fendt 13-polige stekker
Re: fendt 13-polige stekker
Uniformering ,afspraken maken en die nakomen is niet allemaal onzin hoor. Het is net zoiets als rechts rijden,is absoluut niet beter dan de andere kant van de weg aanhouden zoals die Britten nog steeds doen. Wel allemaal hetzelfde graag aangezien geen 2 voorwerpen zich tegelijkertijd op dezelfde plaats kunnen bevinden :leidt tot botsingen. Het gescheiden links/rechts houden van de achterlichting bv zou ik nooit veranderen als er iets uitvalt heb je nog iets over daar de circuits apart gezekerd zijn.Uit de tijd van direct na WO 2 herinner ik me dat toen de auto's van voor de oorlog uit de hooibergen kwamen 1 achterlicht volstond. Dat was uiteraard links achter (bij rechts verkeer!!) Daarna werd snel een 2e achterlicht verplicht: tot op heden schrijft de DIN voor dat de instrumentverlichting-dashboard- op hetzelfde circuit staat als het linker achterlicht. Waarom links? Dat is de belangrijkste verlichting achter, immers rood licht wordt links gepasseerd,nog steeds: on the continent ! Zie ook de reflectors bij wegbebakening. Chauffeurs zien nu onmiddellijk dat er iets aan de verlichting mankeert en nemen maatregelen, hoop ik.Uitval van dashboardverlichting kan betekenen dat de linkerachterlamp kapot is. Kan hoeft niet maar kijk even.Tot slot uniforme aanhangeraansluiting is makkelijker=goedkoper bij aankoop andere caravan. Gr.Jaap.
Re: fendt 13-polige stekker
Helemaal mee eens maar moet de (nieuwe) norm zich wel aansluiten bij wat gebruikelijk is.Tot slot uniforme aanhangeraansluiting is makkelijker=goedkoper bij aankoop andere caravan.
Als de grote massa de constante stroom op 9 heeft en de koelkast op 10 hoort dat de norm te zijn .
Re: fendt 13-polige stekker
12 volt in de caravan is inderdaad handig.karel3 schreef:
Ik begrijp de mensen niet die onderweg geen gebruik maken van de 12 volt uit de auto voor pompjes , verlichting en de koelkast .
Je kunt s morgens al de netstroom aansluiting oprollen terwijl de afwas nog gedaan moet worden . Ook onderweg altijd een werkend toilet je hoeft niet op een drukke parkeerplaats met toiletten te gaan staan. Die koelkast kan natuurlijk wel via een secumotion maar waarom al die extra s, bovendien vind ik de gaskraan tijdens rijden dicht toch altijd nog veiliger....
Je laatste zinsnede ben ik het niet mee eens.
Als je stalen flessen gebruikt, zijn dichte flessen potentieel veel gevaarlijker dan open flessen, voorzien van hogedrukslangen, slangbreukbeveiliging en een Secumotion.
Binnenkort gaan wij weer rijden naar Oostenrijk.
Voor we vertrekken gaat de kachel al aan..ook een groot voordeel van de secumotion, behalve dat de koelkast onderweg ook altijd op gas staat (ook in de zomer)
Dat heeft dan nog niet eens te maken met de 12 volt, want dat zit wel goed, ik heb (met veel moeite) 4 mm2 draden op de 13-Jaeger gekregen..
Maar de koelkast doet het op gas toch een stuk beter.
In mijn ogen is een Jaeger ook niet echt geschikt voor 12 volt naar de koelkast. het werkt wel, maar meestal erg matig.
Dit door de dunne pooltjes, 4 mm2 krijg je er eigenlijk (zonder kunstgrepen) met goed fatsoen niet eens op.
Laat staan 6 mm2..
Wat bij lange draden (bij mij ca 26 mtr heen en terug, want zo moet je eigenlijk tellen) toch mijn voorkeur zou hebben.
Gek dat je daar eigenlijk nooit iemand over hoort..
Garagehouders al helemaal niet.
Die stoppen er ook altijd maximaal 2,5 mm2 in.. dat past net.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: fendt 13-polige stekker
Ab ,er bestaat van Bosch ook een 4 polig stopcontact waarin je die draadddoorsnede makkelijk in krijgt 2x4 mm2 geeft dan 8mm2 verbinding. Jaap
Re: fendt 13-polige stekker
Ik heb een 7 polige stekker aan de auto, en niet zoveel zin om die extra draden naar de 13 polige caravanstekker te trekken. Niet iedereen voelt zich geroepen zoiets zelf te doen. Bij het lezen van dit topic bedenkt ik me dat het misschien veel eenvoudiger kan.karel3 schreef:Twee extra draden met zweefzekering van de accu naar de 13 polige steker trekken is zo moeilijk niet , dat relais kun je bij de accu altijd wel ergens kwijt, draadje naar de D+ op de generator en klaar , het relais kan ook onder het dashbord maar dat is meestal lastiger
Ik begrijp de mensen niet die onderweg geen gebruik maken van de 12 volt uit de auto voor pompjes , verlichting en de koelkast .
Je kunt s morgens al de netstroom aansluiting oprollen terwijl de afwas nog gedaan moet worden . Ook onderweg altijd een werkend toilet je hoeft niet op een drukke parkeerplaats met toiletten te gaan staan. Die koelkast kan natuurlijk wel via een secumotion maar waarom al die extra s, bovendien vind ik de gaskraan tijdens rijden dicht toch altijd nog veiliger....
Mogelijk geeft het zgn "niet werkende" omzetstuk van De Wit me 12v in de caravan. Heb ik eigenlijk niet getest, heb alleen maar de lichten van de caravan geprobeerd en het omzetstuk als niet werkend afgedaan toen ik zag dat de mistlichten niet werkten, omdat ik naar de technische controle moest. Het De Wit omzetstuk heeft mogelijk de aansluiting op nr 9 ipv nr 2 (mistlamp), iemand ervaring mee? Ga ik binnenkort eens uitproberen. Misschien kan ik dan ook de afwas doen nadat ik de stoomkabel heb afgekoppeld, wat een luxe!! kerstmutszwaai.gif kerstmutszwaai.gifdriver schreef:Een omzetstuk dat ik bij De Wit kocht, gaf ook niet werkende mistlichten en achteruitrijlichten. Heb dan een ander omzetstuk in een autospeciaalzaak gekocht, en daarmee doen de mistlichten het wel
Bij het herlezen besef ik dat niet gaat werken, de 7 polige van mijn wagen heeft immers geen constante stroomdraad meer. Sorry, dom van me
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: fendt 13-polige stekker
Stroomdraad trekken is voor een garage kinderspel hoor, zelfs toen ik nog een 7 polige stekker had aan de wagen had ik 12volt in de caravan en een werkend mistlicht.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: fendt 13-polige stekker
RE.gif
Maar dan is er van uniformiteit totaal geen sprake meer.
Jij kunt geen andere willekeurige aanhanger meer achter je auto en de caravan zal ook alleen maar achter jouw auto doen wat hij moet doen. kerstweetniet.gif
Groetjes,
Jan
Maar dan is er van uniformiteit totaal geen sprake meer.
Jij kunt geen andere willekeurige aanhanger meer achter je auto en de caravan zal ook alleen maar achter jouw auto doen wat hij moet doen. kerstweetniet.gif
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: fendt 13-polige stekker
Die gescheiden achterlichtbedrading bij een aanhanger of caravan is heel leuk en aardig maar trek bij onze Suzuki de betreffende zekering er maar eens uit; ALLES dooft, op dimlicht/grootlicht na. Achterlichten aan beide kanten uit, kentekenplaatverlichting aan beide kanten uit, stadslicht aan beide kanten uit, volledige dashboard en interieurverlichting uit...pd0bao schreef:Het gescheiden links/rechts houden van de achterlichting bv zou ik nooit veranderen als er iets uitvalt heb je nog iets over daar de circuits apart gezekerd zijn. Uitval van dashboardverlichting kan betekenen dat de linkerachterlamp kapot is. Kan hoeft niet maar kijk even.
Bij onze andere auto (Hyundai) is het inderdaad wel keurig door midden gedeeld; linker stadslicht, linker achterlicht, linker kentekenplaatlampje en linker deel van het dashboard op de ene groep en op de andere groep uiteraard de rechterhelft, inclusief de andere helft van de dashboardverlichting.
Vreemd genoeg is het dimlicht van de Suzuki dan wel weer gescheiden afgezekerd maar bij de Hyundai beide dimlichten op dezelfde groep.
-
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: fendt 13-polige stekker
Onze oude Dethleffs had zelfs maar 1 draad voor de volledige rijverlichting, hier was van gescheiden verlichting links en rechts gewoon geen sprake van.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: fendt 13-polige stekker
Nou het bumpen van dit topic laat me hersentjes kraken ,ben er nu nog steeds niet uit , het mooiste zou zijn die koelkast op gas en de stroom van de accu ,liefst geschakeld met een accu van de mover . Maar dan is je stroom voor je paar lampjes wel verschrikkelijk duur op de camping.Tarifering naar verbruik zou eigenlijk wel fijn zijn . Op de meeste campings lijken het net telefoonmaatschappijen met het stroomtarief ,afgerond naar boven wel te verstaan :)
Leuk om in de winter te dubben :),
Alvast een fijn uiteinde allemaal kerstduim.gif
Leuk om in de winter te dubben :),
Alvast een fijn uiteinde allemaal kerstduim.gif
Re: fendt 13-polige stekker
Dat weet ik Jaap.pd0bao schreef:Ab ,er bestaat van Bosch ook een 4 polig stopcontact waarin je die draadddoorsnede makkelijk in krijgt 2x4 mm2 geeft dan 8mm2 verbinding. Jaap
Maar na aanleg van de 2 x 4 mm2 naar de Jeager heb ik het verder maar voor gezien gehouden.
Ik had geen zin meer om ook nog de kabelboom van de caravan te gaan verbouwen, en heb dat dus 2,5 mm2 gelaten.
De werking van de koelkast op 12 volt was niet naar mijn zin (teveel spanningsverlies) en ik ben overgegaan op gas.
Dat werkt uitstekend.
De geschakelde 12 volt gebruik ik nu dus helemaal niet meer, alleen nog als backup, mocht onverhoopt het gas opraken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: fendt 13-polige stekker
ik heb liever de jaeger dan de multicon de jaeger is de bevesteging veel beter en veel en veel minder storingen de multicon is een 7 polige met bij geplaatste polen en de jaeger zijn gewoon 13 pennen met een bojonet vergrendeling de 7 polig en multicon hebben geen vergrendeling kan er dus zo uit vallen als de doos ouder is of klepje is afgebroken
en als bij jaeger klepje er af is zit hij nog goed vast
gr spoortje
renault Espace en daar achter een dethleffs newline 425t
en als bij jaeger klepje er af is zit hij nog goed vast
gr spoortje
renault Espace en daar achter een dethleffs newline 425t
Re: fendt 13-polige stekker
RE.gif
ik snap wat je bedoelt, ik heb ook liever de jeager, maar dat klepje? ik heb nog nooit gehad dat mijn klepje afgebroken was en al zou dat zo zijn plaats je toch een nieuwe stekkerdoos, anders is binnen een jaar je doos vergaan..
ik snap wat je bedoelt, ik heb ook liever de jeager, maar dat klepje? ik heb nog nooit gehad dat mijn klepje afgebroken was en al zou dat zo zijn plaats je toch een nieuwe stekkerdoos, anders is binnen een jaar je doos vergaan..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: fendt 13-polige stekker
Er zit standaard een Jaeger op elke Fendt, dus ik begrijp deze laatste 2 reacties niet helemaal..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: fendt 13-polige stekker
RE.gif
13 polig of niet, fendt of niet, als je klepje afgebroken is, doos vervangen anders gaat de boel kapot
13 polig of niet, fendt of niet, als je klepje afgebroken is, doos vervangen anders gaat de boel kapot
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: fendt 13-polige stekker
Daar heb je gelijk aan. Maar laten we proberen on topic te blijven.
De reactie van Spoortje is goed bedoeld, maar niet relevant in dit topic. Ik wil ook graag die discussies van voor en tegenstanders van Jaeger en Multicom niet weer de kop op laten steken. Daar hebben we er al meer dan genoeg van gehad. Vandaar mijn reactie.
De reactie van Spoortje is goed bedoeld, maar niet relevant in dit topic. Ik wil ook graag die discussies van voor en tegenstanders van Jaeger en Multicom niet weer de kop op laten steken. Daar hebben we er al meer dan genoeg van gehad. Vandaar mijn reactie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.