LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Sony

LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Sony » wo 8 jul 2009 23:22

Ik heb een nieuwe caravan Adria MY 08 icm V70 MY 09.
De caravan is uitgevoerd met LED lampen voor dim/remlicht (gecombineerd). Bij de eerste aansluiting gaf de auto meteen een foutmelding lampdefect aanhanger en de dimlicht/remlichten bleven knipperen met als gevolg veel wijzende en toeterende medeweggebruikers. De caravan meteen getest op een testkast en alles was in orde. Ook de V70 getest aan een traditionele testkast en in orde, maar een Würt testkast met LED lampjes gaf ook een foutmelding. V70 accepteert geen LED velichting. De V70 meet een te lage weerstand met als gevolg dat de V70 een "kapotte lamp"detecteert. De toleraties van de V70 zouden wat ruimer kunnen, of er zou een keuze menu moeten komen waarin je kan aangeven of de aanhanger is voor zien van traditionele- of LED verlichting. Ik heb al door enkele garages rapporten laten versturen naar Volvo importeur te Beesd, maar tot heden geen oplossing mogen ontvangen.

De V70 is zelf ook voorzien van deze moderne lichtbronnen (zijverlichting achterlichtunits) maar accepteert deze niet als aanhanger, ik vind dit geen bug maar een tekortkoming.

De Adria importeur heeft vanuit coulance inmiddels 2 weerstandjes gemonteerd van 0.68 Ohm in afwachting van een actie van Volvo. Het resultaat is gedeeltelijk positief. De foutmelding is nu weg en het knipperen is over.... maar de dimlichten blijven fel branden zonder dat ik rem (in remstand).
Het plaatsen van de weerstanden is een workarround en blijkt geen structurele oplossing. Wat kan ik doen opdat de software van Volvo toekomst proof wordt zonder in een discussie terecht te komen van Adria/Volvo. Bottom line werken beide systemen, maar werkt Volvo niet met LED's.



Reactie Volvo:

De Volvo-dealer heeft dit onderwerp reeds uitvoerig behandeld en besproken met onze technische dienst.

Oorzaak van deze klacht is te herleiden tot een afwijkende weerstand in de stroomkring van de LED verlichting (t.o.v. normale verlichting met gloeilampen)

De dealer heeft aan de auto de werking van de TRM ( trailer module) gecontroleerd met een 'normale' lichtbalk (met gloeilampjes). Aangezien dit correct functioneert, zal deze klacht bij de caravan-dealer neergelegd moeten worden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.





Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
**********************

Het standpunt van Volvo Nederland is duidelijk, het is uw probleem! En wij helpen u ook niet verder.
Inmiddels heb ik weer met Adria Nederland gesproken en zij bieden geen garantie maar zullen de komende vrijdag de combinatie willen testen om te kijken of ze de problemen die de auto geeft kunnen voorkomen bij de caravan. Dat is pas service.
Als forumleden een Volvo overwegen en u heeft een caravan met LED verlichting, denk drie keer na voor u een Volvo koopt!

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » do 9 jul 2009 09:45

Oei dit lijkt geen beste beurt die reactie van Volvo :roll: kan me uw frustatie geheel voorstellen
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een gerenomeerd importeur deze serieuze klacht zo sumier geformuleerd afwijst.
Neem wel aan dat u hier een letterlijke weergave hebt geplaats :roll:

Dat er niet direct een oplossing is kan ik mij voorstellen maar de klant het bos insturen question.gif

Ik denk dat de caravandealer in ieder geval bereidheid heeft getoond, een deel van het probleem is verholpen, echter snap ik niet wat u bedoelt met "maar de dimlichten blijven fel branden zonder dat ik rem (in remstand). " :roll: Kunt u dit anders formuleren?

Juridisch lijkt mij dit een moeilijke kwestie, Volvo loopt achter in haar "state of art" maar Adria had moeten onderkennen dat het de bedoeling is een caravan achter een bestaande auto aan te sluiten.
Beiden zijn verwijtbaar maar procederen lost niets op. Hooguit zou u kunnen kijken of in de betreffende handleidingen hiervoor gewaarschuwd wordt. Zo niet dan kunt u zich hieraan vasthouden.
Het lijkt mij de komende tijd wel een issue te worden, wellicht een uitdaging voor de ANWB.

Voor degenen die nog een auto of caravan gaan kopen, laat altijd een opmerking op de overeenkomst plaatsen dat de combinatie probleemloos past. Doen de autodealers niet graag is mijn ervaring :wink:

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Daphne » do 9 jul 2009 10:08

Sony schreef:
De dealer heeft aan de auto de werking van de TRM ( trailer module) gecontroleerd met een 'normale' lichtbalk (met gloeilampjes). Aangezien dit correct functioneert, zal deze klacht bij de caravan-dealer neergelegd moeten worden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Er wordt door autodealers nogal snel verwezen naar de caravandealer.
Dit kregen wij ook te horen toen wij onze caravan aan de nieuwe auto hingen. Volgens de controle met de lichtbalk was er niets mis met de auto-aansluiting, maar met de caravan erachter werkte niets. Het lag dus aan de caravan volgens de dealer. Volgens ons onmogelijk omdat de caravan nog geen jaar oud is en ook probleemloos aan de vorige auto zat.
Na herhaaldelijk aandringen werd de caravan aan een service-auto van één van de monteurs gekoppeld en alles werkte. Uiteindelijk bleek het een kabelbreuk te zijn. Maar volgens de lichtbalk van de werkplaats was er niets mis met de auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Apejoekie

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Apejoekie » do 9 jul 2009 10:35

Wat een merkwaardig standpunt voor een gerenomeerd merk als Volvo. Je zou toch denken dat ze het meteen zouden oppakken om software aan te passen zodat het wel werkt met LED verlichting?

Een merk wat veiligheid voorop heeft staan en als een groot goed ziet moet ook erkennen dat LED verlichting, door de snellere reactie snelheid, veiligheid biedt. Alleen al daarom zouden ze een aanpassing moeten bieden!

Ik hoop dat Adria je verder kan helpen. Het mag duidelijk zijn dat Volvo niet echt wil.... Jammer :?

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » do 9 jul 2009 12:27

De fabrikant Volvo krijgt hier nu wel de zwarte piet toegespeeld maar op de keeper beschouwd is het geen probleem van Volvo.
De auto mankeert niets! Het is de caravan die dienst weigert.
De auto kan daar niets aan doen.

Er zou wel een schone taak(kans) voor de dealer (open)liggen maar daar kan Volvo niet op worden afgerekend natuurlijk. Het is geen onwil van de fabrikant Volvo om hier een incidentele oplossing voor te bedenken. Volvo kan wel voor een structurele oplossing zorgdragen. Dit zal echter pas in een volgende modellenserie kunnen worden verwerkt. Mogelijk worden er initiatieven opgestart op een modificatieset voor caravanners te ontwikkelen maar dat is verder afwachten.

Natuurlijk is het een teleurstelling dat de toegepaste techniek niet compatibel is maar dat zal wel meer voorkomen in deze moderne (multimedia)tijd.

Niet reëel is een voorwaarde bij de dealer neer te leggen dat onbedingt wat er aan de auto gekoppeld wordt dat dit zal moeten werken. Dit komt op hetzelfde neer als de dealer laten garanderen dat de auto nooit kapot zal gaan. Natuurlijk zal geen enkele delaer dit graag doen. Jij wel?
Een dealer/fabrikant kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor zijn eigen product. Niet wat er allemaal op, aan of achter wordt geknoopt en ook niet van de gevolgen daarvan voor het eigen product.
Zo merkwaardig is dat toch niet?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Knaus440 » do 9 jul 2009 12:47

Adri,
Voor mijn gevoel mis je nu even de boot. Immers een auto, nu volvo, is zo geconstrueerd dat er een trekhaak aan bevestigd kan worden. Ook geeft volvo een waarde aan die je als gewicht aan de trekhaak mee mag nemen.
Een trekhaak wordt dus bevestigd aan de auto. Is het dan raar om te verwachten dat wanneer er werkelijk een aanhanger/caravan aan komt te hangen, alles werkt naar verwachting?
Ik weet ook wel dat er nu een kat/muis spel kan komen. Wie moet zorgen voor een aanpassing dat er een caravan achter kan hangen?
Gaat dit betekenen dat er alleen een officiele bekabeling komt voor de volvo. Waarin in deze kabels een weerstand is ingebouwd en je zo de computer om de tuin kunt leiden?
Is eigenlijk en in zekere zin ook al zo bij PSA. Onze C5 had echt een officiele bekabeling nodig, of enkele "slimme"aanpassingen om de BSI te laten functioneren. Immers door de verlichting van de caravan wordt meer stroom gevraagd en dit meet de BSI. Die kan er dan een storingsmelding van maken.
In die zin vind ik dat je dus wel gelijk hebt met je opmerking dat Volvo geen blaam treft. Maar een auto zo construeren dat er gebruik gemaakt van kan worden op een manier waarvan je mag verwachten dat die ook zal gebeuren, nu met aanhanger/caravan, lijkt me zeer wenselijk. En dan schiet deze Volvo wel tekort.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Citrorob

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Citrorob » do 9 jul 2009 14:04

Het is maar software....

Het is dus mogelijk om de meetwaardes aan te passen. Helaas werkt het dan weer niet bij normale verlichting.
Ook moet het mogelijk zijn om deze check van de verlichting van de aanhanger uit te schakelen.

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » do 9 jul 2009 15:08

Knaus440 schreef:Maar een auto zo construeren dat er gebruik gemaakt van kan worden op een manier waarvan je mag verwachten dat die ook zal gebeuren, nu met aanhanger/caravan, lijkt me zeer wenselijk. En dan schiet deze Volvo wel tekort.
Johan
Waar word de boot gemist?
Er is een duidelijk beeld van de klacht en een duidelijk beeld van het mankement.
Verduidelijk wordt het standpunt van de fabrikant en de rol van de dealer die hierin een oplossing kan/moet aandragen.
Zoals Volvo stelt functioneert het systeem met conventionele verlichting, gloeilampen dus. Wordt er LED verlichting aangesloten zal er iets moeten worden aangepast, door de caravanleverancier! Vrij logisch dacht ik zo. Hier ligt een schone taak voor de dealer/trekhaak monteur. Niet aan de autofabrikant.
De trekhaak voldoet aan alle eisen die eraan gesteld mogen worden. Het verlichtingsprobleem wordt veroorzaakt door de caravan, door gebruikmaking van een LED verlichting.

Je kan de stelling ook omdraaien door te stellen dat de caravan leverancier zorg dient te dragen dat hun LED verlichting op elke auto dient te functioneren en niet alleen op een niet CAN-bus auto.
Dit is vrij eenvoudig uit te voeren maar dient wel vooraf door de caravanfabrikant te gebeuren en niet achteraf door de autofabrikant.

Volgens mij wordt de boot gemist door het feit niet te onderkennen dat de samenvoeging van de twee voor het probleem zorgt en niet gemakshalve de zwarte piet aan de auto te geven.
De auto heeft geen probleem, de caravan wel.

Black V70 AWD

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Black V70 AWD » do 9 jul 2009 16:43

Het is een vooruitstrevend actie van Adria. Maar volgens mij hadden hun als caravanfabrikant zich eerst wat meer moeten verdiepen in de mogelijkheid van LED-verlichting achter een met conventionele verlichting uitgevoerde auto. De Volvo is uitgevoerd met een CAN-bus systeem, deze controleerd de hele auto voortdurend en geeft dan een storingsmelding via de boordcomputer en slaat deze dan op in het geheugen. Dit is bij Volvo heel ver doorgevoerd. Het is zelfs zo dat als je de auto voor een onderhoudsbeurt naar de dealer brengt. Deze aansluit op de diagnose-apparatuur er verbinding wordt gemaakt met Volvo Zweden voor updates van de software. Ik heb mijn eigen V70 uit Duitsland geimporteerd en de duitse taal van de boordcomputer is omgezet naar nederlands. Maar omdit te realiseren moest er wel software uit zweden worden gedownload. Misschien wordt er door Volvo er wel aangewerkt en komt er te zijnertijd een software-update voor LED-verlichting.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door caspar » do 9 jul 2009 20:09

mijn baas heeft allemaal volvo vrachtwagens en dit euvel hebben wij ook met de trailers die er aan komen maar nu blijkt dat het op te lossen in door iets van een diode tussen de verbinding te plaatsen dat de led minder stroom krijgt maar ik weet niet hoe het moet maar mischien kan iemand bij de volvo er iets over vertellen
suc6 er mee
burstner amara 520 ts

René

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door René » do 9 jul 2009 20:15

Mischien een optie om een verloopstekker te maken met daarin de weerstanden.
Op deze manier kan men alle soorten verlichting gebruiken. :idea:

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Knaus440 » do 9 jul 2009 20:26

Adri,
Je hebt gelijk! Het vooruitstrevende idee om LED verlichting in de caravan in te gaan bouwen is niet Volvo aan te rekenen. De constructie voldoet aan de huidige eisen en verwachtingen, gloeilampen. Dus op naar de speciale aansluitkabel caravan en Volvo.
Scherp door geredeneerd van je, ik was even de draad kwijt :wink: .
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door E.T. » do 9 jul 2009 21:30

Black V70 AWD schreef:...........De Volvo is uitgevoerd met een CAN-bus systeem, deze controleerd de hele auto voortdurend en geeft dan een storingsmelding via de boordcomputer en slaat deze dan op in het geheugen.........
Volvo is niet de enige met dit systeem die deze "bijwerking" heeft, in het verleden is hier al eerder aandacht aan besteed.

Ik snap trouwens ook niet dat er over zulke dingen geen duidelijker (ISO ??) afspraken over gemaakt kunnen worden. Het werkt naar mijn gevoel in ieders voordeel als elke caravan achter elke auto past.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Sony

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Sony » vr 10 jul 2009 00:05

Allen,

Ik moet zeggen dat mijn emoties wat getemmerd zijn en dat ik iets genuanceerder ben gaan denken over Volvo.
De hulp had wel veel beter gekund.
Echter Adria is de partij die gekozen heeft voor een "state of the art" verlichting. Indien de weerstanden identiek zouden zijn, zou de V70 het niet merken en geen foutmeldingen opleveren.
Morgen gaat de combinatie naar Adria en zal alles getest worden, wordt vervold.
Nogmaals dank voor alle tips die ik mee zal nemen.

Gr,

Peter (en Sony)

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » vr 10 jul 2009 10:08

@dri schreef:De fabrikant Volvo krijgt hier nu wel de zwarte piet toegespeeld maar op de keeper beschouwd is het geen probleem van Volvo..................................................

Niet reëel is een voorwaarde bij de dealer neer te leggen dat onbedingt wat er aan de auto gekoppeld wordt dat dit zal moeten werken. Dit komt op hetzelfde neer als de dealer laten garanderen dat de auto nooit kapot zal gaan. Natuurlijk zal geen enkele delaer dit graag doen. Jij wel?
Een dealer/fabrikant kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor zijn eigen product. Niet wat er allemaal op, aan of achter wordt geknoopt en ook niet van de gevolgen daarvan voor het eigen product.
Zo merkwaardig is dat toch niet?
Adri
Dit is weer het antwoord van een dealer.
Of het wel of niet een Volvo probleem is doet hier niet ter zake, het gaat er om dat je, ook nadat een product verkocht is, met de klant meedenkt. Komen ze wellicht nog eens terug.

Het minste wat je van Volvo Nederland had mogen verwachten is begrip voor de teleurstelling van de klant, toezegging om mee te denken en wellicht zelf even contact opnemen met Adria, zover ik lees is dat niet gebeurd. Dit is gewoon les één in verkooptechniek hoofdstuk "klantenbinding".

Dat de verkoper niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor "wat er allemaal op, aan of achter wordt geknoopt" zijn jouw woorden zo had ik het niet geschreven.

Wel dat je van de verkoper mag verwachten dat zijn product geschikt is voor het door de klant beschreven doel. Dus als je al een caravan hebt en je beschrijft deze dan moet de verkoper garanderen dat de auto geschikt is. Dit is gewoon een eis uit het Burgelijk Wetboek. Het zelfde geldt uiteraard bij aankoop caravan.


Sony, ik ga er vanuit dat het voor elkaar komt. Netjes van Adria om positief mee te denken.

PKing

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door PKing » vr 10 jul 2009 12:42

Sorry maar ik vindt Adri zijn redenatie heel plausibel.

Een fabrikant kan met het maken van zijn product gewoon niet alle trends volgen, ook dat is goede marketing namelijk.
De Volvo is niet ontworpen als een caravantrekker, dat is gewoon een extra.
De fabrikant zal als hij er al over nagedacht heeft, gewoon uitgerekend hebben hoe duur het is om het e.e.a. geschikt te maken voor LED verlichting, en waarschijnlijk besloten hebben dat het teveel kostte.
Morgen verzint iemand een nog betere verlichtingssoort, en dan is het weer de fabrikant zijn schuld?

Zover ik kan zien voldoet de Volvo aan alle geldende normen, een caravan met LED verlichting is gewoon (nog) niet de norm op dit moment.

Ik hoop dat de caravandealer van de TP een oplossing vindt, want het blijft gewoon niet fijn.

PS

Ik kan uit de orginele post niet opmaken dat de TP de Volvo heeft gekocht met LED aanhangerlichtgarantie?

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door caspar » vr 10 jul 2009 12:53

ja maar volvo maakt ook trekkers waar een oplegger achter kan/moet en dat werkt ook niet met led verlichting dus wat je zegt dat volvo niet gemaakt is voor trekauto betweifel ik een beetje maar zo als eerder gezegd is het makelijk op te lossen door iets te maken met een of meerdere weerstanden er tussen te plaatsen en dat moeten ze ook bij de volvo weten hoe en welke weerstanden er tussen moeten
mvg caspar
burstner amara 520 ts

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » vr 10 jul 2009 15:12

Of het wel of niet een Volvo probleem is doet hier niet ter zake
Maar wel of Volvo het aub even oplost.!?!
Volvo lost niets voor de consument op. Dit zal door de dealer moeten gebeuren, daar zijn ze voor, niet de fabrikant.
Het minste wat je van Volvo Nederland had mogen verwachten is begrip voor de teleurstelling van de klant, toezegging om mee te denken en wellicht zelf even contact opnemen met Adria, zover ik lees is dat niet gebeurd. Dit is gewoon les één in verkooptechniek hoofdstuk "klantenbinding".
Van Volvo hoef je niets te verwachten. Hoe raar het ook moge klinken, Volvo doet niets aan consumenten en zij verkopen de auto niet. Zij hebben daar een heel duur dealerapparaat voor. Klantenbinding is een aandachtspunt voor de dealer. Dat is ook het eerste aanspreekpunt voor een klant.
Wanneer er iets mis is met de TV ga je toch ook niet de fabriek bellen of ze hem even komen maken? Wel de TV winkel op de hoek die hem geleverd heeft.
Wel dat je van de verkoper mag verwachten dat zijn product geschikt is voor het door de klant beschreven doel. Dus als je al een caravan hebt en je beschrijft deze dan moet de verkoper garanderen dat de auto geschikt is. Dit is gewoon een eis uit het Burgelijk Wetboek. Het zelfde geldt uiteraard bij aankoop caravan.
Dus wanneer je verteld dat je met de auto op wintersport gaat dient de verkoper deze dus te voorzien van alle daartoe benodigde middelen als winterbanden sneeuwkettingen voorruitverwarming en antislipregeling bv? En bovendien garanderen dat er niets kan gebeuren want de auto is er voor geschikt.
En een caravanverkoper moet hetzelfde garanderen? Dus je koopt een te zware caravan voor een te lichte auto en de verkoper garandeert dat het verder goed zal gaan met de auto?

Ik kan dat nergens in het BW terugvinden. Waar staat dat?

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » vr 10 jul 2009 16:47

Omdat u het bent @dri

BW 7 art. 17
1.De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Lees vooral even de laatste regel. blij.gif

Dus als u aan de verkoper vertelt dat de auto mede is bedoeld om met een caravan van 1500 kg op pad te gaan en dat die caravan met LED is uitgerust, laat je dit op de koopovereenkomst noteren.
Verkoper hoeft natuurlijk dit niet te accepteren maar dat is zijn zaak scratch.gif Het is dan aan de koper of hij door wilt gaan.

Ik zie op de diverse fora regelmatig vragen over marginaal presterende trekauto's, franse auto's met beperkt treingewicht zodat de familie thuis moet blijven of met warm lopende motor.
In bovenstaand voorbeeld wordt dit een probleem van de verkoper :wink:

Het zelfde gaat op als u een caravan koopt. Vertel de verkoper welke auto u rijdt, laat het noteren en als het na aflevering blijkt dat de auto veel te licht is gaat de caravan weer richting verkoper stom.gif

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » vr 10 jul 2009 17:23

(Thnx :oops: )

Was het maar zo eenvoudig!
In mijn voorbeeld van de te zware caravan met een te lichte auto zal het een verantwoordelijkheid zijn van de koper en niet van de verkoper.
Hetzelfde geldt voor de winterversie van de auto, de klant dient hier zorg voor te dragen en niet de verkoper. Uitvoeren of aanpassen is geen probleem maar dan wel op kosten klant en niet voor de ‘instapprijs’.
In het geval van de (LED)verlichting beantwoord de auto nog steeds aan de eigenschappen van een normaal (auto)gebruik. Voor abnormaal gebruik (caravantrekken) zijn aanpassingen vereist zoals een trekhaak wat meerkosten betekent. Die aanpassingen zijn dus voor rekening klant. Dit geldt voor de trekhaak maar ook voor de verlichting.
Nogmaals, dat Adria onconventionele verlichting monteert die niet compatibel is met een CAN-bus auto is een gebrek van de caravan. De auto daarop aanpassen is voor rekening klant.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Pensionado » vr 10 jul 2009 18:43

weenie.gif weenie.gif weenie.gif weenie.gif

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » vr 10 jul 2009 19:05

Nu is volvo heus niet de enige met dit probleem hoor! Het is idd een feit dat de LED lampjes een mindere weerstand hebben dan de gebruikelijke gloeilampjes. Ook onze vorige mercedes (en ook die van een collega) gaf dezelfde problemen, met hetzelfde antwoord daarbij als Volvo: probleem zit m in de LED lampjes (en dat is feitelijk ook zo!)
Netjes zo natuurlijk wel zijn dat er een oplossing mogelijk is. En voor zover ik weet zijn die er gewoon!
Maar daar ben ik dan weer te weinig technisch voor, maar bij de eerder genoemde Mercedesjes is het in elk geval opgelost.
Hetzelfde doet zich namelijk bij Mercedes voor als je er de populistische Xenon verlichting in hangt...

Sony

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Sony » vr 10 jul 2009 21:55

Allen,

Het is geen schoonheidsoplossing, maar ik heb er 1.
Adria heeft samen met ECS te Breda een oplossingsrichting bedacht die sucesvol is.
De oplossing is het plaatsen van een armatuur in de disselbak. De armatuur is voorzien van 3 lampjes. Twee dimlampjes en een remlampje.
Deze lampjes zijn aangesloten op het electrische systeem van de caravan, parallel op de dim/remlichten van de caravan.
De lichten gaan aan als de caravan is aangekoppeld. De Volvo detecteert nu een weerstand van conventionele lamjes en geeft geen foutmelding terwijl de LED's ook weer normaal werken als Dim- en remlicht. Indien ik weer een lampfout krijg van de aanhanger, dan moet ik een lampje vervangen in de dissel.
Het armatuur is geplaatst boven de gasflessen tegen het plafond van de disselbak. Bij vragen kunt u mij mailen.
De service van Adria is perfect! Met dank aan de heer A. van Vlaanderen, de heer de jong en zijn technische collega. Een kleine bijdrage gedaan in de kosten en Adria zelf is ook een ervaring rijker. De dealers zullen deze oplossing ook te horen krijgen waardoor mijn frustratie (tussen wal en schip) anderen bespaart zal blijven.

Groeten,

Peter en Sony

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » vr 10 jul 2009 21:59

Wel fijn dat het zo is opgelost, maar wel raar dat er niet een standaard iets van Adria of autofabrikanten is dat dit oplost.
Zoals ik al eerder zei, dit is heus niet de eerste die daar last van heeft. LED lampjes geven dat probleem zodra je zo'n bus in je auto hebt... Maar gewoon 3 weerstandjes had ook gekund... whistle.gif

Johnyboy

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Johnyboy » vr 10 jul 2009 23:18

Ik heb al de reacties doorgelezen.
Het feit alleeen al dat VOLVO een trekhaak kan leveren voor de auto, betekent voor mij alleen al
dat het feitelijke probleem bij VOLVO ligt.
Ze hebben duidelijk lopen slapen, want een goede R&D afdeling zou eigenlijk moeten weten dat er een grote
trend is in het toepassen van LED verlichting. Het lijkt erop dat het voor hun een complete verrassing is dat dit fenomeen
zich kan voordoen. Dealer verschuilt zich achter de importeur, en die verschuilt zich achter VOLVO Zweden.
Nee, voor mij geen VOLVO.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”