CEE-kabel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

CEE-kabel

Bericht door hendrik38 » vr 14 jan 2011 21:57

Als electriciteitskabel voor de caravan neem ik aan dat je een neopreen kabel moet hebben, maar welke dikte is het beste. 3x1,5mm of 5x 2,5 mm?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

pd0bao

Re: CEE-kabel

Bericht door pd0bao » vr 14 jan 2011 22:03

Nou ergens daar tussenin bv 3x 2,5 mm2 of als je frituurpannen ed.grootverbruikers thuislaat 3x 1,5 mm2 tw 1fase 1 nul en 1x veiligheidsaarde Gr.Jaap

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: CEE-kabel

Bericht door Toon1 » za 15 jan 2011 13:41

Een kabel van 1,5 mm2 kun je met 20 ampere belasten.
Er zijn bij mij weten geen campings waar je dit uit de paal kunt trekken.
Dus 1,5 mm2 is genoeg.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

pd0bao

Re: CEE-kabel

Bericht door pd0bao » za 15 jan 2011 13:58

De opmerking inzake 20 A (bij 230 V) zou ik niet graag voor mijn rekening nemen :in huisinstallaties max.gezekerd met 16 A moeten alle kabels min. 2,5 mm2 zijn. Dus zowel fase als nul als aardedraad. Slechts een (1) uitzondering van een schakelaar naar bv een lamp waar nog een 1,5 mm2 draad gebruikt mag worden. Bedenk dat die dan nog in een geisoleerde pvc buis liggen i.t.t. de kabel(haspel) die wij kampeerders gebruiken. Gr.Jaap

IvoW

Re: CEE-kabel

Bericht door IvoW » za 15 jan 2011 18:07

Die opmerking van 20A komt waarschijnlijk uit België. Ik heb al wel vaker vernomen dat daar soms op 20A wordt afgezekerd.

In Nederland mag volgens de geldende normen door een losse kabel zoals je caravanaansluitsnoor van 3x1,5mm² maximaal 16A geleid worden. Voor vaste installaties moet al een aderdikte van 2,5mm² gebruikt worden, met uitzondering van een geschakelde zwarte draad (1,5mm²).

Voor een korte CEE kabel of als je de boel nooit zwaar zult belasten (max 10A) kun je volstaan met 3x1,5mm². Als je met kabellengtes vanaf een meter of 20 gaat werken, en/of als je regelmatig de boel zwaar zal belasten (airco, senseo/waterkoker, magnetron, boiler, elec. kachel etc) dan is 3x2,5 mm² aan te raden.

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: CEE-kabel

Bericht door Toon1 » za 15 jan 2011 19:37

Er wordt gevraagd waarmee de kabel belast mag worden, maximaal.
De bedrading wordt altijd lager afgezekerd als wat hij mag hebben aan belasting.
Zie voor meer gegevens over de stroomsterkt van kabels bij Wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: CEE-kabel

Bericht door hendrik38 » za 15 jan 2011 20:22

@ IvoW

Dus jij zegt dat als je met lengtes gaat werken langer dan 20 meter, dat het aan te raden is om een 3x2,5 te nemen. Komt die redenering voort uit het feit dat de weerstand toeneemt bij langere lengtes?

P.s. ben een electroleek
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Ab
Moderator
Berichten: 26742
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CEE-kabel

Bericht door Ab » za 15 jan 2011 20:37

Hou er rekening mee, dat er een behoorlijk gewichtsverschil is tussen 1.5 mm2 en 2.5 mm2.
Als je geen grote stroomvreters (verwarming) continu gebruikt, en je wilt toch 50 mtr of meer meenemen, zou ik kiezen voor 1.5 mm 2.

Een half uurtje lang de volledige 16 A afnemen (waar krijg je dat aangeboden ? :wink: ) is zelfs dan nog geen enkel probleem.
Natuurlijk neemt de weerstand wat toe bij lange lengtes. Maar dat is bij 230 volt niet zo heel belangrijk.
Het scheelt in gewicht echt veel.. ik heb een paar dikke bouwverlengsnoeren van 2.5 mm2.
Loeizwaar, en erg duur in verhouding tot mijn 1.5 mm2 verlengsnoeren in de caravan.
Ik heb nog nooit gehad, dat mijn snoer ook maar warm werd. Niet voelbaar tenminste.
Enige warmteontwikkeling is er wel, in de sneeuw zie je het snoer er soms iets in smelten. Maar dat is normaal.
Elektrisch verwarmen doe ik nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: CEE-kabel

Bericht door JPGeetje » za 15 jan 2011 21:52

Inderdaad, op de camping is 3*1,5 meestal een uitstekende keuze. Alleen als je zeer grote afstanden moet overbruggen (laten we zeggen meer dan 35m.) wordt het interessant om aan een dikkere ader te denken. Dit, omdat er door de grotere inwendige weerstand van de dunnere ader zich een zeker spanningsverlies voor gaat doen. Zoals Ab al aangeeft; de wegzakkende kabel in de sneeuw wordt door de inwendige weerstand enigszins warm. Warmte die overigens wel betaald moet worden. Resultaat; van de 100% die je aan je netaansluiting krijgt, krijg jij maar bvb 90% binnen omdat de overige 10% sneeuw aan het smelten is :(
Als je dus vanwege de afstand kiest voor dikkere aders weet je ook meteen wat die weegt (en kost). In dat licht moet je je ook langzaam zorg gaan maken voor het huidige koperdievengilde want je wordt een interessante prooi voor hen. :wink:
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: CEE-kabel

Bericht door Toon1 » za 15 jan 2011 23:24

Nu we toch goede raad aan het uitdelen zijn.
Stel je bent zo verstandig en je gaat over op de kabel van 1,5 mm2.
Je koopt 50 meter van dat spul, maar waar laat je zo een eind kabel.
Je koopt er een haspel bij, heel verstandig.
Maar nu komt het. Als je op de camping komt is het verstandig om de hele haspel uit te rollen, ook al sta je maar 10 metervan de paal af.
Want stel je verbruikt 10 ampere, dan heb je een vermogensverlies in de kabel van ongeveer 200 watt.
Als je wilt wil ik dat wel en keer voorrekenen. Je staat 10 meter van de paal af en laat 40 meter op het haspel zitten.
Dit betekent dat in je haspel 160 watt aan warmte opgestookt wordt.
De meeste haspels kunnen daar niet tegen, dus heel de lengte ( 50 meter ) afrollen.
Verstandiger is om 2 haspels te maken van 25 meter,deze zijn ten eerste handelbaarder en ten tweede makkelijker af en op te rollen.
Einde van deze toegevoegde goede raad.

Toon
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: CEE-kabel

Bericht door JPGeetje » zo 16 jan 2011 12:59

RE.gif
Ik zou er zelfs 3 stukken van maken 10, 15 en 25m.
Dan heb je altijd wel de juiste lengte voorhanden of je combineert een toereikende lengte.
Ik vind 50m. kabel overigens erg veel. Ik heb persoonlijk maar 25m. bij me en heb nog nooit te kort gehad.
Het scheelt natuurlijk dat wij altijd buiten het seizoen op de bonnefooi gaan.
Daardoor kunnen we op de camping altijd wel een plaatsje vinden dat binnen ons bereik van een stroompaal ligt.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

IvoW

Re: CEE-kabel

Bericht door IvoW » zo 16 jan 2011 13:58

Mijn aanraden van 2,5mm² bij lange kabellengtes is niet zo zeer vanwege de warmteontwikkeling. Zolang de kabel maar netjes uitgerold is, kan alle warmte in meer dan voldoende mate worden afgevoerd.
Probleem bij grote kabellengtes is dat je door de weerstand ook spanningsverlies hebt, en dat kan behoorlijk oplopen. Bij een lage spanning werkt sommige apparatuur minder goed (koelkast) of soms zelfs helemaal niet (electronica zoals de tv).

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1739
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: CEE-kabel

Bericht door Carnavalswiertz » vr 23 jun 2017 13:54

Ik ben me aan het beraden over een verlenging van de kabel. Nu heb ik op het Duits Forum gelezen dat 3x2.5mm voorgeschreven is voor caravans heden ten dage. Toch hierboven van diverse kanten te horen dat 3x1.5mm ook "ok" is.
Wat zijn de regels nu?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: CEE-kabel

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 14:06

Gebruik al jaren de standaard kabeltjes ban de kampeershop. Zijn gewoon 3* 1.5. Nog nooit enig probleem mee gehad. Ook niet on de sneeuw. Ook de dikkere kabels worden voldoende warm om daar soms in weg te zakken. Probeer meestal de kabel zo min mogelijk op de grond/sneeuw te leggen en dan dagelijks even lostrekken.

PS: Tegelijk gebruikt maximaal Ultraheat 3000W+Vloerverwarming 300+ koelkast (100?) en dan nog wat lampjes (halogeen), waterpomp, en klein spul aan ladertjes, led tv, laptops). Al met al maximaal toch wel zo'n 3500-3700 Watt geweest zonder problemen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”