Kachel voor de voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Rene67

Kachel voor de voortent

Bericht door Rene67 » wo 12 mar 2008 20:46

Welke kachel kan je het beste in je voortent gebruiken een verrijdbare gaskachel waar een gasfles in past of een Zibro petroleumkachel?
Het prijsverschil is enorm een Zibro petroleumkachel kost nieuw rond de 400 euro, en verrijdbare gaskachel rond de 100 euro (zaterdag bij vrijbuiter in de aanbieding 39.99 euro)
Is er nog een verschil in verbruik, is petroleum (speciale van Zibro ivm luchtjes) goedkoper in verbruik dan gas?
Is er nog een verschil in condens en ventilatie?
Ik heb zelf nog wel een halogeenkachel van max. 1200 watt zou dit in combinatie met een gaskachel voldoende zijn?
We blijven vanaf april 9 maanden in onze caravan met 3 kinderen ivm verkoop huidige woning.
We willen geen tweedehans Zibro ivm de veiligheid.

René

Bericht door René » do 13 mar 2008 20:05

Waarom geen electro kachel. als deze per ongelijk omvalt is hij gelijk uit.
met gas of olie is dat niet zo.
Zelf zou ik dat risico niet willen nemen.
Denk er nog even over na. :roll:
gr René

Rene67

Bericht door Rene67 » do 13 mar 2008 20:18

Is te koud, electrokachel geeft niet voldoende warmte. Zibro petroleum kachels hebben ook een omvalbeveiliging en nog meer zoals o.a. een ventilatiebeveiliging.
Eeen verrijdbare gaskachel met een gasfles er in lijkt mij ook niet zo snel omvallen.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » do 13 mar 2008 21:30

Even los van je vraag.
9 maanden is t/m december.
Dat is erg lang met 3 kinderen en veel wisselende temperaturen.
Heb je niet de mogelijkheid om een stacaravan te huren of voor een zacht prijsje te kopen?

Een paar jaar gelden was ik op zoek naar een paar goedkope caravans voor een toneelstuk en toen kwam ik regelmatig stacaravans tegen die mensen hadden gebruikt voor tijdelijke bewoning.
Ze zijn die dingen vaak liever kwijt dan rijk.

Dan hoef je geen voortent en ben je van het verwarmingsprobleem af.

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Kachel in voortent

Bericht door Fred » do 13 mar 2008 22:03

Dag,
Een kachel in de voortent: ik dacht eerst aan een broodje-aap-verhaal.
Waarom daar een kachel? Heb je een jaarplaats of een seizoensplaats? Volgens mij stook je veel voor de buitenlucht of je moet de voortent werkelijk tochtvrij en luchtopeningsvrij aan de caravan bevestigd hebben. Zijn een paar extra truien niet voordeliger?
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Rene67

Bericht door Rene67 » do 13 mar 2008 22:08

Geen broodje aap vehaal.
Huidige huis verkocht, nieuw huis januari 2009 klaar.
Onze keus is om 9 maanden in onze caravan te wonen.
Wat verwarmd onze voortent het best?

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Kachel in voortent

Bericht door Fred » do 13 mar 2008 22:14

Dag,
Ja, nu snap ik je probleem. Ik zou voor iets elektrisch kiezen vanewge de veiligheid. Wellicht duurder, maar met kinderen in de buurt wel zo veilig, dunkt me.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 13 mar 2008 22:25

Als je elektrisch gaat verwarmen, dan moet je zeker kiezen voor een kachel met een zgn. omvalbeveiliging
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

@dri

Bericht door @dri » do 13 mar 2008 23:42

Wij hadden vroeger zo'n verrijdbare gaskachel in de voortent. Werkte voor ons perfect.
Veel weekenden in voor- en najaar wanneer de boel koud en klam was, gaskachel aansteken en binnen een mum van tijd lekker behaaglijk in de voortent. We lieten dan de caravandeur open staan omdat het daar wat langer duurde!
Een nadeel was altijd de flinke sta in de weg wanneer deze 's zomers wat minder nodig was.
En het slepen met die grote gasflessen natuurlijk.

Dirk en Annemarie

Bericht door Dirk en Annemarie » vr 14 mar 2008 08:22

Wij gebruiken een zibro petroleum kachel voor in de voortent. Bij het aansteken altijd even de voortent openlaten omdat de verbranding dan nog niet optimaal is. Na 2 minuten kan de tent dicht en je voelt het gelijk warm worden. In het voorjaar en het najaar kan je in de korte broek in de tent zitten want als je wil kan je het met een zibro 30 graden stoken...

Wij vinden een zibro geweldig. De aanschaf is duur, maar kijk eens op marktplaats voor een goede 2e hands...aanbod genoeg. Gas is tegenwoordig ook niet goedkoop.

Gebruik wel altijd de originele zibro brandstof. Deze is reukloos en brand heel mooi.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » vr 14 mar 2008 14:36

In de KCK van nov vorig jaar staat een uitgebreide test van voortentkachels, elektisch, gas, en Zibro. Incl (richt) prijzen, en verbruik.

Kan misschien ook helpen je keus te bepalen.

Ja hoor, soms staat er ook wel eens iets interessants in de KCK.. :wink: :wink:

Kies het vermogen niet te laag, ik heb zelf een voortent van ruim 5 mtr x 2,5, in voor en naseizoen verwarm ik het behaaglijk met een 4200 W keramische gaskachel. Meestal niet eens plankgas, maar bij zeg maar 8 graden buiten, op ca 2500 W.

Dit is zo'n klein kacheltje wat boven op de gasfles staat. (ca € 35.--)
Het nadeel is, dat die dingen loeiheet worden, en geen omvalbeveiliging.

Het voordeel van dat heet worden is dan weer, dat je echt wel uit de buurt van dat ding blijft. (heet Cruyff toch weer gelijk)

Btw, diezelfde dingen heb je ook met een voet uit buismateriaal.

Als je zo'n tijd in de caravan verblijft, zou ik een vlonder maken, daar zou je de kachel dan aan vast kunnen schroeven, kan ie ook niet meer omvallen.

Is maar een idee.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Rene67

Bericht door Rene67 » vr 14 mar 2008 14:55

Bedankt voor de tips,

Electrische is een gedeeltelijke oplossing.
Camping heeft max. 10 amperre, dus met al je andere electra kan je niet hoger dan 1500 watt electrische stoken.
Ik heb een halogeenkachel van 1200 watt maar weet uit ervaring dat dat niet genoeg is om de voortent te verwarmen.

Caravan deur open laten staan? je hebt in de caravan toch ook een kachel!

DannyL
Berichten: 724
Lid geworden op: di 28 aug 2007 16:45

Bericht door DannyL » vr 14 mar 2008 16:07

10 amper is goed voor 2300 watt

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » vr 14 mar 2008 21:00

rene67 schreef:Caravan deur open laten staan? je hebt in de caravan toch ook een kachel!
Of dit Truma product.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

P@TJE

Bericht door P@TJE » za 15 mar 2008 08:59

Wij gebruiken zo'n halogeen ding op gas. We hebben een tent van 3,50 diep en 5 meter breed. In een kwartier is de tent aangenaam warm. Wel moet ik er bij vertellen dat ik een vierseizoenen tent heb. Overigens heeft onze kachel wel een omval beveiliging.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » za 15 mar 2008 11:44

Zou er niet iets bestaan wat je op kunt hangen?
Hoe zit dat met die verwarmingen op de terrasjes van café's?

SBijkerk

Bericht door SBijkerk » za 15 mar 2008 18:54

Wij gebruiken voor de koude voor- en najaars avonden een Zibro kachel en zijn er erg tevreden over.
Ik heb een keer via marktplaats reukloze petroleum gekocht en stoken maar!! Je doet erg lang met een tankje.
De voortent is echt super snel warm.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 15 mar 2008 19:38

Trina, die gasverwarmingen en andere terrasstralers zijn nogal inefficiënt, meestal hangen ze bovenin en moeten de warmte omlaag brengen. Dat is een beetje tegennatuurlijk, want het is slimmer om de warmte zijn eigen gang te laten gaan, dus te laten steigen.

@dri

Bericht door @dri » zo 16 mar 2008 01:51

Het gaat bij terrasstralers meer om stralingswarmte dan calorische warmte omdat, vooral op een terras, alleen de mussen die kunnen waarderen. :lol:

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 16 mar 2008 09:47

Ow, oke, niet handig dus. :razz:

MartinStaats

voortent kachel

Bericht door MartinStaats » zo 16 mar 2008 13:23

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag over welke kachel te kiezen voor de voortent.

Bestaat er een formule voor de relatie tussen de grootte van de voortent en het wattage dat je vervolgens nodig hebt om de zaak een beetje warm te krijgen?

Als ik alle antwoorden zo lees begrijp ik dat elektrisch niet de beste resultaten geeft, klopt dat?

Borre

Bericht door Borre » zo 16 mar 2008 18:44

Het prijsverschil is enorm een Zibro petroleumkachel kost nieuw rond de 400 euro,
Een nieuwe Zibro kachel heb je al vanaf € 139,95
EDIT: INCL. VERZENDKOSTEN EN BTW €157,45
(heb 'm zojuist besteld)

Zibro Tectro R253TC campingkachel. Ook ideaal als verwarming in de schuur, hobbyruimte of werkplaats.

Verwarmingscapaciteit 1200-2400 Watt
Enkele verbrander
Geschikt voor ruimtes tot 16-34 m2
Geschikt voor ruimtes tot 50-85 m3
Verbruik min-max: 0.125-0.25 liter per uur
2 jaar garantie
Tankinhoud 4.0 liter
Omvalbeveiliging
Safe-top
Noodstop
Temperatuurbeveiliging: altijd voldoende zuurstof in de lucht

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: voortent kachel

Bericht door Ab » zo 16 mar 2008 21:44

MartinStaats schreef:Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag over welke kachel te kiezen voor de voortent.

Bestaat er een formule voor de relatie tussen de grootte van de voortent en het wattage dat je vervolgens nodig hebt om de zaak een beetje warm te krijgen?

Als ik alle antwoorden zo lees begrijp ik dat elektrisch niet de beste resultaten geeft, klopt dat?
Als je 2 elektrische kachels van 2000 Watt aan 2 kanten van de tent zet, heb je het in no time lekker warm .

Het probleem is, dat je de benodigde elektriciteit hiervoor niet hebt op een camping. Messtal heb je maar 6 of 10 A. ter beschikking.
Als je bij 10 A. een kachel van 2000 watt aanzet, heb je nog maar max 300 watt over voor andere dingen.. Bij 6 A gaat het al niet.

Met gas of Zibro heb je dat probleem niet. ff googlen op GIMEG zal je een ruime keuze aan gasverwarmingen opleveren denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 16 mar 2008 21:59

Toch, ik schreef het al eerder, als je warmte zijn eigen gang laat gaan, kon het nog wel eens meevallen met het benodigde wattage.
Met twee convectiekacheltjes op 800 watt kom je al vaak ver in een grote tent.

Dat is lekker stille warmte, zonder ventilator of ander gesuis...

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 16 mar 2008 22:29

Ja, maar dan moet het niet gaan vriezen.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”