEN 1010 altijd een schakelaar of stekker met een wcd tussen.
Laatst gewijzigd door thmeyer op za 19 mei 2018 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » za 19 mei 2018 21:08

De hele caravan zit achter een stekker, oftewel: de kampeerder staat achter de NEN 1010 gezekerde installatie van de camping.
Ik geloof niet dat NEN 1010 in een caravan ook geld.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door thmeyer » za 19 mei 2018 22:08

Beste Jan,
Zo als je ziet heb ik ook UltraHeat in mijn caravan. Deze heb ik ook zelf aangesloten zoals ik hiervoor heb omschreven. Ik heb een Avento made bij Kip te Hoogeveen. Deze caravans werd en wordt nog steeds de 230 volt volgens de NEN 1010 geïnstalleerd.

En als mensen zijn dat niet doen, dan moeten ze dat zelf weten, het is hun caravan, maar ook hun veiligheid !!!!!

Ik stop deze discussie.

Met vriendelijk groeten

Theo Meyer
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

angi458
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 21 aug 2013 10:41
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

Re: Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door angi458 » za 19 mei 2018 23:09

Dus wanneer ik het zo lees is een wcd aan te raden. Ik heb nog even een foto gemaakt van de huidige stoppenkast en de lasdoos. Is het dan raadzaam om vanaf de lasdoos een stopcontact aan te leggen en de draad van de ultraheat te voorzien van een stekker?

En extra groep voor de ultraheat kan wel maar het aanleggen daarvan laat ik liever over aan een expert bij een onderhoudsbeurt. Tot die tijd kunnen we samen met de vloerverwarming in deze tijd wel vooruit met de 500 watt stand.
Bijlagen
image-2018-05-19 (1).jpg
image-5-19.jpg
image-5-19.jpg (26.99 KiB) 8576 keer bekeken
Opel Insignia Sports Tourer 4x4 2.0 cdti 160pk full options en Knaus 500 QDK uit 2006

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Inbouwen Truma Ultraheat

Bericht door Jan van Vijven » zo 20 mei 2018 07:15

Als je een WCD kan aansluiten kun je ook een extra zekering inbouwen....je komt niet echt zelfverzekerd over, ik zou alles uitbesteden.

Btw: ik zou het op het kroonsteentje aansluiten (zullen sommige het ook niet mee eens zijn :-) ) en als het echt volgens de regels moet: de fase en de nul mogen eigenlijk niet willekeurig aangesloten worden, niet dat het wat uitmaakt maar toch....dat is ook de reden dat de Belgen andere stopcontacten hebben.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”