Voortent opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » za 6 sep 2014 14:21

RE.gif

Mooie combinatie en mooi strak ! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Vliedje

Re: Voortent opzetten

Bericht door Vliedje » zo 7 sep 2014 01:56

caravan.gif Wij hebben de framestokken ook niet gemerkt. Wel binden we de stokken die bij elkaar horen altijd met zg. Stokbinders bij elkaar (3 pakketten met stokken, links, midden en rechts). Eerst gaat de tent door de rail, dan zetten we de middenstaander op en verbinden die met de dakligger aan de quick lock. Op de hoeken gaan we op dezelfde manier te werk. Als het frame staat, alle ritsen dicht en afspannen, waarna we met de haringen beginnen aan de caravankant. Vervolgens werken we naar voren toe. Met een uurtje staat de hele tent dan mooi strak.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Voortent opzetten

Bericht door fortissimo » zo 7 sep 2014 09:26

Ik heb ze ook niet gemerkt, maar heb slechts 12 stokken (uit het hoofd). Ik heb de meeste moeite met afspannen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Voortent opzetten

Bericht door Kingpin1966 » zo 7 sep 2014 11:13

RE.gif
Dat heb ik ook, mede door mijn 2 slechte knieën.
De hele tijd op 1 knie moeten steunen is geen pretje, zelfs niet met zo'n tuinkussentje, dat houd ik niet zo lang vol.
Op de knieën zitten gaat helaas niet meer.
En mijn vader kan ook niet meer helpen want die komt dan niet meer overeind.

Persoonlijk zag ik liever de voortent verdwijnen en een Thule luifel met 2,50 m. uitval (net zo diep als de voortent) aan de caravan.
Twee zijwanden en een voorwandje en klaar is Clara, en vast minder afspanwerk dan een gewone voortent.

Alleen wil mijn vader daar (nog) niet aan omdat ie bang is dat het een "klompenhok" wordt.
Maar de hele voortent in mijn eentje opzetten zie ik mezelf ook niet lang meer doen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ejs-Digipics
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 apr 2016 13:30

Re: Voortent opzetten

Bericht door Ejs-Digipics » ma 16 mei 2016 09:16

wij hebben zaterdag geprobeerd om onze voortent op te zetten, na veel zoeken en doen begonnen met de staven en tot grote spijt een houder aan de caravan afgebroken.
daar ging het verhaal van de voortent, nu heb ik alles reeds besteld en wacht ik op de levering.
Als deze er is gaan we dit gaan veranderen aan de caravan en een nieuwe poging wagen, nu moet ik toegeven dat mijn vrouw direct door had dat we eerst het zeil (tent) moesten door de rail halen en niet eerst het buizenwerk plaatsen scratch.gif stom.gif
Ford Ranger Wildtrack 3.2 4x4 met een Dethleffs familie aan de haak

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Voortent opzetten

Bericht door WillyL » ma 16 mei 2016 12:13

Indien je voortentpees aangepast is heb je geen vastgeschroefde teststokogen nodig. Je kan ze op de 2de pees schuiven. Het voordeel is dat je geen gaten in de caravanwand moet maken en dus niet moet dichten... In jou geval zal je het afgebroken oog kunnen laten zitten.
Ik heb ze in een versie met een opening zoals een klassieke vastgeschroefde, maar je hebt ze ook met een quicklock systeem. https://www.dewitschijndel.nl/dorema-qu ... k-steunen/ of https://www.dewitschijndel.nl/brand-shs-adapterset/
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ejs-Digipics
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 apr 2016 13:30

Re: Voortent opzetten

Bericht door Ejs-Digipics » ma 16 mei 2016 12:27

Ik heb ze nu al besteld en betaald samen met een afdichtingskit, de oude eraf en de nieuwe op de plaats met een streep afdichting tussen fat het mooi egaal opengaat en dus geen vocht binnen kan komen
Ford Ranger Wildtrack 3.2 4x4 met een Dethleffs familie aan de haak

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » zo 10 mei 2020 23:02

Ik heb even een vraag aan de ervaren kampeerder.
Wij hebben onze allereerste toerwagen aangeschaft met een Walker voortent.
Ik lees te veel op het net, het gaat duizelen, voor ik van alles ga aanschaffen, kan ik beter mijn ogen hier te rade leggen.

Deze zomer hebben we een seizoensplaats tot 1 september dus de tent zal ook lang blijven staan.

Dank voor het meedenken.
Waar moet ik nog opletten...
Wat doen de meesten als bedekking in de voortent?
Eerst grondzeil/tenttapijt of eerst de voortent?
Sorry voor mijn blonde vragen ...

Rick
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Voortent opzetten

Bericht door MarcoC » zo 10 mei 2020 23:15

RE.gif

Blonde vragen bestaan niet toch..... of was het domme? scratch.gif awhoea.gif

Wij doen eerst worteldoek, dan tent opzetten, vervolgens grondzeil met de randen ophoog (ca 20cm) langs de wanden van de tent en als laatste het tentapijt.
Succes zodra je eraan mag beginnen..... tip: neem er gewoon je tijd voor de eerste keer. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » ma 11 mei 2020 07:53

Dat blond verwijst meer naar mijn witte/grijze haren...:-)

Dank voor je antwoord, dat zijn toch meer lagen als ik verwacht had in de voortent.
Ik had werkelijk geen idee, dinsdag zijn we een dag vrij kijken of we het kunnen.
Het zal nog wel wat worden, we hebben nog nooit een voortent opgezet, laat staan een tent die opgeborgen zit zonder aanwijzingen.

We hebben er wel een hele dag voor ( ..nodig ) mrgreen.gif
A travel adventure has no substitute.

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: Voortent opzetten

Bericht door david_ve » ma 11 mei 2020 08:30

bij ons wordt de tent opzetten best een makkelijke klus:




we hebben ook wel een buizen voortent, maar om rond te trekken lijkt me dit niet de fijnste optie.
met een beetje ervaring zet die best wel snel op, vorige zomer een paar keer samen met een vriend zijn voortent helpen opzetten.
daarbij ook wel de nodige handelingen verkregen, soms zijn get echt wel kleine dingen die een verschil maken.

en ons vorig kampeer middel was een outwel tent van 4 bij 7meter en dan weet je wel wat puffen is bij 25 à 30 graden
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent opzetten

Bericht door petronella » ma 11 mei 2020 09:45

Misschien even kijken of er op internet een instructie filmpje van jullie tent te vinden is. Eerste paar keer is altijd een beetje moeilijk laat je daar niet door ontmoedigen hoor.
Wij leggen ook eerst worteldoek neer, daarop de tent en dan evt waterdicht zeil en daar op gaatjes tapijt.
Als het worteldoek iets groter is dan je tent , blijven de slikranden ook schoner.

Stormbanden eraan is ook een aandachtspuntje.
Wat ons jaren geleden is overkomen, jong en voor het eerst de tent opzetten.... de haringen zaten er nog niet in en dan de rits open doen, niet doen knipoog.gif
De wind sloeg er in en we moesten met zijn alle aan de tent hangen.....gelukkig goed afgelopen .

Succes met het opzetten en veel fijne vakanties gewenst zwaaien.gif

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door GSAndre » ma 11 mei 2020 11:45

Adventure schreef:
ma 11 mei 2020 07:53
........ dinsdag zijn we een dag vrij kijken of we het kunnen.........
Als je vermeld waar, kan er misschien een forumlid je helpen, of een aardige buurman op de camping, die net effe van zn rust zit te genieten knipoog.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten

Bericht door Chris » ma 11 mei 2020 11:55

Adventure schreef:
zo 10 mei 2020 23:02
Ik heb even een vraag aan de ervaren kampeerder.
Wij hebben onze allereerste toerwagen aangeschaft met een Walker voortent.

Rick
Walker tenten zijn doorgaans goed op te zetten.
Ik heb er 3 gehad in de jaren..
Op de Walker site staat een handig stappenplan voor opzetten.
En dan is het vaak even opletten bij het pet luifeltje, dat kleine dakje bij de deur.
Een truukje om die ook mooi strak te krijgen als je een model hebt zonder frame daar.
Modellen met onderframed petluifeltje is snel duidelijk.

Een tip..
Span de tent af met alle ritsen dicht... dan klopt het doorgaans aardig.
Met een rits open kan je voor verrassingen komen te staan dat die rits niet meer dicht past door de spanning op het doek.
Plaatje van mijn laatste Walker voortent... zo kan het... even oefenen. thumbup.gif
.
1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » ma 11 mei 2020 18:38

GSAndre schreef:
ma 11 mei 2020 11:45
Adventure schreef:
ma 11 mei 2020 07:53
........ dinsdag zijn we een dag vrij kijken of we het kunnen.........
Als je vermeld waar, kan er misschien een forumlid je helpen, of een aardige buurman op de camping, die net effe van zn rust zit te genieten knipoog.gif
Dank voor alle tips, we staan in de buurt van Bakkum bij de boer, strand op korte fietsafstand
Mini-Camping "De Polle"..

Dank voor het aanbod, wat een spontaan forum, we gaan het eerst zelf aan, hoop ik :-)

Dus we gaan het maar gewoon avonturieren, morgen zijn we vrij, het mag de hele dag duren.
Zonnetje erbij, de Eriba hebben vandaag op de plek gezet, dus morgen kunnen we zo aan de slag.

Ik zal alle tips nog goed nalezen, de tip van de ritsen dicht zou al direct de eerste fout zijn geweest.
Youtube zal ik ook nog raadplegen, " hoe " zetten we een Walker Palladium 350 op.

Vandaag hebben we worteldoek, grondzeil, en tenttapijt gehaald, we zijn er klaar voor.
Op naar een voorjaar/zomer genieten in eigen land!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » ma 11 mei 2020 19:33

Ik vond op internet wel een walker stappenplan voor de voortent.: https://vinkenasten.nl/media/wysiwyg/pd ... ual_nl.pdf
Meteen maar gedownload.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten

Bericht door Chris » ma 11 mei 2020 21:22

Of deze ... kan best wel eens dezelfde zijn... van Walker zelf.
https://www.walker.nl/wp-content/upload ... tappen.pdf

Nou weet ik niet of het dinsdag net zo waait als vandaag.... let op dan dat de tent geen ballon wordt.
Hou hem vast... zet event. hulpscheerlijntjes tijdens het opzetten.
Doe er alles aan om hem niet "Airborne" te maken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » di 12 mei 2020 08:43

Dank voor de tip, we zullen rekening houden met de wind, gelukkig hebben we de hele dag de tijd.
Na 7 verschillende YouTube filmpjes heb ik de volgorde een beetje in mijn hoofd, dit is echter nog de theorie.
Nu de praktijk, als... het gelukt is naar tevredenheid zal ik een foto plaatsen...

Dank voor alle hulp.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten

Bericht door Chris » di 12 mei 2020 11:26

Gelukkig valt de wind vandaag mee...
Wel wat druppels af en toe.

succes met opzetten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door JanP » di 12 mei 2020 11:33

RE.gif
Het meeste waait toch weg Chris.....????

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » di 12 mei 2020 21:50

De wind viel inderdaad mee, gelukkig wel.

Het was voor ons de allereerste keer de voortent opzetten, dan is de wind een ander component erbij.
De caravan en voortent zijn beiden "nieuw" voor ons.

1739
Bij een matige zon eerst alle stokken uitgezocht... , en dat waren er zoooo veel

1740
Daarna met ons tweeën de voortent aan de caravan gehangen..

1738
En dan de beloning het uiteindelijke resultaat..
Was het eenvoudig... achteraf wel, maar we hadden de zoveel buizen dat we over hebben gehouden.
Dit klopt ook wel want je kan van een deel van de tent ook nog een hal maken, maar dan nog lijkt alsof er nog buizen over zijn.
Al die buizen waren even te veel voor de grijze massa, toen ik het allemaal op de grond zag leggen dacht ik...... waar begin ik ??

Alle buizen en doek/gordijnen welke we niet gebruiken leggen we op zolder, hebben we die balast ook niet meer,
Nu een mooi systeem bedenken met kleuren of nummers, dan is wel veel eenvoudiger, gewoon weg omdat we nu weten hoe het zit.
Al met al waren we toch 3 uur bezig zucht.gif, de volgende keer zien we er niet meer tegenop!

Maar goed we kunnen kamperen in eigen land, we hebben er zin in.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent opzetten

Bericht door Micky » di 12 mei 2020 22:14

RE.gif

thumbup.gif dikke prima.

denk er aan dat de extra buizen waarschijnlijk zijn voor de voortent als dak ondersteuning, als je te weinig ondersteuning hebt kun je waterzakken krijgen tijdens regen, dus ik zou de extra stokken zeker in de tent laten liggen en los daarvan uitzoeken waarom ze over zijn thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent opzetten

Bericht door Avontuur » wo 13 mei 2020 08:24

Dank Micky,

Zo leer ik snel bij, de walker heeft inderdaad 5 bevestiging clips, ik kan dus nog twee stangen plaatsen aan de pees en aan de tent, deze buizen hebben aan het uiteinde een klem om te koppelen. Het staat zo mooi strak dat je het bijna niet kunt voorstellen, maar liters water wegen enorm. Ik heb weer wat bij geleerd.. thumbup.gif
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent opzetten

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020 10:22

Goed gedaan...
De eerste keer is altijd een "waagstuk", of "ontdekkingsreis", hoe je het noemen wilt.
De volgende keer is het al heel wat logischer, je weet nu wat en waar je heen wilt.

Tip..
Bij de Action verkopen ze setjes isolatietape in ik dacht 6 kleuren.
Dakliggers aan de caravan zijn allemaal gelijk, elk pijpdeel 1 kleur, die horen bij elkaar, en dan ook die kleur aan het hoekdeel waar de dakligger insteekt.
Staanders ook gelijk denk ik, andere kleur, en ook op de aansluitende hoek die kleur.
Misschien is de middenpoot langer, hup eigen kleurtje en ook op het middelste dak stuk dat kleurtje.
Dan kan je de resterende kleuren op dezelfde manier in het "Voorportaal" gebruiken.

Zelf wist ik na 40 jaar wel hoe een voortent qua frame in elkaar zit/zat.
Dan is het gewoon een logica geworden, hoef je niets meer te merken.
En toen... deed ik de hele bubs weg en kocht een luifel... 2 stokken, een boog en 1 dakligger... event. nog een zijkantje met nog een dakligger.
Da's voor mij ideaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Voortent opzetten

Bericht door MarcoC » wo 13 mei 2020 11:08

Er zullen vast ook nog wel een paar veranda-stangen bijzitten, zodat je een deel van de voorwand kunt openritsen en over de stand laten hangen om de warmte uit de voortent te krijgen. Netjes opgezet voor de eerste keer, dat was bij mij toen wel anders! thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”