fendt 13-polige stekker

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.

fendt 13-polige stekker

Berichtdoor rambocus » wo 1 sep 2010 09:02

Uiteindelijke hebben wij een fendt 470 TFB gekocht van het bouwjaar 2003. ( is onze eerste caravan)

Deze moet alleen nog worden BOVAG worden gekeurd (dit doet de oude eigenaar en we delen de kosten) en er komen twee nieuwe banden op.

Nu blijkt er op deze fendt een 13-polige stekker te zitten. Na googlen ( ik ben totaal onbekend op deze materie) blijkt dat er twee soorten stekkers bestaan t.w. een Jaeger-stekker of een multicom-west.

Wij hebben zelf op de passat van 2004 een 7-poliger stekkeraansluiting.

Nu de vragen:
Wat voor een 13-polige stekker zit er standaard op een Fendt? ( hij staat in de stalling , dus niet even snel te checken)

Heeft iemand ervaringen met een goed merk adapter ?

Als ik dan al een adapter gebruikt doen dan een aantal zaken het niet?
rambocus
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma 16 aug 2010 15:32

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Ab » wo 1 sep 2010 12:08

Standaard zit er een Jaeger stekker op een Fendt. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen, dat er bij jou ook een Jaeger op zit..

Met een 7 polige stekker, heb je op de caravan eigenlijk alleen verkeersverlichting.
Met wat kunstgrepen, kan je wel constante stroom naar de caravan krijgen, maar helemaal ideaal is het niet.
Het kan echter wel.

Uiteraard is het het beste, om op de auto ook alles 13 polig aan te sluiten.
I
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10595
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor rambocus » wo 1 sep 2010 15:59

Bedankt, wat vraagt er altjd constant stroom in de caravan als ik rijdt?

De koelkast die laat je toch niet op 12 volt draaien. Als je auto stitstaat trekt hij je hele accu leeg, zit tenslotte normaal geen beveiliging tussen. Of zijn er andere zaken die constant stroom vragen?

En met een adapter van 13 naar 7-polig doet dan alle verkeersverlichting het ook bv je mistachterlicht?

Zit toch even te dubben omdat ik met mijn auto ook wel eens aanhanger van mijn werk rijdt die ook een 7-polige aansluiting heeft.
rambocus
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma 16 aug 2010 15:32

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Willem H » wo 1 sep 2010 16:25

@ab kan je hun dan gelijk uitleggen wie wat hoe de koelkast bij Fendt geschakkeld is,als er mogelijk toch veranderingen aangebracht moeten worden is het wel zo handig om dit gelijk te doen.
Willem H
 

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Willem H » wo 1 sep 2010 16:33

Ik ben geen techneut maar bij Fendt zit de kk meestal niet zo geschakkeld dat hij uit gaat bij afzetten contact.
Daarom verwees ik ook naar Ab die weet o.a.dat soort dingen wel.
Willem H
 

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor whOcArEz » wo 1 sep 2010 19:30

rambocus schreef:Zit toch even te dubben omdat ik met mijn auto ook wel eens aanhanger van mijn werk rijdt die ook een 7-polige aansluiting heeft.

Om die reden heb ik mijn Fendt laten voorzien van een Mulicon en ook de auto. Hier kan je probleemloos een 7 polige stekker van bv een aanhanger in steken. Zo werken zowel de caravan als de aanhangen zonder storingsgevoelige adapters.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI
Avatar gebruiker
whOcArEz
 
Berichten: 414
Geregistreerd: vr 11 aug 2006 11:44
Woonplaats: Noord Brabant

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Ab » wo 1 sep 2010 21:09

Er is in principe niks wat constant stroom vraagt tijdens het rijden.
Maar als je stilstaat, bij een overnachting zonder stroompaal, enz. is het wel makkelijk om 12 volt te hebben.
O.a. voor kraantjes, toiletpomp, binnenverlichting e.d.

Nu kan dat wel, meestal liet men het mistachterlicht vervallen, (pool 2 , of 54G ) en zette daar dan konstante spanning op. (lastig als je met meerdere aanhangers rijdt, dan brandt het mistlicht altijd))
Een andere mogelijkheid is, 5 en 7 (achterlicht links en rechts) allebei op 5 te zetten.
Dan heb je 7 over, waar je dan constante stroom op kan zetten. Deze, verbind je in het verloop dan met pool 9 van de 13-polige stekker.

Fendt heeft standaard de koelkast ook op pool 9 zitten.
Bij stilstand moet je dan dus niet vergeten de koelkast uit te zetten.
Of helemaal niet gebruiken op 12 volt, is eigenlijk ook niet nodig.
Met een Secumotion van Truma kan je 'm ook veilig op gas laten werken mocht je dat willen.(op lange reizen)
Binnen NL heb je niks nodig, als je 'm thuis eerst gewoon een nacht op 230 aanzet voor je vertrekt.
Voor iets langere reizen kan je er nog Bijv nog een bevroren pak sinaasappelsap in leggen als koelelement. Werkt ook uitstekend.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10595
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor rambocus » do 2 sep 2010 05:15

bedankt voor de tips.
rambocus
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma 16 aug 2010 15:32

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor evershg » zo 12 sep 2010 12:57

Gewoon twee + draden naar de stekkerdoos van auto ,waarvan één gesckakeld via contact nr.9 koelkast,en één constant stroom nr 10 voor verlichting en kranen.
wel twee - aansluitingen maken 11+13
Werkt perfect en de accu wordt niet leeg getrokken bij stilstand.

Gr Henk
stom.gif
Laatst bijgewerkt door evershg op zo 12 sep 2010 13:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft
Avatar gebruiker
evershg
 
Berichten: 204
Geregistreerd: ma 22 feb 2010 15:08
Woonplaats: Noord Holland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Ab » zo 12 sep 2010 13:09

Is niet helemaal correct Henk.
Als je volgens schema wilt werken zoals het officieel hoort, heb je constante stroom op 9.
De geschakelde stroom zit dan op 10.

Voor de Ts gaat dit niet op, die heeft een 7-polige stekker op de auto.
Verkeerstechnisch kan dat ook best.

Bij vervanging van de auto is het wel aan te raden om een 13 polige stekker te nemen, dat geeft je wel wat meer mogelijkheden.
Het ligt er maar net aan, hoe lang de auto naar verwachting nog meegaat.
Voor nog een paar keer met de caravan op stap, is het onzin om een 13-polige stekker te laten monteren.
Tenzij je het zelf kan doen, zijn de kosten dan niet in verhouding.
Een adapter van een paar euro volstaat dan ook.

Voor ritten binnen de Benelux hoef je je over de 12 volt voor de koelkast ook niet druk te maken eigenlijk.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10595
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor evershg » zo 12 sep 2010 13:12

Dat is waar wat je zegt,maar bij mijn Adria zit de koelkast op 9

En met alleen 7 polig krijg je een probleem met het verplichte mistachterlicht.

Gr Henk
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft
Avatar gebruiker
evershg
 
Berichten: 204
Geregistreerd: ma 22 feb 2010 15:08
Woonplaats: Noord Holland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Ab » zo 12 sep 2010 13:25

Nee hoor, dat kan gewoon op 2 blijven, dan werkt de gewone aanhanger ook zoals het hoort. :wink:

Ook Fendt heeft normaal gesproken de kk op 9, maar dat is vrij eenvoudig te wijzigen als je dat wilt.
Ik wist niet, dat Adria ook de kk op 9 had.
Dat is overigens wel vlgs DIN.
Maar in NL zijn we wat eigenwijs.. :lol: :lol:
Nu moet iedereen natuurlijk ook zelf weten hoe je een een ander aansluit..
Als het werkt zoals je wilt, en verkeerstechnisch is alles ook in orde, maakt het allemaal eigenlijk niet zo heel veel uit.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10595
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor rambocus » zo 12 sep 2010 16:05

gisteren met een adapter geprobeert.

Mistachterlicht en de achteruitrijlichten deden het niet. Vindt dat minimaal alle verkeerslichten het moeten doen.

Laat toch maar eens kijken voor een 13-polige stekker. Nu zit er in onze passat van 2004 twee 12V- aansluitingen in de laadbak, wellicht kan ik één van deze twee laten loskoppelen voor de contstante stroom naar de caravan. Scheelt toch weer een draad naar voren te trekken.
rambocus
 
Berichten: 18
Geregistreerd: ma 16 aug 2010 15:32

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor flyincarpet » za 24 dec 2011 01:22

hallo allemaal ,

ik zit met het zelfde probleem met een passat van 2001 7polig en dezelfde fendt van 2002 .
Dus wou ik vragen hoe dit is opgelost uiteindelijk?

Groet.
flyincarpet
 

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor bijbeuner » za 24 dec 2011 09:04

Hoi,

zelf heb ik ook een Fendt 495 TFB van 2010.

Bij mij zit de continu plus ( van af de accu van de auto) op 9
de 10 zit achter het contact van de auto,dus als ik de auto stil leg zit er geen stroom op de 10.
Bij mijn Fendt (af fabriek) zit het zo als de 10 geen stroom heeft werkt de koelkast niet,het lampje in de koelkast werkt wel
en ik heb wel mijn 12v voor lampjes en pomp voor water en toilet.

als men een beetje handig is is het geen probleem om op je auto de 7 polig te vervangen door een 13 polig
heb dit zelf nog 2 weken bij mijn nieuwe vivaro moeten doen want er zat ook maar een 7 polige op.
Skoda Superb 2.0 TDI 16v Break met DSG model 2014 met aan de haak Fendt 495 model 2010
bijbeuner
 
Berichten: 320
Geregistreerd: zo 6 feb 2011 12:31
Woonplaats: B.-Limburg

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor hendrik38 » za 24 dec 2011 09:17

Ik heb de jaeger van de fendt vervangen door een multicon. Klein klusje van een half uurtje. Dat is voor mij de simpelste oplossing en zo past hij achter iedere auto.
Volvo V70 2.4 D geartronic
Fendt 515 skm 2014
hendrik38
 
Berichten: 952
Geregistreerd: vr 12 nov 2010 17:25

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Rijk » za 24 dec 2011 10:31

Klopt, de Multicon past op de 7-polige aansluiting. Je hebt dan geen constante stroom in de caravan.

IK heb nog ergens een verloop liggen van 7-polig naar Multicon en dat werkte prima, waarschijnlijk is zoiets ook wel te koop voor de Jaeger en anders is het simpel zelf te maken.

Onze Tabbert heeft de mogelijkheid verschillende stekers toe te passen, ergens bij de dissel zit een aansluiting waar gewisseld kan worden. Wellicht heeft de Fendt die mogelijkheid ook en is het een kwestie van ander aansluitsnoertje er bij totdat de auto wordt ingeruild.
Tabbert DaVinci 525HE (2003)

Nothing beats the sound of a V8!!
Rijk
 
Berichten: 914
Geregistreerd: do 30 jun 2011 22:24
Woonplaats: Hoorn

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor jackt » za 24 dec 2011 12:26

Voor een paar euro koop je een compact verloopstuk van 13-polig naar 7 polig....handig voor bv. fietsdrager of bij gebruik huuraanhanger.

http://www.shopwiki.nl/Verloopstekkers-Jaeger-(7~polig-~-13~polig)
Renault Koleos 2.5 Dynamique Luxe '08 (MTM 2100kg, MTTM 4100kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis.
Avatar gebruiker
jackt
 
Berichten: 321
Geregistreerd: di 27 jul 2010 15:38
Woonplaats: Zuid-West Friesland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor driver » za 24 dec 2011 13:22

Ik had hetzelfde probleem. 7 polig op wagen, en 13 polig Jaeger op caravan. Ik vroeg na in de garage wat het zou kosten om ook op de wagen een 13-polige te plaatsen, en daar viel ik van achterover. Bleek dat de volledige bekabeling zou moeten vervangen worden, kost bijna zoveel als een nieuwe trekhaak. Een omzetstuk dat ik bij De Wit kocht, gaf ook niet werkende mistlichten en achteruitrijlichten. Heb dan een ander omzetstuk in een autospeciaalzaak gekocht, en daarmee doen de mistlichten het wel (en die van de wagen gaan netjes uitzoals het hoort). Achteruitrijlichten doen het niet, maar dat hoeft wettelijk blijkbaar niet, was geen probleem op technische controle. Heb uiteraard ook geen stroom in de caravan, maar voor ons hoeft dat niet, we nemen altijd gewoon stroom op de camping.
Moet me trouwens van het hart dat ze bij De Wit nooit gereageerd hebben op mijn herhaalde klachten over het slecht werkende koppelstuk.
Eriba feeling 425, Honda FRV CTDI
driver
 
Berichten: 502
Geregistreerd: wo 24 aug 2011 20:37
Woonplaats: Antwerpen

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor bijbeuner » za 24 dec 2011 13:37

hendrik38 schreef:Ik heb de jaeger van de fendt vervangen door een multicon. Klein klusje van een half uurtje. Dat is voor mij de simpelste oplossing en zo past hij achter iedere auto.

Behalve als de auto een jaeger 13 polig heeft.
Skoda Superb 2.0 TDI 16v Break met DSG model 2014 met aan de haak Fendt 495 model 2010
bijbeuner
 
Berichten: 320
Geregistreerd: zo 6 feb 2011 12:31
Woonplaats: B.-Limburg

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor peter s » za 24 dec 2011 15:11

In Nederland dient een auto (en caravan) afgeleverd te worden met multicon. (NEN 6120) We wonen in Nederland niet in Duitsland!
Jaeger is alleen op verzoek van de klant in Nederland.

We zijn tegenwoordig zo verschrikkelijk mondig, behalve op dit punt schijnt het kerstweetniet.gif
Heb net zoiets gehad met de caravan, wilde men geen mulitcon opzetten alleen tegen meerprijs (en dat bij nieuw afleveren), mooi dat ze heel snel bijdraaide toen ik het geld op zak hield!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Afbeelding
Eens Citrofiel altijd Citrofiel!
peter s
 
Berichten: 2823
Geregistreerd: zo 3 okt 2010 20:32

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor G-force » za 24 dec 2011 17:00

Dit is het standaard schema van Fendt, juist van mijn dealer gekregen alwaar ik begin volgend jaar de nieuwe caravan zal ophalen. Dit schema is eveneens voor mensen die een Rally pakket hebben bij hun Fendt, met een boordaccu en een oplader. Normaal bij een dertienpolige stekker schakelt de koelkast uit wanneer je de auto afzet, dit is net waarom een dertienpolige stekker er is om toch permanent stroom te hebben in de caravan maar geen last te hebben van de frigo die op 12 volt staat. Bij het rijden staat deze bij mij altijd op 12v en bij stilstand op gas.

AANSLUITSCHEMA 13 POLIGE STEKKER SYSTEEM JAEGER





NR KLEUR FUNKTIE DIAMETER


1 GEEL PINKER LINKS 1 mm L

2 BLAUW MISTLAMP 1 mm 54 G

3 WIT MASSA VOOR 1 – 8 2.5 mm 31

4 GROEN PINKER RECHTS 1 mm R

5 BRUIN STANDLICHT RECHTS 1 mm 58 R

6 ROOD STOPLICHT 1 mm 54

7 ZWART STANDLICHT LINKS 1 mm 58 L

8 GRIJS ACHTERUITRIJ LICHT 1 mm

9 BRUIN/BLAUW PERMANENTE STROOM 2.5 mm

10 BRUIN/ROOD LAADLEIDING BOORDACCU 2.5 mm enkel indien
11 WIT/ROOD MASSA VOOR BOORDACCU 2.5 mm Rallypakket

12 --- VRIJ

13 WIT/ZWART MASSA VOOR PERM. STROOM 2.5 mm
Mazda CX5 2.2 diesel met een Fendt 495 SF Tendenza en een Isabella Ambassador voortent.
G-force
 
Berichten: 157
Geregistreerd: di 27 mei 2008 15:41
Woonplaats: Antwerpen

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor bijbeuner » za 24 dec 2011 20:31

Zo staat het inderdaad ook bij mij in de handleiding van onze fendt

Ik heb wel vanaf de accu een 4mm draad getrokken naar de 9 net als toen bij mijn vorige wagen Ranger Pickup
als de draad te lang word krijg je een te hoge weerstand (bij2,5mm)
aan de caravan zelf heb ik de kabel niet vervangen door een 4mm
Skoda Superb 2.0 TDI 16v Break met DSG model 2014 met aan de haak Fendt 495 model 2010
bijbeuner
 
Berichten: 320
Geregistreerd: zo 6 feb 2011 12:31
Woonplaats: B.-Limburg

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor Ab » za 24 dec 2011 23:19

Dat klopt, Fendt houdt het DIN schema aan voor de bedrading.
Dat betekent wel, dat de koelkast ook op 9 zit. Beetje onlogisch lijkt het, maar het is echt zo. Die blijft dus altijd stroom houden, ook bij stilstand.
Als je wilt dat ie uitschakelt bij een stilstaande motor moet je dat aanpassen.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10595
Geregistreerd: do 30 aug 2007 22:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: fendt 13-polige stekker

Berichtdoor karel3 » ma 26 dec 2011 09:18

Dat klopt, Fendt houdt het DIN schema aan voor de bedrading.

Inderdaad erg onhandig , het blijven ook Duitsers DIN ist DIN.... Als je een toch een nieuwe 13 polige steker aansluit is het handig om meteen de constante stroom en de verlichting en pompjes op 9 te zetten en de via een relais geschakelde stroom voor de koelkast op 10.
Met zo n relais (ca 5 euro) heb je geen omkijken naar de koelkast als je stopt , altijd uit...
Ik begrijp de mensen niet die onderweg geen gebruik maken de 12 volt uit de auto voor pompjes , verlichting en de koelkast . Die koelkast kan natuurlijk wel via een secumotion maar waarom al die extra s, bovendien vind ik de gaskraan tijdens rijden dicht toch altijd nog veiliger....
karel3
 
Berichten: 116
Geregistreerd: ma 2 nov 2009 20:17

Volgende

Keer terug naar Elektra, gas, water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten