Kachel voor de voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Jurry

Bericht door Jurry » zo 16 mar 2008 22:35

Ben het helemaal eens met Peter , de totale inhoud van een voortent valt relatief gezien reuze mee en is heel snel warm , onlangs heb ik onze voortent er voor het eerst even aan gezet om te kijken of alles compleet was en paste en nadat ik de kachel in de caravan aan had gestoken was het met de deur en de ramen open aan de voortent kant binnen notime behaaglijk in de tent .
Ik denk dat als je een ell. kachel van 2000w in de voortent zet je het binnen notime af legt in de tent .

Rene67

Bericht door Rene67 » ma 17 mar 2008 10:06

Borre schreef:
Het prijsverschil is enorm een Zibro petroleumkachel kost nieuw rond de 400 euro,
Een nieuwe Zibro kachel heb je al vanaf € 139,95
EDIT: INCL. VERZENDKOSTEN EN BTW €157,45
(heb 'm zojuist besteld)

Zibro Tectro R253TC campingkachel. Ook ideaal als verwarming in de schuur, hobbyruimte of werkplaats.

Verwarmingscapaciteit 1200-2400 Watt
Enkele verbrander
Geschikt voor ruimtes tot 16-34 m2
Geschikt voor ruimtes tot 50-85 m3
Verbruik min-max: 0.125-0.25 liter per uur
2 jaar garantie
Tankinhoud 4.0 liter
Omvalbeveiliging
Safe-top
Noodstop
Temperatuurbeveiliging: altijd voldoende zuurstof in de lucht
Is een tectro B merk van zibro. Dat is niet zo erg , maar het grootste verschil zit hem in een enkele verbrander. Een dubbele verbrander stinkt veel minder naar petroleum.
Ik zit zelf aan een deze te denken:
kachel Tectro SRE715NL
Handwarme mantel: totaal veilig voor kinderen.
Omvalbeveiliging: bij omvallen stopt verbranding.
CO2 sensor waarschuwt bij ventilatie tekort.
Zelfreinigende brander: geen omkijken naar.
Kooldioxide detector: kachel gaat direct uit bij kooldioxide.
Kinderslot voor toetsen: voorkomt onaangename verrassingen.
Rustig slapen terwijl deze kwaliteits kachel aanstaat is een veilig gevoel !
NU TIJDELIJK MET GRATIS HEVELPOMP.
MET CO2 Sensor & KOOLDIOXIDE DETECTOR.
TC (turbo control) met naverbranding voor extra zuinig en 100% schoon te stoken
Verwarmingscap. kW 0,80-3,00
Capaciteitsindicatiem12-48m2 30-120m3
Verbruik min-max liter/per uur 0,08-0,31
Tankinhoud 4.0 Liter
Breedte X Diepte X Hoogte 374 x 280 x 435MM
Gewicht 10,0kg
Omvalbeveiliging
Veiligheidsstop
Kinderslot
Temperatuursensor
Zelfreinigende brander
Ventilator
Fuzzy logic
Boosterstart
Dagtimer
De vernieuwde Tectro Laser SRE715TC model 2008 is een fabricaat van PVG international (Zibro).
Zuivere en Geurvreij verbranding.
Door nieuwe TC techniek van PVG(Zibro) is deze kachel zeer zuinig in verbruik.
Normaal €369.- Nu slecht €229.- incl. BTW.
2 jaar originele PVG Nederland garantie.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 17 mar 2008 10:37

@ Ab en Jurry:

Elektrische convectiekacheltjes worden in Scandinavië als CV gebruikt, dus als wandplaatjes. Je kan niet ontkennen, dat het daar lekker vriest, bij tijd en wijle ;-)

De kracht van die plaatjes zit hem vooral in het feit, dat je met meerdere kacheltjes van een wat lager vermogen meer voor elkaar krijgt dan met één kacheltje met een groot wattage.

Ik heb jarenlang zo'n ding in de badkamer gehad, in plaats van een stralingskacheltje. Met 600 watt convectie deed ik meer dan met 2000 watt straling! (Scheelde ook aardig op de rekening!) ;-)

JJ

Bericht door JJ » ma 17 mar 2008 10:59

Zit bij die gaskachels een gasfles ingebrepen? Of moe tje die los er bij kopen? Zoja, dan lijkt dat best prijzig.

Rene67

Bericht door Rene67 » ma 17 mar 2008 12:09

Nee, zit geen gasfles bij inbegrepen.

Rene67

Bericht door Rene67 » ma 17 mar 2008 12:13

*Peter* schreef:@ Ab en Jurry:

Elektrische convectiekacheltjes worden in Scandinavië als CV gebruikt, dus als wandplaatjes. Je kan niet ontkennen, dat het daar lekker vriest, bij tijd en wijle ;-)

De kracht van die plaatjes zit hem vooral in het feit, dat je met meerdere kacheltjes van een wat lager vermogen meer voor elkaar krijgt dan met één kacheltje met een groot wattage.

Ik heb jarenlang zo'n ding in de badkamer gehad, in plaats van een stralingskacheltje. Met 600 watt convectie deed ik meer dan met 2000 watt straling! (Scheelde ook aardig op de rekening!) ;-)
Wat voor kacheltjes zijn dit, en hoeveel moet ik er dan nemen ivm ruimte. Als ik vier kacheltjes in mijn voortent moet gaan zetten, waar moet ik dan nog gaan zitten.
Heb je een link waar ik die kacheltjes kan bekijken?
Alvast bedankt

JJ

Bericht door JJ » ma 17 mar 2008 12:20

rene67 schreef:Nee, zit geen gasfles bij inbegrepen.
Kan dat dan op een "normale" gasfles, of heb je een speciale nodig? Want ik zie op die sites van de gaskachels flessen van meer dan 200 euro :-(

Rene67

Bericht door Rene67 » ma 17 mar 2008 13:51


Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 17 mar 2008 14:00

Ik heb het wel eens geprobeerd met zo'n oliegevulde radiator kachel.
Is dat wat je bedoeld Peter? ik heb er 1 van 500/1000 watt.

Ik vond het te koud. Maar ik kampeer dan ook 's winters en voor en naseizoen.

Ik denk dat het te maken had met teveel warmteverlies aan het dak van de tent.
Want stralingswarmte heb je inderdaad niet veel van dit soort kachels.

Sinds een paar jaar gebruik ik als het echt koud is die keramische straalkachels op gas. (Gasflesje incl vulling koop je voor € 50.-- of minder)
Bijna altijd is 1 kachel meer dan voldoende.
Het verbruik valt ook mee, max iets van 300 gr per uur. bij 4200 Watt.
Dat is dus zeg maar 1 kg in 3 uur.
Is per Kw/u ongeveer € 0,15... (bij gas van € 2.00 /kg)
Stroom moest ik kortgeleden afrekenen voor € 0,70 per Kwu.

Is ook niet geheel onbelangrijk. :wink:

Met Zibro heb ik geen ervaring, wat betreft het verbruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JJ

Bericht door JJ » ma 17 mar 2008 14:06

rene67 schreef:Gewoon de "normale" flessen
http://www.obelink.nl/ws/assortiment_ov ... 8&arid=411
ooooh - dat scheelt wel even - dank je - maakt 't weer interessanter.

Wij hebben nu een electrisch ding, werkt wel, maar niet voor "snel" opwarmen, zeker 's ochtends is dat lastig. En stroomtoevoer is niet voldoende om er bv 3 neer te zetten.

Rene67

Bericht door Rene67 » ma 17 mar 2008 14:07

Ab schreef:Ik heb het wel eens geprobeerd met zo'n oliegevulde radiator kachel.
Is dat wat je bedoeld Peter? ik heb er 1 van 500/1000 watt.

Ik vond het te koud. Maar ik kampeer dan ook 's winters en voor en naseizoen.

Ik denk dat het te maken had met teveel warmteverlies aan het dak van de tent.
Want stralingswarmte heb je inderdaad niet veel van dit soort kachels.

Sinds een paar jaar gebruik ik als het echt koud is die keramische straalkachels op gas. (Gasflesje incl vulling koop je voor € 50.-- of minder)
Bijna altijd is 1 kachel meer dan voldoende.
Het verbruik valt ook mee, max iets van 300 gr per uur. bij 4200 Watt.
Dat is dus zeg maar 1 kg in 3 uur.
Is per Kw/u ongeveer € 0,15... (bij gas van € 2.00 /kg)
Stroom moest ik kortgeleden afrekenen voor € 0,70 per Kwu.

Is ook niet geheel onbelangrijk. :wink:

Met Zibro heb ik geen ervaring, wat betreft het verbruik.
Kijk hier heb ik wat aan. :)
Duidelijk en met een berekening :D Bedankt Ab
Voor ons geen optie ivm omvallen en verbrandingsgevaar kinderen. :(

Jurry

Bericht door Jurry » ma 17 mar 2008 14:07

Ik schreef niet voor niets dat ik het met je eens was Peter :wink:
Maar zoals Peter al aan geeft denk ik dat je met een relatief kleine kachel , of die nou op electra werkt of op gas/petrolieum , een heel eind komt , buiten dat neem aan dat je de tent niet op gaat stoken tot 24graden :D

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 17 mar 2008 14:54

Jawel, maar ik wilde benadrukken, dat je in een grote ruimte de zaak moet verdelen voor een beter effect...

Jurry

Bericht door Jurry » ma 17 mar 2008 16:57

Klopt idd Peter , als ik die tent warm moest houden pakte ik twee 1000W kacheltjes , 1 links en 1 rechts in de tent en gegarandeerd dat je de boel warm houd zelfs bij lichte nachtvorst .

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 17 mar 2008 17:06

Oh, ik zie net, dat bij Obelink 5 kg gas maar € 4.50 kost..
Dat is wel erg goedkoop, dan kost een Kwh slechts € 0,07...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Borre

Bericht door Borre » ma 17 mar 2008 17:17

Is een tectro B merk van zibro. Dat is niet zo erg , maar het grootste verschil zit hem in een enkele verbrander. Een dubbele verbrander stinkt veel minder naar petroleum.
Ik zit zelf aan een deze te denken:
kachel Tectro SRE715NL
Bedankt voor je advies. Ben zelf een leek op dit gebied. Ik ga mijn bestelling wijzigen en anders annuleren. Ik heb inmiddels de aanbieding van de SRE715NL gevonden. Lijkt me een verantwoorde investering.

Groot nadeel van die internetwinkels is dat je geen advies krijgt. Gelukkig is het forum er nog :wink:

Solifer

Bericht door Solifer » ma 17 mar 2008 20:45

'k Wee-nie wat voor Zibro we hebben maar hij heeft 1 brander. Stinkt absoluut niet, heb 'm 2e hands op marktplaats gekocht voor 50 euries. Er zit een ventilator bij dus de warmte verspreid zich geheel door de voortent heen. Ik vind 'm super. 1x dreigde hij om te vallen en meteen sloeg ie af. De mantel wordt handwarm, kortom, ik zweer bij m'n zibro.
Voorheen hadden we een gaskachel, eenflinke, maar die haalt het niet bij de Zibro.

Borre

Bericht door Borre » ma 17 mar 2008 20:53

Het schijnt dat een enkele brander minder heet wordt waardoor je niet een volledige verbranding krijgt. Je zou ook eerder een aanslag krijgen op je tentdoek en de caravan door de walm.

Solifer

Bericht door Solifer » ma 17 mar 2008 21:03

Ach, zo heel vaak hebben we 'm ook niet aan. Maar mocht je dat ding toch een behoorlijke tijd aan moeten hebben dan lijkt het me verstandig een nieuwere te kopen. Je hebt dan garantie en waarschijnlijk een optimale verbranding, waardoor je minder aanslag hebt. Bovendien met kleine kinderen lijkt mij dat laatste een must. (dan moet je ook de sigaret laten staan... :D )

Borre

Bericht door Borre » ma 17 mar 2008 21:10

geen kinderen en geen sigaretten. Maar wel astma!

Solifer

Bericht door Solifer » ma 17 mar 2008 21:40

Chipzzzz.... niet zo lekker.
Een te vaak onderschap 'probleem'. Vooral bij feestjes, vergaderingen etc.

WillemdeZwijger

Bericht door WillemdeZwijger » za 1 nov 2008 17:49

onlangs vertelde me iemand dat hij zijn gaskachel had aanstaan op een middelmatig niveau en bijverwarmde met een petroleumkachel kan dit?
dus hij had 2kachels tegelijkertijd aanstaan

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » za 1 nov 2008 18:33

Kan altijd natuurlijk.. Maar hoeveel zin heeft 't ?
Met 1 kachel kan het ook makkelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JJ

Bericht door JJ » za 1 nov 2008 20:26

Afgelopen herfstvakantie in Duitsland 's ochtends vroeg (na nachtvorst) en 's avonds de voortent (3 meter diep, 5,5 meter breed) warm gehouden met de gaskachel. Lekkere temperatuur.

Alleen de gaskachel was de laatste dag wel leeg, en terplekke kon de fles niet gewisseld worden.

gerardlangenberg

kachel voor de voortent

Bericht door gerardlangenberg » zo 21 dec 2008 10:22

Borre,

Mijn ouders hebben een zibro laser in hun voortent.
deze is zeer groot (ze hebben de grootste hobby die op de weg mag, tandemasser) en het is altijd behaaglijk warm, je zet de kachel op 1 temp en hij doet de rest!

ik kan uit ervaring zeggen dat zo'n zibro een must is met kleine kinderen!
mijn zusje is nu 9 maar de jaren daarvoor was het toch wel een geruststelling dat de kachel bij omvallen uitvalt alsmede als er te weinig zuurstof is.

je kan de kachel op 1 temperatuur kan stellen net zoals de cv thuis, als hij de warmte bereikt heeft gaat hij op de zuinigste stand, dan verbuikt hij hooguit 100gram per uur.
er zit een ventilator in die je bijna niet hoort (zeker niet als je kinderen hebt en de tv aan hebt).
er zit ook een soort van afstand bij waarbij je de tijd in kan stellen, bijvoorbeeld een uur voordat je je bed uitkomt gaat hij aan, om het aangenaam te maken als je de tent in komt 's ochtends.

mijn ouders hebben als brandstof zybro crystal en deze is nagenoeg ruikloos (nagenoeg omdat er altijd mensen zijn die het toch ruiken...) + dat je naarmate je dit langer gebruikt kan sparen voor langer garantie voor de kachel, als je de kachel nieuw koopt uiteraard.

Wij zijn nu ook aan het sparen voor zo'n kachel!! (hebben nog maar pas een caravan)

groet gerard

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”