LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » wo 9 sep 2009 17:36

@dri schreef:Heb jij dan wel vanaf het begin goed gelezen Henk?
wat bedoel je?
vrgr. henk

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » wo 9 sep 2009 18:28

Na het lezen van het hele draadje had op z’n minst duidelijk moeten zijn dat beide systemen niet compatibel zijn.

Een ‘Teach in’ sessie klinkt natuurlijk reuze interessant maar zo’n inleer actie moet natuurlijk wel tot de mogelijkheden behoren.
Eveneens is een stap van Xenon naar LED een overstap van een compleet systeem. Ook hier is een inleer actie tot mislukken gedoemd.
E.e.a. in zo’n beetje te vergelijken met een koetsverlichting met een kaars in een glazen huisje tot de eerste carbidlamp tot de elektrische lamp. Geen van deze systemen waren ‘inleerbaar’. Er kan veel in dit informatica tijdperk maar we moeten niet verwachten dat er tevens getoverd kan worden. :wink:

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » wo 9 sep 2009 19:54

beste @adri,
De lichten noem ik geen systeem, "canbus" wel.
Canbus meet net zoals de 50 jaar oude clignoteurautomaat de stroomsterkte van een bepaalde gebruiker (lamp), en reageert op een afwijking.
Teach in is een mogelijkheid die in een groot aantal verschillende besturings- en monitor-systemen zoals de canbus in een auto, al aanwezig is, alleen niet op het niveau van verlichting.
Een nieuwe luchtmassameter, ontsteking, of zelfs een andere radio in b.v. een Opel Vivaro,gaat niet zonder inleren of programmeren.
Dus de mogelijkheid van "Teach in" voor verlichting is bij het ontwerpen van de software voor een auto een formaliteit. achteraf is het natuurlijk niet te doen.
Mijn vergelijking met led/xenon slaat alleen op het verschil in stroomgebruik in kombinatie met teach in.
De koetsverlichting had z'n canbus in de kop van de koetsier: licht uit? kaars is op.
Wat jij toveren noemt doet iedere automonteur dus dagelijks als er een onderdeel met electronica vervangen wordt.

vrgr.henk

Vliedje

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Vliedje » wo 9 sep 2009 20:39

:) :) Beste Johan, het was als grapje bedoeld hoor. (zie de smiley). Elk merk heeft zo af en toe wel eens een probleem en dit kan ik met de beste wil van de wereld niet rangschikken onder een serieus probleemvan Volvo. Eerder bij Adria. Die fabrikant had zich moeten realiseren, dat e.e.a. problemen zou kunnen opleveren.

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » wo 9 sep 2009 21:13

henkster schreef:Dus de mogelijkheid van "Teach in" voor verlichting is bij het ontwerpen van de software voor een auto een formaliteit. achteraf is het natuurlijk niet te doen.
Eerder schreef ik in de 5e bijdrage:
@dri schreef:Het is geen onwil van de fabrikant Volvo om hier een incidentele oplossing voor te bedenken. Volvo kan wel voor een structurele oplossing zorgdragen. Dit zal echter pas in een volgende modellenserie kunnen worden verwerkt. Mogelijk worden er initiatieven opgestart op een modificatieset voor caravanners te ontwikkelen maar dat is verder afwachten.

Natuurlijk is het een teleurstelling dat de toegepaste techniek niet compatibel is maar dat zal wel meer voorkomen in deze moderne (multimedia)tijd.

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » wo 9 sep 2009 21:34

vervolgje:
Aangezien een handige laptopjongen (in autoland) vanalles kan aanpassen in het motormanagement,
bv. een 1,9 Dci van 100 naar 140 pk,
durf ik te stellen dat een handige jongen met laptop, werkzaam bij Volvo, in staat is het probleem aan het begin van dit draadje op te lossen door de juiste instellingen aan te passen.
Wat ik bedoel is : theoretisch mogelijk, in de praktijk spelen tijd, zin en geld een grote rol.
vrgr.henk

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » wo 9 sep 2009 21:43

Ja dat geloof ik ook wel. Ik denk echter dat Volvo daar wel de nodige bedenkingen bij heeft en men er ivm aansprakelijkheid wat terughoudend tegenover staat.

Overigens gaat de vergelijking CANbus vs Motormanagement wel volledig mank in dit voorbeeld. Het Motormanagement herprogrammeren (chiptuning) heeft niet zoveel met de CANbus te maken buiten dat het twee volledig gescheiden andersoortige systemen zijn.

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » wo 9 sep 2009 21:54

allebij software

henk

heuvelman60

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door heuvelman60 » wo 9 sep 2009 22:02

En probeer maar eens bij een iets oudere mercedes die xenon in te bouwen...
Dan heb je ook geen licht omdat de comp het niet snapt en ook daar kan de dealer dan niks mee...
Er zal idd op termijn wel een oplossing komen (en wellicht inmiddels zijn).
Ik vind het in elk geval kort door de bocht om de leverancier / fabrikant van de auto aansprakelijk te stellen voor iets wat er (veel?) later eens wordt aangesloten.
En wie weet is er misschien wel eens een update voor de computer beschikbaar op de Volvo zodat een en ander wel "in te leren" is scratch.gif
Mijn huidige "DVD" speler heeft ook geleerd alle andere soorten te spelen, maar minn oude CD speler wil maar niet leren de nieuwe schijfjes te draaien en dat zie ook toch als net zoiets zeg maar. De oude comodore64, waar iedereen destijds bijzonder enthousiast over was, kon echt minder dan wat het ding in mijn auto kan en doet... aflower.gif
En inmiddels bemoeit Sony zich, als TS, nergens meer mee whistle.gif

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » wo 9 sep 2009 22:56

henkster schreef:allebij software
Het één is een programma en het andere een communicatie systeem (een netwerk).
Niet echt hetzelfde lijkt mij en met een totaal andere functie.

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door DannyL » vr 11 sep 2009 19:19

De 1 is een software programma gekoppeld aan diverse sensoren in de motor die de werking van de motor managed, de ander is een software programma gekoppeld aan sensoren in de verlichting die een foutmelding geeft en de stroom uitschakeld als er een lampje defect is (of een te lage weerstand heeft)

@dri

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door @dri » vr 11 sep 2009 22:21

Als gevolg van de sinds de vroege jaren ‘90 toenemende comfort- en veiligheids verhogende zaken als A/C, navigatie en ABS/ESP systemen kwam het eind in zicht voor de conventionele analoge kabelboom.
CANbus is een digitaal communicatiesysteem voor dataoverdracht tussen verschillende gebruikers in hetzelfde netwerk met de mogelijkheid tot meten sturen en regelen.
Met de CANbus spreekt men niet van software maar meer van hardware omdat het CAN protocol bij de verschillende gebruikers is ingebed en het de ‘back bone’ is waarop het systeem werkt.
Een nieuwe gebruiker kan probleemloos aangemeld worden in het systeem als ‘nieuwe buur’ en heeft zijn eigen plekje in het systeem waardoor die door elke andere gebruiker kan worden geadresseerd.
Gebruikers hierin kunnen zijn een stoelverwarming, DVDwisselaar/speler, verlichting, trekhaakverlichting, a-ruitverwarming, centr. Deurvergrendeling, ABS of motormanagement.
Voor de juiste werking worden gebruikers aangestuurd door een interface die de verschillende commando’s verdelen naar de juiste gebruiker.
Door de meet en regel functie wordt bij gebruik van de caravan LED verlichting de hoge weerstand als ‘storing’ gesignaliseerd waarop volgens (Volvo)programmering op wordt gereageerd.
Door het systeem om de tuin te leiden wordt de ‘storing’ voorkomen en functioneert het syteem normaal.
Zoals eerder opgemerkt zal een volgend systeem hier op een andere (betere) manier mee om kunnen gaan.

henkster

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door henkster » za 12 sep 2009 15:40

wistiknie
danks
vrgr.henk

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: LED verlichting op caravan? Volvo is hier niet klaar voor!!!

Bericht door Technichien » wo 30 sep 2009 22:47

Onze Solifer van 2009, heeft een scratch.gif hybride verlichting. Gedeeltelijk LED gedeeltelijk conventioneel. Voor dat ik bovenstaande gelezen had dacht ik waarom niet alles LED. Maar nu weet ik wel beter.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”